Hur många naturreservat vill vi ha?

Kvalitet och mångfald

tigertamjaren; sa:
Det är väl en fråga om avvägning mellan olika intressen. Skogen är ju alltjämt en viktig inkomstkälla här i landet. Kan vara lite kinkigt att få politiskt stöd för att omvandla ekonomiskt högproduktiv skogsmark till naturreservet.

Mångfald är bra. Riktigt fin gammal urskog med många olika biotoptyper inom ett sammanhängande område som t ex i Tyresta nationalpark är bra både för rekreation och biologisk mångfald. Det finns också skäl att bevara områden som fortsätter att brukas som klassisk bondskog med trädvis plockhuggning betning av nötkreatur etc etc.

Att bara spara impediment blir ointressant och kan skapa en avog inställning mot fenomenet naturreservat.

Vill gärna dra parallellen till valfångst där numera valskådning omsätter större summor än vad valfångsten gjort. Vi har mycket natur i Sverige som med rätt slags reklam och ökad tillgänglighet och skydd kan generera många arbetstillfällen inom den växande turistindustrin.

Skogen som pappers och virkesodling betyder mycket ekonomiskt för Sverige.

Med framsynta och ansvarsfull reservatsbildningar kan sannolikt skogsindustrin generera en goodwill som skulle vara bra för affärerna.

Jag skulle hellre vilja ha en handfull mycket fina naturreservat än många trista impedimentreservat.

Thure
[Ändrat av thureb 2005-06-02 kl 15:57]

Naturskyddsområden och konfiskation...

Har på nära håll sett hur SNFs propagandamaskin gjort om planterad skog till "urskog" och sen naturskyddsområde där markägarna förlorat brukarrätten på skog, fiske, jakt och viste...Påminner en hel del om gamla Sovjetunionen.

Ger dålig smak

Johan K.

Absolut för få reservat. Det är bara några promille av urskogen som är skyddat vilket är absurdt lite. De flesta reservat finns ju i fjällen med mycket kalfjäll.

Oj...

Oj! Detta blev en het debatt. Vet inte om vi är så oense Anders i mer än några detaljer – jag återkommer om dessa.

Däremot tycker jag det är tråkigt att i stort sett bli citerad i saker jag över huvud taget inte har sagt. Du skriver” Jag tycker tvärtemot dig, tydligen, att det är långsiktigt blåögt att s a s till varje pris och oavsett "folkviljan" att skapa reservat av mesta möjliga arealer.” Jag är förvisso blåögd, men inte så blåögd som du tycks tro. Jag ser inget egenintresse i att reservatsskydda arealer som inte har ett relativt högt skyddsvärde för att bevara den biologiska mångfalden av arter eller ekosystem, om det inte finns ett starkt rekreationssyfte. Själv är jag dock mer intresserad av reservatsbildning som har det första syftet. För detta tycker jag personligen inte ens att det behövs det du kallar för ”folkvilja”. Jag anser alltså att arter har ett egenvärde och att det är vår skyldighet att bevara en biologisk mångfald till framtiden vare sig vi vill det just nu idag eller inte.

Om det brev du fått som jag fortfarande inte läst skriver du ”…men bl a var budskapet att all skog som inte är reservat (däribland "din skog") när som helst kan sågas ned. Detta skulle då vara en bevekelsegrund för att i princip all skog borde skyddas (?).” Att den skog som inte har ett reservatsskydd kan avverkas är förvisso en sanning, (dock inte när som helst eftersom detta begränsas i skogsvårdslagen). Att brevförfattaren med detta vill mena att all skog bör skyddas förstår jag mer som din tolkning Anders. Själv kan jag mycket väl tänka mig att det snarare kan vara någon form av skrämselpropaganda för att få folk att tänka till. Detta kan man ju tycka vad man vill om, men du verkar ju i alla fall ha reagerat på ditt sätt och till och med satt igång hela den här diskussionen.

Nu till de två punkter jag inte riktigt håller med dig om.

- Du skriver angående reservat/(reservatsbildning) att ” …relativt omfattande restriktioner som kan gälla tycker jag dock är tveksamt.” Jag måste säga att jag inte förstår vad du menar. Jag tycker nästan alltid att det är ganska vanliga enkla och generella regler som vem som helst borde kunna följa. T ex att man inte får plocka blommor, bryta kvistar eller vissa tältrestriktioner/förbud. Alla dessa restriktioner tycker jag snarare ökar folks förståelse för hur de bör bete sig i känslig natur.

- Du skriver att reservat eller snarare deras restriktioner skulle hindra folk att kunna utnyttja marken för rekreation och därmed skulle medvetenhet och förståelse gå förlorad. Citat ” I alla avseenden man hindrar folk att "rekreationsexploatera" skogen, så förlorar man ju alltid en hel del i form av att naturrekreation och friluftsliv ofta leder till medvetenhet om naturvärden och på längre sikt intresse och förståelse för ekologi och bevarande av naturvärden.” Här tror jag precis tvärt om. Jag tror att folk lockas till reservat och nationalparker och därigenom får ett ökat medvetande och en ökad förståelse för just ekologi och bevarande av naturvärden. Själv kan jag inte se att det en enda gång hindrat mig i mitt friluftsutövande på något märkbart sett. Jag menar om jag åker till ett fågelskyddsområde eller sälskyddsområde och en av restriktionerna är beträdelseförbud, kompenseras detta mångdubbelt för min egen del de gånger jag får se något intressant från håll såsom säl eller ovanliga fåglar. Jag åker tex gärna till Sarek på en vintertur så jag slipper skotrar. På så sätt kanske jag får ett högre och rikare rekrationsutbyte av att vistas på just ett lugnt ställe med högre vildmarkskänsla, medan andra kanske drar ett kortare strå just där, t ex handikappade.

Som avslutning tänkte jag bara förtydliga det du skrev om att du tyckte förstod min ståndpunkt vad gällde hur reservat/reservatsbildande. Jag vet att det ofta råder en brist på ekonomiska möjligheter att köpa loss mark för bildande av reservat. Det sker därför nästan alltid en prioritering på länsstyrelserna vilka reservat som ”måste skyddas” i första hand. Detta leder alltså till att skyddsvärda biotoper och/eller arter ofta kommer i kläm. Detta gäller självklart inte bara skogsbiotoper (eller älvar). Så därför tycker jag att vi i Sverige har för lite skyddad natur, och då främst små reservat som mer är till för skyddandet av arter och biotoper. (Jag är dock inte motståndare till reservat för rekreationssyfte.) Vill man ha reda på skötselplander eller liknande för något visst reservat tycker jag man kan ta kontakt med respektive länsstyrelse.

Jag råkar ha en av de längsta akademiska utbildningarna vad gäller skog, dessutom är jag intresserad av det mesta som finns i naturen, så om du skickar en lista över arter från din skog kanske jag kan hjälpa dig med att se om det finns hotade arter (arter som är listade enligt någon form av hotkategori) eller arter som visar att du har skyddsvärda biotoper i din skog (signalarter). Annars får du lycka till med ditt skogsägande Anders.

(PS För övrigt håller jag i mångt och mycket med Staffan D.)

[Ändrat av Gidde 2005-06-02 kl 22:32]

crazy; sa:
Absolut för få reservat. Det är bara några promille av urskogen som är skyddat vilket är absurdt lite. De flesta reservat finns ju i fjällen med mycket kalfjäll.

...och var hittar du urskogen i Sverige? Det finns i princip ingen urskog kvar i Sverige. Urskogsliknade skogar eller skogar med urskogskaraktär men inte urskog....

/Andreas

Off topic från diskussionen om utökade arealer för reservat, kan jag notera följande olustighet:

Efter vinterstormen över södra Sverige råder ett stort överskott på råvaror för trä- och pappersindustrin. Värdefullt virke ligger rent av och förstörs i väntan på att tas om hand. Ändå fortsätter de stora skogsbolagen sin avverkning i oförminskad takt. För någon vecka sen beskådade jag exempelvis Holmen Skogs framfart strax norr om Norrköping och undrar stilla, varför?

tigertamjaren; sa:
Off topic från diskussionen om utökade arealer för reservat, kan jag notera följande olustighet:

Efter vinterstormen över södra Sverige råder ett stort överskott på råvaror för trä- och pappersindustrin. Värdefullt virke ligger rent av och förstörs i väntan på att tas om hand. Ändå fortsätter de stora skogsbolagen sin avverkning i oförminskad takt. För någon vecka sen beskådade jag exempelvis Holmen Skogs framfart strax norr om Norrköping och undrar stilla, varför?
Det kostar mer att hämta ut den stormfällda skogen, och ger mindre avkastning, än att på gängse vis avverka skog som vanligt. Kanske de stora skogsbolagen beräknat att det i vissa fall t.o.m. ger förlust, och att det lönar sig att avverka som vanligt trots att stormfälld skog ligger och förstörs?

Raskesven

Som du säger Raskesven, ligger det sannolikt företagsekonomiska överväganden bakom.

Dock kan man fråga sig om de företagsekonomiska intressena inte strider mot de samhällsekonomiska här. Fortsatt avverkning (oavsett motiv) leder till att resurser som skulle ha kunnat användas för att ta hand om stormfällt virke i sydsverige (skogsmaskiner, timmersläp, sågverk mm) binds upp. Och detta försvårar möjligheterna att ta hand om det stormfällda virket. Med påföljande negativa ekonomiska konsekvenser för skogsägare i sydsverige?

Bortsett från värdet av att den vuxna skogen / biotopen försvinner för de som vill vistas i den och ha den kvar.
[Ändrat av tigertamjaren 2005-06-03 kl 11:54]

tigertamjaren; sa:
Fortsatt avverkning (oavsett motiv) leder till att resurser som skulle ha kunnat användas för att ta hand om stormfällt virke i sydsverige (skogsmaskiner, timmersläp, sågverk mm) binds upp och försämrar möjligheterna att ta hand om det stormfällda virket, med dess påföljande negativa ekonomiska konsekvenser för skogsägare i sydsverige?
Det utgår stora statliga bidrag till t.ex. lagringen av det stormfällda timret. Det innebär att bolagen inte har så bråttom att ta hand om timret som de annars skulle haft. Man kan fundera om de stora statliga bidragen kanske inte skulle gått till de stora skogsägarna utan till de små, som blivit oproportionerligt drabbade?

Dessutom är det en oroande trend att det ser ut att inom några år bli en virkesbrist pga dålig avverkningsplanering. Det har under något år också varit en diskussion om att privata sågägare, i synnerhet i Norrland, har mycket svårt att få tag på virke därför att bolagen bara levererar till sina egna sågverk. Vid virkesbrist blir sådana mönster extra tydliga.

Bolaget Södra försöker, via konsulter och städslade "forskare" hävda att reservatsbildningen är anledningen till virkesbristen. Detta är dock helt osant, eftersom det är bristen på bra planering av avverkningar som är boven i det fallet.

En liten detalj i denna gryta är att min far som är gammal skogsskadeinsektsforskare (långt ord) nu förutspår en strålande framtid när det gäller anslag för hans typ av forskning framöver. Tänk så olika det kan slå?

Ursäkta utvikningen.
[Ändrat av tigertamjaren 2005-06-03 kl 12:02]

Hm...
Verkar precis som om alla människor har olika intressen i skogen??

Att man sedan utifrån därtill relaterade mål, anpassar sin sakliga argumentation; typ subjektivt?

Märkligt...

Jäv

Mezzner; sa:
Hm...
Verkar precis som om alla människor har olika intressen i skogen??

Att man sedan utifrån därtill relaterade mål, anpassar sin sakliga argumentation; typ subjektivt?

Märkligt...

Det tycker jag inte. Problemet är snarare att man ofta inte vet vad det är som gör att någon framför en viss uppfattning.

Thure

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg