Hur laddar jag telefonen på fjället?

Jag brukar reducera ljusstyrkan på skärmen så mycket som möjligt. Det skall vara precis så mycket ljus som behövs för att jag ska kunna se vad som visas på skärmen. Större skärmljusstyrka krävs vid solsken. Jag brukar därför i solig väderlek ställa mig med ryggen mot solen så att telefonskärmen hamnar i min egen skugga när jag skall titta på telefonen.

Mörkt läge för skärmen, flygplansläge, batterisparläge (inkl. reducerad ljusstyrka på skärmen), inga bakgrundsappar, telefonen kroppsvarm i bröst-innerficka. Släcker skärmen direkt men stänger inte mobilen helt; den drar mer ström för att gå ingång/stänga ner varje gång jag vill fota, än i konstant "stand by"-läge.

Jag använder i princip endast kameran under turen, fotar måttligt (0-20 bilder/dag). Lyssnar ej på musik, läser ej på skärmen etc. Har dock GPS:en påslagen som oftast (när jag inte har med Inreach Mini).

Med den användningen räcker min Sony Xperia med 4.400 mAh batteri, måttlig ljusstyrka, och "bara" 60 Hz frekvens på 21:9 1080 pixel-skärmen (medvetna val just pga prioriterad batteritid) i 10 - 14 dagar, beroende på hur mycket jag fotar. Och då har jag som sagt ändå GPS:en på rätt ofta.

Men jag hör ju folk som tycker de behöver ladda var och varannan dag. Så allt beror på hur just din användning och din mobilmodell ser ut. Fullskaleexperiment som redan föreslagits i tråden är nog enda sättet.

PS jag sörjer också de utbytbara mobilbatterierna.

Senast ändrad:
När det skrivs inlägg på Utsidan då någon frågar om råd för laddning av mobiltelefon i naturen är det mycket vanligt att det dyker upp någon i tråd som moraliserar kring det hela. För egen del använder jag bl a telefonen till navigering i naturen. Varför är det sämre än att använda karta och kompass? Jag använder telefonen till att filma och fotografera. Längre bak i tiden hade jag en stor, tung klumpig filmkamera och dessutom ytterligare en apparat för att fotografera. Jag tycker inte att det var bättre. Men var och en gör som han vill.
TS bad om råd angående laddning av mobiltelefon i fjällen. Han frågade inte om det var moraliskt försvarbart att ha med sig en mobiltelefon på fjällvandringen.
Ganska löjligt att du leker forumpolis när det finns såna.
Låt dom avgöra vad som är rätt och fel inlägg på forumet!

Ytterligare ett tips för att få medhavda power banks på vandringen att räcka längre är att bara ladda telefonen till 80%. Att ladda telefonbatteriet utöver 80% kräver mycket mer energi.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg