Hur många säkringar har släppt för dig?

Har skrivit om det här i en annan tråd.
Jag föll inte själv, men jag säkrade när en kompis föll på en dåligt placerad Röd Alien som inverterade. Vet inte om den hunnit vandra något eller satts dåligt i pump-panik.
Fångades som tur var av en kil någon meter längre ner, annars hade det blivit ett "Gahne-fall" (istället för markfall) från 10 m eftersom jag satt och säkrade rakt under insteget! Dumt, men jag skyller på orutin samt att det var en smal och obekväm standplatshylla.

Har rippat en grön c3 som var bra i storlek men satt lite väl ytligt. Två gånger på rad, samma placering, samma ställe. Doh. I övrigt har mina säkringar håliit men vi snackar under tio fall totalt. Diverse kilar, alien röd, stora c4or, orange mastercam etc.

Har själv aldrig varit med om något släp. Däremot såg jag en klätterkursdeltagare vid Häggsta i Stockholm släppa kanske 3-4 st kilar innan den sista tog och det tog stopp 30-40 cm från marken.

Både klättraren och vi som såg det blev lite uppskakade för det var nära ögat där. Riktigt nära.

Har själv aldrig varit med om något släp. Däremot såg jag en klätterkursdeltagare vid Häggsta i Stockholm släppa kanske 3-4 st kilar innan den sista tog och det tog stopp 30-40 cm från marken.

Både klättraren och vi som såg det blev lite uppskakade för det var nära ögat där. Riktigt nära.

Hur kunde det hända? Var de dåligt placerade? För tight säkrat? Ok att den första kan floppa om man har för lite slack, men 3-4 st?

Hur kunde det hända? Var de dåligt placerade? För tight säkrat? Ok att den första kan floppa om man har för lite slack, men 3-4 st?
Jag ställer mer frågande till hur det kunde hända då det var kurs. Instruktören borde kanske haft lite bättre koll? Nu vet jag inte vad det var för kurs, men var det en ledklätterkurs så tycker jag att det är rätt illa.

Nej, nu är tärningen kastad, Vi måste bulta upp alla sprickor!

Tuborg skall glimma av syrafast stål!

Jag rippade ett kluster av tre RPs en gång, och skadade mig illa. De var uppenbarligen inte placerade särskilt bra. Eller rättare sagt, microkilar i lite porös sandsten är tydligen ingen hit...

Så visst händer det. Men att något som jag upplevt som bomber sedan rippat har aldrig hänt.

Tyvärr är det bara genom att falla eller hopptesta kilar som man kan kalibrera den där känslan för vad som är en bomber. Man kan förstås ge sig ut och lägga kil och sedan släppa ner en 80-kilos-säck med lagom fallfaktor. Eller ta fall med backup. Men det kräver ju lite engagemang. Så det får stå som förslag på "clinic" om det regnar på kommande klätterträff!

Bra fråga

Har rippat 2 säkringar i hela min klätterkarriär och nu har jag bestående men.

Hade klättrat 6-7 meter i lättare terräng och satt ett gäng C4.or när det plötsligt blev lite delikatare sva som var i stort sett osäkrat.
ca 9m upp fick jag in en Mastercam 00 (minsta cam:en) i en flarande spricka med en liten kant som höll den på plats. Jag visste att placeringen var skit men vad gör man när det inte finns några andra placeringar man biter ihop och kör på.
när jag kommit upp 10-11 meter stod jag vid kruxet och visste att jag riskerade ett markfall om jag föll så jag letade febrilt efter en placering och hittade en Röd ballnut som satt skit. fullt utkammad hängde den på en kristall och jag visste att det här är inte bra (satt i en pocket som var smalare än nästa strl ballnut tillät). Tyvärr fanns det ingen väg ner om inte någon gått runt och slängt ned ett rep. Så jag beslöt mig för att köra, jag går på kruxet 4 ggr men inser ganska fort att det inte finns några säkra lösningar slutligen tar jag tag i min ballnut när jag går ner från kruxet (lätt överhängande) den rippar och jag ser bara blå himmel och strax där efter backen som rusar närmare. Jag hör hut det smätter till och ett litet ryck i repet när min mastercam rippar den med. Hinner inte tänka så mycket mer innan jag med huvud och rygg smäller in i bergväggen ca 40cm från backen med huvudet.

Stannade upp-och-ner med huvudet vid säkringsmannens knän.

Ganska omskakad går jag sedan som andreman på leden (bra beslut)

Detta var 10 månader sedan. 5 neurologer 2 ögonläkare MRI, CT och ett par Glasögon senare så har jag äntligen fått en diagnos som förklarar mina problem

Muskelspänningar i kraniet som trycker på synnärver osv och stryper viss blodtillförsel till hjärnan har påverkat min syn och koncentrationsförmåga.

Börjar rehab på Tisdag.
Massage, Akupunktur, Samtalsterapi och i värsta fall regelbunden injecering av botox i musklerna står på Rehablistan.

Note to self: Du är inte feg för att du bailar.

Hoppas inte jag skrämde iväg någon från Tradklättring för jag traddar fortfarande och ser det som den ultimata formen av klättring. En utmaning både Fysiskt och Psykiskt.
Själv jobbar jag med att bygga upp mitt psyke igen då jag nu mera kan bli rädd för att leda sport något som jag aldrig hade problem med innan.

Kör hårt och sätt bombers planera er klättring så att ni alltid har 1-2 punkter som är solida och stoppar ett markfall.

//Simon

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
apfaktor Rakt upp (som föraren säger) eller ut till höger som många gör??? Klättring allmänt 1
GustavOh Hur många oförberedda (förstemans)fall har ni säkrat? Klättring allmänt 16
Brolin Hur många Friends och kamsäkringar behövs Klättring allmänt 16
Mezzner Hur många kilar går det på en replängd? Klättring allmänt 15
olrijo Hur många klättrare i Sverige?! Klättring allmänt 3
jöhan Säkringar till Melange, Tullboden Klättring allmänt 1
samuelm Slinga av naturliga säkringar Klättring allmänt 78
johnliungman Knutar som säkringar Klättring allmänt 21
Mike C Medveten fallträning på egna säkringar? Klättring allmänt 6
Mike C Ledpsyke på tveksamma säkringar? Klättring allmänt 48
GustavOh Nya typer av säkringar? Klättring allmänt 8
zeilon Kam säkringar? Klättring allmänt 25
tango Har man gått ifrån helt delbara selar? Klättring allmänt 7
GustavOh Hur avgör du idag om en säkringsperson har koll? Klättring allmänt 6
Visenten Har någon testat High Sports krita? Klättring allmänt 4
robinhaag Har du tråkigt?! Klättring allmänt 1
seon Vad har betytt mest för klättringens utveckling? Klättring allmänt 38
johnliungman Det värsta du har sett Klättring allmänt 96
seon Den 18-19 september glömmer vi allt elände och bara klättrar och har kul ihop Klättring allmänt 20
johnliungman Har vi UIAA-gradering i Sverige? Klättring allmänt 18
Mezzner Har du bytt slingor i dina kamsäkringar? Klättring allmänt 19
FR123 Vad har ni för mål i sommar? Klättring allmänt 3
Ripzaw Är nybörjare, har en skofråga. Klättring allmänt 4
ninapenda syrrans make har köpt en bar på dominikanska.... Klättring allmänt 3
isakalbertsson är det någon som har förare till Riglos i Spanien? Klättring allmänt 0
Avslzyx Tunaberg/Simonsberget har blivit naturreservat Klättring allmänt 22
dredds Någon som har koll på store strandåtind i Norge Klättring allmänt 3
teoek Vilken räddningsutr. har ni med? Klättring allmänt 19
baja_maja Har någon testat de nya wallnutsen? Klättring allmänt 10
_andreas_ Nån som har koll på krafter? Klättring allmänt 8
Milosz Har du tips om Australien? Klättring allmänt 11
ceckar Har någon tips på klätterkurs för nybörjare Klättring allmänt 5
PeAC spindelmannen har gjort det igen Klättring allmänt 9
jaffo Nån som har klättrat i Spanien Klättring allmänt 2
leosmi Klättring på Cypern - någon som har info? Klättring allmänt 0
Mezzner Har längden betydelse? Klättring allmänt 19
Mezzner Har någon en Stockholmsförare över? Klättring allmänt 0
Razor Den nya Bohusföraren har lämnat tryckeriet Klättring allmänt 0
nilsson213 Har någon klättrat i Grekland? Klättring allmänt 0
Har Kropp någon agentur Klättring allmänt 1
Detta har du letat efter! Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg