Ang 100 och 102
100 byggdes i tre viktklasser 50-70, 60-80 och 70-90. Skillnaden ligger i höjden på friborden dvs hur mycket hur mycket Anker och Ingvar gnodde med hyveln på botten halvan vilket i sin tur gör att det även skiljer lite på bottenformen mellan de olika klasserna.
100 tillverkades med trä sarg och glasfiber sarg och den förstnämnda fungerar betydligt bättre som vågbrytare än den senare.
100 har en snett skuren för med lite mer volym i förskeppet vilket gör att den rider upp lite i vågor samt inte samlar skräp vass etc. Medan 102s näsa är mer avhuggen för att gå rakt igenom ev vågor (den snabbaste vägen). Detta gör 102 kursstabilare och lämpligare för vinge men betydligt tristare att hantera vid vågor samt att tygndpunkten ligger en aning förflyttad framåt i kajutan.
100 har en skarp övergång mellan däck och skrov som gör att vattnet släpper från kanterna medan 102 avrundade övergång(för att kunna släppa ur formen) gör att vattnet följer med från botten upp på däcket vid lite sjö vilket gör att den ”sugs” fast i lite vågor.
Jag upplever en stor skillnad i hur kajakerna beter sig i sjön och framför allt i vågor. Jag var inne på att skifta till 102 för att slippa misshandla en vacker raritet men skillnaden var för stor.
Själv väger jag nu tyvärr ca 87kilo och paddlar 100 (60-80) med en sits som är höjd ca 5cm. Tyvärr finns det inte sitsar till 100 som är reglerbara i höjd men vi har byggt i olika höjder och vinklar samt i två olika skålningar och möjligtvis har vi någon kvar på vinden.
Jag har lyckats att hantera denna kajak i 25m/s men med hjärtat i halsgropen och någorlunda närma land. Största risken när man tar ut dessa kajaker i lite sjö är att kapellet på ett ögonblick kan bli intryckt och kajaken vattenfylls samt att det inte finns så mycket flytkraft i kajaken i sig, så stoppa i flytsäckar och lek då vattnet är varmt så kanske vi kan dela den glädjen som jag upplevt i vad det innebär att leka med sig själv.
Tyvärr så produceras inte dessa kajaker längre men som sagts det ligger många ute på klubbarna som samlar alldeles för mycket damm samt att få begriper deras potential och fulla värde.
/Kåre
PS eftersom jag börjar bli lite för fet, så är jag lite intresserad av en 100 (70-90) med trä sarg om någon nu råkar veta något om en som börjar bli dammig och inte allt för rutten.
100 byggdes i tre viktklasser 50-70, 60-80 och 70-90. Skillnaden ligger i höjden på friborden dvs hur mycket hur mycket Anker och Ingvar gnodde med hyveln på botten halvan vilket i sin tur gör att det även skiljer lite på bottenformen mellan de olika klasserna.
100 tillverkades med trä sarg och glasfiber sarg och den förstnämnda fungerar betydligt bättre som vågbrytare än den senare.
100 har en snett skuren för med lite mer volym i förskeppet vilket gör att den rider upp lite i vågor samt inte samlar skräp vass etc. Medan 102s näsa är mer avhuggen för att gå rakt igenom ev vågor (den snabbaste vägen). Detta gör 102 kursstabilare och lämpligare för vinge men betydligt tristare att hantera vid vågor samt att tygndpunkten ligger en aning förflyttad framåt i kajutan.
100 har en skarp övergång mellan däck och skrov som gör att vattnet släpper från kanterna medan 102 avrundade övergång(för att kunna släppa ur formen) gör att vattnet följer med från botten upp på däcket vid lite sjö vilket gör att den ”sugs” fast i lite vågor.
Jag upplever en stor skillnad i hur kajakerna beter sig i sjön och framför allt i vågor. Jag var inne på att skifta till 102 för att slippa misshandla en vacker raritet men skillnaden var för stor.
Själv väger jag nu tyvärr ca 87kilo och paddlar 100 (60-80) med en sits som är höjd ca 5cm. Tyvärr finns det inte sitsar till 100 som är reglerbara i höjd men vi har byggt i olika höjder och vinklar samt i två olika skålningar och möjligtvis har vi någon kvar på vinden.
Jag har lyckats att hantera denna kajak i 25m/s men med hjärtat i halsgropen och någorlunda närma land. Största risken när man tar ut dessa kajaker i lite sjö är att kapellet på ett ögonblick kan bli intryckt och kajaken vattenfylls samt att det inte finns så mycket flytkraft i kajaken i sig, så stoppa i flytsäckar och lek då vattnet är varmt så kanske vi kan dela den glädjen som jag upplevt i vad det innebär att leka med sig själv.
Tyvärr så produceras inte dessa kajaker längre men som sagts det ligger många ute på klubbarna som samlar alldeles för mycket damm samt att få begriper deras potential och fulla värde.
/Kåre
PS eftersom jag börjar bli lite för fet, så är jag lite intresserad av en 100 (70-90) med trä sarg om någon nu råkar veta något om en som börjar bli dammig och inte allt för rutten.