Med den nya stången till ditt tält har du ju två stänger som borde ge en betydligt bättre stabilitet om bågkanalen och stångfoten är designad för två stänger samtidigt?
Tänkt tanken, stångkanalen klarar dubbelstång med råge och även den sydda "stångfoten" i bortre änden. Plaststångfoten vid ingången är dock retfulla 13 mm i invändig diameter (fast jag kan nog se en lösning).
Frågan är om det är värt besväret - viktökningen på dryga 200 g är kanske marginell, men man förlorar packvolym och hanterlighet/snabbhet vid uppsättning. Jag har nu tagit fram tältet och mätt - mina gamla stänger är faktiskt bara 7 mm i diameter (!), så redan de nya DAC-stängerna (8,05 mm) blir ett lyft - tvärsnittsarean ökar ju med nästan en tredjedel.
Räcker inte det, känns det enklare att skaffa en, men tjockare stång - stångfoten är som sagt hela 13 mm invändigt.
Det är inte heller meningsfullt att öka stångdiametern in absurdum - över en viss gräns blir hållfastheten hos tyg, linfästen etc dimensionerande i stället, och en alltför styv stång kan rentav förvärra saken. På en långtur väljer jag nog ett helt tält med stångbrott, än ett sönderrivet tält med intakt stång
.
Annars, hur lång är stången totalt och passar stångfoten alla typer av stänger? Bågkurvan måste likna ex Akto eller Nammatj2 som har samma stånglängd 293cm, Akto 9mm och Nammatj 10,25mm i diameter. HB stänger är lätt förböjda på mittensektionerna för att minska påfrestningen, kanske kan vara något att titta på om de har rätt längd (eller kapas till rätt längd)?
Se ovan. Stångfotshålet klarar avsevärt tjockare stänger och vanligt rundat stångslut. Stången är 7x35+2x22,5=290 cm lång, avståndet mellan stångändarna 160 cm, maxhöjden 100 cm, så visst liknar den Akto, men så var det de retfulla sista tre centimetrarna
.
Som den hjälpsamme
Mr. Paddington påpekat (tack än en gång!), går det dock att beställa skräddarsydda segmentlängder från Shelby, färdigmonterade med inre lina och ändpluppar. DAC Featherlite NSL finns i 9 och 10 mm. Jag har lite hållfasthetsutredningar igång och återkommer
.
PS
Passar på att avliva ett illasinnat rykte om öljetter vid linfästena - på mitt tält är det rejäla, förstärkta tygkilar med isytt band, helt "by the book".
Tältpinnarna var inte heller av den skrattretande Terra Nova - sorten, utan hyfsat rejäla med rektangulärt tvärsnitt 5x2,5 mm.