vi jagar inte rådjur med hund längre, vi har haft dåligt med rådjur därför passar pürsch bättre. om man av olika anledningar inte kan göra ett uttag på tex. rådjur så får man låta bli.. man måste inte skjuta, man kan strunta i det.. av samma anledning så lade vi under en period ner älgjakten i två år.
älg jagas primärt med gråhund, men som du vet så skiljer det mycket på individ.. vi är mycket selektiva med hundarna och har bra lydnad, inte normal jaktlydnad..
men låt mig vända frågan till dig, vilket djur lämnar godast kött, hane/hona.. ålder.. tid på året och så vidare?
Pürsch-jakt är något som ger liten utdelning här. Det 3 senaste årens statistik visar att inget djur är fällt på pürschen.
Förmodligen för att det fodras mycket tålamod och många timmar utan utdelning.
-Det går många timmar även på drevjakt utan utdelning men det är inte lika innehållslöst som att gå utan hund.
Vi har inga öppna åkrar där man kan betrakta dom (och välja ut)
För övrigt är tillgången "normal" vilket betyder att det inte finns anledning till återhållsamhet.
Normal för oss är nog mycket glest för dig, det finns många HA mellan varje djur.
Då kommer den drivande hunden till sin rätt.
Stötande hundar är inte helt accepterat här, just med tanke på stressfaktorn.
Jag har ingen speciell åsikt om olika kön eller ålder. Skillnaden är inte lika stor som t ex
älgen. Rådjursköttet är torrt vilket gjort att vi slutat med helstekt sadel.
(kan kompenseras med sås, men lite tråkig köttsmak)
Jag skär hellre tunna skivor och steker, blir både mört och fetare konsistens.
Ska det grillas så blir det en oljig marinad i god tid före.
Helt suveränt bra blir grytor.......gäller även en seg gammal älg!
Det godaste kött jag nånsin ätit var filen av en välhängd älgkalv (planstek)
Jag ska prova sen i Bradley'n (rök) -troligen behöver nog både älg och rådjur oljemarineras
nåt dygn före..?