Hur skall jag välja cykel?

Åretrunt cykel som kommer att hålla i all evighet om man är rädd om den. över lag så är Surlys cyklar fantastiska i kvalité och prestanda.
http://surlybikes.com/bikes/straggler

En fin stadscykel som är lättmanövrerad och som inte kostar skjortan.
är merida speeder 20 alt 200, tidigare års modell i vitt var mer tilldragande för mig och årets modell ser ut att ha ändrats något i geometrin. prislappen och funktionaliteten spelar kanske större roll än färgen för vissa.

Cykel är dock mycket individuellt, jag cyklar till stor del fixie idag och avverkar många mil på en bianchi pista sei giorni. de fulaste dagarna om året så har jag en fixie inc. med frambroms och stänkskärm bak.

Jag har även en bianchi intrepida med 105 som hittills har gått som träningscykel ca 300mil sen februari (6månader). mycket trevlig cykel men på tok för mycket lull-lull för pendlaren. den skall rulla 125 mil under en vecka med start den 8:e denna månaden.

Min tidigare pendlare var en Crescent nano 2315 som gick felfritt i flera år, även fast jag aldrig gillade den cykeln utav någon konstig anledning. jag tror att det var färgen och växelsystemet...

Utöver detta så har jag några cyklar till som får luftas ibland, men om jag fick välja en enda cykel så hade jag valt en lättare racerram med singlespeed, fotbroms och rakt styre. Alt någon gammal treväxlad DBS för en femhundring på blocket. en pendlare skall vara stryktålig, mindre stöldbegärlig, klara packning och vikt, fungera från A till B utan att haverera och ha en komfortabel sittställning.

Ts ville dock ha växlar och jag har bara mina egna erfarenheten att komma med, därav fungerar inte mina krav och ultimatum i denna tråden och ingen blev klokare.
 
Har nu testat Nishiki 301 (24vx) och Skeppshult Pro (27vx). Och har lite funderingar till:

Nishiki har rullbroms och jag har läst att en nackdel är att den har mindre bromsverkan. Hur pass skall bekymrad behöver man vara över det? Som jag tycker det låter här så verkar det mer vara att man inte kan låsa hjulen i högre hastighet (frågan är om jag vill det egentligen).

Skeppshults styre hade barends (tror jag det heter). Jag kommer inte riktigt underfund med nyttan med det. Jag menar om man har ett grepp där man har händerna i "vertikalt" grepp så kommer jag med nöd och näppe åt bromsen (med ringfingret), men definitivt inte växelreglaget. Är detta alltså något som man främst har nytta av när man skall ligga längre sträckor i samma växel? Jag tänker att annars om man skall ha någon glädje i olika fattningar så behöver man ju lätt komma åt växelreglaget och framförallt bromsen.
 
Har nu testat Nishiki 301 (24vx) och Skeppshult Pro (27vx). Och har lite funderingar till:

Nishiki har rullbroms och jag har läst att en nackdel är att den har mindre bromsverkan. Hur pass skall bekymrad behöver man vara över det? Som jag tycker det låter här så verkar det mer vara att man inte kan låsa hjulen i högre hastighet (frågan är om jag vill det egentligen).

Skeppshults styre hade barends (tror jag det heter). Jag kommer inte riktigt underfund med nyttan med det. Jag menar om man har ett grepp där man har händerna i "vertikalt" grepp så kommer jag med nöd och näppe åt bromsen (med ringfingret), men definitivt inte växelreglaget. Är detta alltså något som man främst har nytta av när man skall ligga längre sträckor i samma växel? Jag tänker att annars om man skall ha någon glädje i olika fattningar så behöver man ju lätt komma åt växelreglaget och framförallt bromsen.

Jag använder barends framförallt uppförs då jag oftast inte behöver bromsa, slutar jag trampa avtar farten snabbt av gravitationen, rätt växel får jag välja före backen.

/Patrik
 
Jag stötte på DeGaVi förra veckan. Är det någon som har erfarenhet av dem?

När jag provcyklade den så verkade inte växeln vilja växla när jag ville. Jag antar att det var för att den var dåligt inställd. Vet inte hur mycket vikt jag skall lägga vid det. Det ger jag ett dåligt intryck ifall växlarna inte uppför sig lika väl som andra cyklar (med likadan växel). Tyckte även styret inte verkade helt stabilt och knarrade lite, men det kan ju också vara slarvfel.

Annars är det väl Skeppshult som ligger bäst till. Enda nackdelen där är att de är ett par kilo tyngre. Jag vet inte ifall järnram (som Skeppshults) är att föredra eller om ALU är bättre.
 
Jag stötte på DeGaVi förra veckan. Är det någon som har erfarenhet av dem?

När jag provcyklade den så verkade inte växeln vilja växla när jag ville. Jag antar att det var för att den var dåligt inställd. Vet inte hur mycket vikt jag skall lägga vid det. Det ger jag ett dåligt intryck ifall växlarna inte uppför sig lika väl som andra cyklar (med likadan växel). Tyckte även styret inte verkade helt stabilt och knarrade lite, men det kan ju också vara slarvfel.

Annars är det väl Skeppshult som ligger bäst till. Enda nackdelen där är att de är ett par kilo tyngre. Jag vet inte ifall järnram (som Skeppshults) är att föredra eller om ALU är bättre.

Om växeln inte växlar som den vill har inget att göra med cykelns varumärke. Visst ska man förvänta sig att allt funkar vid test (och affär), men alla använder ju antingen Shimano, Sram eller Campagnolo-komponenter och alla dessa funkar alldeles ypperligt. Vad gäller varumärkena du testat så känner jag inte till dem närmare. Skeppshult är ju kända för lite mer rekorderliga vardagscyklar. CeGaVi har jag ingen närmare erfarenhet av. I princip alla tillverkare är bra, det handlar mer om att du hittar en hoj som passar din röv och plånbok - pendlingshoj - välj en "trygg" och stabil hoj som Skeppshult. Träning/motion/lvg - välj ett varumärke som är mer inriktat mot det. Resten är tycke och smak - komponenterna är samma, men det skiljer sig i fråga om ram, hjul och hur man satt ihop något för en viss målgrupp.
 
Instämmer i ovanstående.

Degavi har helt klart intressanta pendlarcyklar. Men jag undrar om det behövs kedjespännare på det 11-växlade Shimano Nexusnavet. Kanske fel bild på hemsidan.

Thure
 
Växelunderhåll

Skulle inte oroa mig en sekund för att underhålla en utanpåliggande växel. Underhållet är inte främst justering och utbyte, utan avspolning och lite smörjning. Hemma står smörjsprayen helt enkelt bredvid cyklarna, det tar ingen tid alls. När du väljer cykel, se till att du får plats med skärmar, dubbdäck och eventuellt pakethållare. Tycker du en alu ram blir skakig (beror på underlag och ramutformning) finns det cyklar som har kolfiber i framgaffeln och sadelstolpe, de har fördelarna från båda rammaterialen. Ett "butterfly"styre har en del fördelar, framför allt att du kan byta sittposition boende på trafiksituationen och vind motstånd.
 
Om växeln inte växlar som den vill har inget att göra med cykelns varumärke. Visst ska man förvänta sig att allt funkar vid test (och affär), men alla använder ju antingen Shimano, Sram eller Campagnolo-komponenter och alla dessa funkar alldeles ypperligt. Vad gäller varumärkena du testat så känner jag inte till dem närmare. Skeppshult är ju kända för lite mer rekorderliga vardagscyklar. CeGaVi har jag ingen närmare erfarenhet av. I princip alla tillverkare är bra, det handlar mer om att du hittar en hoj som passar din röv och plånbok - pendlingshoj - välj en "trygg" och stabil hoj som Skeppshult. Träning/motion/lvg - välj ett varumärke som är mer inriktat mot det. Resten är tycke och smak - komponenterna är samma, men det skiljer sig i fråga om ram, hjul och hur man satt ihop något för en viss målgrupp.

Jag tänkte mig mer att sådant som att växeln inte växlar som man kan förvänta sig snarare säger något om cykelhandlaren än modellen. Det kan ju iofs finnas andra skäl, men det skulle kunna vara så att de är allmänt slarviga när de sätter ihop (såvida de inte får in cykeln färdigmonterad) och justerar cykeln.

Jag kan tänka mig däremot att det är lite skillnad beroende på prisnivån på delarna. Kan tänka mig att man har större förutsättningar att få till en bättre känsla med dyrare komponenter, men är det två cyklar med alivio så bör ju förutsättningarna för att få en bra växling vara samma och det är då upp till cykelhandlaren att förvalta dessa.

Jag har i princip bestämt mig för att köpa Skeppshult Elit eller möjligen Pro. Valet står nu mest i vem jag skall köpa av.
 
Skulle inte oroa mig en sekund för att underhålla en utanpåliggande växel. Underhållet är inte främst justering och utbyte, utan avspolning och lite smörjning. Hemma står smörjsprayen helt enkelt bredvid cyklarna, det tar ingen tid alls. När du väljer cykel, se till att du får plats med skärmar, dubbdäck och eventuellt pakethållare. Tycker du en alu ram blir skakig (beror på underlag och ramutformning) finns det cyklar som har kolfiber i framgaffeln och sadelstolpe, de har fördelarna från båda rammaterialen. Ett "butterfly"styre har en del fördelar, framför allt att du kan byta sittposition boende på trafiksituationen och vind motstånd.

Nu är det så att jag bor i lägenhet. Cykeln kommer stå i gemensamt cykelförråd och då kanske det inte funkar så bra att ha smörjsprayen bredvid cykeln.

Min förhoppning är att jag skall kunna hålla underhållet till helgerna. Vad jag läst så skall man behöva smörja någon gång i månaden.

Dock är underhåll där det behöver bytas saker, isht saker som man inte är beredd att byta själv inte att förringa. Det är ju sånt underhåll som tenderar att kosta massa pengar i slutändan. Jag vill gärna ha en någorlunda god uppfattning om vad min cykel kommer kosta i tid och pengar.
 
Du ska olja kedjan när det behövs, inte efter ett visst tidsintervall. Det beror bl.a. p hur mycket du cyklar, i vilket väder, på vilket underlag...

T.ex. finns det s.k. dry oil, en tunnare olja avsedd för torr väderlek. Vissa, däribland jag, föredrar att använda den hela tiden därför att tjockare oljor blir väldigt kladdiga och drar till sig skit. Den sköljs bort av regn lättare än tjockare olja och därför kan man behöva olja kedjan om man varit ute i riktigt oväder. Annars behöver man normalt inte göra det särkilt ofta, tycker jag.

Nåt som däremot kan vara bra är att torka av kedjan med en torr trasa om du kört där det är dammigt och smutsigt eller lerigt. Det tar inte ens en minut och man får bort det lager av olja och smuts som bildar en effektiv slippasta på kedjan. Min kedja håller sig mycket finare sedan jag fick det tipset.

Du ska använda droppflaska, inte spray. Ja, det tar längre tid, men oljan hamnar där den ska. Den ska INTE var på utsidan av kedjan, den ska vara så ren och torr som möjligt, utan inne i det lilla lager som finns i varje länk. Så en pyttedroppe för varje led där pinnarna sitter i kedjan. Oljan ska inte heller vara på resten av cykeln, golvet o.s.v. där det mesta av sprayolja hamnar. Tar tid att torka rent det också, så egentligen tar det nog inte längre tid med droppflaska.
 
Min tanke var kanske inte att jag skulle gå på förutbestämda intervall. Snarare var det så att jag menar att 4623s rutin inte funkar för mig.

Jag måste antingen ta cykeln till lägenheten eller prylarna till cykelförrådet för underhållet. Tanken var att jag skulle kunna inskränka mig till helger för detta. T.ex. varje lördag undersöka ifall det behövs något, om det behöver smörjas. Jag tänker att det inte är så illa att det måste smörjas mitt i veckan.

Hur ser man förresten att kedjan behöver smörjas? Finns det någon fara med att vänta med att smörja tilll helgen.

Vi talar alltså om MAX 10mil på en vecka. På asfalt och till en början i hyfsat torrt väder.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg