bara ett skäl att acceptera vikter på en långfärdskajak över 25 kg och det är pris. Priset beroende på mer rationell tillverkning dvs färre arbetstimmar. Men övervikt beror nog också på slarv vid tillverkningen att man t ex lägger på mera plast av okunskap.
Visst kan mera vikt ge en starkare och mer slittålig konstruktion men då skall vikten koncentreras t ex utmed mittlinjen under kajaken under sitsen och på akterdäck precis bakom sittbrunnen och kanske på ett par ställen till. Dessa förstärkningar kanske kan väga uppåt 2 kg eller så?
Thure
Instämmer..
När det gäller de 5 (av 6) första kajakerna i Orust runt så misstänker jag att det antagligen är lite träning bakom också. Jag känner ju mest den 6:e och han är stark som f-n..
Men ska vi snacka specifikt om Revalen, som det väl gäller här, är det en bra kajak i grunden. Hade den dessutom vägt lite mindre hade det t o m varit en mycket bra kajak. Commandern kan väl möjligtvis få väga in på dryga +20 kg men att Extremen är lika tung (tyngre..?) är, enligt mig, en stor miss. Den är ju i första hand gjord för motion/tävling och då fattar jag inte hur de lyckats få den så tung faktiskt. Bevisligen kan andra tillverkare få ner vikten till nästan hälften, med samma styvhet och fullt tillräcklig slitstyrka.
Mina åsikter..
/ Ulf