hur bra är kvalliten på Helsport

Helnöjd med min Ringstind Superlight - genomtänkt, lätthanterligt, välgjort och - hittills (dvs efter två längre bergsturer och några korta) - nästan obegripligt stryktåligt med tanke på hur lätta tyger det är sytt av.
Efter att ha tittat på det här youtube-klippet blir jag lite fundersam hur tältet fungerar i rejäl blåst i kombination med regn. Det blåser inte så värst hårt, men ytter- och innertält verkar ligga på varandra.
Vad är dina erfarenheter kring detta?

HåkanF

Efter att ha tittat på det här youtube-klippet blir jag lite fundersam hur tältet fungerar i rejäl blåst i kombination med regn. Det blåser inte så värst hårt, men ytter- och innertält verkar ligga på varandra.
Vad är dina erfarenheter kring detta?

HåkanF
Men åherregud vad kasst uppsatt tält! Dessutom med fotänden åt fel håll. Jag tycker inte alls det är konstigt att det blir en "grop", fast det inte verkar blåsa särskilt extremt. Synd att de inte anger vindstyrkan, men skall jag döma "på känn", så har jag varit med om betydligt värre utan att uppleva några problem. Men jag är noga med hur jag riggar tältet...
Visst, det är lite pill att få det sådär perfekt sträckt på alla ytor och man får gå några varv innan man får in rutinen; hemligheten brukar vara att justera läget för bågfötterna - de får inte hamna minsta asymmetriskt i förhållande till "footprintens" längdaxel och skal stå helt vertikalt.

Så man ska alltså sätta upp den lilla "gaveln" MOT vinden?

Håkan
Nja, det kanske inte spelar så stor roll bara vinden inte kommer från sidan, och det var så jag uppfattade situationen. Men det stämmer att jag (förutsatt att det inte blåser extremt mycket) gärna sätter upp tältet med "gaveln" mot vinden för att få fjong på ventilationen, och jag sover faktiskt också gärna åt det hållet (trevligt med frisk luft i näsan, men inte så kul med kalla fötter). Jag spänner ut den öppningsbara delen av absiden till ett halvöppet läge (har sytt på ett extra fäste), så det blir inget "bakvänt" vindfång i absidens fasta del.

Men jag har inte märkt av några "hopklistringsproblem" med mer ortodoxa riggningar heller.

Här är ytterligare en vindtest på Helsport Fjellheimen superlight i vindstyrkor på 60km/h, dvs knappt 17m/s (kulingstyrka). Nog verkar bågarna i klenaste laget som får tältet att kollapsa så totalt, men antar att det är priset man tvingas betala för lägsta vikt.
http://www.youtube.com/watch?v=03hzGiiHjvo

Tältet funkar bra, men tältbågarna är och förblir krokiga efter en blåsig natt i Dalsland.

Är dom fortfarande användbara?
Även tältbågarna på mitt HB Soulo blev snabbt böjda och krokiga men alltjämt användbara.[/QUOTE]

Japp, dom är användbara, dock tar dom ju lite större plats i packningen i o m att dom inte är raka. Bågarna på mitt HB Keron är raka trotts många års användning.

Är dom fortfarande användbara?
Även tältbågarna på mitt HB Soulo blev snabbt böjda och krokiga men alltjämt användbara.
Japp, dom är användbara, dock tar dom ju lite större plats i packningen i o m att dom inte är raka. Bågarna på mitt HB Keron är raka trotts många års användning.

Skall dom inte vara böjda?? :) Jag har alltid varit tvåa på mina tält så jag har gjort det till en sanning :)

Skall dom inte vara böjda?? :) Jag har alltid varit tvåa på mina tält så jag har gjort det till en sanning :)

Hilleberg förböjer vissa av sina stänger för att reducera stressen på dem, ex på mitt nammatj 2GT är två stångsektioner på varje båge förböjda. Citat från Hillebergs hemsida:
"Vi väljer den optimala stånglängden och diametern för varje tältmodell, och om det är nödvändigt så förböjs de"

Tacksam för stång-rapporter!

Här är ytterligare en vindtest på Helsport Fjellheimen superlight i vindstyrkor på 60km/h, dvs knappt 17m/s (kulingstyrka). Nog verkar bågarna i klenaste laget som får tältet att kollapsa så totalt, men antar att det är priset man tvingas betala för lägsta vikt.
http://www.youtube.com/watch?v=03hzGiiHjvo
Jag är väldigt intresserad av feed-back ang Helsports stänger! Gärna från de små enbågstälten, Ringstind med sitt mindre vindfång är trots allt inte Fjellheimen. Mitt tält leverades med Helsports egna stänger, på sin tid beskrivna som superduperavancerade. Hittills har de hållit sig hela, raka och fina, men jag har som sagt inte haft "lyckan" att bli utsatt för några extrema vindstyrkor. Med förestående planer på mycket höghöjdstältning undrar jag ifall jag ändå inte för säkerhets skull borde byta upp mig till DAC-stängerna. Skriv gärna om era erfarenheter!

Jag är väldigt intresserad av feed-back ang Helsports stänger! Gärna från de små enbågstälten, Ringstind med sitt mindre vindfång är trots allt inte Fjellheimen. Mitt tält leverades med Helsports egna stänger, på sin tid beskrivna som superduperavancerade. Hittills har de hållit sig hela, raka och fina, men jag har som sagt inte haft "lyckan" att bli utsatt för några extrema vindstyrkor. Med förestående planer på mycket höghöjdstältning undrar jag ifall jag ändå inte för säkerhets skull borde byta upp mig till DAC-stängerna. Skriv gärna om era erfarenheter!

Jag tror inte enbart att det är fabrikatet på stängerna som avgör, även om kvalitet kan skilja. Till Helsports Superlight tält har de valt 8,5mm stänger för att spara vikt, och självklart tål inte dessa klena stänger lika mycket som en stång med större diameter (eller dubbla stänger).
Jag har själv ingen praktisk erfarenhet av Ringstind (finns dock mycket att läsa om Helsports tält på fjellforum.no), men har ett Akto som går att förstärka med dubbla stänger om det behövs. Vet inte om stångkanalerna på Helsport är dimensionerade för dubbla stänger (att bära med sig en extra stångsektion är inte många gram jämfört med den extra säkerheten)? Akto har 9mm DAC stänger, och lite slumpmässigt visade det sig vara samma stånglängd 293cm som på mitt Nammatj 2GT och dess 10,25mm stänger;)

Hmm, lite lockande att öka diametern. Stångkanalen är generöst tilltagen (samt genomtänkt designad). Jag avvaktar fler incidentrapporter ;).

Här kan du hitta stänger i Aluminium eller kolfiber. Fast du känner förmodligen till dem...
http://www.fliegfix.com/kategorien/optimierte-zeltgestaenge/154
Tittade själv på att byta ut min (Ringstind Light 2) men själva viktbesparingen på typ 70 gram för en 9 mm kolfiber kostade för mycket. Styrkan utgår jag ifrån är högre men jag har inte upplevt något problem med den som följde med. Skulle den gå sönder så tar jag kontakt med Helsport. Räknar kallt med att de skickar mig en ny. Deras kundservice är mycket hög.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Himlalaila Hjälp! Dragit ut vajern på staven! Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg