Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Men då diskvalificerar du ju automatiskt 90% av jägarkåren och 100% av skogsägarna

På ett jaktmöte kan jag lätt få 95% att skriva på en protestlista utformad av SFJ om reducering av vargstammen. Dom sista 5 % är dom som vill ha nollvisionen. SFJ anses för "blöt" i kraven.

Angående skogsägarna så är dom en mer okänd grupp.
Ca 80 % av jägarna är skogsägare så jag vet vad dom står.
Dom allra flesta vill att älgjakten ska fungera.
Sen finns det en del passiva skogsägare.
En del vet inte exakt var deras skog ligger placerad.
En del vet inte att dom äger skog, eller har glömt det..!


-Tänk vad olika det kan vara !
 
Tänkte att jag måste försöka gräva lite djupare för att verkligen försöka förstå vad det är som gör att Ajägarn och geten hyser sådant agg mot detta djur som tydligen bara för ondo med sig.
Och jag tror mig hittat svaret här
Och här
Efter att sett dessa groteska filmer så förstår jag verkligen varför geten vill ha bort detta avskyvärda djur ur den svenska faunan.

Hur många 1000 av dom här måste ätas upp levande för dom ovanstående ska bli nöjda?

http://www.youtube.com/watch?v=ozlesReX2ec

-eller dom här:
http://www.youtube.com/watch?v=ZnzfpUR8ZoY&feature=related
 
Hur många 1000 av dom här måste ätas upp levande för dom ovanstående ska bli nöjda?

http://www.youtube.com/watch?v=ozlesReX2ec

-eller dom här:
http://www.youtube.com/watch?v=ZnzfpUR8ZoY&feature=related

Inga som helst problem med att de äts upp. Det tillhör naturens gång. Det stora problemet är väl att människan tagit sig rätten att kontrollera vissa arter (får & ren) och därför blir blir det ett jävla liv så fort vargen fångar sin middag. Men jag ser inga jätterubriker när den är sugen på rådjur.

Och du borde väl inte heller ha några problem. Du mördrar ju kallblodigt djur själv utan att blinka.
 
Upplever ni någon skillnad i kvalitet från kött jagat med löshund jämfört med där djuret har fällts av en kula omedvetandes och inte oroad av en jägare eller hund. Och hur ser ni på ovanstående resonemang?

Ursäkta om det är lite off topic

Klas

absolut relevant, det jag kan jämföra med är tex rådjur där jag både smygjagar och jagar med löshund, det är stor skillnad..
samma sak gäller för kön, ålder med mera.. tyvärr har de flesta inte en utvecklad smak för detta utan fördärvar maten vid tillagning så ingen känner någon skillnad.. när vi jagar så tar vi hänsyn till flera av dessa faktorer..
 
absolut relevant, det jag kan jämföra med är tex rådjur där jag både smygjagar och jagar med löshund, det är stor skillnad..
samma sak gäller för kön, ålder med mera.. tyvärr har de flesta inte en utvecklad smak för detta utan fördärvar maten vid tillagning så ingen känner någon skillnad.. när vi jagar så tar vi hänsyn till flera av dessa faktorer..

Kan du utveckla det lite mer?
Vad är "fördärvar maten vid tillagning"?
Tillagar du maten på ett annorlunda sätt så du känner skillnad?

Hur tar du hänsyn till detta vid löshundsjakt?
 
Kan du utveckla det lite mer?
Vad är "fördärvar maten vid tillagning"?
Tillagar du maten på ett annorlunda sätt så du känner skillnad?

Hur tar du hänsyn till detta vid löshundsjakt?

det är inte svårt att förstöra en råvara, de flesta kan inte "laga" mat utan upphettar råvaror och serverar dessa på en tallrik..
alla har dock inte en utvecklad smak och kan uppskatta skillnaden.. samma sak gäller till exempel elegantare viner och så vidare. man är inte en sämre människa för att man inte har en utvecklad smak, man har bara lite sämre medfödd utrustning. jag pratar inte om preferenser utan om förmåga, en person med utvecklad förmåga kan snappa upp många fler smaknyanser och urskilja dessa, man har så att säga ett smak "gehör" och precis som en människa med absolut gehör får ont i huvudet av falskspel så får en med utvecklad smak ont i "munnen" av undermåliga råvaror och tillagningsmetoder..

vi tar hänsyn vid jakt.. när det gäller löshund så ser vi till att använda hundar som inte driver för hårt, vi tillåter inte för långa drev, vi skjuter aldrig ett djur som upplevs för stressat samt att vi väljer djur med avseende på ålder, kön och eventuell känd historia baserat på köttkvalitet..
 
det är inte svårt att förstöra en råvara, de flesta kan inte "laga" mat utan upphettar råvaror och serverar dessa på en tallrik..
alla har dock inte en utvecklad smak och kan uppskatta skillnaden.. samma sak gäller till exempel elegantare viner och så vidare. man är inte en sämre människa för att man inte har en utvecklad smak, man har bara lite sämre medfödd utrustning. jag pratar inte om preferenser utan om förmåga, en person med utvecklad förmåga kan snappa upp många fler smaknyanser och urskilja dessa, man har så att säga ett smak "gehör" och precis som en människa med absolut gehör får ont i huvudet av falskspel så får en med utvecklad smak ont i "munnen" av undermåliga råvaror och tillagningsmetoder..
vi tar hänsyn vid jakt.. när det gäller löshund så ser vi till att använda hundar som inte driver för hårt, vi tillåter inte för långa drev, vi skjuter aldrig ett djur som upplevs för stressat samt att vi väljer djur med avseende på ålder, kön och eventuell känd historia baserat på köttkvalitet..

Vad använder ni för hundar?
-låter som ni har gott om rådjur att välja på?
 
Vad använder ni för hundar?
-låter som ni har gott om rådjur att välja på?

vi jagar inte rådjur med hund längre, vi har haft dåligt med rådjur därför passar pürsch bättre. om man av olika anledningar inte kan göra ett uttag på tex. rådjur så får man låta bli.. man måste inte skjuta, man kan strunta i det.. av samma anledning så lade vi under en period ner älgjakten i två år.

älg jagas primärt med gråhund, men som du vet så skiljer det mycket på individ.. vi är mycket selektiva med hundarna och har bra lydnad, inte normal jaktlydnad..

men låt mig vända frågan till dig, vilket djur lämnar godast kött, hane/hona.. ålder.. tid på året och så vidare?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar