Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Noterar förövrigt att det öppna kriget rycker allt närmre...

Karl Hedin varnar för att rovdjurspolitiken leder till att vargar dödas illegalt med gift

Skogs- och sågverksägaren Karl Hedin som var huvudtalare på Folkaktionen ny rovdjurspolitiks möte på Skeer i lördags var starkt kritisk till hur regeringen hanterat frågan om förvaltningen av den svenska vargstammen. Han varnade för en situation liknande den i Finland där vargreviren minskat kraftigt under de senaste åren, förmodligen på grund av att vargarna förgiftats.



Karl Hedin visade att antalet vargrevir på några år minskat från 31 till åtta i Finland.
– Svaret är gift och slutsatsen är att det redan är här, sa Hedin. Han konstaterade att en del blir glada åt detta men förklarade att han själv tycker att det inte är bra.
En ortsbo som tyckte att det här med gift var en bra idé fick applåder.
– Jag vill varken ha björn eller varg i skogen. STG, skjut tig och gräv, ska vi tillämpa. Blanda vargmossa med kött så är det färdigt med vargen, sa han, tydligen till mångas förtjusning.
Några tog dock direkt avstånd från den här mannens utspel.
– Vi ska hålla oss inom gränserna i alla fall, sa Nisse Björklund och Karl Hedin uppmanade deltagarna på mötet att vara försiktiga med att skjuta och gräva ner illegalt.
– Sådant kan ge fyra års fängelse.
Karl Hedin talar om att det blir krig mellan vargvänner och vargmotståndare och han manar till uppror mot rovdjurspolitiken.
– Nordvärmlänningarna har anpassat sig men det ska inte ni göra. Karl Hedin hoppas att lokala entreprenörer ska ta tag i frågan.
– Då blir det nollvisionen som styr. Karl Hedin talar för att jägarna ska bojkotta inrapportering av rovdjur liksom eftersök av trafikskadat vilt och så ska de stänga av vägarna. För att irritera myndigheterna rekommenderar Karl Hedin EU-anmälningar och stämning av staten för värdeminskning på mark.
Karl Hedin fick stående applåder för sitt tal och efteråt kom några fram och tackade honom med att det var det bästa de hört.

Vid samtal med Karl Hedin förklarar han att han tror att det ändå skulle vara möjligt att hitta lösningar som kan accepteras av de flesta. Karl Hedin ansluter sig i stort till den modell som Svenska jägareförbundet förespråkar med en begränsad vargpopulation på 15-20 föryngringar och högst ett till två föryngringar i varje län.
Samma uppfattning har moderate riksdagsmannen Ulf Berg som var med på mötet.
– Jag är inte för en nollvision och tar avstånd från dem som talar om utrotning, sa Ulf Berg.
På mötet uttryckte Ulf Berg glädje över att en varg i södra Dalarna blivit ihjälkörd av tåget. Vid telefonsamtal med honom efteråt säger han att det inte var allvarligt menat.
– Glad ska jag inte säga, jag skojade om att SJ ibland kommer i rätt tid.
Vargstammen ska regleras genom jakt så att man kan ta bort problemindivider, förtydligar sig Ulf Berg.
För en nollvision är däremot Naturdemokraterna, ett nytt enfrågeparti med säte i Åkersberga. I lördags var partiets företrädare Christer Wördin från Bograngen i Värmland på Skeer och värvade medlemmar och namnunderskrifter.
– Jag har anmält mig i dag, så nu är jag före detta moderat, förklarade Nisse Björklund då mötet började. Christer Wördin uppgav att han redan under pausen fått ett 30-tal påskrifter.
Efter pausen talade Conny Björklund om paragraf 28 och om naturbevakarnas befogenheter.
 
– Nordvärmlänningarna har anpassat sig men det ska inte ni göra. Karl Hedin hoppas att lokala entreprenörer ska ta tag i frågan.
Varför kan värmlänningar anpassa sig men inte masar? Finns kanske någon genetisk skillnad?
För övrigt har Karl Hedin sålt sin sista bräda till mig.
 
– Nordvärmlänningarna har anpassat sig men det ska inte ni göra. Karl Hedin hoppas att lokala entreprenörer ska ta tag i frågan.
Varför kan värmlänningar anpassa sig men inte masar? Finns kanske någon genetisk skillnad?
För övrigt har Karl Hedin sålt sin sista bräda till mig.

Jag ska höra med Karl Hedin om han vill köpa min nästa leverans av timmer.
 
Varför kan värmlänningar anpassa sig men inte masar? Finns kanske någon genetisk skillnad?
För övrigt har Karl Hedin sålt sin sista bräda till mig.

Jag tror att de flesta masar inte har något större problem med rovdjur eller rovdjurspolitiken. Det handlar om ett fåtal gaphalsar som gör sig till självutnämnda språkrör för i stort sett all landsbygd i allmänhet och Dalarna i synnerhet. Supergeten och aktivjägare gör ju det hela tiden, men vad jag vet så har de inget mandat att uttala sig för någon annan än sig själv.

Den enda studie som gjorts om inställningen till rovdjur och rovdjurspolitik visar att en majoritet inte har några större problem. Att gaphalsarna använder folkmajoriteten som alibi är säkert inget medvetet grepp, utan en fråga om bristande kognitiva förmågor, sorgligt nog. I bland känns det bättre när folk är medvetet jävliga än när de bara är korkade.

Något virke från Karl Hedin AB blir det inte i mitt hus heller. Vilken jävla idiot.
 
– Nordvärmlänningarna har anpassat sig men det ska inte ni göra. Karl Hedin hoppas att lokala entreprenörer ska ta tag i frågan.
Varför kan värmlänningar anpassa sig men inte masar? Finns kanske någon genetisk skillnad?
För övrigt har Karl Hedin sålt sin sista bräda till mig.

Med anpassat sig så menar han inte att dom gillat läget. Jakten har varit i full gång länge.
Värmland har haft varg länge och har sedan länge skött sina problem själva.
Om dom inte gjort nåt skulle jakten helt vara borta och reviren förvandlats till micro-revir utan överskott på byte.

Han menar att masarna riskerar 4 år om dom följer detta exempel.
 
Förvaltningsplan

Nu har jag planerat kommande rovdjursförvaltning i 2 alternativ.
-Förutsättning var att stammen skulle bli 450 st år 2024
-jag räknar försiktigt på 25% tillökning per år och utgångsläge 350 st i jan 2012

Lägg märke till att om vi ökar tilldelningen första året behöver vi bara skjuta 2/3 så
många individer och troligen få en dubbelt så bra genetisk stam.
Tanken är även att det fylls på med ca 2 individer/år i genförstärkning (utanför tabellen)


år januari valpning sommar skjutn nästa jan
2012 350 25 % 438 300 138
2013 138 25 % 172 27 145
2014 145 25 % 181 27 154
2015 154 25 % 193 27 166
2016 166 25 % 207 27 180
2017 180 25 % 225 27 198
2018 198 25 % 248 27 221
2019 221 25 % 276 27 249
2020 249 25 % 311 27 284
2021 284 25 % 355 27 328
2022 328 25 % 410 27 383
2023 383 25 % 478 27 451
2024 451 25 % 564 114 450

Totala avskjutningen 711



år januari valpning sommar skjutn nästa jan
2012 350 25 % 438 85 353
2013 353 25 % 441 86 355
2014 355 25 % 443 86 357
2015 357 25 % 447 86 361
2016 361 25 % 451 86 365
2017 365 25 % 456 86 370
2018 370 25 % 462 86 376
2019 376 25 % 471 86 385
2020 385 25 % 481 86 395
2021 395 25 % 493 86 407
2022 407 25 % 509 86 423
2023 423 25 % 529 86 443
2024 443 25 % 554 104 450

Totala avskjutningen 1135
 
Jag ska höra med Karl Hedin om han vill köpa min nästa leverans av timmer.

Har precis sett till att styra över en hel del löpande inköp till AB Karl Hedin.





Apropå inställning till vargodlingen:

Ska vargen få finnas i Sverige?

Ja(21 %)
Nej(78 %)
Expressen.se
Frågan startades den 17 april 2012. Totalt har 66069 personer svarat på frågan.
Omröstningen är tänkt att ge en bild av vad läsarna på Expressen.se tycker. Resultatet behöver inte vara representativt för alla och bör tolkas med försiktighet.

Hur man än tolkar så är siffrorna tämligen klara. Och för var dag som går så blir fler och fler negativa. Vänta två år till... Då snackar vi 95%.
 
Har precis sett till att styra över en hel del löpande inköp till AB Karl Hedin.





Apropå inställning till vargodlingen:

Ska vargen få finnas i Sverige?

Ja(21 %)
Nej(78 %)
Expressen.se
Frågan startades den 17 april 2012. Totalt har 66069 personer svarat på frågan.
Omröstningen är tänkt att ge en bild av vad läsarna på Expressen.se tycker. Resultatet behöver inte vara representativt för alla och bör tolkas med försiktighet.

Hur man än tolkar så är siffrorna tämligen klara. Och för var dag som går så blir fler och fler negativa. Vänta två år till... Då snackar vi 95%.

meeeen hallååå.. espressen läser bara bönder som är gifta med sina syskon.. det vet ju alla...
 
Apropå inställning till vargodlingen:

Ska vargen få finnas i Sverige?

Ja(21 %)
Nej(78 %)
Expressen.se
Frågan startades den 17 april 2012. Totalt har 66069 personer svarat på frågan.
Omröstningen är tänkt att ge en bild av vad läsarna på Expressen.se tycker. Resultatet behöver inte vara representativt för alla och bör tolkas med försiktighet.

Hur man än tolkar så är siffrorna tämligen klara. Och för var dag som går så blir fler och fler negativa. Vänta två år till... Då snackar vi 95%.


Drömma går ju...


Den omröstning du talar om var helt öppen och man kunde rösta hur många gånger som helst.


De riktiga siffrorna är 64-73% positiva till rovdjur i hela landet och 54-70% i rovdjurslänen. Siffrorna inkluderar alla rovdjursarter, vissa är populärare än andra, där av spridningen i resultatet. Lodjur är populärast.
 
Drömma går ju...
Den omröstning du talar om var helt öppen och man kunde rösta hur många gånger som helst.
De riktiga siffrorna är 64-73% positiva till rovdjur i hela landet och 54-70% i rovdjurslänen. Siffrorna inkluderar alla rovdjursarter, vissa är populärare än andra, där av spridningen i resultatet. Lodjur är populärast.

Utdrag ur den sida du länkar till:
Färre vill öka riksdagens mål för antalet rovdjur i landet. Det har skett en förskjutning i attityderna från positivt till accepterande av riksdagens mål för varje rovdjursart. På nationell nivå accepterar 84-89 procent riksdagens mål för de olika arterna, medan stödet i rovdjurslänen varierar med mellan 64 och 83 procent. En minoritet vill minska målet för antalet rovdjur och den gruppen har ökat. Det gäller främst målet för björn och varg i fyra av de sex nordligaste länen.

Märk att undersökningen kommer från 2009, före vargjakten, och målet är 210 st.
Sen dess har månen snurrat några varv....och det är knappast till din fördel!

Expressens undersökning ligger nog inte helt fel ändå....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar