Cyniker!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur många naturreservat vill vi ha?
- Trådstartare Mezzner
- Start datum
tigertamjaren; sa:Off topic från diskussionen om utökade arealer för reservat, kan jag notera följande olustighet:
Efter vinterstormen över södra Sverige råder ett stort överskott på råvaror för trä- och pappersindustrin. Värdefullt virke ligger rent av och förstörs i väntan på att tas om hand. Ändå fortsätter de stora skogsbolagen sin avverkning i oförminskad takt. För någon vecka sen beskådade jag exempelvis Holmen Skogs framfart strax norr om Norrköping och undrar stilla, varför?
Det är väldigt osäker kvalitet på stormfälld skog, stammarna kan fått knäckskador osv (alla skador är inte synliga utanpå) som gör att det inte duger till konstruktionsvirke ex. Alltså måsta man ta ner skog ändå, på andra ställen kanske till och med mer än tidigare eftersom de stormdrabbade områdena levererar mindre än vanligt av bra kvalitet.
Leif...
tigertamjaren; sa:Efter vinterstormen över södra Sverige råder ett stort överskott på råvaror för trä- och pappersindustrin. Värdefullt virke ligger rent av och förstörs i väntan på att tas om hand. Ändå fortsätter de stora skogsbolagen sin avverkning i oförminskad takt. För någon vecka sen beskådade jag exempelvis Holmen Skogs framfart strax norr om Norrköping och undrar stilla, varför?
Industrierna får aldrig stå still! Eftersom det tar lång tid att få ut det stormfällda virket har man därför fått fortsätta avverka stående skog även i södra Sverige. Som någon annan nämnt är det säkert också en fråga om kvalité, dimensioner och trädslag.
Här i norrland avverkar vi för att hålla industrierna i gång eftersom det dels blir dyrt att transportera upp virket från södra Sverige samt att det troligen tagit lång tid att lösa logistikproblemen.
Därtill är det väl också en arbetsfråga. Rimligen kan inte alla som jobbar i skogssektorn flytta söder ut.
/Andreas
För många
Jag tycker att det finns för många naturreservat. I Örebro län finns det 118 st. Flertalet av dessa är mycket små. Det känns som att så fort det är en bergsknalle där man inte kan bedriva lönsamt skogsbruk så bildar man ett naturreservat. Jag skulle hellre se riktigt stora reservat. Kan inte riktigt se vad man vinner på att ha så många små reservat.
Jag tycker att det finns för många naturreservat. I Örebro län finns det 118 st. Flertalet av dessa är mycket små. Det känns som att så fort det är en bergsknalle där man inte kan bedriva lönsamt skogsbruk så bildar man ett naturreservat. Jag skulle hellre se riktigt stora reservat. Kan inte riktigt se vad man vinner på att ha så många små reservat.
Re: För många
Släng ut alla ur västra norrland och gör ett reservat av det. De kan ju inte försörja sig ändå.
mathias; sa:Jag tycker att det finns för många naturreservat. I Örebro län finns det 118 st. Flertalet av dessa är mycket små. Det känns som att så fort det är en bergsknalle där man inte kan bedriva lönsamt skogsbruk så bildar man ett naturreservat. Jag skulle hellre se riktigt stora reservat. Kan inte riktigt se vad man vinner på att ha så många små reservat.
Släng ut alla ur västra norrland och gör ett reservat av det. De kan ju inte försörja sig ändå.
Re: För många
I korthet går den ut på att vissa arter klarar sig utmärkt med ett eller ett par reservat, medan andra behöver många små reservat utspridda i landskapet. Andra arter behöver stora reservat. Slutsatsen är att det behövs några stora reservat, och ganska många små. Detta räcker inte för några arter, som istället behöver anpassningar i t.ex. skogsbruks- och jordbruksmetoder istället för reservat.
Läs mera:
http://www.szooek.slu.se/~EcoForest/Block4a/naw/sloss.html
http://www.ecologyandsociety.org/vol1/iss1/art4/manuscript.frames.html
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1523-1739.2005.00418.x?cookieSet=1
Du är inne på en stor frågeställning som ekologer i hela världen ständigt diskuterar. Diskussionen kallas SLOSS (single large or several small). Teorierna bakom är s.k. metapopulationsdynamiska teorier, dvs vilka krav en art ställer på sin livsmiljö, i synnerhet när arten behöver en föränderlig livsmiljö, kanske ett visst successionsstadium.mathias; sa:Jag skulle hellre se riktigt stora reservat. Kan inte riktigt se vad man vinner på att ha så många små reservat.
I korthet går den ut på att vissa arter klarar sig utmärkt med ett eller ett par reservat, medan andra behöver många små reservat utspridda i landskapet. Andra arter behöver stora reservat. Slutsatsen är att det behövs några stora reservat, och ganska många små. Detta räcker inte för några arter, som istället behöver anpassningar i t.ex. skogsbruks- och jordbruksmetoder istället för reservat.
Läs mera:
http://www.szooek.slu.se/~EcoForest/Block4a/naw/sloss.html
http://www.ecologyandsociety.org/vol1/iss1/art4/manuscript.frames.html
http://www.blackwell-synergy.com/doi/abs/10.1111/j.1523-1739.2005.00418.x?cookieSet=1
Apropå mängden av reservat så har jag just råkat läsa att antalet reservat i Södertälje är 18 st. Det är en blandning av stora och små reservat, och den totala ytan är några tusen hektar (DVS betydligt större än ett rejält jordbruk).
Om det handlar om att bevara skogen på ett sätt som räddar hotade arter, och där man vill hindra eller styra avverkningen så borde nästan en effektivare målsättning vara att ändra skogsbruksreglerna så att även brukad mark sköts på ett någorlunda varsamt och klokt sätt. Att som alternativ till det, skapa så många och stora reservat så att man därigenom hindrar skövling, är antagligen naivt eller nåt.
Det gäller ju inte bara att hitta nåt som är hållbart ur rent "naturvårdande" perspektiv, utan även hitta nåt som är hållbart så tillvida att det är förankrat hos en stor del av medborgarna.
Om det handlar om att bevara skogen på ett sätt som räddar hotade arter, och där man vill hindra eller styra avverkningen så borde nästan en effektivare målsättning vara att ändra skogsbruksreglerna så att även brukad mark sköts på ett någorlunda varsamt och klokt sätt. Att som alternativ till det, skapa så många och stora reservat så att man därigenom hindrar skövling, är antagligen naivt eller nåt.
Det gäller ju inte bara att hitta nåt som är hållbart ur rent "naturvårdande" perspektiv, utan även hitta nåt som är hållbart så tillvida att det är förankrat hos en stor del av medborgarna.
Sveaskog, Naturvårdsverket och Länsstyrelsen i Norrbotten och Västerbotten kom i dag överrens om skogsskyddet i Norrbotten och Västerbotten. Det är regeringen som via sitt miljömål bestämt att 183.000 hektar skog ska bevaras i Norrbotten och Västerbotten.
De har nu bestämt vilka områden som ska bevaras och vilken kategori dom tillhör. Till exempel är 220 områden, totalt 46.000 hektar, aktuella som nya naturreservat och 80 som ekoparker. Dessutom har man valt att skydda skog som idag inte har någon biologisk betydelse, men som kommer att ha det på sikt, på kanske 60-70 år. Dessutom ska ytterligare områden studeras djupare.
De har nu bestämt vilka områden som ska bevaras och vilken kategori dom tillhör. Till exempel är 220 områden, totalt 46.000 hektar, aktuella som nya naturreservat och 80 som ekoparker. Dessutom har man valt att skydda skog som idag inte har någon biologisk betydelse, men som kommer att ha det på sikt, på kanske 60-70 år. Dessutom ska ytterligare områden studeras djupare.
Nu är långt ifrån alla skogsreservat fria från skogsbruk. Många reservat har ganska små inskränkningar för skogsbruket. Det gäller i synnerhet de reservat som före miljöbalkens införande 99 var s.k. naturvårdsområden. T.ex. i Södertälje, som Mezzner refererar till, finns ett stort reservat vid Tullgarn. Den största skyddade ytan har ganska intensivt skogsbruk. Ibland kan skogsskyddet bara vara att skogsbruksplanen ska diskuteras med reservatsförvaltaren, oftast länsstyrelsen.Mezzner; sa:Om det handlar om att bevara skogen på ett sätt som räddar hotade arter, och där man vill hindra eller styra avverkningen så borde nästan en effektivare målsättning vara att ändra skogsbruksreglerna så att även brukad mark sköts på ett någorlunda varsamt och klokt sätt. Att som alternativ till det, skapa så många och stora reservat så att man därigenom hindrar skövling, är antagligen naivt eller nåt.
Behovet av restriktioner prövas från fall till fall. Vissa andra reservat, t.ex. Farstanäs i Södertälje, har inga restriktioner alls utan är helt till för rekreation.
Stadan; sa:Behovet av restriktioner prövas från fall till fall. Vissa andra reservat, t.ex. Farstanäs i Södertälje, har inga restriktioner alls utan är helt till för rekreation.
Just att naturreservat kan ha så stora skillnader i föreskrifter är något som jag tycker är dåligt känt. Som jag upplever det så tror många (de flesta?) att alla reservat ska lämnas för fri utveckling och inget är tillåtet i dem.
Sedan känns det som att reservatsbildningen ofta är akuta utryckningar för att rädda något som det kommit in avverkningsanmälning på. Flera områden med medelhöga värden blir inte reservat, utan måste släppas. För de tätortsnära reservaten kan dock kvalitén på skogen ibland vara lite lägre, eftersom man där även väger in fördelarna som finns med att ha ett område tillräckligt nära för undervisningssyften.
Nu har det kommit en nationell strategi för naturskyddet. Dessutom arbetar länen på regionala strategier, där naturvården koncentrerar sina åtgärder till de delar av länet där det finns högst täthet av värdefulla bestånd. Meningen är att också skogsbolagen ska koncentrera sin hänsyn till dessa områden så att den sammanlagda nyttan får en större effekt. (Ett nätverk av några större skyddade områden, samt däremellan många små nyckelbiotoper som omfattas av skogsbolagens hänsyn.)Det ska bli intressant att se hur det fungerar.
Min personliga åsikt är att vi snart måste lägga mer krut på att sköta befintliga reservat än på att skydda fler. Problemet är då att viktiga processer som skogsbrand inte fanns med i tankarna när gränserna drogs för reservaten, och då blir de gamla reservaten svårskötta.
jesa; sa:Just att naturreservat kan ha så stora skillnader i föreskrifter är något som jag tycker är dåligt känt. Som jag upplever det så tror många (de flesta?) att alla reservat ska lämnas för fri utveckling och inget är tillåtet i dem.
Det är nog riktigt att det inte är så väl känt. I någon mån är det också så att det är bristfälligt informerat. Kravet på lokal information blir ju lite högre eftersom varje reservat har helt specifika restriktioner.
En subjektiv känsla jag fått är att många restriktioner antingen åker med av bara farten, eller är nån slags eftergifter till de som är med i remissrundan eller har nåt slags intresse och inflytande i frågan. Om sånt förekommer är det ju förstås demoraliserande.
Liknande trådar
Liknande trådar
-
Okej! En konkret utmaning. hur många miljövänner finns det egentligen i Skåne?
- Börjat av fjllrv
- Svar: 29
-
-
-
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg