Hur laddar jag telefonen på fjället?

Jag blir bara förvånad över hur viktig mobilen är??
Med såna här inlägg så är mobilen lika livsavgörande som den är för våra döttrar, som har stenkoll på allt helt ointressant skit på Tiktok.
En vecka för våra döttrar utan sina mobiler är helt obegripligt...

Jag är inne på mitt 17e år ute.
Solceller började jag med 2016.
Mitt transportsätt är lådcykel och ryggsäck när lådcykeln inte längre kan ta sig fram.
Med solcellerna skaffade jag först en billig selphy 20000 mah powerbank (den använder jag fortfarande) och för 2 år sedan kompletterade jag med en Goal Zero Venture 75 för den är både stöttålig och vattentålig. Den är på 19200 mah.
Jag laddar mobilen, pannlampan och headsetet med dessa powerbanks.
Vintertid kör jag vanliga batterier i pannlampan för att det skall bli så mycket över till mobilen som möjligt. Det är drygt att ladda upp powerbankarna vintertid så jag nöjer mig med att bara se till att
telefonen inte dör för mig.

Jag blir bara förvånad över hur viktig mobilen är??
Med såna här inlägg så är mobilen lika livsavgörande som den är för våra döttrar, som har stenkoll på allt helt ointressant skit på Tiktok.
En vecka för våra döttrar utan sina mobiler är helt obegripligt...
När det skrivs inlägg på Utsidan då någon frågar om råd för laddning av mobiltelefon i naturen är det mycket vanligt att det dyker upp någon i tråd som moraliserar kring det hela. För egen del använder jag bl a telefonen till navigering i naturen. Varför är det sämre än att använda karta och kompass? Jag använder telefonen till att filma och fotografera. Längre bak i tiden hade jag en stor, tung klumpig filmkamera och dessutom ytterligare en apparat för att fotografera. Jag tycker inte att det var bättre. Men var och en gör som han vill.
TS bad om råd angående laddning av mobiltelefon i fjällen. Han frågade inte om det var moraliskt försvarbart att ha med sig en mobiltelefon på fjällvandringen.

När det skrivs inlägg på Utsidan då någon frågar om råd för laddning av mobiltelefon i naturen är det mycket vanligt att det dyker upp någon i tråd som moraliserar kring det hela. ...
TS bad om råd angående laddning av mobiltelefon i fjällen. Han frågade inte om det var moraliskt försvarbart att ha med sig en mobiltelefon på fjällvandringen.
Väldigt bra påpekande. Den viktigaste forumregeln är att respektera trådstartaren. Man måste kunna ställa frågor om helikopterlandningsplatser eller läderfria skodon utan att kulturkriget drar igång.

Tack för alla svar.

Exakt dom solcellerna som du vit.kanin skriver om har jag med. Xtorm 21 W och de väger 490 gram. Ganska lätta ändå och tål visst lite regn också. Har tyvärr inte testat ännu på någon vandring.

Funderar på om jag kanske ska göra en kombo i sommar. 3 ggr 10 000 mAh powerbank, plus att ha med solpanelerna. Då kan jag ha två av de tre powerbanker undanstoppade till absoluta nödvändigheter på vandringen som att ladda Garmin och att kunna slå på mobilen endast ibland. Garmin inreach 2 drar inte så mycket. Sen har jag en powerbank jag laddar upp med solcellerna och när den är tom och inte kan laddas p.g.a mulet väder får jag klara mig utan lyx som att fota eller lyssna på musik i tältet.

Kanske kan gå på det sättet. Blir ändå uppåt 1 kg i vikt för att kunna ladda prylarna vilket sätt jag väljer. Powerbank med eller utan solcellerna. Och kan hända att jag stannar ute i 20 dagar också. Då kan det kännas tryggare ha solcellerna.
Grubblar vidare…
Jag minns en tidigare tråd där det refererades till ett test/gjorda erfarenheter, som visade att det bara är för väldigt långa turer med hög förbrukning i ellöst land som solceller är en vettig lösning. Prova att söka.

Jag minns en tidigare tråd där det refererades till ett test/gjorda erfarenheter, som visade att det bara är för väldigt långa turer med hög förbrukning i ellöst land som solceller är en vettig lösning. Prova att söka.
Den uppfattningen delar jag. För en tur på 2-3 v blir det ofta mindre vikt att bära på power banks än solceller.

Den uppfattningen delar jag. För en tur på 2-3 v blir det ofta mindre vikt att bära på power banks än solceller.
Vill man optimera vikt men tappa i flexibilitet så är nog dedikerade extra batterier som man laddat hemma bättre än omvägen via powerbank. Långt ifrån alla mobiler idag har löstagbara batterier men det finns modeller (i alla fall min Samsung galaxy xcover pro med några år på nacken) som har det.
Mobilbatterier väger mindre men kan oftast bara laddas i mobilen och att öppna och stänga mobilen riskerar att motståndskraft mot fukt minskar efterhand samt att du kan få in fuktig luft i mobilen då den är öppen.
Uppenbara nackdelen är ju att man måste bära batterier till respektive pryl medan en powerbank funkar till "alla prylar" via laddkablar.

/Patrik

Ett inlägg utanför ämnet från mig :

När det skrivs inlägg på Utsidan då någon frågar om råd för laddning av mobiltelefon i naturen är det mycket vanligt att det dyker upp någon i tråden som moraliserar kring det hela. /.../

Även jag tycker det är ett problem när välavgränsade trådars ämne ifrågasätts och leder till evighetsdiskussioner.

En möjlighet skulle kunna vara att trådskaparen är tydlig med vad som ska diskuteras och vad som inte ska diskuteras i trådstarten. Det kräver att trådstartaren läst mycket på Utsidan och lärt sig vilka ämnen som brukar spåra ur.

En annan möjlighet är tydligare regler om att hålla sig till ämnet. En tråd om karta och kompass ska inte förorenas med inlägg om att GPS/mobil är bättre.

(Alla trådstarter är inte välavgränsade och då kan ”stickspår” vara trevliga och lärorika.)

Lite urspårning när det gäller sakfrågan är väl kul. Därmot inte ok att försöka bråka & provocera, gnälla på andra, eller klaga på vad andra väljer. Det finns en del som ägnar sig åt det sista.

Ett inlägg utanför ämnet från mig :

Även jag tycker det är ett problem när välavgränsade trådars ämne ifrågasätts och leder till evighetsdiskussioner.

En möjlighet skulle kunna vara att trådskaparen är tydlig med vad som ska diskuteras och vad som inte ska diskuteras i trådstarten. Det kräver att trådstartaren läst mycket på Utsidan och lärt sig vilka ämnen som brukar spåra ur.

En annan möjlighet är tydligare regler om att hålla sig till ämnet. En tråd om karta och kompass ska inte förorenas med inlägg om att GPS/mobil är bättre.

(Alla trådstarter är inte välavgränsade och då kan ”stickspår” vara trevliga och lärorika.)
I detta fall startade J. Karlsson upp en gammal tråd där han berättade om den elektroniska utrustning han ämnar ta med på en 16 dagar lång fjällvandring och hur mycket han använder den utrustningen. Han ställde en fråga om 40.000 mAh power banks vore tillräckligt. Vidare nämndes även solceller i hans inlägg. Man kan naturligtvis resonera som så att det är inom trådens ämne att komma med förslag om att inte ta någon telefon med sig alls. Då försvinner laddningsproblemet. Men med samma logik skulle man kunna säga "Fjällvandra inte!" Då är också laddningsproblemet löst.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Timothyy För alla jaktintresserade - Jag har startat en hemsida Allmänt om friluftsliv 0
Elvah SJ - bara en resa är bokningsbar då jag tänkt åka Allmänt om friluftsliv 19
Lappkattfot Varför klarar jag inte av att bära? Allmänt om friluftsliv 34
coupas Jag vill ta ett tåg, gå 5-6 kilometer och sedan tälta 1-2 nätter Allmänt om friluftsliv 8
salvion Fråga: Förslag på hur jag gör c.a 50 waypoints i stan att gå efter? Allmänt om friluftsliv 4
AndersSupertramp Jag är skitnödig - hur gör jag ... Allmänt om friluftsliv 9
ojm Vad har jag hittat? Allmänt om friluftsliv 0
Wohoo257 Hur raderar jag mitt Utsidan-konto? Allmänt om friluftsliv 6
Samuro Jag flyttar ut i tält permanent! [1 år?] Allmänt om friluftsliv 122
Wohoo257 Vart kan jag köpa bra linerstrumpor? Allmänt om friluftsliv 6
Gamling Hm, är jag gnällig eller har folk blivit lata? Allmänt om friluftsliv 41
Vildmarksskri Nybörjare ska ut på påsklovet, vad behöver jag veta? Allmänt om friluftsliv 12
thureb När jag gick vilse och andra erfarenheter Allmänt om friluftsliv 48
bastuper 2 månader i tält - klarar jag det? Allmänt om friluftsliv 8
Anette Grinde Jag söker - igen - fantastiska föredragshållare--- Allmänt om friluftsliv 0
fredrikgunne Vad ska jag göra i sommar? Allmänt om friluftsliv 3
Thundershit Hur ska jag uppnå drömmarna om att bli en äventyrare? Allmänt om friluftsliv 34

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg