Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nu börjar du du bli motsägelsefull "aldrig under några omständigheter"
20 000 rivna älgar + diverse djur, är en medveten handling, arrangerat av människor, utfört av andra.

Jaktens grundläggande principer är att hålla nere predatorer, samt att förorsaka minsta möjliga
lidande för djuren.
Den som inte läst det kapitlet är ingen jägare..
Jag har inte försvarat djurplågeri på en järv.

Det är ditt jobb att försvara skillnaden på lidande och lidande.
För järven spelar det ingen roll.


Du försöker alltså påstå att du är ute efter att rädda de andra djuren genom att utrota rovdjur?
Vad anser du om tigrar, lejon, hajar, örnar, etc etc, vill du utrota dessa också i de andra djurens namn? :)
Vad ska du göra åt de stackars 40 000 älgar, rådjur, vildsvin, grävlingar som blir skadade och plågade i trafiken varje år? Förbjuda bilen?


Du har väldigt idogt försökt försvara dessa sadister i olika trådar, främst genom att skylla illdåden på andra än de sjuka sadister som utför dem, men så erkänner du tillslut att det dessa sadister gör är helt fel och inte har med riktig jakt eller riktigare att göra. Det är ett steg på vägen, jag hoppas verkligen att vi för sista gången hört dig försöka försvara de som plågar ihjäl rovdjur.
 
Du försöker alltså påstå att du är ute efter att rädda de andra djuren genom att utrota rovdjur?
Vad anser du om tigrar, lejon, hajar, örnar, etc etc, vill du utrota dessa också i de andra djurens namn? :)
Vad ska du göra åt de stackars 40 000 älgar, rådjur, vildsvin, grävlingar som blir skadade och plågade i trafiken varje år? Förbjuda bilen?
Du har väldigt idogt försökt försvara dessa sadister i olika trådar, främst genom att skylla illdåden på andra än de sjuka sadister som utför dem, men så erkänner du tillslut att det dessa sadister gör är helt fel och inte har med riktig jakt eller riktigare att göra. Det är ett steg på vägen, jag hoppas verkligen att vi för sista gången hört dig försöka försvara de som plågar ihjäl rovdjur.

Ja när man ska dra sig ur striden och slippa få ett skott i ryggen så slänger man iväg en rökhandgranat i form av tigrar och lejon och allsköns sällsynta djur.

När jag för femtiellfte gången skriver att jag är emot alla former av djurplågeri
så är jag ändå för djurplågeri enligt ditt sätt att tyda texten.
 
Ja när man ska dra sig ur striden och slippa få ett skott i ryggen så slänger man iväg en rökhandgranat i form av tigrar och lejon och allsköns sällsynta djur.

När jag för femtiellfte gången skriver att jag är emot alla former av djurplågeri
så är jag ändå för djurplågeri enligt ditt sätt att tyda texten.


Nej det är ingen rökgranat, det är ett sätt att visa på hur vrickat ditt resonemang är.
Klarar du inte av att föra resonemanget vidare gällande alla andra rovdjur så har du heller inget på fötterna när det gäller varg. Så vida du inte vill försöka påstå att vargen till skillnad från alla andra rovdjur i världen skulle vara sadistisk...


Här är några axplock av det du brukar skriva och mina motfrågor som du alltid undviker att besvara:

Du behöver inte känna dig ensam....det är många som inte tar sitt ansvar, säkert inte skoterförarna heller.

Och säkert inte Syriens regeringschef ...!

Sen instämmer jag tillfullo med vad seobserver skriver.
Bambisterna är så fulla av jakthat så det lyser igenom. Att dom skulle ha en del av problematike är fullständigt otänkbart ? Lättare är det att argumentera med jehovas vittnen

Lobba..det ska jag fortsätta med ikväll, så jag blir lite upptagen ett tag.
Ansvar... känner du dig ansvarig för de som släpper ut minkar? De som bränner ner McDonalds? De som hotar forskare som använder djurförsök? De som bränner flyktingförläggningar eller skändar judiska kyrkogårdar?

Om du inte gör det, varför skulle jag då känna ansvar för de som plågar ihjäl rovdjur?

Du får gärna förklara var detta kollektiva ansvar för de som väljer våld och skadegörelse framför demokratiska metoder kommer ifrån och hur det yttrar sig.
Du förordar en politik som leder till tjuvskjutning och avlivning av djur utan gevär.
Det är konsekvensen av ditt ställningstagande. Det är biverkningar av medicinen du ordinerar.

Nu kan just inte du förändra doseringen utan ett mycket större ansvar hamnar t ex på NSF och Mikael Karlsson.

Sen känns det lite underligt att någon som förespråkar varg samtidigt kan intressera sig för
djurplågeri-ärenden.
Kontentan av det du säger är att alla som någonsin tyckt annorlunda än ett gäng extremister är ansvariga för vad dessa extremister hittar på.

Du är för jakt och att äta kött...
Enligt ditt sätt att resonera är du med andra ord ansvarig för de som bränner ner McDonalds, eldar slakteribilar och utför jaktsabotage.
För det är konsekvensen av ditt ställningstagande...

Är du medveten om du själv understöder en politik som förespråkar hot, våld och i synnerhet
djurplågeri av gigantiska mått?
Du utför inte "dådet" själv, men det gjorde inte Stalin, Mao eller Ide Amin heller..
Du tar hjälp av dom fyrbenta marodörerna.
Så det enda alla lejon, tigrar, katter, hajar, isbjörnar, ja alla rovdjur, utför är ett gigantiskt djurplågeri

Demokratin har misslyckats att förhindra utvecklingen, diktaturstaten har tagit kommandot,
ivrigt påhejat av facist-mupparna.
Demokratin i det utförande som du beskriver är inte demokrati utan majoritetsdiktatur,
och det förekommer inte i Sverige. Det skulle vara demokratins undergång.
och rovdjurshatarna försöker att rädda oss från den diktatoriska stat som tagit över Sverige genom att plåga ihjäl djur.

Du tycks alltid försöka skylla ifrån dig djurplågeriet på alla andra än just de som utför dessa sadistiska handlingar och din syn på demokrati och lag och rätt är minst sagt annorlunda.
 
en tankelek..

Kan inte aktiv-jägare eller supergeten skriva 5 anledningar till att det är viktigt att bevara en frisk och välmående vargstam i sverige..

Kan då tex. joask202 (Joakim Skytte) eller Utemats skriva 5 anledningar till att det är viktigt att vi har en kontrollerad och begränsad vargstam för en landsbygd där folk ska känna sig trygga..

kan man inte vända sin egen tanke så.. då vet jag inte..
 
en tankelek..

Kan inte aktiv-jägare eller supergeten skriva 5 anledningar till att det är viktigt att bevara en frisk och välmående vargstam i sverige..

Kan då tex. joask202 (Joakim Skytte) eller Utemats skriva 5 anledningar till att det är viktigt att vi har en kontrollerad och begränsad vargstam för en landsbygd där folk ska känna sig trygga..

kan man inte vända sin egen tanke så.. då vet jag inte..

Jag vet inte riktigt om du förstår vad det är jag opponerar mig emot Patric.

För mig handlar denna diskussion inte om vi ska ha en balanserad och demokratisk vargpolitik i landet, självklart ska vi det. Jag tror att vargen utgör en viktig del i levande landsbyggd, för att uppnå detta måste vi se till att vargen kan utnyttjas som en resurs både för turism och jakt och naturligtvis utan att för den skull utarma andra lokala näringar. Vargen måste spridas över ett större område, som en annan debattör påpekade så kan vi inte säga att vi har varg i Sverige om den bara lever i 2-3 landskap, självklart blir påverkan onödigt hög om man endast utnyttjar den lilla areal som tas i anspråk idag och det är lika självklart att många av de som lever inom detta lilla område ställer sig frågande till det hela.

