Hur ha lättrörliga fötter med neoprenskor

Ja och nej. (Enligt min erfarenhet) så är det en stor vinst i att ta spjärn från tårna vid paddeltaget. Men om bäckenet är fixerat pga. ett dåligt placerat ryggstöd, så behöver man inte lägga så mycket vikt vid att sträcka ut benet. Men kraften skall finnas där, den är ett mothåll så att resten av ryggen kan arbeta på ett korrekt sätt i vridningen.

Bra svar.

[Precis som jag trodde ;) Därav mitt "ett av skälen". Bra formulerat. .]

Spänner inte bråttompaddlare fast fötterna med nån form av rem?

Man kan använda rem eller en "vadderad rulle" som mothåll, rätt skönt att paddla med tycker jag, ökar stabilitets kännslan(tryggheten) lite om man känner sig lite osäker!
Har själv bara använt det vid pinnstyrning men antar Surskis använder det oxå(å dom har pedaler)

/Janne

i min mening har ryggstöd ingenting som hör hemma i en kajak i alla fall inte om man har några ambitioner att driva den effektivt framåt har kajaken ändå ett dyligt skall det inte vara i kontakt med dig när du paddlar utan bara när du lutar dig bakåt för att vila.

Det går att paddla rätt fort utan att kunna rotera bäckenet men det är inte närmelsevis lika effektivt tvärt imot var de flesta verkar tro är benen är motorn i paddling och resten av kroppen behöver i praktiken bara hålla imot. Inte så bara i och för sig efterssom benen både är starkare och har lättare att syresättas än överkroppen. När vi gjorde kraftanalyser på labbet på bosön var det jättetydligt hur viktig kraften från benen och vridningen i höften är för framdrivningen för ju längre man vred upp höften ju längre del av draget kunde man hålla tryck på paddeln och så fort höften hamnade i neutralläge droppade kraften i paddeln brant.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg