Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur många oanvända prylar finns det?
- Trådstartare avslutat103096
- Start datum
OK. Då är Primus' information inte korrekt.Flytande gasol fanns förmodligen inte på 1800-talet men fotogen och bensin fanns och gick att köra i den tidens tryckkök som kom ca 1890 och användes t ex på Fram av Frithiof Nansen. Alkoholbrännare är tidigare (Se Nansens expedition över Grönland) men det var inte tryckkök.
Thure
Gissar att det nya var att man kunde använda gas.OK. Då är Primus' information inte korrekt.
En viss överkonsumtion sker ju...
Främst knivar och yxor, men det beror väl på att det är ett parallellt intresse med friluftslivet, här återfinns ett par hundra men här FÖRSÖKER jag ha någon form variation på vad som används, även om vissa naturligtvis inte är anpassade för någon form av vettigt gångbart bruk ö.h.t.
Ryggsäckar/slungor finns också ett större antal än vad som behövs och känns lite onödigt då jag i dagsläget mest varierar mellan 2 olika varianter, lite beroende på hur mycket som behöver få plats. Till försvar kan dock nämnas att ett antal av de större (och jättestora) kom mer till sin rätt då barnen/frugan fortfarande gick att lura med ut i skog och mark. Här är allt (95%) köpt begagnat så åtminstone någon form av kretslopp i konsumtionen.
Kök/brännare etc. har jag alldeles för många av, speciellt med tanke på att jag till 90% lagar mat över öppen eld, helst i form av reguljär brasa men Fireboxen följer "alltid" med som reserv om lämpligheten för brasa är dålig eller tillgången till ved skral. Förutom Fireboxen får således ett rejält antal med gas/bensin/sprit/vedkök stå mestadels orörda även om gas kommer till sin rätt i de, i mina ögon allt mer frekvent förekommande, tider av eldningsförbuden, under sommaren.
Även kring kläder återfinns en viss redundans om än antalet jackor/byxor känns något mer kontrollerat än ovanstående utrustning. Här kör jag överlag "begagnat på överkroppen och nytt på underdelen".
Tält/hammock/sovsäck/liggunderlag har jag bara en uppsättning av, sådant är tydligen inte lika kul att köpa...
Främst knivar och yxor, men det beror väl på att det är ett parallellt intresse med friluftslivet, här återfinns ett par hundra men här FÖRSÖKER jag ha någon form variation på vad som används, även om vissa naturligtvis inte är anpassade för någon form av vettigt gångbart bruk ö.h.t.
Ryggsäckar/slungor finns också ett större antal än vad som behövs och känns lite onödigt då jag i dagsläget mest varierar mellan 2 olika varianter, lite beroende på hur mycket som behöver få plats. Till försvar kan dock nämnas att ett antal av de större (och jättestora) kom mer till sin rätt då barnen/frugan fortfarande gick att lura med ut i skog och mark. Här är allt (95%) köpt begagnat så åtminstone någon form av kretslopp i konsumtionen.
Kök/brännare etc. har jag alldeles för många av, speciellt med tanke på att jag till 90% lagar mat över öppen eld, helst i form av reguljär brasa men Fireboxen följer "alltid" med som reserv om lämpligheten för brasa är dålig eller tillgången till ved skral. Förutom Fireboxen får således ett rejält antal med gas/bensin/sprit/vedkök stå mestadels orörda även om gas kommer till sin rätt i de, i mina ögon allt mer frekvent förekommande, tider av eldningsförbuden, under sommaren.
Även kring kläder återfinns en viss redundans om än antalet jackor/byxor känns något mer kontrollerat än ovanstående utrustning. Här kör jag överlag "begagnat på överkroppen och nytt på underdelen".
Tält/hammock/sovsäck/liggunderlag har jag bara en uppsättning av, sådant är tydligen inte lika kul att köpa...
Jag skulle gärna vilja veta var dessa uppgifter kommer ifrån. Det första trycksatta köket som kom 1892 har jag bara sett omnämnas som fotogenkök. Jag har sökt på nätet men inte hittat någon information om att det gick använda bensin i det. Så var har du läst det?Flytande gasol fanns förmodligen inte på 1800-talet men fotogen och bensin fanns och gick att köra i den tidens tryckkök som kom ca 1890 och användes t ex på Fram av Frithiof Nansen. Alkoholbrännare är tidigare (Se Nansens expedition över Grönland) men det var inte tryckkök.
Thure
Signaturen pask här på Utsidan har skrivit om det i sin recension av KAP-köket. Han hade tidigare också en hemsida om KAP-köket som var trevlig men jag tror inte den finns kvar längre.
Nu är jag inte någon expert på äldre fotogenkök men även dessa borde fungera även om munstycket egentligen bör modifieras för bensin.
Thure
Nu är jag inte någon expert på äldre fotogenkök men även dessa borde fungera även om munstycket egentligen bör modifieras för bensin.
Thure
Innan tråden om enkäten låstes tänkte jag fråga hur fördelningen ser ut mellan olika bränsleval i de friluftskök som används i Sverige idag.
Kom sedan på en fördjupning: Hur har det sett ut genom tiderna? Det skulle kunna ritas som en graf om man har tillräcklig information, men det är inte nödvändigt.
Allt detta som fördjupad allmänbildning för oss som är intresserade.
Kom sedan på en fördjupning: Hur har det sett ut genom tiderna? Det skulle kunna ritas som en graf om man har tillräcklig information, men det är inte nödvändigt.
Här är en som tydligen provat med bensin i ett gammalt Primus no 5.
Enligt uppgift gick det utmärkt.
Enligt uppgift gick det utmärkt.
Vild gissning: jag tror att antingen gasol eller sprit är det vanligaste bränslet. De bränslena är enklast att använda och när det gäller spritkök är de billiga. Jag började själv mitt uteliv under tidigt 90-tal med just spritkök.Innan tråden om enkäten låstes tänkte jag fråga hur fördelningen ser ut mellan olika bränsleval i de friluftskök som används i Sverige idag.
Här är en sida med lite kökshistoria utan siffror:
https://www.prismavg.se/exhibits/show/camping/campingk--k
Grov sammanfattning:
Före andra världskriget var fotogen eller bensin vanliga bränslen för kampingkök. (Gissningsvis var fotogen vanligare. Frågan är hur lätta de var, eller om de var av hushållsmodell.)
Under andra världskriget ”stoppades” användningen av fotogen/bensin till kampinkök p.g.a. avspärrningarna av landet. Det ledde till en utveckling av spritbrännare med värmeförgasare av samma typ som fotogenbrännare. Träsprit (giftig metanol) kunde vara ett bränsle. Redan tidigare hade det funnits spritbrännare med lägre effekt, troligen utan förgasare.
Metatabletter beskrivs som populära på 1920-30 talen.
Trangias spritkök lanserades på 1950-talet.
Enligt Primus hemsida ska de ha utvecklat gasolkök på 30-50 talen. Jag gissar att det var tyngre återfyllbara behållare för kamping, inte dagens lätta engångsbehållare.
Grov sammanfattning:
Före andra världskriget var fotogen eller bensin vanliga bränslen för kampingkök. (Gissningsvis var fotogen vanligare. Frågan är hur lätta de var, eller om de var av hushållsmodell.)
Under andra världskriget ”stoppades” användningen av fotogen/bensin till kampinkök p.g.a. avspärrningarna av landet. Det ledde till en utveckling av spritbrännare med värmeförgasare av samma typ som fotogenbrännare. Träsprit (giftig metanol) kunde vara ett bränsle. Redan tidigare hade det funnits spritbrännare med lägre effekt, troligen utan förgasare.
Enligt Primus hemsida ska de ha utvecklat gasolkök på 30-50 talen. Jag gissar att det var tyngre återfyllbara behållare för kamping, inte dagens lätta engångsbehållare.
Stort tack för denna intressanta information.Här är en sida med lite kökshistoria utan siffror:
Grov sammanfattning:
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
|
Tarp - hur många och långa snören | Allmänt om friluftsliv | 13 | |
|
Friluftsmiddag till många? | Allmänt om friluftsliv | 3 | |
|
Kompakt dokument med många knopar? | Allmänt om friluftsliv | 7 | |
|
Backup prylar? | Allmänt om friluftsliv | 15 |
Liknande trådar