Nichad produktion fortsatt...
Nu är det ju så att paddelsporten på elitnivå eller extremnivå är ganska liten i sig jämnfört med till eksempel cykling, och det gör ju att produktionen kanske inte är fullt så högteknologiisk som vissa gärna vill få det att låta som. Det är klart att ju större sport och ju flera pengar ju större marginaler att använda på utveckling.
Eksempel: min granne har en skeppshultcykel som väger ungefär 15 kg. En annan är cykelentusiast och äger en Pinnarellocykel i kolfiber med en shimano Dura Ace grupp vikt: 6,8 kg. och jag gissar faktisk att Pinnarellocykeln tål mer belastning än skeppshultarn. Visst Pinnarellocykeln kostar 25.000 men skeppshult är inte heller billig, fast där finns inte skäll för priset... Vem så okritisk konsument ? - Men det beror - förstår jag på Kåres argument - på product placement och kinnpussande brudar att tour de france inte vinns på skeppshultscyklar...(jag ber så klart omedelbart om ursäkt för att resonementet längre än Kåre medger - det var bara ett tankeeksperiment).
ps. Jag tycker det kunde vara riktigt roligt både för VKV och oss konsumenter om det kom en ny Kajak derifrån som inte liknade något man kunde förvänta - det skulle klä Sveriges mest anrika Kajakproducent att verkligen bygga något som svarade på önskemål och kritik...(kritiska konsumenter efterfrågas).
På början av 2000 tallet hade jag en Saab 9-5 som jag tyckte var en fantastisk bil, både teknisk och ur designsynpunkt - att den var svensk var absolut inte något minus heller... Nu i 2011 är det samma 9-5 som säljs med 3. eller 4. generationens facelift och samma 90tals plastkänsla på insidan inte heller något jag ville köpa idag fast än jag älskade min saab för 7-8 år sedan. Sedan finns det dom som tycker att deras amerikanerbil från 60'tallet var det finaste dom ägd och kör en likadan idag, men det beror knappast på att dom alvarligt tror att den på alla sätt är bättre.
Nu nämms egna meritter...Jag har byggd något färre kajakker än Uffe (är på 4. båt nu) och jobbar dagligt som arkitekt - i Danmark - och är dansk - så Kåres kommentar om sofisterne tar jag nästan som ett kompliment - anade inte att mit språk höll sån kvalitet
/Jacob
Nu är det ju så att paddelsporten på elitnivå eller extremnivå är ganska liten i sig jämnfört med till eksempel cykling, och det gör ju att produktionen kanske inte är fullt så högteknologiisk som vissa gärna vill få det att låta som. Det är klart att ju större sport och ju flera pengar ju större marginaler att använda på utveckling.
Eksempel: min granne har en skeppshultcykel som väger ungefär 15 kg. En annan är cykelentusiast och äger en Pinnarellocykel i kolfiber med en shimano Dura Ace grupp vikt: 6,8 kg. och jag gissar faktisk att Pinnarellocykeln tål mer belastning än skeppshultarn. Visst Pinnarellocykeln kostar 25.000 men skeppshult är inte heller billig, fast där finns inte skäll för priset... Vem så okritisk konsument ? - Men det beror - förstår jag på Kåres argument - på product placement och kinnpussande brudar att tour de france inte vinns på skeppshultscyklar...(jag ber så klart omedelbart om ursäkt för att resonementet längre än Kåre medger - det var bara ett tankeeksperiment).
ps. Jag tycker det kunde vara riktigt roligt både för VKV och oss konsumenter om det kom en ny Kajak derifrån som inte liknade något man kunde förvänta - det skulle klä Sveriges mest anrika Kajakproducent att verkligen bygga något som svarade på önskemål och kritik...(kritiska konsumenter efterfrågas).
På början av 2000 tallet hade jag en Saab 9-5 som jag tyckte var en fantastisk bil, både teknisk och ur designsynpunkt - att den var svensk var absolut inte något minus heller... Nu i 2011 är det samma 9-5 som säljs med 3. eller 4. generationens facelift och samma 90tals plastkänsla på insidan inte heller något jag ville köpa idag fast än jag älskade min saab för 7-8 år sedan. Sedan finns det dom som tycker att deras amerikanerbil från 60'tallet var det finaste dom ägd och kör en likadan idag, men det beror knappast på att dom alvarligt tror att den på alla sätt är bättre.
Nu nämms egna meritter...Jag har byggd något färre kajakker än Uffe (är på 4. båt nu) och jobbar dagligt som arkitekt - i Danmark - och är dansk - så Kåres kommentar om sofisterne tar jag nästan som ett kompliment - anade inte att mit språk höll sån kvalitet
/Jacob