Som helhet anser jag att synen på landsbygden generellt måste förändras, typexempel är Telias försök här om året att lägga ner hela det fasta telefoninätet på landsbygden, någonstans ser Telia helt enkelt den svenska landsbygden som en enda stor minuspost. Självklart går det inte att driva ett land på det sättet, att se stora delar av Sverige som enbart som en kostnad är helt sjukt. Tyvärr tror jag att vargen även får klä skott för stora delar av detta missnöje och känsla av maktlöshet.


Det jag argumenterar emot är aktiv-jägares och getens förespråkande av total utrotning av varg och att de ser lögner, hot, våld, djurplågeri, ja ren och skär terrorism som självklara medel för att uppnå detta mål. Som exempel: för inte så länge sedan berättade Onegear att han känner sig hotad för att han är positiv till varg och aktiv-jägare tyckte genast att Ongear får skylla sig själv när han uttrycker en åsikt som inte passar in i aktiv-jägares och de andra extremisternas världsbild.

Ska man ha en diskussion och demokratisk process värd namnet måste man först kunna enas om vilka medel som är acceptabla och inte, men där ligger rovdjurshatarna och jag uppenbarligen mycket långt ifrån varandra. Fast som redan påpekats så rör det sig om en mycket liten minoritet som är uttrycker dessa extrema åsikter och som är beredda att ta till terror för att utrota vargen, men oavsett hur marginell denna extrema strömning är så anser jag att det är viktigt att bemöta deras argument och visa att man inte accepterar deras metoder.
 
Det jag argumenterar emot är aktiv-jägares och getens förespråkande av total utrotning av varg och att de ser lögner, hot, våld, djurplågeri, ja ren och skär terrorism som självklara medel för att uppnå detta mål. Som exempel: för inte så länge sedan berättade Onegear att han känner sig hotad för att han är positiv till varg och aktiv-jägare tyckte genast att Ongear får skylla sig själv när han uttrycker en åsikt som inte passar in i aktiv-jägares och de andra extremisternas världsbild.

Ska man ha en diskussion och demokratisk process värd namnet måste man först kunna enas om vilka medel som är acceptabla och inte, men där ligger rovdjurshatarna och jag uppenbarligen mycket långt ifrån varandra. Fast som redan påpekats så rör det sig om en mycket liten minoritet som är uttrycker dessa extrema åsikter och som är beredda att ta till terror för att utrota vargen, men oavsett hur marginell denna extrema strömning är så anser jag att det är viktigt att bemöta deras argument och visa att man inte accepterar deras metoder.

Du lever i en fantasivärld joask...dom du syftar på har aldrig varit på detta forum.
Den motståndare du tycker dig se finns inte här !
Jag (och troligen supergeten) förespråkar regeringens linje a la 210 st.

Vi "extremister" motsvarar ca 80% av befolkningen. Då är frågan vilken som är extremist?
Ligg lite lägre med att sätta ettiketter på oss typ "rovdjurhatare, minoritet,o kunnighet mm"

I fallet med den plågade järven kan man jämföra med detta exempel:

Herr A vänstrar med Bs fru...herr B skjuter A..!
Både jag och supergeten förstår varför B skjuter A men du förstår ingenting?
Vi säger inte att det är OK att skjuta A, men vi förstår varför det blev som det blev.

Så tyvärr...... vi är inte dom du vill att vi ska vara

Jag anser inte att vargen behövs för naturens och mångfaldens skull. 210 st är en ren
kompromiss i fall det finns andra åsikter.
 
"Förbundsstyrelsen för Jägarnas Riksförbund (JRF) har enhälligt beslutat att säga nej till frilevande varg i Sverige. Det historiska beslutet togs vid förbundets styrelsemöte på Bommersvik den 18 april"

"Jakten är ett första steg på vägen mot Svenska Jägareförbundets mål om 150 vargar i landet, med maximalt en–två föryngringar per län."
 
Herr A vänstrar med Bs fru...herr B skjuter A..!
Både jag och supergeten förstår varför B skjuter A men du förstår ingenting?
Vi säger inte att det är OK att skjuta A, men vi förstår varför det blev som det blev.
.

varför skjuter herr B inte fru B.. herr B är väl inte gift med herr A, han har väl inte varit otrogen?

(herr och fru B samt herr A är statister i en retorisk frågeställning och inga verkliga människor kom till skada)
 
Du lever i en fantasivärld joask...dom du syftar på har aldrig varit på detta forum.
Den motståndare du tycker dig se finns inte här !
Jag (och troligen supergeten) förespråkar regeringens linje a la 210 st.

Vi "extremister" motsvarar ca 80% av befolkningen. Då är frågan vilken som är extremist?
Ligg lite lägre med att sätta ettiketter på oss typ "rovdjurhatare, minoritet,o kunnighet mm"

I fallet med den plågade järven kan man jämföra med detta exempel:

Herr A vänstrar med Bs fru...herr B skjuter A..!
Både jag och supergeten förstår varför B skjuter A men du förstår ingenting?
Vi säger inte att det är OK att skjuta A, men vi förstår varför det blev som det blev.

Så tyvärr...... vi är inte dom du vill att vi ska vara

Jag anser inte att vargen behövs för naturens och mångfaldens skull. 210 st är en ren
kompromiss i fall det finns andra åsikter.


Någon som skjuter ett rovdjur för att freda sina tamdjur har jag absolut förståelse för.

Men det är inte det vi diskuterar här, det vi pratar om är de sadister som planerar och utför det mest grymma sätt att plåga ihjäl rovdjur i en situation som absolut inte har något med självförsvar att göra utan enbart går ut på att plåga och tortera för sakens skull.

Översatt till ditt exempel så skulle herr B tortera ihjäl en man mer eller mindre på måfå, någon som bara råkade finnas i närheten. Det skulle kunna vara herr A men lika gärna herr C eller D.., herr B bryr sig inte utan är enbart ute efter att plåga ihjäl någon som stämmer in någotsånär på beskrivningen och nej jag har absolut ingen som helst förståelse för herr Bs handlande och jag anser att herr B är fullt ansvarig för sina bestialiska handlingar.


Förövrigt räcker det med att läsa några av de inlägg jag klistrat in här ovan eller tidigare inlägg i denna tråd för att se vilken syn du faktiskt har.
 
"Förbundsstyrelsen för Jägarnas Riksförbund (JRF) har enhälligt beslutat att säga nej till frilevande varg i Sverige. Det historiska beslutet togs vid förbundets styrelsemöte på Bommersvik den 18 april"
"Jakten är ett första steg på vägen mot Svenska Jägareförbundets mål om 150 vargar i landet, med maximalt en–två föryngringar per län."

JRF har inte en realistisk hållning i frågan, man kan kanske säga att det är prutmån på siffran.
Även fast målet är 150 eller 210 eller 0 så innebär det en rejäl jakt för att nå till närmaste siffran.
För 210 så behövs skjutas 200 st (förmodligen) vilket ändå inte är detsamma som utrotning.
Det är viktigt att skilja på detaljerna.
Så alla strävar åt samma håll i frågan = vargjakt till vintern!
-hur många har underordnad betydelse, vi lär väl inte ens få ta 200 st!
 
Översatt till ditt exempel så skulle herr B tortera ihjäl en man mer eller mindre på måfå, någon som bara råkade finnas i närheten. Det skulle kunna vara herr A men lika gärna herr C eller D.., herr B bryr sig inte utan är enbart ute efter att plåga ihjäl någon som stämmer in någotsånär på beskrivningen och nej jag har absolut ingen som helst förståelse för herr Bs handlande och jag anser att herr B är fullt ansvarig för sina bestialiska handlingar.

.

M a o så tycker du inte herr B inte har några som helst motiv till sina handlingar ?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar