Hur skall jag välja cykel?

Däcktryck

När det gäller däcktryck så beror det på vilket däck man har, det går inte att säga något generellt.

Ju större luftvolym, desto lägre tryck kan man köra med. För mtb ligger de flesta under 2 bar. Ett cx-däck kan man köra runt 3-4 bar. Ett kraftigt 27mm racerdäck kan man köra på 4 bar. "Vanliga" kanttrådsdäck för racer brukar ligga på 6-8 bar och tubdäck för racer 6-10 bar. Sen beror det på hur mycket cyklisten väger också, men man måste läsa på däcksidan och se vilket tryck som rekommenderas.
 
Jag håller inte med Gustav om liknelsen med IKEAmöbler. För mig är montering av IKEAmöbler betydligt lättare än injustering av cykelväxlar.
Jag har monterat lite IKEAmöbler och det finns oftast en föredömlig bruksanvisning med steg för steg.
När det gäller cykeljustering har jag läst flera böcker som inte lyckats beskriva just det kritiska men när det är rätt justerat - det är något med saker som ska ligga på rak linje men har aldrig lyckats begripa det, till glädje för min cykelhandlares plånbok :)

Men har någon tips på en riktigt bra begriplig youtube-film om växeljustering (utanpåliggnade) så skulle jag bli glad.
Jag är helt överens om var man kan skruva och inte och hur saker i växlen då reagerar men inte just "hur vet man att det är rätt".
Jag vill inte ha svaret - det märker man ju när man cyklar - det ska ju finans ett sätt att med cykel upp&ner eller i mek-ställ kunna säga att nu är växlarna rätt justerade.
Senaste försöket var att köpa Haynes mekbok ((som annars gör bra bilmekböcker) på Biltema men inte heller denna bok var tillräcklig - sen var den bra i flera andra avsnitt men varför ska inte jag, ingenjör men inte mekaniker, med normalt ocentrerad tumme kunna lära mig justera cykelväxlar?

Filmhjälp tack!

/Patrik, det kanske finns hopp...
 
Jag håller inte med Gustav om liknelsen med IKEAmöbler. För mig är montering av IKEAmöbler betydligt lättare än injustering av cykelväxlar.
Jag har monterat lite IKEAmöbler och det finns oftast en föredömlig bruksanvisning med steg för steg.
När det gäller cykeljustering har jag läst flera böcker som inte lyckats beskriva just det kritiska men när det är rätt justerat - det är något med saker som ska ligga på rak linje men har aldrig lyckats begripa det, till glädje för min cykelhandlares plånbok :)

Men har någon tips på en riktigt bra begriplig youtube-film om växeljustering (utanpåliggnade) så skulle jag bli glad.
Jag är helt överens om var man kan skruva och inte och hur saker i växlen då reagerar men inte just "hur vet man att det är rätt".
Jag vill inte ha svaret - det märker man ju när man cyklar - det ska ju finans ett sätt att med cykel upp&ner eller i mek-ställ kunna säga att nu är växlarna rätt justerade.
Senaste försöket var att köpa Haynes mekbok ((som annars gör bra bilmekböcker) på Biltema men inte heller denna bok var tillräcklig - sen var den bra i flera andra avsnitt men varför ska inte jag, ingenjör men inte mekaniker, med normalt ocentrerad tumme kunna lära mig justera cykelväxlar?

Filmhjälp tack!

/Patrik, det kanske finns hopp...

Dom här tycker jag är tydliga. Det ska inte vara några problem egentligen och får man ändå inte till det så kan det ju bero exempelvis på att växelföraren fått en smäll.

https://www.youtube.com/watch?v=Bbk5RcH0bbQ
https://www.youtube.com/watch?v=621wu4-SXUs

Man ska dock inte behöva skruva så mycket i växlarna när man väl justerat dem. Jag har inte gjort det på någon av mina cyklar med Campagnolo och Sram-system de senaste två åren.
 
En pendlarcykel som skall lämnas under dagen vid buss/tågstationen och kanske gå 500 km/år alt 2x 8 km/dag skulle jag försöka hålla så enkel som möjligt. En vanlig standardcykel med kedjeskydd och stänkskärmar fungerar även med jeans och liknande byxor utan bli skitig.

Kanske bättre att skaffa en pendlarcykel och en motionscykel?
 
Jag håller inte med Gustav om liknelsen med IKEAmöbler. För mig är montering av IKEAmöbler betydligt lättare än injustering av cykelväxlar.

Jag kanske förenklade det något. Låter dock som du jobbat med trilskande växlar. Kan även vara så att örat fått sig en smäll vilket gör att det blir knepigt.Ibland beror strul på tröga vajrar, defekter i förare etc som kan uppstå på äldre gamla hojar. Då blir man lätt vansinnig om man försöker justera bort det. Där har man väl varit vid något tillfälle...

/G
 
Dom här tycker jag är tydliga. Det ska inte vara några problem egentligen och får man ändå inte till det så kan det ju bero exempelvis på att växelföraren fått en smäll.

https://www.youtube.com/watch?v=Bbk5RcH0bbQ
https://www.youtube.com/watch?v=621wu4-SXUs

Man ska dock inte behöva skruva så mycket i växlarna när man väl justerat dem. Jag har inte gjort det på någon av mina cyklar med Campagnolo och Sram-system de senaste två åren.

Förhållandevis tydligt med vad som ska göras och i vilken ordning och nu begriper jag bättre vad det är som ska vara i linje.
Ska ser om jag kan få bort det svara rappandet jag har på min högsta växel (växel 27) men hjälp av dessa filmer.

/Patrik, med nytt hopp
 
Du ska inte hänga upp dig så mycket på det där med underhåll av växlar. Som flera redan sagt, normalt behöver man inte hålla på och justera en utanpåliggande växel om den är rätt inställd från början. När man väl behöver det betyder det ofta att det dags att byta kedja. Vill man inte hålla på själv är det billigt att lämna in cykeln för kedjebyte. Då ingår det så klart att de ställer in växeln korrekt. Och byta kedja då och då måste man oavsett växeltyp.

Om en navväxel krånglar, och allt krånglar förr eller senare, är det krångligare att begripa sig på själv och, tror jag, dyrare att få gjort på verkstad.

Jag har både utanpåliggande växlar och navväxel på min hoj, alltså tre växlar sammanlagt. Den enda jag behövt lämna in cykeln för är navväxeln, nån eländig liten pryl inuti som blivit bockad. Har fått lämna in för att få bakväxeln riktad ett par gånger, själva armen alltså, när jag varit för äventyrlig. Men min växel sitter väldigt lågt och nära marken, har en låg liggis. Den risken är inte lika stor på en upprätt cykel, skulle nästan säga obefintlig vid normal användning. Aldrig hänt mig på en sådan.

Beträffande att vara rädd för mekandet för att man inte kan - man lär sig. Och det bästa är att klarar man inte av det så är det bara att bita huvet av skammen och leda cykeln till verkstan. Det kostar inte mer än om man inte hade försökt själv först, men man är en erfarenhet rikare. Nästa gång klarar man oftast av det. ;)

Hittade den här jämförelsen mellan olika växelsystem om den kan vara till nån glädje.
http://www.cyklopedia.se/artiklar/cykelutvaxlingar/
 
Glömde säga att jag skulle inte överväga enbart en navväxel. Känner ivf inte till någon som skulle duga. Nej, jag är inte särkilt petig. Men eftersom navväxlar har relativt sett färre lägen än en utanpåliggande ser jag inte hur man samtidigt ska kunna få ett stort spann mellan högsta och lägsta växel och få växlar som ligger på bekvämt avstånd från varandra. Inget kul om man måste segtrampa när man växlar upp.

Det finns ju navväxlar utan fasta lägen nu också. Kommer inte ihåg vad märket heter. Men man kan alltså reglera motståndet steglöst. Vet inte hur de har det med spannet.
 
Glömde säga att jag skulle inte överväga enbart en navväxel. Känner ivf inte till någon som skulle duga. Nej, jag är inte särkilt petig. Men eftersom navväxlar har relativt sett färre lägen än en utanpåliggande ser jag inte hur man samtidigt ska kunna få ett stort spann mellan högsta och lägsta växel och få växlar som ligger på bekvämt avstånd från varandra. Inget kul om man måste segtrampa när man växlar upp.

Det finns ju navväxlar utan fasta lägen nu också. Kommer inte ihåg vad märket heter. Men man kan alltså reglera motståndet steglöst. Vet inte hur de har det med spannet.

Det där är en viktig aspekt tycker jag, speciellt om man tror sig ska cykla i lite varierande terräng. Med utanpåliggande växlar är det ju väldigt lätt att byta kassett. Jag som cyklat rätt mycket i alperna använder en 12-29 kassett för att ta mig uppför branta långa klättringar, medan jag i Sverige där man snarare ligger och snittar 30+ använder en 11-23. På en cx har man dessutom ännu större spännvidder.

Men som Arneri påpekar, det kanske är vits med att skilja på pendlingscykel och motionscykel. Finare cyklar har ju dessutom tyvärr en tendens att försvinna om man inte tar in dom.
 
Alla cyklar är kompromisser. Cyklar man i olika sammanhang blir det bra med några olika cyklar.

Jag har tre pendlarcyklar för olika årstider, en till tunnelbanancykel och en hundcykel. Och så en hopfällbar resecykel.

Thure
 
Du ska inte hänga upp dig så mycket på det där med underhåll av växlar. Som flera redan sagt, normalt behöver man inte hålla på och justera en utanpåliggande växel om den är rätt inställd från början. När man väl behöver det betyder det ofta att det dags att byta kedja. Vill man inte hålla på själv är det billigt att lämna in cykeln för kedjebyte. Då ingår det så klart att de ställer in växeln korrekt. Och byta kedja då och då måste man oavsett växeltyp.

Men kedjan behöver väl bytas oftare vid utanpåliggande växlar väl? Frågan är lite hur ofta man behöver byta kedja? Hur är det med dreven?

Hittade den här jämförelsen mellan olika växelsystem om den kan vara till nån glädje.
http://www.cyklopedia.se/artiklar/cykelutvaxlingar/

Jo, det är den sidan som fått mig att ifrågasätta om navväxel duger. Jag tittar på sista grafen och där ser man ju att det är ganska tunnt med låg utväxling med navväxel (och jag tror inte Rohloff är något alternativ för mig).

En liten annan (senare) fråga är hur man lämpligen växlar med utanpåliggande då man ju har endel överlapp. Jag kan tänka mig lite olika varianter, men att memorera ordningen på alla kombinationer tror jag inte man gör (eller?).
 
Det där är en viktig aspekt tycker jag, speciellt om man tror sig ska cykla i lite varierande terräng. Med utanpåliggande växlar är det ju väldigt lätt att byta kassett. Jag som cyklat rätt mycket i alperna använder en 12-29 kassett för att ta mig uppför branta långa klättringar, medan jag i Sverige där man snarare ligger och snittar 30+ använder en 11-23. På en cx har man dessutom ännu större spännvidder.

Men som Arneri påpekar, det kanske är vits med att skilja på pendlingscykel och motionscykel. Finare cyklar har ju dessutom tyvärr en tendens att försvinna om man inte tar in dom.

Visst kan man skilja på pendlingscykel och motionscykel, men jag skall inte sportcykla precis. Jag ser inte att jag kommer använda cykeln så värst varierat att det motiverar mer än en cykel. Möjligen skulle det kunna vara att man cyklar större del av året än nu.

Frågan om att finare cyklar har en tendens att försvinna tar jag givetvis på allvar, men annan möjlighet än cykelförrådet verkar inte vara praktisk. Frågan är ifall detta inverkar så mycket på valet mellan navväxel eller utanpåliggande växlar? Jag kollade priser på Skeppshult Elit där den med utanpåliggande växlar är 10% dyrare så det borde inte göra speciellt stor skillnad i tendensen att försvinna.
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg