Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
hästar , hundar ooch katter har instintikt kvar vargräddsla trots att de aldrig sett en varg
men om vi har en tillräckligt stor vargstam utan inavel kan vi bedriva en jakt som kan få vargen människoskygg , samt ta bort problemvargar.
när vargen etablerar sig på nytt är det ganska mycket vi behöver lära oss, v har ganska liten kunskap om varg i sverige.

"Tillräckligt stor" är oerhört relativt. Vi har det, men kanske inte ni..?
-Må storebror ge oss en tilldelning så ska vi bygga upp en kvalitetsstam.
 
-Vad SKK inte skriver är att det förekommit att dom korsat hunden med varg då och då.
Detta för att ge den en stark kropp och välutvecklade tassar lämpat för draghundsjobbet.
Tyvärr blev den samtidigt mera olämplig som sällskapshund samtidigt som den har blivit populär
som sällskapshund bland ickejägare.

det sägs att det är så, jag har hört detta men har inga vettiga källor..

något jag vet är att inte jägare är några förebilder när det gäller hantering av hund, de flesta jägare är odugliga på hund men det finns några få mer eller mindre bra.. det är dock bland ickejägarna de riktiga stjärnorna finns när det gäller hantering av hundar. så att använda jägare som en positiv referens när det gäller att hantera hundar tycker jag att man ska vara mycket, mycket försiktig med.
 
det sägs att det är så, jag har hört detta men har inga vettiga källor..

något jag vet är att inte jägare är några förebilder när det gäller hantering av hund, de flesta jägare är odugliga på hund men det finns några få mer eller mindre bra.. det är dock bland ickejägarna de riktiga stjärnorna finns när det gäller hantering av hundar. så att använda jägare som en positiv referens när det gäller att hantera hundar tycker jag att man ska vara mycket, mycket försiktig med.

Icke-jägarnas största svagheter är att tänka sig in i tillståndet i naturen.
Jag vet att runt storstäderna så är problemet som störst.

Det gäller ju även här i stor utsträckning, och det är illa att se en hund dyka upp i skogen men man ser ingen husse!
Jag vet inte om jag är fördomsfull men i det flesta fall har det varit matte som saknas!
Hunden som släpps kan ju lika gärna vara en alaskan malamute.
Jag har inte sett nån sån än men olika spaniel-typer och vorsther-hundar har dykt upp.

Jag funderar på att slå en pling till dagstidningarna när maj månad närmar sig...
 
något jag vet är att inte jägare är några förebilder när det gäller hantering av hund, de flesta jägare är odugliga på hund men det finns några få mer eller mindre bra.. det är dock bland ickejägarna de riktiga stjärnorna finns när det gäller hantering av hundar. så att använda jägare som en positiv referens när det gäller att hantera hundar tycker jag att man ska vara mycket, mycket försiktig med.

Skillnaden mellan jägaren och icke-jägaren är att jägaren vet att han äger en jakthund.
Ickejägaren tror dessutom att han äger en hund som han har kontroll över.
 
Skillnaden mellan jägaren och icke-jägaren är att jägaren vet att han äger en jakthund.
Ickejägaren tror dessutom att han äger en hund som han har kontroll över.

nu är du ute på ett ämne du tydligt inte behärskar.. du blandar ihop alla ickejägare med sällskapshundsägare..
på en punkt ska du få rätt, jägaren vet att han/hon har en jakthund och han/hon vet att denne inte har kontroll över den, ändå släpper jägaren ut sin jakthund som han/hon inte har kontroll över i skogs/jordbrukslandskap med tamdjur, barn, hästar osv. vet du hur många tamdjur som dödas av jakthundar per år, hur många jakthundar som skrämmer hästar så dom slänger av ryttare från sina hästar osv. jag skulle vilja se vad jakthundar kostar samhället per år..

ett tips.. dra inte det här med jägare och hundar längre.. det är ett område där det finns så mycket som talar för att löshundsjakt borde förbjudas omgående..

jag uppskattar själv löshundsjakt men när den här dialogen kommer upp så blir jag tveksam..
 
Jag tycker varg kontra hund argumentet är löjligt. Det finns (enligt wikipedia) ca 800 000 hundar i sverige. I princip samtliga är i närheten av människor varje dag.

Det finns i runda slängar 300 vargar, vargarna utrotades i sverige runt slutet på 1800-talet om jag inte missminner mig, så att varg inte skadat människa sedan 1821 är ju ingen större bedrift, inte heller bevis för deras ofarlighet. Tigrar har inte heller dödat människor i Sverige så att säga...
 
Jag tycker varg kontra hund argumentet är löjligt. Det finns (enligt wikipedia) ca 800 000 hundar i sverige. I princip samtliga är i närheten av människor varje dag.

Det finns i runda slängar 300 vargar, vargarna utrotades i sverige runt slutet på 1800-talet om jag inte missminner mig, så att varg inte skadat människa sedan 1821 är ju ingen större bedrift, inte heller bevis för deras ofarlighet. Tigrar har inte heller dödat människor i Sverige så att säga...

Räkna inte hur många hundar det - räkna hur många hundar det finns av de raser som anfaller människor. Då blir siffrorna lite annorlunda, eller hur? Det är ju rätt sällan en pekingneser trasar sönder ett barn eller att en pudel ger sig på hästar.
Angående din vargstatistik kan man bara skratta. Under 1830-talet sköts 6 790 vargar i Sverige. Trots det fanns betydligt fler kvar, men inga exakta inventeringar finns från den tiden. Vargstammen var mångdubbelt större än nu under hela 1800-talet. Hur många människor dödades eller skadades under den perioden?
 
nu är du ute på ett ämne du tydligt inte behärskar.. du blandar ihop alla ickejägare med sällskapshundsägare..
på en punkt ska du få rätt, jägaren vet att han/hon har en jakthund och han/hon vet att denne inte har kontroll över den, ändå släpper jägaren ut sin jakthund som han/hon inte har kontroll över i skogs/jordbrukslandskap med tamdjur, barn, hästar osv. vet du hur många tamdjur som dödas av jakthundar per år, hur många jakthundar som skrämmer hästar så dom slänger av ryttare från sina hästar osv. jag skulle vilja se vad jakthundar kostar samhället per år..
ett tips.. dra inte det här med jägare och hundar längre.. det är ett område där det finns så mycket som talar för att löshundsjakt borde förbjudas omgående..
jag uppskattar själv löshundsjakt men när den här dialogen kommer upp så blir jag tveksam..

Ja nu halkade du själv in på ämnet löshundsjakt, något som du gillar och borde förbjudas??

Om jakthundar anfaller får, barn och hästar är ointressant såvida man inte vet i vilket sammanhang det inträffade.
-Var det under pågående löshundsjakt? tidningarna nämner sällan den bakgrunden.
Har jakthunden smitit? Har någon misslyckas med att "gå fot" med hunden.

Alla hundar är jakthundar, bara lite olika lämpliga. Vissa tillhör etablerade jakthundsraser, som dessutom ägs av icke-jägare. Ingen bra kombination.

Alla hundar vill jaga, det behövs inte mycket för att trigga igång dom.
Släpper man sällskapshunden lös i skogen så triggar den igång sig själv.

Det som är intressant är alltså en pågående löshundsjakt på vilt som övergår till jakt på tamdjur eller nåt annat tok. -allt annat är en annan debatt !

Jag vägrar att ta åt mig av ett tokigt hundsläpp som inträffat 15 april och som inte har nånting med jakt att göra !
 
Ja nu halkade du själv in på ämnet löshundsjakt, något som du gillar och borde förbjudas??

som jag skrev, jag uppskattar löshundsjakt.. jag ser inte löshundsjakt som något avgörande för jakt, det finns många jaktformer som triggar mig personligen mer än löshundsjakt.. jag verkar inte för ett förbud men kommer inte att gråta om det sker.

Om jakthundar anfaller får, barn och hästar är ointressant såvida man inte vet i vilket sammanhang det inträffade.

i denna tråden är det ovidkommande.. men jag har personligen varit med om åtskilliga problem med jakthundar under jakt som börjat jaga mina får, skrämt min frus häst så hon trillade, jag har vid upprepade tillfällen omhändertagit jakthundar som sprungit på min gårdsplan och uppträtt hotfullt.. en gång bad ägaren mig att slå hunden till den aldrig ville gå tillbaka.. det gjorde jag naturligtvis inte, jag lämnade den till ett hundstall som anlitas av polisen, ägaren fick betala rätt dyrt för att hämta ut sin hund.. "hit them where it hurts"

-Var det under pågående löshundsjakt? tidningarna nämner sällan den bakgrunden.
Har jakthunden smitit? Har någon misslyckas med att "gå fot" med hunden.

I detta fallet som ovidkommande dök upp i tråden så var det inte jakt, inga jakthundar.. det vet vi.. men det är inget svårt att hitta tidningsklipp på jakthundar som under jakt dödat tamboskap och skrämt ryttare av hästar.

Alla hundar är jakthundar, bara lite olika lämpliga. Vissa tillhör etablerade jakthundsraser, som dessutom ägs av icke-jägare. Ingen bra kombination.

återigen, jägare är generellt dåliga på hund.. mycket dåliga.. därför har det ingen betydelse vart en jakthund hamnar.. den ställer trots allt till med mest bekymmer hos jägarna.

Alla hundar vill jaga, det behövs inte mycket för att trigga igång dom.
Släpper man sällskapshunden lös i skogen så triggar den igång sig själv..

återigen, en halvsanning.. alla hundar är rovdjur och har jakt i sig, hur den tar sig uttryck beror på många faktorer. allt för många för att köra här..

Det som är intressant är alltså en pågående löshundsjakt på vilt som övergår till jakt på tamdjur eller nåt annat tok. -allt annat är en annan debatt !

som sagt, jag har personligen bekymmer med jakthundar varje jaktsäsong, i år var det nära att en jägare fick hämta sin hund i påse, tack och lov så lyckades jag besinna mig trots att jag hade rätten på min sida att avliva hunden.. jag valde att inte göra det för att jag ville inte straffa hunden utan ägaren. men det var inte mycket som avgjorde.

Jag vägrar att ta åt mig av ett tokigt hundsläpp som inträffat 15 april och som inte har nånting med jakt att göra !

Det ska du inte heller göra, det inlägget var helt ovidkommande i denna tråden.. det som gjorde att det blev debatt var att du antyder om att jägare är bättre på hund än andra.. vilket är fullkomligt felaktigt.
 
Vi lever i olika miljöer Patrik.
Jag känner inte till nåt fall i mitt närområde där löshundsjakt har orsakat problem för utomstående.
-Vilket inte är detsamma som att det aldrig har hänt

Jag antar att ni har mindre såter med mycket bebyggelse insprängt.
Det är väl sen vanligare med stötande hundar som förmodligen driver för länge ibland.
Det är ju viktigt att en sån hund blir "får-ren" eftersom den snabbt hamnar utanför såten.

Om jägarna är bra eller dåliga på hundhållning vet jag inte exakt vad du menar.
Vad jag vad jag var ute efter är att det släpps lös för mycket hund vid fel plats, fel tid och av fel folk.
 
Jag tycker varg kontra hund argumentet är löjligt. Det finns (enligt wikipedia) ca 800 000 hundar i sverige. I princip samtliga är i närheten av människor varje dag.

Det finns i runda slängar 300 vargar, vargarna utrotades i sverige runt slutet på 1800-talet om jag inte missminner mig, så att varg inte skadat människa sedan 1821 är ju ingen större bedrift, inte heller bevis för deras ofarlighet. Tigrar har inte heller dödat människor i Sverige så att säga...

1821 finns dokumenterade fall av varg som dödat människor. Gysingevargen Atakerade och dödade människor...Gysingevargen var en tam varg som man släppt ut. Eftersom den inte kunde jaga så tog den barn... Det är svårt att hitta dokumenterade källor innan 1821. Jag har inte hittat något. Om ni har något exempel så berätta gärna (glöm inte källa).
Edit: Hittade 5-6 st attacker med dödlig utgång. Dessa skedde under/runt 1730 i olika delar av landet. Tror att vi kallar den tiden för lilla istiden. Mycke varg och lite villebrå.

Vore intressant att se hur våra andra djur i Sverige dödat människor i rena attacker under historien gång.


Tamhund är farligare än varg. Då respekten för människan är borta. Stora hundar är inget att leka med. Har sett när en grand danois fick för sig att husse inte längre herre i huset inte kul. Hade det varit ett barn hade det slutat VÄLDIGT illa.

Idag offrar varghatarna sina hundar(låter dem gå lösa i varg revir) för att väcka kännslor, Den som släppte ut Gysingevargen fick vargen utrotad. Hoppas ni INTE är berädda att gå så långt.
 
Senast ändrad:
1821 finns dokumenterade fall av varg som dödat människor. Gysingevargen Atakerade och dödade människor...Gysingevargen var en tam varg som man släppt ut. Eftersom den inte kunde jaga så tog den barn... Det är svårt att hitta dokumenterade källor innan 1821. Jag har inte hittat något. Om ni har något exempel så berätta gärna (glöm inte källa).
Edit: Hittade 5-6 st attacker med dödlig utgång. Dessa skedde under/runt 1730 i olika delar av landet. Tror att vi kallar den tiden för lilla istiden. Mycke varg och lite villebrå.

Vore intressant att se hur våra andra djur i Sverige dödat människor i rena attacker under historien gång.


Tamhund är farligare än varg. Då respekten för människan är borta. Stora hundar är inget att leka med. Har sett när en grand danois fick för sig att husse inte längre herre i huset inte kul. Hade det varit ett barn hade det slutat VÄLDIGT illa.

Idag offrar varghatarna sina hundar(låter dem gå lösa i varg revir) för att väcka kännslor, Den som släppte ut Gysingevargen fick vargen utrotad. Hoppas ni INTE är berädda att gå så långt.

Här finns hur många exempel som helst på vargangrepp i modern tid.

http://www.vargfakta.se/tag/manniskor-angripna-av-varg/



...tycker detta citat kan upprepas ofta. Kramare verkar inte veta vad en varg är:

Världsnaturfondens egen rovdjursexpert John Linnell:

”Vargar dödar människor. Det är inget tvivel om att genom vår historia så har vargar dödat många människor både när de varit rabiessmittade och vid jakt på byte. (…). Om vi förnekar att detta någonsin kan hända, kommer det att orsaka en total kollaps för vårt rykte och vår trovärdighet då attacker oundvikligen inträffar.”
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar