Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
fyfan, det där var/är fruktansvärt.. jag hoppas att vi alla vet att hundar kan vara fruktansvärt farliga men det är väl en helt annan debatt, som att dra in bilolyckor eller rånare och våldtäktsmän i diskussionen.. vargfrågan är dessutom större än enbart individens rädsla för sin fysiska säkerhet eller har jag missuppfattat allt?

Det klart att det är en annan debatt. Men ibland kan man undra varför vissa går igång så hårt på tex vargfrågan, men tiger still i tex hundfrågan. Jag har inte sett några gubbgäng från Värmland och Dalarna som skriker om att det är politikernas fel att folk blir dödade och skadade av tamhundar, inga hemliga sällskap som åker runt och skjuter hundar på nätterna - och så vidare. Om man nu är så otroligt rädd att ett hunddjur eventuellt i framtiden ska skada människor, varför reagerar man inte på att ett annat hunddjur redan nu skadar massor med människor varje år? Varför vara mer rädd för den hypotetiska faran än den reella?

Poängen är att det visar att "vargfrågan" inte handlar om vargen. Skon klämmer någon annan stans.
 
hästar , hundar ooch katter har instintikt kvar vargräddsla trots att de aldrig sett en varg
men om vi har en tillräckligt stor vargstam utan inavel kan vi bedriva en jakt som kan få vargen människoskygg , samt ta bort problemvargar.

när vargen etablerar sig på nytt är det ganska mycket vi behöver lära oss, v har ganska liten kunskap om varg i sverige.
 
Jag är numera totalt för en nollvision. Hunden hör hemma inte på jorden. Detta är patetiskt, ingenting annat:

Hundar anföll - två ryttare skadade
Publicerat: kl 18:50 , Nyheter P4 Radio Stockholm
Tre kvinnliga ryttare råkade illa ut på söndagen nordväst om Norrtälje.
– Det kom två lösspringande hundar och började jaga hästarna, som skenade, säger Håkan Brolin, stationsbefäl vid Norrtäljepolisen.
Snart kastade sig en ryttare, en 12-årig flicka, av hästen. Hon chockades — inte minst av det som sedan följde.
– Efter ytterligare en bit hoppade 67-åringen av sin häst och drabbades av ryggskador. Sedan hoppade eller föll 28-åringen av. Då angrep hundarna och bet henne illa i ansiktet, och kanske i halsen och övriga huvudet, säger Brolin. 28-åringen togs till Karolinska universitetssjukhuset i Solna och 67-åringen till Norrtälje lasarett. Hundarna, av rasen alaskan malamute, ska avlivas. Mot deras husse har polisanmälan skrivits om bristande tillsyn samt vållande till kroppsskada..
 
skon klämmer på jaktlyckan

Poängen är att det visar att "vargfrågan" inte handlar om vargen. Skon klämmer någon annan stans.


var skon klämmer är väl klart

det jaktbara viltet minskar pga vargen

dessutom går det inte att jaga med hund, och då minskar jakteffitiviteten ännu mer.

det är nog en hel del jägare i sverige som i princip inte har något annat fritidsintresse än jakt, ja möjligen lite fiske då, och så har den ett inte obetydligt ekonomiskt värde, antingen i värdet på bytet eller som inkomstkälla för den som hyr ut jakträtt. Det är klart att de känner sig förfödelade när det blir ökad konkurrans om viltet.
 
Det klart att det är en annan debatt. Men ibland kan man undra varför vissa går igång så hårt på tex vargfrågan, men tiger still i tex hundfrågan. Jag har inte sett några gubbgäng från Värmland och Dalarna som skriker om att det är politikernas fel att folk blir dödade och skadade av tamhundar, inga hemliga sällskap som åker runt och skjuter hundar på nätterna - och så vidare. Om man nu är så otroligt rädd att ett hunddjur eventuellt i framtiden ska skada människor, varför reagerar man inte på att ett annat hunddjur redan nu skadar massor med människor varje år? Varför vara mer rädd för den hypotetiska faran än den reella?
Poängen är att det visar att "vargfrågan" inte handlar om vargen. Skon klämmer någon annan stans.

Det finns ju vissa hundar som är framavlade för människojakt. Dom är populära i många kretsar men säller högre krav på lydnad.
Men det är ju en annan debatt och ett annat problem.

Sen finns det vapen som är konstruerade för annat än jakt...betyder det att den här tråden
kan övergå i debatter om krig?
 
Det finns ju vissa hundar som är framavlade för människojakt. Dom är populära i många kretsar men säller högre krav på lydnad.
Men det är ju en annan debatt och ett annat problem.

Sen finns det vapen som är konstruerade för annat än jakt...betyder det att den här tråden
kan övergå i debatter om krig?

I det aktuella fallet handlar det om rasen Alaska malamute. Citat från Wikipedia:
De har välutvecklat sinne för jakt, och kan vara en fara för tamboskap och hästar

Om vi jämför varg och jakthundar så har vargen skadat noll personer de senaste hundra åren, men hur många har skadats av en jakthund? Tja, bara det senaste dygnet minst två personer. Vi borde alltså satsa på att förbjuda jakthundar.
 
I det aktuella fallet handlar det om rasen Alaska malamute. Citat från Wikipedia:
De har välutvecklat sinne för jakt, och kan vara en fara för tamboskap och hästar

Om vi jämför varg och jakthundar så har vargen skadat noll personer de senaste hundra åren, men hur många har skadats av en jakthund? Tja, bara det senaste dygnet minst två personer. Vi borde alltså satsa på att förbjuda jakthundar.

Det har hänt att hagelgevär (som är avsett för jakt) har använts för rån.
Bör vi förbjuda hagelgevär?

Om du ändrar dig till att jakthundar endast skall säljas till jägare så kan jag hålla med dig, mest med tanke på att hunden får göra det den är avsedd för att göra.

Vargkramare har gärna en tendens till att köpa större hundraser, som är närbesläktade med
varg som alaskan malamute.
Den hunden ska hanteras av rätt personer -det finns massor med korkade hundägare.

En drivande jakthund i skogen är fullständigt ofarlig för dig som vandrare.
Den koncentrerar sig på viltet och struntar i dig.
Det är den lössläppta bull-hunden du ska se upp med, särskilt om du har en egen hund.
 
I det aktuella fallet handlar det om rasen Alaska malamute. Citat från Wikipedia:
De har välutvecklat sinne för jakt, och kan vara en fara för tamboskap och hästar
Om vi jämför varg och jakthundar så har vargen skadat noll personer de senaste hundra åren, men hur många har skadats av en jakthund? Tja, bara det senaste dygnet minst två personer. Vi borde alltså satsa på att förbjuda jakthundar.

Sen är väl alaskan malamute framtagen som björnhund och draghund om jag inte missminner mig. Andvänds nästan aldrig för älgjakt eller jakt mindre djur.
Alltså en produkt framtvingad av rovdjursförespråkare.
En hund med mycket vargblod i sig vilket gör att den behållit förmågan att döda.
 
men om vi har en tillräckligt stor vargstam utan inavel kan vi bedriva en jakt som kan få vargen människoskygg , samt ta bort problemvargar.

när vargen etablerar sig på nytt är det ganska mycket vi behöver lära oss, v har ganska liten kunskap om varg i sverige.

detta är väl precis huvudet på den berömda spiken..

Förövrigt:
Vad SKK anger som rasstandard:
http://www.skk.se/hundraser/alaskan-malamute/

Varför det skulle vara intressant i en tråd om vargar vet jag inte.
 
detta är väl precis huvudet på den berömda spiken..

Förövrigt:
Vad SKK anger som rasstandard:
http://www.skk.se/hundraser/alaskan-malamute/

Varför det skulle vara intressant i en tråd om vargar vet jag inte.

-Vad SKK inte skriver är att det förekommit att dom korsat hunden med varg då och då.
Detta för att ge den en stark kropp och välutvecklade tassar lämpat för draghundsjobbet.
Tyvärr blev den samtidigt mera olämplig som sällskapshund samtidigt som den har blivit populär
som sällskapshund bland ickejägare.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar