Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
de flesta friluftsaktiviteter kostar

Golf kostar
Medlemskap - utrustning och resor (bortslagna bollar )

Fjällvandring kostar
Utrustning - dyr mat och resa

Fiske kostar
Utrustning båt och fiskekort resor

Jag kan inte se att jakt på något sätt avviker från övriga nöjen, en del ger direkt kostnadsbesparing för mat , tex jakt fiske och svamp-bärplockning .

Utrustningen kan man köpa billigt eller dyrt, man behöver inte ha ett Hillebergstält och man behöver inte jaga med hund, Man kanske inte kan tälta under de sämsta förhållande , och utan hund blir jaktutbytet mindre, men man kan ändå utöva sin hobby med gott utbyte, för att fiska behöver man inte ha 100 hästars styrpulpet båt med tillhörande kärra och 10 spöhållare, man kan meta ganska stora fiskar i en å med utrustning för någon tia.

men jägare yrkesfiskare och bönder har något gemensamt, det är problem och klagomål mest hela tiden, fast jag tror dom har det ganska bra allt som oftast, precis som de flesta som lever i detta land. har aldrig ens hört bagarn på mitt kondis klaga på att han måste gå upp vid 3 tiden 6 dagar i veckan, klart han gå hem lite tidigare från puben ibland men klaga no no
 
Golf kostar
Medlemskap - utrustning och resor (bortslagna bollar )
Fjällvandring kostar
Utrustning - dyr mat och resa
Fiske kostar
Utrustning båt och fiskekort resor
Jag kan inte se att jakt på något sätt avviker från övriga nöjen, en del ger direkt kostnadsbesparing för mat , tex jakt fiske och svamp-bärplockning .
Utrustningen kan man köpa billigt eller dyrt, man behöver inte ha ett Hillebergstält och man behöver inte jaga med hund, Man kanske inte kan tälta under de sämsta förhållande , och utan hund blir jaktutbytet mindre, men man kan ändå utöva sin hobby med gott utbyte, för att fiska behöver man inte ha 100 hästars styrpulpet båt med tillhörande kärra och 10 spöhållare, man kan meta ganska stora fiskar i en å med utrustning för någon tia.
men jägare yrkesfiskare och bönder har något gemensamt, det är problem och klagomål mest hela tiden, fast jag tror dom har det ganska bra allt som oftast, precis som de flesta som lever i detta land. har aldrig ens hört bagarn på mitt kondis klaga på att han måste gå upp vid 3 tiden 6 dagar i veckan, klart han gå hem lite tidigare från puben ibland men klaga no no

Jag tvivlar inte en sekund på att det finns dyra hobbyes. Du missar tråden i tankegången.
Patrik antydde att jägarnas förlust av jakt kan räknas pengar i form av kilopris på kött.
Man jagar alltså av snikenhet, dvs man gör en bra affär när man jagar.

Jämförbart är att du går på fjällvandring för att komma åt det billiga kilopriset på öring!
För att kunna kunna jaga och fiska bör det åtminståne finnas en rimlig chans att fälla nåt
vilt/dra upp en fisk. Du åker inte gärna på fiskeresa till en sjö som är garanterat tom på fisk?
 
Du åker inte gärna på fiskeresa till en sjö som är garanterat tom på fisk?
Vettiga sportfiskare idag vill inte rotenon-behandla vattendrag de ska fiska i. Vi vill fiska i fungerande ekosystem och accepterar att rovfisken tar sin beskärda del av den fisk vi är på jakt efter. Ni varghatare vill ju i princip rotenon-behandla skogen så att ert byte får får leva i fred för rovdjur.

Om vi fiskare vore lika gnälliga som varghatarna så skulle det vara ett jäkla liv om att det finns gädda i vattnen vi fiskar i... Gäddorna har ju dessutom ätit upp exakt lika många svenska barn som vargarna har, de senaste hundra åren... Själv har jag blivit biten ganska illa ett par gånger av gädda, men aldrig av varg.
 
Patrik antydde att jägarnas förlust av jakt kan räknas pengar i form av kilopris på kött.
Man jagar alltså av snikenhet, dvs man gör en bra affär när man jagar.

det var inte det som var den slutgiltiga tanken i kedjan.. jag försöker utröna vad det är som triggar den tankegången att vargen skulle skapa en förlust för visa jägare i form av kött.. det ena skulle kunna vara att det faktiskt som i mitt fall är billigt kött, många jaktlag säljer dessutom stora mängder till livsmedelsindustrin(resturanger med mera) och gör ekonomiska förtjänster på älgjakten. jag ser jakt som fiske och svampplockning, jag gör en beskattning baserat på tillgång, skulle någon annan plockat svampen eller fiskat fisken så blir jag utan precis som om vargen tar älg. jag har mycket större sympatier för tamdjursägare(vilka tar sitt ansvar och stängslar) och föräldrar som är rädda för sina barns säkerhet än för jägarna, jag har inga sympatier för jägare när det gäller vargfrågan.. jag är dessutom som jag sagt innan ingen vargförespråkare, förstår faktiskt inte vad som är så jävla viktigt med varg att man till varje pris måste plantera in vargar runt om i sverige.. hela vargpolitiken är ett stort skämt.
 
det var inte det som var den slutgiltiga tanken i kedjan.. jag försöker utröna vad det är som triggar den tankegången att vargen skulle skapa en förlust för visa jägare i form av kött.. det ena skulle kunna vara att det faktiskt som i mitt fall är billigt kött, många jaktlag säljer dessutom stora mängder till livsmedelsindustrin(resturanger med mera) och gör ekonomiska förtjänster på älgjakten. jag ser jakt som fiske och svampplockning, jag gör en beskattning baserat på tillgång, skulle någon annan plockat svampen eller fiskat fisken så blir jag utan precis som om vargen tar älg. jag har mycket större sympatier för tamdjursägare(vilka tar sitt ansvar och stängslar) och föräldrar som är rädda för sina barns säkerhet än för jägarna, jag har inga sympatier för jägare när det gäller vargfrågan.. jag är dessutom som jag sagt innan ingen vargförespråkare, förstår faktiskt inte vad som är så jävla viktigt med varg att man till varje pris måste plantera in vargar runt om i sverige.. hela vargpolitiken är ett stort skämt.

Det finns 3 bra skäl at sälja viltkött:
* Allmänheten kan få tillgång till prima eco-kött
* I många fall är jakten mångdubbelt dyrare än vad den är för mig. Att sälja betyder då att kunna
få råd till att hålla på jakten överhuvudtaget.
* uppmuntran för att hålle nere vildsvinsbestånden på rimliga nivåer.
 
Vettiga sportfiskare idag vill inte rotenon-behandla vattendrag de ska fiska i. Vi vill fiska i fungerande ekosystem och accepterar att rovfisken tar sin beskärda del av den fisk vi är på jakt efter. Ni varghatare vill ju i princip rotenon-behandla skogen så att ert byte får får leva i fred för rovdjur.
Om vi fiskare vore lika gnälliga som varghatarna så skulle det vara ett jäkla liv om att det finns gädda i vattnen vi fiskar i... Gäddorna har ju dessutom ätit upp exakt lika många svenska barn som vargarna har, de senaste hundra åren... Själv har jag blivit biten ganska illa ett par gånger av gädda, men aldrig av varg.

Låt säga att det fanns en insjö-säl som kraftigt ökade i antal. Sälen fanns i Ryssland i 100 000-tal
Sälen sopade rent på fisk i sjöarna och det blev meningslöst att fiska. Det var ekologiskt riktigt,
sälen var här först, fast den var "utrotad" tidigare i Sverige
Det blommade upp speciella sälkramar-föreningar..!

Sälen är oätlig, till skillnad mot dina "rovfiskar" som växer i storlek.

Nån reaktion från din sida...?
 
varg vs säl

Nu är det väl inte så att vargen skall soppa rent i skogarna, om de nu kan det, det skulle ju innebära svältdöden för alla vargar, ( aktiv jägare har väl ännu inte orkat läsa om Isle Royale)

Vi talar om en livskraftig vargstam , väl spridd, geografiskt och genetiskt, och där vi kan skjuta bort problemindivider,.

Jägarna fäller nu i princip dubbelt så mkt älg som man gjorde på 60 - 70 talet, om nu vargen skulle ta säg 10% av överskottet så skulle ändå antalet fällda älgar vara 80% mer än på 60 -70talet.

för övrigt är det just nu fiskeförbud på Gädda och Aborre där jag fiskar - Kalmarsund - pga minksade bestånd. Kanske skulle låna en bössa och åka ut och skjuta lite säl och skarv, är det jakttid aah skit samma det finns massor av dom och jag ser ingen nytta med varken säl eller skarv
 
Låt säga att det fanns en insjö-säl som kraftigt ökade i antal. Sälen fanns i Ryssland i 100 000-tal
Sälen sopade rent på fisk i sjöarna och det blev meningslöst att fiska. Det var ekologiskt riktigt,
sälen var här först, fast den var "utrotad" tidigare i Sverige
Det blommade upp speciella sälkramar-föreningar..!

Sälen är oätlig, till skillnad mot dina "rovfiskar" som växer i storlek.

Nån reaktion från din sida...?
Reaktion? Kanske att du borde ägna dig mer åt att skriva intriger i Hollywood än åt jakt... :)
Nej, allvarligt talat: Några såna sälar finns inte och kommer aldrig att finnas mer än i huvudet på såna som vill skrämma folk och möjligen i kvällstidningarna då... Ingenting fungerar så i naturen. I takt med att fisken skulle försvinna skulle ju mördarsälarnas avkomma svälta ihjäl och ungefär i samma ögonblick som de hade sopat rent på fisk i sitt ekosystem skulle de själva försvinna - vilket då skulle lämna fältet öppet för ny fisk att åter vandra in och fylla de outnyttjade näringstillgångarna i ekosystemet. Och det är ungefär den balansen du ser ute i naturen just nu. Det finns ju redan effektiva "mördarmaskiner" i vattnet som äter stora mängder bytesfisk. Liksom det finns rovdjur i skogen. Så vad är då problemet? Problemet är att du vill upprätthålla en onaturlig balans för att du ska få leka på det sätt du är van att leka.
 
jägarna är ingen skyddsvärd grupp, det är ingen grupp som får allmänhetens sympatier, så enkelt är det.. vita medelålders män som dödar djur kommer aldrig att vinna någons sympatier.. nu börjar LRF och bland annat jordägarna att ta en hårdare ton i vargdebatten, till skillnad från jägare så är bönder skyddsvärda även om dom inte alltid har så stort sympatikapital, dom tillför en stor allmännytta och ett ovärderligt värde.. den svenska bonden(framförallt djurhållare) är under mycket stor press, vi har världens hårdaste djurskyddslagstiftning vilket gör att svenska djurhållare konkurrerar på mycket orättvisa grunder, man använder inte antibiotika regelmässigt eller i foder, vi har kedjorna som lägger in extra vinster i form av EMV där man tar intäkten från en redan hårt pressad yrkeskår.. den svenska konsumenten är otroligt omedveten och handlar därför importerat kött utan att förstå eller bry sig om vilken skillnad det är på produkten.. dessa känner sig då ännu mera pressade av en svensk rovdjurspolitik... vill vi kunna fortsätta äta svenskt kött så ska vi vara lite försiktiga.. i sanningen så är vargen ett försumbart problem, det stora problemet är den svenske konsumenten som inte förtår vad hen handlar.. (hen kan du vara själv gubbkärring)
 
Nu är det väl inte så att vargen skall soppa rent i skogarna, om de nu kan det, det skulle ju innebära svältdöden för alla vargar, ( aktiv jägare har väl ännu inte orkat läsa om Isle Royale)
Vi talar om en livskraftig vargstam , väl spridd, geografiskt och genetiskt, och där vi kan skjuta bort problemindivider,.
Jägarna fäller nu i princip dubbelt så mkt älg som man gjorde på 60 - 70 talet, om nu vargen skulle ta säg 10% av överskottet så skulle ändå antalet fällda älgar vara 80% mer än på 60 -70talet.
för övrigt är det just nu fiskeförbud på Gädda och Aborre där jag fiskar - Kalmarsund - pga minksade bestånd. Kanske skulle låna en bössa och åka ut och skjuta lite säl och skarv, är det jakttid aah skit samma det finns massor av dom och jag ser ingen nytta med varken säl eller skarv

Skarv..ja du ser en koppling till skarven, EU anser ju att den är skyddsvärd oavsett vad den käkar
upp. Ett vargproblem a la fisk.
Ute mats kunde inte ens tänka sig tanken på att det skulle uppstå nån motsvarighet inom hans fiskeavdelning.
Vad säger du om skarv UteMats?

Om vargen inte äter upp den sista frilevande älgen spelar väl ingen roll. Det finns ändock en
undre gräns där det inte är värt att gå ut och fiska/jaga.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar