Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vårat skämt om Visenten. Inget skämt längre?

Forskare vill pröva utsättning av visenter
18 april, 2012
Viltforskaren Carl-Gustaf Thulin vid Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) vill se försök med utsättning av visenter i Sverige, rapporterar Sveriges Radio P4 Blekinge.

Visenten, eller den europeiska bisonoxen, finns idag i hägn i naturreservatet Eriksberg i Blekinge. Visenten fanns för länge sedan i södra Sverige, men enligt Carl-Gustaf Thulin skulle återutsättning av djuret kunna vara positivt för den biologiska mångfalden.
– En naturtyp som är viktig för den biologiska mångfalden i Sverige är det öppna landskapet och det betade landskapet. Och det är ett landskap som håller på att utarmas på många håll och försvinner. Tamdjur har varit viktiga för det landskapet och de håller också på och försvinner från många delar, säger Carl-Gustaf Thulin till P4 Blekinge.
– Tanken är att visenten kanske skulle kunna fungera som en ersättare för exempelvis betande kor, i någon mån.

Borta i tusen år
I Eriksbergs 900 hektar stora vilthägn finns cirka 40 visenter. Här har arten funnits sedan 1978. Anläggningens vd Per-Arne Olsson är försiktigt positiv till idén om att sätta ut visenter i det vilda.
– Tanken är väldigt lockande eftersom den har tillhört den svenska faunan tidigare, för 1.000–1.100 år sedan ungefär. Men det finns mycket i vårt samhälle i dag som man måste ta hänsyn till och verkligen undersöka och lära sig mer om, säger Per-Arne Olsson till Sveriges Radio P4 Blekinge.
 
Det här med att ha en "riktig natur":


Vargforskares favoritvargar på den amerikanska ön Isle Royale står inför sin utplåning.
– Det finns bara nio vargar kvar och av dessa är bara en hona.
Det berättade Jannike Räikkönen, osteolog vid Naturhistoriska riksmuseet, vid det seminarium om rovdjur som Rovdjursföreningen och Rovdjurscentret de 5 stora arrangerade tisdagen den 17 april.

Inga vargar i världen är så väl studerade som vargarna på ön Isle Royale i Lake Superior på gränsen mellan USA och Kanada.
De första vargarna i modern tid som tog sig från fastlandet till ön anlände 1949. Det var en hanne och en tik som slog sig ner och började reproducera sig.
Eftersom hela vargstammen efter dessa två stamföräldrar hade samma ursprung innebar det snabbt en mycket kraftig inavel när vargarna började para sig med sina syskon.
Antalet vargar steg dock. När de var som flest i slutet av 70-talet fanns det 50 vargindivider på ön.
Vargpopulationen på den lilla ön blev snabbt populär bland forskarna. Sedan 1958 har vargarna på Isle Royale varit föremål för en lång rad studier.

Drabbades av parvovirus
Men i början av 80-talet drabbades vargarna av parvovirus som förts till ön via en hund som en besökare tagit med sig.
Parvosmittan innebar att de hårt inavlade vargarna började dö i rask takt. Men 1997 kom en ny varg till ön. Det medförde att inavelsgraden sjönk en tid, men började sedan snabbt öka igen.
Antalet vargar har sedan stadigt sjunkit. 2010 fanns endast 19 vargar kvar. 2011 var det 15 individer. Enligt den senaste räkningen är det idag endast nio vargar kvar på den 540 kvadratkilometer stora ön vilket motsvarar knappt halva Ölands yta.

2,4 mil till fastlandet
Att det på naturlig väg ska kunna komma nya vargar till ön och genetiskt förstärka den inavlade vargstammen är inte särskilt troligt, eftersom det är 2,4 mil till fastlandet.
En möjlighet är att varg kan gå över på isen vintertid. Men klimatförändringarna har gjort att det endast är några dagar eller någon vecka per år som det ligger fast is mellan ön och fastlandet.

Knepig frågeställning
Nu när vargpopulationen på Isle Royale står inför sin utplåning är frågan: Ska naturen få ha sin gång, eller ska människan gripa in med ”ekosystemförvaltning” och flytta dit andra vargar?
För de församlade rovdjursvännerna vid seminariet var frågan besvärlig eftersom man brukar hävda att det är ”naturligt” med varg och att människan inte får göra något för att decimera vargpopulationen.
När nu naturen själv på ”naturlig väg” är på väg att slå ut ett litet vargbestånd var det inte lika självklart att naturen skulle ha sin gång.

Kan bli slagträ i svensk debatt
– Jag hoppas dom räddar vargarna annars kommer det bara att användas som ett slagträ i den svenska vargdebatten, viskade en av Rovdjursföreningen profiler.
– Jag tycker att man ska låta naturen ha sin gång och inte gripa in. Det är naturligt att små isolerade populationer blir starkt inavlade och dör ut, menade däremot Håkan Sand, forskare från SLU.
 
Det är helt klart inaveln som är det största hotet mot vargen. Och då är det inte inaveln hos vargarna jag tänker på. ;-) :-0 :)

Jag vet ju sen tidigare att dina åsikter här är starkt inavlade och enkelriktade så du kan bara svara på ett sätt.
-Jag tvivlar på på inavelsteorin som ensam skyldig. Möjligen på så sätt att deras enkelspåriga gener var oskyddade mot parvosmittan, det kan jag tänka mig i första hand.

Förklara annars hur 1 st vitsvans-hanne och 3 st vitsvans-honor kunnat avlat fram ca 70 000 djur
i Finland ?
 
Isle Royale

Intressanta uppgifter om vargarna på isle Royale, men det ser problematiskt ut nu, exprimentet verkar vara på väg mot slutet.

Men det som slår mig är att när de var som flest var de 50 st, 50 år efter att vargen kom dit var det 20 vargar på ön, och det var bara för något år sedan
men det som är fascinerande är att det var på en yta som är som halva Öland, om man tar fram sverigekartan på datorskärmen och har Ystad där nere och Treriksröset överst på skärmen ser man nästan inte Öland, och på halva denna yta fans det 50 / 20 vargar. Att Sverige då inte skulle klara var 300 totalt förefaller mig konstigt. Jag inser att det är en ganska lång anpassningstid
 
Jag tror att de flesta masar inte har något större problem med rovdjur eller rovdjurspolitiken. Det handlar om ett fåtal gaphalsar som gör sig till självutnämnda språkrör för i stort sett all landsbygd i allmänhet och Dalarna i synnerhet. Supergeten och aktivjägare gör ju det hela tiden, men vad jag vet så har de inget mandat att uttala sig för någon annan än sig själv.

Den enda studie som gjorts om inställningen till rovdjur och rovdjurspolitik visar att en majoritet inte har några större problem. Att gaphalsarna använder folkmajoriteten som alibi är säkert inget medvetet grepp, utan en fråga om bristande kognitiva förmågor, sorgligt nog. I bland känns det bättre när folk är medvetet jävliga än när de bara är korkade.

Något virke från Karl Hedin AB blir det inte i mitt hus heller. Vilken jävla idiot.

Det är helt sant

Det syns bland annat på kommentarerna kring de två som dömdes till fängelse i 1,5 år för att ha plågat ihjäl en järv med skoter. Massa jägare som är förbannade på dessa sadistiska svin, många av dem vill att brottet ska kallas ”mord” i stället för ”grovt jaktbrott” för att det inte på något sätt ska kunna kopplas samman med riktig jakt och riktiga jägare.

Skulle fler medier och forum ta upp att vad dessa extremister faktiskt förespråkar är djurplågeri i stor skala så skulle de förlora sitt stöd väldigt snabbt och kort och gott bli betraktade som de sadistiska extremister de är.
 
Det är helt sant
Det syns bland annat på kommentarerna kring de två som dömdes till fängelse i 1,5 år för att ha plågat ihjäl en järv med skoter. Massa jägare som är förbannade på dessa sadistiska svin, många av dem vill att brottet ska kallas ”mord” i stället för ”grovt jaktbrott” för att det inte på något sätt ska kunna kopplas samman med riktig jakt och riktiga jägare.
Skulle fler medier och forum ta upp att vad dessa extremister faktiskt förespråkar är djurplågeri i stor skala så skulle de förlora sitt stöd väldigt snabbt och kort och gott bli betraktade som de sadistiska extremister de är.

Det beror på att jakt är oförenligt med djurplågeri.
-Har inte direkt något att göra med vargens existens.

Människor som reagerar starkt på djurplågeri utfört av människan kan även ha synpunkter
det "naturliga" djurplågeriet som är sanktionerat av myndigheterna och som det ligger människor bakom.

Din ståndpunkt misstänker jag är att djurplågeri skall bedömas olika beroende på
vem som utför det..?
Den som har arrangerat det är alltid oskyldig..eller?
 
Det beror på att jakt är oförenligt med djurplågeri.
-Har inte direkt något att göra med vargens existens.

Människor som reagerar starkt på djurplågeri utfört av människan kan även ha synpunkter
det "naturliga" djurplågeriet som är sanktionerat av myndigheterna och som det ligger människor bakom.

Din ståndpunkt misstänker jag är att djurplågeri skall bedömas olika beroende på
vem som utför det..?
Den som har arrangerat det är alltid oskyldig..eller?


Det finns aldrig några omständigheter där det är berättigat att plåga ihjäl djur och att skylla ifrån sig sina egna sadistiska handlingar på en politik man inte gillar är bara patetiskt. Vuxna människor ansvarar för sina egna handlingar.

Vill du verkligen jämföra rovdjurens jakt med medvetna sadistiska handlingar från människor?

Som sagt var är det för väl att de som tänker som du endast utgör en liten minoritet av extremister. :)
 
Ilskan växer, för var dag som går...

”Vargförvaltningen måste kännetecknas av säkerhet för landsbygdsbefolkningen, betesmarkernas värde och djurägarnas möjlighet att skydda sina djur.” Det skriver Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, och dess norska motsvarighet, Norges Bondelag, i ett gemensamt uttalande om varg som tidningen Svensk Jakt redovisar i sin nätupplaga.


Uttalandet från LRF och Norges Bondelag:
Sverige och Norge har en gemensam vargpopulation. Totalt registrerades 31 flockar vintern 2010-2011. Tre av dessa bestånd höll enbart till i Norge (Slettås, Kynna, Linnekleppen), tre hade revir i gränstrakterna (Rotna, Gräsmark, Dals Ed-Halden), medan resterande 25 höll revir enbart i Sverige. Den skandinaviska vargpopulationen växer kraftigt, 2007-2010 var den årliga tillväxten 21 procent.
Med anledning av detta vill LRF och Norges Bondelag att förvaltningen av den skandinaviska vargpopulationen anpassas till:

• Livskvalitet och trygghet för befolkningen i områden med varg.

• Betesmarkernas värde som resurs för produktion av tamren, får och nötboskap.

• Det värde som betesmarkerna har för hotade arter av växter, svamp och insekter.

• De jakttraditioner och inkomster till markägare och lokala samhällen som skapas av vilttillgång och jakttillfällen.

• Djurägarnas möjlighet att skydda sina djur. Vi kräver att djurägarna bemöts rättssäkert och att den som bedriver skyddsjakt (i Sverige med stöd av 28 § jaktförordningen) får behålla vapen och möjlighet att bedriva jakt, tills eventuell dom föreligger.


Begränsat antal
LRF och Norges Bondelag anser att den skandinaviska vargpopulationen måste hållas inom ett begränsat antal flockar. Dessa måste ge utrymme för en förutsägbar och djurskyddsmässigt acceptabelt tamdjurshållning, enligt traditioner och ekonomiska förutsättningar i respektive land.
De båda ländernas rovdjursförvaltning måste anpassas så att betesdjur på ena sidan gränsen inte utsätts för större rovdjurstryck än den andra. Vargflockar som har hela sitt revir i ett land ska räknas till 100 procent som det landets population. Vargflockar som har revir i gränstrakterna ska räknas med en faktor 0,5 i båda ländernas populationer.
 
Det finns aldrig några omständigheter där det är berättigat att plåga ihjäl djur och att skylla ifrån sig sina egna sadistiska handlingar på en politik man inte gillar är bara patetiskt. Vuxna människor ansvarar för sina egna handlingar.

Vill du verkligen jämföra rovdjurens jakt med medvetna sadistiska handlingar från människor?

Som sagt var är det för väl att de som tänker som du endast utgör en liten minoritet av extremister. :)

Nu börjar du du bli motsägelsefull "aldrig under några omständigheter"
20 000 rivna älgar + diverse djur, är en medveten handling, arrangerat av människor, utfört av andra.

Jaktens grundläggande principer är att hålla nere predatorer, samt att förorsaka minsta möjliga
lidande för djuren.
Den som inte läst det kapitlet är ingen jägare..
Jag har inte försvarat djurplågeri på en järv.

Det är ditt jobb att försvara skillnaden på lidande och lidande.
För järven spelar det ingen roll.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar