• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Är det lagligt att spraya färg på snö?

Du undrar om det är lagligt att spraya i naturen med färger som enligt dig själv är "giftiga som rackarns"?

För några år sedan störtade ett flygplan i Kebnekaise..... Det rör sig människor i tusental där.. Den giftiga sprayen ser inte jag som något problem i sammanhanget med tanke på den begränsade användningen.

Skulle du tycka det vore ok om någon kom hem och målade på ditt hus, din tomt,m din bil eller något annat du äger?
Staten som jag antar äger marken är också en ägare med rättigheter.
Måla naturen är inte del av allemansrätten, oavsett om det försvinner med tiden eller inte.
Skulle du vilja vandra i i skog av guldmålade träd för att någon annan vill föra fram något budskap med det?
Träden ska ju ändå dö i sinom tid...

Du är några veckor sen om du avsåg att skämta april. :cool:

/Patrik

Vilken befängd idé. Det är naturligtvis inte tillåtet, rubriceras säkert som skadegörelse.
Och antagligen som grov skadegörelse om det visar sig att färgen var ohälsosam och
'läckaget' dessutom var avsiktligt.
/Odd

Skulle du tycka det vore ok om någon kom hem och målade på ditt hus, din tomt,m din bil eller något annat du äger?
Staten som jag antar äger marken är också en ägare med rättigheter.
Måla naturen är inte del av allemansrätten, oavsett om det försvinner med tiden eller inte.
Skulle du vilja vandra i i skog av guldmålade träd för att någon annan vill föra fram något budskap med det?
Träden ska ju ändå dö i sinom tid...

Du är några veckor sen om du avsåg att skämta april. :cool:

/Patrik

Jag ska måla på snö som försvinner. Din jämförelse haltar betänkligt.

Jag ska måla på snö som försvinner. Din jämförelse haltar betänkligt.
Skillnaden att måla på träd i skog eller på din gräsmatta är möjligen tiden till det inte syns längre.

Jag vill helst tro att du trollar men du verkar på allvar tro att du kan uppnå något positivt med att måla på snö. Jag tvivlar och tankarna går åt radikal civil olydnad, i paritet med "rädda våtmarkernas" ofta olagliga metoder.

En stor skillnad på är att ditt föreslagna målande är helt avsiktligt medan den tragiska flygolyckan var just en oavsiktlig olycka.

/Patrik

Skillnaden att måla på träd i skog eller på din gräsmatta är möjligen tiden till det inte syns längre.

Jag vill helst tro att du trollar men du verkar på allvar tro att du kan uppnå något positivt med att måla på snö. Jag tvivlar och tankarna går åt radikal civil olydnad, i paritet med "rädda våtmarkernas" ofta olagliga metoder.

En stor skillnad på är att ditt föreslagna målande är helt avsiktligt medan den tragiska flygolyckan var just en oavsiktlig olycka.

/Patrik

Du missförstår mig. Jag tycker att du läser vad jag skriver och försöker förstå, snarare än att medvetet skapa något som inte finns. Det blir bara så tråkigt då.

Det kommer på Youtube i sådana fall, tålamod!
Är för nyfiken på din ide.

Är det något likt exemplet nedan du hade tänkt dig?

Kebnekaise...platsen där klimatmedvetna 08:eek:rs sopor åker helikopter !

Lite lätt provocerande just på grund av att det är sant skulle nog kunna fungera för att få folk att reagera och tänka efter.

Fundera änd lite på om det inte skulle gå att få till något med karamellfärg som någon tidigare gav som förslag för att skona naturen, eller lägg gärna upp säkerhetsdatabladet här på på färgen du hade i åtanke så kanske vi kan bena i om hur illa dom är.
Kan nog skilja från färg till färg och mellan olika tillverkare.

Senast ändrad:

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg