Ja nu halkade du själv in på ämnet löshundsjakt, något som du gillar och borde förbjudas??
som jag skrev, jag uppskattar löshundsjakt.. jag ser inte löshundsjakt som något avgörande för jakt, det finns många jaktformer som triggar mig personligen mer än löshundsjakt.. jag verkar inte för ett förbud men kommer inte att gråta om det sker.
Om jakthundar anfaller får, barn och hästar är ointressant såvida man inte vet i vilket sammanhang det inträffade.
i denna tråden är det ovidkommande.. men jag har personligen varit med om åtskilliga problem med jakthundar under jakt som börjat jaga mina får, skrämt min frus häst så hon trillade, jag har vid upprepade tillfällen omhändertagit jakthundar som sprungit på min gårdsplan och uppträtt hotfullt.. en gång bad ägaren mig att slå hunden till den aldrig ville gå tillbaka.. det gjorde jag naturligtvis inte, jag lämnade den till ett hundstall som anlitas av polisen, ägaren fick betala rätt dyrt för att hämta ut sin hund.. "hit them where it hurts"
-Var det under pågående löshundsjakt? tidningarna nämner sällan den bakgrunden.
Har jakthunden smitit? Har någon misslyckas med att "gå fot" med hunden.
I detta fallet som ovidkommande dök upp i tråden så var det inte jakt, inga jakthundar.. det vet vi.. men det är inget svårt att hitta tidningsklipp på jakthundar som under jakt dödat tamboskap och skrämt ryttare av hästar.
Alla hundar är jakthundar, bara lite olika lämpliga. Vissa tillhör etablerade jakthundsraser, som dessutom ägs av icke-jägare. Ingen bra kombination.
återigen, jägare är generellt dåliga på hund.. mycket dåliga.. därför har det ingen betydelse vart en jakthund hamnar.. den ställer trots allt till med mest bekymmer hos jägarna.
Alla hundar vill jaga, det behövs inte mycket för att trigga igång dom.
Släpper man sällskapshunden lös i skogen så triggar den igång sig själv..
återigen, en halvsanning.. alla hundar är rovdjur och har jakt i sig, hur den tar sig uttryck beror på många faktorer. allt för många för att köra här..
Det som är intressant är alltså en pågående löshundsjakt på vilt som övergår till jakt på tamdjur eller nåt annat tok. -allt annat är en annan debatt !
som sagt, jag har personligen bekymmer med jakthundar varje jaktsäsong, i år var det nära att en jägare fick hämta sin hund i påse, tack och lov så lyckades jag besinna mig trots att jag hade rätten på min sida att avliva hunden.. jag valde att inte göra det för att jag ville inte straffa hunden utan ägaren. men det var inte mycket som avgjorde.
Jag vägrar att ta åt mig av ett tokigt hundsläpp som inträffat 15 april och som inte har nånting med jakt att göra !
Det ska du inte heller göra, det inlägget var helt ovidkommande i denna tråden.. det som gjorde att det blev debatt var att du antyder om att jägare är bättre på hund än andra.. vilket är fullkomligt felaktigt.