Hur packar ni systemkamera med objektiv vid vandring?

Magsäck

ZPacks Multi-Pack, den verkar kunna fungera bra. Har sedan en exped packpåse small att stoppa in själva kameran i om det är blötväder. Alltså inuti denna. Kamera + 18-135 mm får plats, en kamera plus ett 70-300 borde rymmas men inte samtidigt så klart .

Är intressant av en lösning på detta också. Jag har en Kajka 75 liters och en Canon 5d Mark II som jag funderar på att hänga på selen där framme där man kan spänna på topplocket.

Någon som vet en bra lösning?

Äldre post som jag får la väcka till liv.
Är å packar just nu min Kajka 75L och försöker mig på packa systemkameran+2linser (1tele+1vidvinkel).
Kan än så länge inte hitta bra sätt å göra det lätt-tillgänglig och stöt/blötsäker samtidigt.

Om någon har något bra tips...?!

Jag kunde inte ha kameran på bröstet, blir för varmt och är i vägen. Har istället en vattentät kameraväska (Ortlieb aquazoom tror jag) hängande på höger höft.
Sätter fast den med karbinhakar i höftbälte, axelrem och nån mer punkt på ryggsäcken. Då kan jag nå kameran utan att ta av ryggsäcken.

Vet inte hur det skulle funka med en större väska som klarar kamera + extra objektiv.

/M

När jag hade kamera med mig så hade jag den i en stor midjeväska, Haglöfs okänd modell. Midjeväskan är såpass stor att jag lätt fick plats med telezoom, vidvinkelobjektiv, normalobjektiv och kamera. Att fixa ett vattentätt fordral är inte svårt - antingen göra själv eller köpa ett litet till ryggsäck.
Numera tar jag inte med mig kameran.

Har i flera år kört med systemkameran i kameraväskan som hänger på sidan av ryggsäcken i ett av fästena längst ner så att jag snabbt når den med högerhanden. Jag har tre remmar på vardera sida av ryggsäcken så jag fäster en karbin i mittenremmen som tar nästan hela tyngden, nedersta remmen drar jag igenom kameraväskans ögla så att den inte far omkring och i den översta trär jag den långa väskremmen som extra säkerhet. Motvikt på andra sidan brukar vara stativet och eller vattenflaskan. Jag har dock inte haft med något extra objektiv på länge.

Det viktiga för mig är att jag kommer åt kameran snabbt som attan så i ryggsäcken är helt uteslutet förutom när regnet öser ner. Ibland går jag med stativet i handen när det är så bra fotoförutsättningar att jag plåtar eller filmar nästan hela tiden. Väskremmen runt halsen gillar jag inte alls det är obehagligt och ger skavsår. Någon annan lösning för att ha den på magen har jag inte testat med det ser inte heller intressant ut. Något jag inte har men som säkert är bra är en vattentät kameraväska. Ju lättare desto bättre.

Jag har provat på två olika taktiker.
1. Kameraväska kring midjan. Jag brukar då lägga bältet i svanken, ovanför avbärarbältet. Detta är bra för att kameran stannar kvar på kroppen när man tar av ryggsäcken och den sitter i en bekväm höjd för att plocka i och ur grejerna.
2. På bröstet. Om man vill att kameran ska sitta samman med ryggsäcken så är det här kanske ett bättre alternativ. Lite bökigare att plocka i och ur kameran (i mitt fall) men ändå helt ok.

Jag förvarar alltid kameran i min vattentäta hemmagjorda kameraväska, ni kan se hur den ser ut om ni följer länken som jag skickade tidigare idag.

Jag använder också en ThinkTank-väska, en Digital Holster, men tillsammans med "Digital holster harness". Jag gillar att ha kameraväskan på magen så att kameran är lättillgängligt om det behövs att ta fram den snabbt.
Regnskyddet för väskan har än så länge funkat väldigt bra för mig.
Fördelen med ett bärsystem som t.ex. "Digital holster harness" tycker jag är att jag kan ta ner ryggsäcken utan att behöva ta loss kameraväskan samtidigt.
Sedan brukar jag ha också ett teleobjektiv med mig, som jag har i en väska som vid bra väder fästas på ryggsäckens avbärarbälte, eller som jag har i ryggsäcken vid sämre väder.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
baseman Systemkamera på magen? Transportera 11
granbom Fjällväska för systemkamera Transportera 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg