Med tanke på svaret om gravelbike/cyklocross så låter det för mig som något som är tänkt att man skall cykla över stock och sten vilket egentligen inte stämmer så bra för mina normala vanor.
För att ge lite mer detaljer om var jag cyklar:
95% asfaltsvägar, ganska god kvalitet. Kanske kan förekomma en och annan kantsten när man kör ner på vägbana, men inget som man tänker på.
5% grusväg, ganska god kvalitet här också. Inga gropigheter som man tänker på.
Angående terräng och kullersten jag nämnde så är det frågan om ren lättja. Köper man ny cykel är man kanske lite.mer rädd om den. Kullerstenen undviker jag lätt också.
Jag cyklar i Helsingborg som har en liten feature som kallas Landborgen. Rent praktiskt innebär det att jag på hemvägen möts av en backe med runt 7% lutning (och att undvika den lutningen tycker jag inte jag skall behöva). Det är just här som jag tänker mig att hög utväxling kommer till nytta (och bra bromsar på andra hållet).
För att ge lite mer detaljer om var jag cyklar:
95% asfaltsvägar, ganska god kvalitet. Kanske kan förekomma en och annan kantsten när man kör ner på vägbana, men inget som man tänker på.
5% grusväg, ganska god kvalitet här också. Inga gropigheter som man tänker på.
Angående terräng och kullersten jag nämnde så är det frågan om ren lättja. Köper man ny cykel är man kanske lite.mer rädd om den. Kullerstenen undviker jag lätt också.
Jag cyklar i Helsingborg som har en liten feature som kallas Landborgen. Rent praktiskt innebär det att jag på hemvägen möts av en backe med runt 7% lutning (och att undvika den lutningen tycker jag inte jag skall behöva). Det är just här som jag tänker mig att hög utväxling kommer till nytta (och bra bromsar på andra hållet).