Hur laddar jag telefonen på fjället?

Ingen aning, men är du säker på att du vill ha en väska?

För att du ska få bra effekt måste du ha panelen vinkelrätt mot solen. Vrider du den tappar du snabbt större delen av effekten.

För övrigt är en 20W vikbar panel tillräckligt bra för att använda i fält. Vikten är kring 500g. Beställer du från utlandet kan jag rekommendera Allpowers och Blitzwolf.

10W funkar, men då får du räkna med mer än dubbla laddtiden om du laddar en mobil, vilket ofta har ett tröskelvärde som måste överstigas.

Tack. 20 W tänkte jag skaffa , men avvaktar till sommaren. Kommer kanske paneler med högre effekt. Har en 20000 mAh powerbank som jag är nöjd med. Ska försöka hitta en optimal mix på kamerabatterier/solceller/powerbank inför sommarens vandring.
Hälsningar Thomas

Tack. 20 W tänkte jag skaffa , men avvaktar till sommaren. Kommer kanske paneler med högre effekt. Har en 20000 mAh powerbank som jag är nöjd med. Ska försöka hitta en optimal mix på kamerabatterier/solceller/powerbank inför sommarens vandring.
Hälsningar Thomas

Vet inte om det görs några jätteframsteg, men man kan ju hoppas =)
Förut var verkansgraden ca 15%. De man köper nu ligger på kring 23%.

20W watt ger i teorin 4A. I praktiken kan man räkna med hälften i snitt. En riktigt bra dag får man ut 3A, men det ska man inte räkna med. Även vid lätta slöjmoln ligger man över 1A. En molnfri dag kan du ladda med ungefär samma fart som i vägguttaget. Det innebär att man kan nyttja både lunch och kvällssol om man väljer lägerplats därefter.

10W ger ca 1A. Smartphones gillar inte om strömmen går under 1A, så enbart vid riktigt bra väder kan man ladda sin smartphone problemfritt. Jag tycker därför inte att 10W duger i fält. Man kan inte lita på att det funkar på samma sätt.

Man kan komma runt detta genom att ladda till powerbank, men man tappar säkert 30-40% av energin när man laddar över från powerbanken till mobilen igen, så det är inte helt optimalt.
Bäst är att direktladda, och sedan ladda powerbanken om vädret är fortsatt fint.
Ett annat tips är att stänga av mobilen när du laddar. En smartphone som upptäcker att den laddas kan få för sig att börja med diverse strömslukande ofog (gå ur viloläge, uppdatera saker, osv).

En rätt gammal tråd.
Men någon som har råd, tips om hur mycket batteri kraft man kan tänkas behöva för en fjällvandring på ca 16 dagar. Erfarenheter ni har själva. Solceller är jag lite tveksam till. Har iofs en solpanel på 21 W liggandes i byrålådan men tänker att det kan vara enklare att bara ladda med powerbank. Och inte lika tungt heller. Kanske skulle 4 ggr 10 000 mAh powerbank räcka? Kommer inte kunna ladda på någon fjällstation/stuga förrän i slutet av vandringen. Det som ska laddas är en iPhone och en Garmin inreach mini. Fotar en del och navigerar (ibland) med iPhonen så den kommer vara på i stort sett hela vakna tiden, men i flightmode och strömsparläge såklart. Förut har jag haft en kamera på vandringen men tänker fota med mobilen nu.

Bli analog istället, mycket roligare, mycket lättare.

Varför fotografera? Alla foton är redan tagna och finns på nätet. Ta med ett skissblock och penna istället.

Musik? Ta med blockflöjt eller munspel. Perfekt tillfälle att lära sig spela.

Leave the fuckin phone at home

En rätt gammal tråd.
Men någon som har råd, tips om hur mycket batteri kraft man kan tänkas behöva för en fjällvandring på ca 16 dagar. Erfarenheter ni har själva. Solceller är jag lite tveksam till. Har iofs en solpanel på 21 W liggandes i byrålådan men tänker att det kan vara enklare att bara ladda med powerbank. Och inte lika tungt heller. Kanske skulle 4 ggr 10 000 mAh powerbank räcka? Kommer inte kunna ladda på någon fjällstation/stuga förrän i slutet av vandringen. Det som ska laddas är en iPhone och en Garmin inreach mini. Fotar en del och navigerar (ibland) med iPhonen så den kommer vara på i stort sett hela vakna tiden, men i flightmode och strömsparläge såklart. Förut har jag haft en kamera på vandringen men tänker fota med mobilen nu.
Kolla hur många mAh din telefons batteri har. Hur länge klarar den sig på det i det sparläge du tänker använda? Sedan tar du laddklumpar (powerbanks) och enligt min erfarnhet tar med dig dubbla antalet mAh du behöver i laddklumpar (minst). Nu har jag inte köpt allra dyraste laddklumparna men antingen är förlusterna stora eller är sifforna rejält överdrivna gläjdesiffror. Sämre effekt i kyla adderar på behovet.
Är inte just iphones också kända för att prestera lite sämre i kyla? Jag har själv androider och begränsad erfarenhet av äppel-mobiler och ingen aning alls om inreachens kraftbehov.
MIn erfaeneht av solceller är också lite begränsad och föråldrad men dåförtiden krävdes väldigt starkt solljus för att orka ladda mobil eller powerbank. Bättre att ladda mobilen direkt än omvägen via powerbank men såklart när mobilen är full så vill man ju fylla på powerbank också. Men det laddar betydligt sämre, om ens alls i molnigt väder är min erfarenhet.

/Patrik

Jag är lite gammaldags och använder en liten digitalkamera på fjället, samt fysisk karta . Fotar väl mest med mobilen annars, men på fjället är en kamera bättre tycker jag. Lättare att använda med fingervantar. Ett laddat extrabatteri väger typ ingenting. Vikten kompenseras väl av att jag klarar mig med en liten nätt powerbank till laddning av mobilen, som ju inte behöver vara påslagen annat än när man vill meddela sig eller stämma av positionen med GPS.

Jag gick en långtur i etapper, där längsta etappen var 8-9 dagar. Jag hade en batteribank på 20000mAh till Huawei telefon (4500mAh batteri, köpt med tanke på att den har stort batteri) och en Garmin Inreach mini 1.
Jag kunde oftast ladda upp lite oftare än en gång i veckan men jag tror att 20000 hade varit mer än nog för mitt behov då.
Det är svårt att veta hur mycket ström du använder eftersom olika telefoners energisparlägen förmodligen drar olika mycket och Inreachen varierar väldigt i energiförbrukning. Inreachen har väl ca 1200mAh och kan lätt dra allt på en dag om trackingen är tät, vädret laddas ned varje dag och man skickar några sms. Jag hade ställt in min på ett den loggade positionen var 30:e minut och höll sig avslagen däremellan. Det försvann bara 10-15% batteri första dagen, men den är väldigt opålitlig och var oftast nede på 50 efter två dagar. Jag upplevde att telefonen höll sig på en laddning i kanske 4 dagar om jag var disciplinerad och inte använde den för mycket. Jag gjorde all navigering på den och försökte få in internet/vädret på den minst en gång om dagen.

Håller med titantomten ovan. Men om man vill använda mobilen mkt till allt möjligt så kan man ju prova detta hemma i förväg i några dar eller en vecka, och se hur länge den räcker. Och testa att ladda den med powerbank några gånger. Solceller kan man nog inte lita på.

Jag har använt solceller i flera år och det går inte att få ström på beställning.
Det är bara att vänta till en solig dag och ladda så mycket det bara går varje tillfälle som ges.
Jag brände en ifån 4 batteri med att ladda den direkt från 20W solcell.
Exakt vad som hände för att batteriet och laddningen gick åt helvete vet jag inte.
Det var claes ohlsons 20W solcell med USB-A portar.
Det lärde mig att man laddar powerbanken med solcell och sedan laddar man mobilen med powerbanken. Det har fungerat utan några missöden.
Nu har jag en xstorm 21W solcell med USB-C som väger hälften och är mindre än claes ohlsons solcell.
I skrivande stund hittar jag bara en vikbar 60W solcell hos claes ohlson.
60W är mer kräm så det måste gå lite snabbare att fylla en powerbank med den.
2,21 kg att släpa på förtar nöjet av att det går snabbare.
Det måste gå att göra en 60W solcell som väger mindre.
Vattentålighet på solcellen är ett måste om man skall vara ute en längre tid.

På en 16 dagars tur rekommenderar jag power banks framför solceller. Jag har ingen erfarenhet av Inreach. Jag använder en Samsung Galaxy och på 16 dagarstur är 40.000 mAh. lite för lite för mig. Tilläggas bör dock att jag navigerar mycket med telefonen, jag loggar min vandring och fotograferar en hel del. Jag filmar lite grann också. På kvällen läser jag eböcker på telefonen och lyssnar på radiopoddar som jag nedladdat i förväg. Vid mobiltäckning kollar jag väderleksprognosen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg