Här kan du hitta stänger i Aluminium eller kolfiber. Fast du känner förmodligen till dem...
http://www.fliegfix.com/kategorien/optimierte-zeltgestaenge/154
Tittade själv på att byta ut min (Ringstind Light 2) men själva viktbesparingen på typ 70 gram för en 9 mm kolfiber kostade för mycket. Styrkan utgår jag ifrån är högre men jag har inte upplevt något problem med den som följde med. Skulle den gå sönder så tar jag kontakt med Helsport. Räknar kallt med att de skickar mig en ny. Deras kundservice är mycket hög.
Kolfiber är starkt, men samtidigt skört - betydligt skörare än aluminium. Får du ett slag eller en repa på en kolfiberstång kommer den att tvärt gå av där vid belastning. Så beter sig i varje fall fiskespön i kolfiber, och jag tror tillverkningsprocessen är liknande för dessa tältbågar. Är du däremot försiktig när du hanterar kolfiberstängerna tål de nog mer belastning än motsvarande aluminiumstång. En kolfiberstång har samtidigt högre elasticitetsmodul än motsvarande i aluminium vilket kan innebära en något högre påfrestning på tältväv och markband, dock säkert marginellt.
kan tillägga att de "gamla" tältstängerna på Helsport som fått kritik och nu byts ut till DAC är av fabrikat fabrikat ScandiumSuperpole, dvs samma som fliegefix säljer...