Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
vi jagar inte rådjur med hund längre, vi har haft dåligt med rådjur därför passar pürsch bättre. om man av olika anledningar inte kan göra ett uttag på tex. rådjur så får man låta bli.. man måste inte skjuta, man kan strunta i det.. av samma anledning så lade vi under en period ner älgjakten i två år.
älg jagas primärt med gråhund, men som du vet så skiljer det mycket på individ.. vi är mycket selektiva med hundarna och har bra lydnad, inte normal jaktlydnad..
men låt mig vända frågan till dig, vilket djur lämnar godast kött, hane/hona.. ålder.. tid på året och så vidare?

Pürsch-jakt är något som ger liten utdelning här. Det 3 senaste årens statistik visar att inget djur är fällt på pürschen.
Förmodligen för att det fodras mycket tålamod och många timmar utan utdelning.
-Det går många timmar även på drevjakt utan utdelning men det är inte lika innehållslöst som att gå utan hund.
Vi har inga öppna åkrar där man kan betrakta dom (och välja ut)
För övrigt är tillgången "normal" vilket betyder att det inte finns anledning till återhållsamhet.
Normal för oss är nog mycket glest för dig, det finns många HA mellan varje djur.
Då kommer den drivande hunden till sin rätt.
Stötande hundar är inte helt accepterat här, just med tanke på stressfaktorn.

Jag har ingen speciell åsikt om olika kön eller ålder. Skillnaden är inte lika stor som t ex
älgen. Rådjursköttet är torrt vilket gjort att vi slutat med helstekt sadel.
(kan kompenseras med sås, men lite tråkig köttsmak)
Jag skär hellre tunna skivor och steker, blir både mört och fetare konsistens.
Ska det grillas så blir det en oljig marinad i god tid före.
Helt suveränt bra blir grytor.......gäller även en seg gammal älg!

Det godaste kött jag nånsin ätit var filen av en välhängd älgkalv (planstek)

Jag ska prova sen i Bradley'n (rök) -troligen behöver nog både älg och rådjur oljemarineras
nåt dygn före..?
 
Jag har ingen speciell åsikt om olika kön eller ålder.

skillnaden är mycket stor, inom respektive art. sedan är det självklart stor skillnad mellan arterna.

Skillnaden är inte lika stor som t ex
älgen. Rådjursköttet är torrt vilket gjort att vi slutat med helstekt sadel.
(kan kompenseras med sås, men lite tråkig köttsmak)

raka motsatsen till hur älg tillagas, relativt snabbt och på ganska hög värme annars blir rådjur torr och trist som du säger..

Det godaste kött jag nånsin ätit var filen av en välhängd älgkalv (planstek)

Jag ska prova sen i Bradley'n (rök) -troligen behöver nog både älg och rådjur oljemarineras
nåt dygn före..?

detta är minerad mark, det finns så mycket faktoider kring marinad så det är löjligt, det finns egentligen inget som bevisar att marinader på mer än 40-60 minuter gör någon skillnad... det är väl iofs primärt en rimmning man vill göra innan man röker.
 
detta är minerad mark, det finns så mycket faktoider kring marinad så det är löjligt, det finns egentligen inget som bevisar att marinader på mer än 40-60 minuter gör någon skillnad... det är väl iofs primärt en rimmning man vill göra innan man röker.

Jag har inte provat oljemarinering för rökning än, -tycker att det börde funka.
När jag saltar, använder jag 10% saltlake (+ kryddor). Det sägs att att saltet går in 1 cm/dygn.
Alla lite grövre bitar sprutas. Liggtid helst minst i 2 dygn i kyskåp.
Rent älgkött har varit mindre lyckat, blir för torrt, därav tanken på oljan.
Oljan tränger nog inte in på samma sätt som oljan så jag är öppen för förslag..

För älghjärta och tunga så duger enbart saltlaken. Blir kanonbra...

Sen jag köpte röken har jag inte skjutit nåt rådjur så hjärtat därifrån har hamnat i skogen.

Vilka "kön/ålder" är du underkänner? Är kidet favoriten?
 
Du påstår dig vara mot rovdjurshatarnas sadistiska djurplågeriet men samtidigt vägrar du ta avstånd från rovdjurshatarna själva, du försöker till och med försvara dem genom att skylla ifrån dig illdåden på någon annan, inte helt övertygande avståndstagande med andra ord.

Om du verkligen menar vad du säger när du påstår att dig vara emot de sadistiska tilltag som rovdjurshatarna utför så borde du precis som alla vi andra tycka att dessa sadister agerat helt felaktigt från början till slut och att de förtjänar sitt straff.

Att du sedan på fullaste allvar påstår att rovdjurens jakt för överlevnad är värre än rovdjurshatarnas medvetna sadistiska djurplågeri och att du genom att utrota rovdjuren säger dig”rädda” bytesdjuren talar minst sagt sitt tydliga språk.

Jag har gång efter annan försökt få svar på varför det är så viktigt för dig att försöka skapa denna konstlade legitimitet för rovdjurshatarnas vidriga illdåd. Men du verkar inte vilja ta upp den frågan och fortsätter allt jämt att skylla rovdjurshatarnas sadistiska illdåd på alla andra än rovdjurshatarna själva.

Varför gör du det?
Vad hoppas du vinna?

Den enkla lösningen är att jägarförbunden tar över rovviltförvaltningen.
Men eftersom du och dina artfränder kommer att protestera så kommer alternativa lösningar att
fortgå i all framtid, typ förgiftade korvar, blodiga skumplastbitar osv..

Sen vad ni har för glädje av detta är svårare att begripa.
Jägare/skogsägare är i stort sett de enda folk som befinner sig i skogen.
Turister åker till ställen där det finns utsikt (fjällen)
Jag räknar inte in dom som befinner sig 200 m från bilen.


Återigen är djurplågeri ditt svar på en politik du inte gillar...

Med din syn på djur och natur, demokrati, och rätt och fel är det skönt att veta att du endast representerar en ljusskygg liten minoritet.

Hur hur stor del av befolkningen eller hur många på utsidan för den delen tror sympatiserar med ditt extrema rovdjurshat?
 
Återigen är djurplågeri ditt svar på en politik du inte gillar...
Med din syn på djur och natur, demokrati, och rätt och fel är det skönt att veta att du endast representerar en ljusskygg liten minoritet.
Hur hur stor del av befolkningen eller hur många på utsidan för den delen tror sympatiserar med ditt extrema rovdjurshat?

För att känna få motstånd i mina åsikter så måste man leta en hel del..och jag tror jag hittat några här på utsidan. Här kan man få hugg utan att ens ha mask på kroken.
 
För att känna få motstånd i mina åsikter så måste man leta en hel del..och jag tror jag hittat några här på utsidan. Här kan man få hugg utan att ens ha mask på kroken.

Precis. Du och Geten leker med oss alla. Ni vet exakt vilka knappar ni ska trycka ni ska trycka på för få igång oss. Och du njuter av det. Blir lika irriterad på mig själv varje gång jag går till motangreep eftersom jag ständigt lovar mig själv att nu var det sista gången.

Men nu är det sista. Jag lovar...
 
För att känna få motstånd i mina åsikter så måste man leta en hel del..och jag tror jag hittat några här på utsidan. Här kan man få hugg utan att ens ha mask på kroken.

Du har livlig fantasi må jag säga :)

Du vet lika bra som jag att det bara finns två här på Utsidan som tycker att djurplågeri är en acceptabel metod för att visa missnöje med rovdjurspolitiken, alla andra tycker såna vidrigheter är helt sjukt och att idioterna som utför det hör hemma i fängelse. Det du företräder är så extremt att ingen normal människa anser att det är något man behöver opponera sig mot, det är underförstått att det är helt oacceptabelt, ungefär som att någon skulle vilja äta barn. Det enda undantaget är en liten grupp extremister.

Läs tråden Grovt jaktbrott så ser du vad folk tycker och tänker.
(det är bara två individer som är positiva till vidrigheterna där)
 
Precis. Du och Geten leker med oss alla. Ni vet exakt vilka knappar ni ska trycka ni ska trycka på för få igång oss. Och du njuter av det. Blir lika irriterad på mig själv varje gång jag går till motangreep eftersom jag ständigt lovar mig själv att nu var det sista gången.

Men nu är det sista. Jag lovar...

Fast å andra sidan är det viktigt att protestera när någon eftersträvar utrotning av våra rovdjur och anser att djurplågeri, hot och terror är acceptabla metoder för att uppnå sina mål. Det är trots allt det som är aktiv-jägares och getens grundläggande värderingar i alla frågor som har med rovdjur att göra.

Allt annat de skriver, de knappar de trycker på som du säger, är bara dimridåer.
 
Precis. Du och Geten leker med oss alla. Ni vet exakt vilka knappar ni ska trycka ni ska trycka på för få igång oss. Och du njuter av det. Blir lika irriterad på mig själv varje gång jag går till motangreep eftersom jag ständigt lovar mig själv att nu var det sista gången.

Men nu är det sista. Jag lovar...
Så är det. Kanske trollen har evolverat lite sedan nätets tidigare dagar, blivit lite mindre tydliga, lärt sig blanda in några sanningar och lite snack om något de känner till här och där och blivit mer ihärdiga.

800px-Internet_Troll_velu_ill_artlibre_jnl.jpg


http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll

Raskesven
 
Vad säger ni nu om rovdjursutredarens förslag: 450 st år 2024 och samtidig spridning till nya områden?

-För mig känns det relativt bra, eftersom det redan är fullt här. För oss lär det betyda en minskning.
Förslaget är dessutom ganska ensidigt beräknat på fördel för vargen och mindre för ortsbor.
Det är alltså tänkt att vara prutmån på siffran 450.

Förvaltningsplanen skall vara klar om en månad (1 juni)

Även fast utredarens förslag går igenom oantastad så lär det betyda jakt till vintern...
Som ni såg på min kalkyl tidigare så handlar det om 80-90 st per år.
Han antydde även att det bör startas med en relativt låg siffra. Alltså kan vargjakten i jan 2013
handla om en bra bit över 100!
För att få spridning så lär det bli jakt i befintliga revir och inte i nya områden!
(vilket liv det ska bli på sydstaterna!)

-Låter som han kopierar Dagli's ideer om varg-genetik!

Joask202 lär väl få nervsamanbrott..?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar