Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
"Dom finns runt husknuten".." dom påverkar vår vardag".
Samma gäller alla bilar som dödar både fler hundar och människor än vad vargen gör. Vi kankse skall "döda" alla bilar också?
Om du är så rädd för vargen flytta därifrån, du kan få byta både jobb och bostad med mig.

Helt ointressant att bilar dödar 300 om året. Alkohol är nämligen ännu farligare.
(Hitta på nåt värre exempel så vi slipper förbjuda alkohol!)

Att vargen är farlig är en myt som framförallt odlas i stadsmiljöer..!

Sen ska man inte ge upp...man ska lösa problemet!
 
De flesta brott begås för att någon drar nytta av det eller tror sig kunna dra nytta av det. På så sätt skiljer sig inte dessa kriminella från andra kriminella.
Antagligen för att de inte är helt friska.

Frågeställningen var bara ett prov för att se om joask202 kunde skilja på detaljer.
Men det har inte lyckas än.
 
Vad är riktig natur för dig?

En natur där människan (Svenska jägarförbundet samt ett antal inavlade jägare som skrämmer oliktänkande till tystnad) bestämmer vilka arter som ska leva eller inte. Och där dessa hobbyjägare ska kunna husera fritt med sina frisläppta hundar och inte ha någon konkurrens om "sina bytesdjur"?

bland dom inavlade jägarna räknar du då stora delar av svenskt näringsliv?
 
Att vargar tar hundar har varit välkänt sen tidernas begynnelse...
Att varg ger sej på människor försigkommer bara i sagor.
Även det känt sen tidernas begynnelse.
Jägare i amerikanska och kanadensiska bergen lämnar aldrig hundarna själva av just den anledningen.
Igår natt var jag och hunden ute och tältade i just varg och björn område i förhoppning om att få syn på något av djuren.
Som sagt, i deras område. då är det upp till mej att ha koll på henne.
 
Att vargar tar hundar har varit välkänt sen tidernas begynnelse...
Att varg ger sej på människor försigkommer bara i sagor.
Även det känt sen tidernas begynnelse.
Jägare i amerikanska och kanadensiska bergen lämnar aldrig hundarna själva av just den anledningen.
Igår natt var jag och hunden ute och tältade i just varg och björn område i förhoppning om att få syn på något av djuren.
Som sagt, i deras område. då är det upp till mej att ha koll på henne.

det finns som du antyder andra jaktformer än löshundsjakt, den svenska jägaren verkar anse att just löshundsjakt är inskriven som en mänsklig rättighet i FN's grundstadgar..
 
Klövviltsjakt i mina trakter är liktydigt med långdrivande hundar. Svårt att uppskatta % talet men det handlar nog av 95 % av all jakt.
Terrängen består av 100% skogsmark och är öppen bara på nya hyggen.
Smygjakt och pursning är inte omöjligt men nästan...Man ligger i underläge mot djuren i skogsterräng.
Det är långt mellan djuren och det fodras att hunden kan få dom att bukta runt för att ge skjutchans.

Den som inte har hund själv tar kontakt med den som har hund.

Söderut i ett omväxlande åker/ skoglandskap råder helt andra förutsättningar....

Harjakt = hundjakt, om man inte brukar vinna en miljon på lotto då och då.
 
herr jägare..

jag känner till den verkligheten en svensk jägare lever efter.. dock är det så att den svenska jägaren kanske måste anpassa sig efter rådande situation. även om jag själv är jägare kommer aldrig, någonsin jägarna att bli offer i den här frågan.. dom som får mina sympatier är människor som är rädda för sin eller sina barns säkerhet(skit samma om det är befogat eller inte, alla har rätt till att känna rädsla utan att bli kallad inavlad idiot) och framför allt till alla djurproducenter som hittar sina djur dödade av stora rovdjur och jakthundar för den delen. likaledes som den rädda modern följer sitt barn till bussem, bonden säkrar sina staket så måste kanske jägarna ändra sitt beteende.. det är bara att acceptera faktum, vargen kommer att finnas hos oss.. sedan finns det mer fel än rätt hur vargen introducerats till sverige, det är en fullkomlig katastrof som göms bakom faktumet att det är politiskt korrekt..
 
herr jägare..

jag känner till den verkligheten en svensk jägare lever efter.. dock är det så att den svenska jägaren kanske måste anpassa sig efter rådande situation. även om jag själv är jägare kommer aldrig, någonsin jägarna att bli offer i den här frågan.. dom som får mina sympatier är människor som är rädda för sin eller sina barns säkerhet(skit samma om det är befogat eller inte, alla har rätt till att känna rädsla utan att bli kallad inavlad idiot) och framför allt till alla djurproducenter som hittar sina djur dödade av stora rovdjur och jakthundar för den delen. likaledes som den rädda modern följer sitt barn till bussem, bonden säkrar sina staket så måste kanske jägarna ändra sitt beteende.. det är bara att acceptera faktum, vargen kommer att finnas hos oss.. sedan finns det mer fel än rätt hur vargen introducerats till sverige, det är en fullkomlig katastrof som göms bakom faktumet att det är politiskt korrekt..

Jag vet inte varför du gör skillnad på folk o folk. En mor har ju dessutom inte bara barn, hon är i många fall matte till en jakthund.
Den reella risken är dessutom större för hunden.
Påverkan av riskhotet blir i alla fall extremt stor -barn eller hundar..eller får!

Med den sista meningen förmodar jag att du syftar på NSF initiativ till olaglig vargutsättning.
http://www.youtube.com/watch?v=wY8zDeChDGI
Obs! i minst 4 delar....

Om det är sant eller inte är frågan, NSF kan dock inte stå som gärningsman på papperet,
det måste nån privat göra.
Men NSF kan ha dragit igång planen....
 
det finns som du antyder andra jaktformer än löshundsjakt, den svenska jägaren verkar anse att just löshundsjakt är inskriven som en mänsklig rättighet i FN's grundstadgar..

För er syd-jägare så finns det andra alternativ. Vargen skulle passa alldeles utmärkt där, rent jaktligt sett (men omöjligt på andra sätt).
På små marker kan det vara lämpligt att banda hunden med tanke på trafik och små skogsholmar.
Alternativt stöta med hundar eller smyga runt åkrarna och kolla i kikaren.

Jag jagar ibland söderut, men att släppa min hund är inte aktuellt. Markerna är för små, hunden kräver 2-3000 ha.
 
Varför skall hunden få springa fritt när inte vargen får?
Jag förstår inte att det inte går att få in att vargen är en del av naturen, tamhunden är inte det.

Att döda allt som känns obekvämt eller kostar pengar är ingen lösning på något problem.
Finns mycket som kostar pengar och är obekvämt öven i tex Stockholm, jag kan väl inte börja gå runt och knäppa dom bara sådärr, eller?
 
Varför skall hunden få springa fritt när inte vargen får?
Jag förstår inte att det inte går att få in att vargen är en del av naturen, tamhunden är inte det.

Att döda allt som känns obekvämt eller kostar pengar är ingen lösning på något problem.
Finns mycket som kostar pengar och är obekvämt öven i tex Stockholm, jag kan väl inte börja gå runt och knäppa dom bara sådärr, eller?


Aktiv-jägare står för en mycket extrem syn på natur och djurliv. Han anser bland annat att det är rätt att tjuvjaga alla rovdjur och att det finns ett politiskt berättigande i att plåga ihjäl dessa rovdjur.

Bättre hade varit att skjuta den med ett gevär, men det är ju förbjudet med vapen på terränggående fordon.
Rovdjurskramarna är indirekt ansvariga för händelsen men spyr galla över den.

Här ovan förklarar aktiv-jägare själv hur han anklagar alla andra än just de sadister som plågade ihjäl järven. Han snuddar inte ens vid tanken på att det är fel att överhuvudtaget ge sig på järven, utan tvärt om utgår han rätt och slätt från att det var rätt att döda och beklagar sig över att det inte kunde göras med vapen.

Lite senare häver han ur dig detta
Du förordar en politik som leder till tjuvskjutning och avlivning av djur utan gevär.
Det är konsekvensen av ditt ställningstagande. Det är biverkningar av medicinen du ordinerar.

Nu kan just inte du förändra doseringen utan ett mycket större ansvar hamnar t ex på NSF och Mikael Karlsson.

Sen känns det lite underligt att någon som förespråkar varg samtidigt kan intressera sig för
djurplågeri-ärenden.

Åter igen försöker aktiv-jägare ge skenet av att det skulle vara rätt att tjuvjaga rovdjur och han försöker skylla ifrån sig de plågsamma metoderna sadisterna använder på de som de facto är helt emot det djurplågeri som aktiv-jägare indirekt förespråkar. En total logisk kullerbytta med andra ord.

Är du medveten om du själv understöder en politik som förespråkar hot, våld och i synnerhet
djurplågeri av gigantiska mått?
Du utför inte "dådet" själv, men det gjorde inte Stalin, Mao eller Ide Amin heller..
Du tar hjälp av dom fyrbenta marodörerna.

Demokratin har misslyckats att förhindra utvecklingen, diktaturstaten har tagit kommandot,
ivrigt påhejat av facist-mupparna.
Demokratin i det utförande som du beskriver är inte demokrati utan majoritetsdiktatur,
och det förekommer inte i Sverige. Det skulle vara demokratins undergång.

Här ovan försöker aktiv-jägare sig på att skapa ett slags politiskt berättigande för de som väljer att plåga ihjäl rovdjur. Lite svårtolkat men han verkar se dem som ett slags befriare från en diktatorisk fantasistat. Vidare anklagar han alla rovdjur för ett medvetet djurplågeri, han talar alltså om när rovdjur äter bytesdjur. Aktiv-jägare vill tydligen befria alla bytesdjur från detta tyranni genom att utrota alla rovdjur.
 
För er syd-jägare så finns det andra alternativ. Vargen skulle passa alldeles utmärkt där, rent jaktligt sett (men omöjligt på andra sätt).
På små marker kan det vara lämpligt att banda hunden med tanke på trafik och små skogsholmar.
Alternativt stöta med hundar eller smyga runt åkrarna och kolla i kikaren.

Jag jagar ibland söderut, men att släppa min hund är inte aktuellt. Markerna är för små, hunden kräver 2-3000 ha.

säg det till min polare som jobbade som jaktguide i alaska under 15 år, han har yrkesmässigt sysslat med jakt i hela sitt liv runt om i världen.. han skrattar åt dina marker.. enligt han så är det svenska jägares ovilja och trångsynthet som hindrar oss att gå vidare, utforska andra metoder.. vi kan inte tänka oss att jaga på annat sätt än att sitta på arslet och vänta på djuren, gud förbjude om vi skulle röra oss.. man sätter en spann på huvet och rusar in i väggen, om och om igen..
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar