• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Är det lagligt att spraya färg på snö?

Hur miljövänlig färg du än använder så bor sanningen i betraktarens ögon och när lagens väktare betraktar ditt verk så kommer de högst sannolikt att se skadegörelse eller nedskräpning oavsett hur estetisk vackert det må vara. Orsak och verkan säger att du bör vara beredd på rättsliga åtgärder om du sätter din plan i verket.

/Patrik

Hur miljövänlig färg du än använder så bor sanningen i betraktarens ögon och när lagens väktare betraktar ditt verk så kommer de högst sannolikt att se skadegörelse eller nedskräpning oavsett hur estetisk vackert det må vara. Orsak och verkan säger att du bör vara beredd på rättsliga åtgärder om du sätter din plan i verket.

/Patrik

Du får gärna hänvisa till rättsfall! Tack :)

Snön smälter ju förvisso, men färgen försvinner ju inte för det. Den följer med smältvattnet ut i diverse vattendrag. Att tömma en burk sprayfärg i en fjällbäck skulle ju vara ett solklart miljöbrott. Varför skulle det göra någon skillnad om färgen mellanlandade på snön?

Men om du nu fortfarande vill genomföra det här projektet är det ju inga problem att göra det på ett hållbart sätt. Du kan helt enkelt trampa upp spår i snön. 100% spårlöst (efter snäsmältning/nästa snöfall),
Du kan också använda "färger" som förekommer naturligt på fjället. Lavar, fröer, alger, grus...

Visst, det är mer jobb än att köpa en sprayburk på biltema, eller karamellfärg på coop, men budskapet blir också renare. (Och ger dig chansen att bli mer viral genom att publicera lite making of-videor)

Du får gärna hänvisa till rättsfall! Tack :)
Allt behöver inte finnas i befintliga rättsfall. Dock kan Miljöbalken kanske vara applicerbar här? Knäckfrågan är om det är att anses som ringa eller inte misstänker jag, utan att ha något större juridiskt kunnande.
Hur som hellst är min personliga åsikt att det verkar vara en dum idé att medvetet sprida giftiga färger i känslig fjällmiljö. Straffbart eller ej.
Screenshot_20250416_091646_Chrome.jpg

Allt behöver inte finnas i befintliga rättsfall. Dock kan Miljöbalken kanske vara applicerbar här? Knäckfrågan är om det är att anses som ringa eller inte misstänker jag, utan att ha något större juridiskt kunnande.
Hur som hellst är min personliga åsikt att det verkar vara en dum idé att medvetet sprida giftiga färger i känslig fjällmiljö. Straffbart eller ej.
Visa bilaga 46377

Din personliga åsikt är ej relevant och intressant. Däremot är lagen intressant så jag tackar för texten, inte för att det i detta fall hade varit applicerbart. Jag tänker däremot göra ett omtag i frågan.

Snön smälter ju förvisso, men färgen försvinner ju inte för det. Den följer med smältvattnet ut i diverse vattendrag. Att tömma en burk sprayfärg i en fjällbäck skulle ju vara ett solklart miljöbrott. Varför skulle det göra någon skillnad om färgen mellanlandade på snön?

Men om du nu fortfarande vill genomföra det här projektet är det ju inga problem att göra det på ett hållbart sätt. Du kan helt enkelt trampa upp spår i snön. 100% spårlöst (efter snäsmältning/nästa snöfall),
Du kan också använda "färger" som förekommer naturligt på fjället. Lavar, fröer, alger, grus...

Visst, det är mer jobb än att köpa en sprayburk på biltema, eller karamellfärg på coop, men budskapet blir också renare. (Och ger dig chansen att bli mer viral genom att publicera lite making of-videor)

Du menar att frågan är testad juridiskt? Kan du hänvisa till rättsfall?

Nej jag tänker inte gå några extra steg, klappa mig själv på axeln och låtsas som att jag gjort någon skillnad genom att låtsas byta ut produkten mot något annat. Däremot ska jag tänka om i frågan då jag fick inspiration från ett tidigare inlägg med filtar.

Är fint på papper, sen finns tung gruvverksamhet som släpper ut olja och annan skit i närområdet. Snart får vi en till gruvaktör i Vittangi med direktläge till Torneälv, helt fantastiskt!
Ja, jo, inte lätt att se hur det går ihop. Men för den skull behöver man inte lägga ytterligare sten på bördan om det går att låta bli. Det skall i alla fall bli kul att följa konstprojektet om inte annat för att se hur det tas emot av kultursverige.

Om inte huvudsyftet är att belysa någon kränkt minoritetsgrupps utsatthet kommer kultursverige (med epicentrum i Stockholm ?) sannolikt reagera som om någon trampar i deras revir med fel intentioner.
Kanske. Inte säkert. Det hänger på om TS kan utforma sitt konstprojekt så att det inte uppfattas som ännu en tafflig missnöjesyttring. Sånna möts med likgiltighet. Det måste bli en tänkvärd, unik installation med hyfsad (verks)höjd :) Annars kan det vara.

Senast ändrad:

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg