Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag vet inte varför du gör skillnad på folk o folk. En mor har ju dessutom inte bara barn, hon är i många fall matte till en jakthund.
Den reella risken är dessutom större för hunden.
Påverkan av riskhotet blir i alla fall extremt stor -barn eller hundar..eller får!

Med den sista meningen förmodar jag att du syftar på NSF initiativ till olaglig vargutsättning.
http://www.youtube.com/watch?v=wY8zDeChDGI
Obs! i minst 4 delar....

Om det är sant eller inte är frågan, NSF kan dock inte stå som gärningsman på papperet,
det måste nån privat göra.
Men NSF kan ha dragit igång planen....

Jag tar människors rädsla på allvar, jag tycker dock att man ska ta ansvar själv för sin rädsla.. är man orolig för sina barn så får man följa dom till skolbussen, du tror väl inte att man i stan låter sina barn gå själv.. som djurägare sätter man korrekt uppsatta elstängsel. som jägare bör man fundera på alternativa jaktformer.
 
Aktiv-jägare står för en mycket extrem syn på natur och djurliv. Han anser bland annat att det är rätt att tjuvjaga alla rovdjur och att det finns ett politiskt berättigande i att plåga ihjäl dessa rovdjur.
Här ovan förklarar aktiv-jägare själv hur han anklagar alla andra än just de sadister som plågade ihjäl järven. Han snuddar inte ens vid tanken på att det är fel att överhuvudtaget ge sig på järven, utan tvärt om utgår han rätt och slätt från att det var rätt att döda och beklagar sig över att det inte kunde göras med vapen.
Lite senare häver han ur dig detta
Åter igen försöker aktiv-jägare ge skenet av att det skulle vara rätt att tjuvjaga rovdjur och han försöker skylla ifrån sig de plågsamma metoderna sadisterna använder på de som de facto är helt emot det djurplågeri som aktiv-jägare indirekt förespråkar. En total logisk kullerbytta med andra ord.
Här ovan försöker aktiv-jägare sig på att skapa ett slags politiskt berättigande för de som väljer att plåga ihjäl rovdjur. Lite svårtolkat men han verkar se dem som ett slags befriare från en diktatorisk fantasistat. Vidare anklagar han alla rovdjur för ett medvetet djurplågeri, han talar alltså om när rovdjur äter bytesdjur. Aktiv-jägare vill tydligen befria alla bytesdjur från detta tyranni genom att utrota alla rovdjur.

Tråkigt att upprepa sig men jag har fortfarande inte sagt att det är rätt att plåga ihjäl djur.
Men till skillnad mot dig så har jag inte skapat motivet till att gör det.
Ej heller har jag vänstrat med Bs fru så han har ingen anledning att skjuta mig.
 
säg det till min polare som jobbade som jaktguide i alaska under 15 år, han har yrkesmässigt sysslat med jakt i hela sitt liv runt om i världen.. han skrattar åt dina marker.. enligt han så är det svenska jägares ovilja och trångsynthet som hindrar oss att gå vidare, utforska andra metoder.. vi kan inte tänka oss att jaga på annat sätt än att sitta på arslet och vänta på djuren, gud förbjude om vi skulle röra oss.. man sätter en spann på huvet och rusar in i väggen, om och om igen..

Du och din polare från Alaska är välkommen upp som gästjägare här uppe.
Jag föreslår att ni bandar med varsin hund. Till lunchrasten så släpper vi våra hundar (om möjligt)
Man måste nog prova för att förstå skillnaden.

Om vi rör oss eller inte beror på jaktformen. Älgjaktveckan sitter dom flesta still i 8 timmar, allt annat vore livsfarligt.
Hundföraren går ju hela dagen men han slipper välja den terräng som älgen går.
Vid kalvjakt (efterjakt) och småviltsjakt blir det rörlig jakt för alla parter.

Vad tycker din Alaskakompis om att fylla upp Sverige med varg?
Tycker han att vi är rubbade? Sverigejakten borde vara ett paradis för honom?
 
Du och din polare från Alaska är välkommen upp som gästjägare här uppe.
Jag föreslår att ni bandar med varsin hund. Till lunchrasten så släpper vi våra hundar (om möjligt)
Man måste nog prova för att förstå skillnaden.

Om vi rör oss eller inte beror på jaktformen. Älgjaktveckan sitter dom flesta still i 8 timmar, allt annat vore livsfarligt.
Hundföraren går ju hela dagen men han slipper välja den terräng som älgen går.
Vid kalvjakt (efterjakt) och småviltsjakt blir det rörlig jakt för alla parter.

Vad tycker din Alaskakompis om att fylla upp Sverige med varg?
Tycker han att vi är rubbade? Sverigejakten borde vara ett paradis för honom?

men va tror du, tror du att ni är nått elitförband med hemliga jägare däruppe.. det handlar inte om vad som är mest effektivt, då kan man fiska med dynamit eller börja jaga med helikopter och andra fordon för att effektivisera jakten ordentligt..
jag har jagat norrut, jag har jagat längst ner i skåne.. men fortfarande är jakt en hobby och en hobby får inte sätta regler för samhället i stort.

min polare bor norrut, jagar nu på stora arealer, han har inget emot löshundsjakt men han hävdar att det finns alternativ om det blir aktuellt.. han har en fårgård och gillar inte elstängsel, han vill sätta gärdesgård. har inte snackat varg med honom men skulle ha mycket svårt att tro att han har problem, det ligger inte för honom.. ska kolla nästa gång vi pratar.
 
Jag skulle villa kasta in ett nytt perspektiv i diskussionen som inte har med för eller emot varg att göra. Jag skyndar mig att säga jag jagar inte själv men njuter dock gärna av gott viltkött. Och det är där skon klämmer lite eftersom jag tycker ofta att viltköttet (iaf det som är tillgängligt för konsumenter i affärerna) inte har den kvalitet det borde ha.

När det gäller olika jaktformer så undrar jag om inte drevjakt (tror jag det heter med löshund som förföljer bytet) förringar köttets kvalitet. Jag tänker här på att djuret måste ju vid den jaktformen ovillkorligen stressas av att en hund driver det. Stresshormoner smakar inte gott vet vi ju från tamdjur som utsätts för samma stress i slaktögonblicket. Dessutom är det ju så att fysisk aktivitet medför en ökad blodmängd i musklerna och jag kan tänka mig att det är svårt att avbloda i jaktsammanhang på samma sätt som man kan med tamdjur. Blod i muskelmassan medför ju också en försämrad kvalitet.

Borde det med andra ord inte vara betydligt bättre för köttets kvalitet om man valde andra jagtformer utan att stressa djuret med en löshund?

Upplever ni någon skillnad i kvalitet från kött jagat med löshund jämfört med där djuret har fällts av en kula omedvetandes och inte oroad av en jägare eller hund. Och hur ser ni på ovanstående resonemang?

Ursäkta om det är lite off topic

Klas
 
Jag skulle villa kasta in ett nytt perspektiv i diskussionen som inte har med för eller emot varg att göra. Jag skyndar mig att säga jag jagar inte själv men njuter dock gärna av gott viltkött. Och det är där skon klämmer lite eftersom jag tycker ofta att viltköttet (iaf det som är tillgängligt för konsumenter i affärerna) inte har den kvalitet det borde ha.
När det gäller olika jaktformer så undrar jag om inte drevjakt (tror jag det heter med löshund som förföljer bytet) förringar köttets kvalitet. Jag tänker här på att djuret måste ju vid den jaktformen ovillkorligen stressas av att en hund driver det. Stresshormoner smakar inte gott vet vi ju från tamdjur som utsätts för samma stress i slaktögonblicket. Dessutom är det ju så att fysisk aktivitet medför en ökad blodmängd i musklerna och jag kan tänka mig att det är svårt att avbloda i jaktsammanhang på samma sätt som man kan med tamdjur. Blod i muskelmassan medför ju också en försämrad kvalitet.
Borde det med andra ord inte vara betydligt bättre för köttets kvalitet om man valde andra jagtformer utan att stressa djuret med en löshund?
Upplever ni någon skillnad i kvalitet från kött jagat med löshund jämfört med där djuret har fällts av en kula omedvetandes och inte oroad av en jägare eller hund. Och hur ser ni på ovanstående resonemang?
Ursäkta om det är lite off topic
Klas

När det gäller drevjakt med små hundar som jag sysslar med så tror jag djuret känner irritation men inte skräck. Om det dom känner skräck eller panik så fungerar inte principen med buktningar.
Djuret springer men bara delvis. Ofta kan man se djuret stå och vänta (lyssna) på hunden och drar i väg när den är riktigt nära. När den står still är ett lämpligt skottillfälle.
Ett rådjur har kapacitet att springa 2-3 ggr fortare än en liten hund.
Om hunden inte skäller (eller nåt annat som smyger tyst) kan nog framkalla skräck hos djuret.

Vi stötande jakt blir det lite annorlunda, reglerna är väl höst 10-15 min jakt sen ska hunden
återvända.

Om köttet är blodigt så beror det på skottskadan som regel. Om hinnorna sprängs sönder
så fungerar inte avblodningen.

Nej jag har inte känt nån smakskillnad från olika typer av jakter, men nån gormand kan kanske göra det?
 
Tråkigt att upprepa sig men jag har fortfarande inte sagt att det är rätt att plåga ihjäl djur.
Men till skillnad mot dig så har jag inte skapat motivet till att gör det.
Ej heller har jag vänstrat med Bs fru så han har ingen anledning att skjuta mig.


Du påstår dig vara mot rovdjurshatarnas sadistiska djurplågeriet men samtidigt vägrar du ta avstånd från rovdjurshatarna själva, du försöker till och med försvara dem genom att skylla ifrån dig illdåden på någon annan, inte helt övertygande avståndstagande med andra ord.

Om du verkligen menar vad du säger när du påstår att dig vara emot de sadistiska tilltag som rovdjurshatarna utför så borde du precis som alla vi andra tycka att dessa sadister agerat helt felaktigt från början till slut och att de förtjänar sitt straff.

Att du sedan på fullaste allvar påstår att rovdjurens jakt för överlevnad är värre än rovdjurshatarnas medvetna sadistiska djurplågeri och att du genom att utrota rovdjuren säger dig”rädda” bytesdjuren talar minst sagt sitt tydliga språk.

Jag har gång efter annan försökt få svar på varför det är så viktigt för dig att försöka skapa denna konstlade legitimitet för rovdjurshatarnas vidriga illdåd. Men du verkar inte vilja ta upp den frågan och fortsätter allt jämt att skylla rovdjurshatarnas sadistiska illdåd på alla andra än rovdjurshatarna själva.

Varför gör du det?
Vad hoppas du vinna?
 
Du påstår dig vara mot rovdjurshatarnas sadistiska djurplågeriet men samtidigt vägrar du ta avstånd från rovdjurshatarna själva, du försöker till och med försvara dem genom att skylla ifrån dig illdåden på någon annan, inte helt övertygande avståndstagande med andra ord.

Om du verkligen menar vad du säger när du påstår att dig vara emot de sadistiska tilltag som rovdjurshatarna utför så borde du precis som alla vi andra tycka att dessa sadister agerat helt felaktigt från början till slut och att de förtjänar sitt straff.

Att du sedan på fullaste allvar påstår att rovdjurens jakt för överlevnad är värre än rovdjurshatarnas medvetna sadistiska djurplågeri och att du genom att utrota rovdjuren säger dig”rädda” bytesdjuren talar minst sagt sitt tydliga språk.

Jag har gång efter annan försökt få svar på varför det är så viktigt för dig att försöka skapa denna konstlade legitimitet för rovdjurshatarnas vidriga illdåd. Men du verkar inte vilja ta upp den frågan och fortsätter allt jämt att skylla rovdjurshatarnas sadistiska illdåd på alla andra än rovdjurshatarna själva.

Varför gör du det?
Vad hoppas du vinna?

Den enkla lösningen är att jägarförbunden tar över rovviltförvaltningen.
Men eftersom du och dina artfränder kommer att protestera så kommer alternativa lösningar att
fortgå i all framtid, typ förgiftade korvar, blodiga skumplastbitar osv..

Sen vad ni har för glädje av detta är svårare att begripa.
Jägare/skogsägare är i stort sett de enda folk som befinner sig i skogen.
Turister åker till ställen där det finns utsikt (fjällen)
Jag räknar inte in dom som befinner sig 200 m från bilen.
 
Tänkte att jag måste försöka gräva lite djupare för att verkligen försöka förstå vad det är som gör att Ajägarn och geten hyser sådant agg mot detta djur som tydligen bara för ondo med sig.

Och jag tror mig hittat svaret här

Och här

Efter att sett dessa groteska filmer så förstår jag verkligen varför geten vill ha bort detta avskyvärda djur ur den svenska faunan.
 
Den enkla lösningen är att jägarförbunden tar över rovviltförvaltningen.
Men eftersom du och dina artfränder kommer att protestera så kommer alternativa lösningar att
fortgå i all framtid, typ förgiftade korvar, blodiga skumplastbitar osv..

Sen vad ni har för glädje av detta är svårare att begripa.
Jägare/skogsägare är i stort sett de enda folk som befinner sig i skogen.
Turister åker till ställen där det finns utsikt (fjällen)
Jag räknar inte in dom som befinner sig 200 m från bilen.


Men nu får det fan i mig vara nog.
Vad är det du sitter och skriver karl?
Är jägare och skogsägare de enda som befinner sig i skogen???
Nu har jag läst dessa otroligt korkade inlägg länge nog. För ett tag sedan var den hundägarna som var till problem, lösningen var givetvis den vanliga. Låt jägarna ta hand om allting så blir det bra. Denna fantastiska elit som kan allt och allting.
Ett gått råd herr Aktiv Jägare. Om du vill nå något som helst resultat så sluta att reta upp allt och alla. Det vinner du ingenting på.
Har du hört talas om Bärplockare, fågelskådare, fotografer, konstnärer, svampplockare, fiskare, hundägare, joggare, ornitologer med flera med flera.
Dom rör sig också i skogen. Men dom är väl idioter allihop eftersom dom inte jagar?

För att återknyta till rovdjursdebatten.
Som jag har skrivit två gånger tidigare. Tillåt varg i en större del av landet så kan vi fyrdubbla stammen. Skjut sedan av problemindividerna.
Det kan fungera om personer som Aktiv jägare aldrig får komma till tals i debatten.
Du sabboterar all möjlighet till en vettig debatt med dina minst sagt korkade och trångsynta inlägg.
Nu ska jag ta kameran och hunden och bege mig ut i den skog som jag rör mig i varje dag.
Helt utan gevär.
 
Men nu får det fan i mig vara nog.
Vad är det du sitter och skriver karl?
Är jägare och skogsägare de enda som befinner sig i skogen???
Nu har jag läst dessa otroligt korkade inlägg länge nog. För ett tag sedan var den hundägarna som var till problem, lösningen var givetvis den vanliga. Låt jägarna ta hand om allting så blir det bra. Denna fantastiska elit som kan allt och allting.
Ett gått råd herr Aktiv Jägare. Om du vill nå något som helst resultat så sluta att reta upp allt och alla. Det vinner du ingenting på.
Har du hört talas om Bärplockare, fågelskådare, fotografer, konstnärer, svampplockare, fiskare, hundägare, joggare, ornitologer med flera med flera.
Dom rör sig också i skogen. Men dom är väl idioter allihop eftersom dom inte jagar?

För att återknyta till rovdjursdebatten.
Som jag har skrivit två gånger tidigare. Tillåt varg i en större del av landet så kan vi fyrdubbla stammen. Skjut sedan av problemindividerna.
Det kan fungera om personer som Aktiv jägare aldrig får komma till tals i debatten.
Du sabboterar all möjlighet till en vettig debatt med dina minst sagt korkade och trångsynta inlägg.
Nu ska jag ta kameran och hunden och bege mig ut i den skog som jag rör mig i varje dag.
Helt utan gevär.

Säga vad du vill, men det är sant. Visst, många tar en runda med sin (lösa) hund i närområdet.
En del kommer trampande på cykel(!) eller löper på stigarna med logon av nån idrottsförening-på ryggen. Finns vägar så går dom där.

Men rör man sig lite längre ut i skogen så finns inte en kotte.
Att träffa på nån som går på tur mellan fäbodar är lätt räknade. Det har hänt att jag varit ute
en hel sessong utan att träffa på nån annan än dom som jag hade sällskap med på morgonen.
Ändå finns det relativt stora städer i närheten.
Jag har länge varit förvånad på varför så få intresserar sig för skogsnaturen.

Att "gå på tur" -är inte en tradition i Sverige. Ingenting mot vad det har varit i forna tider.
Dom minoriteter som vandrar, går i fjällen.
Även skidåkning är en sällsynt sport. Förr var det en självklarhet för i princip alla.

Nää..svenskarna sitter generellt hemma i huset och trycker. Kanske dom är på nån galleria och shoppar? Du kanske är av en annan sort men det förändrar inte saken.

Bit i det här äpplet och tänk på saken.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar