Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vargens påverkan på jaktföda är inte så stor som befarats av många jägare.
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.437932/slu-vargarna-hotar-inte-algstammen

Det finns en liknande infallsvinkel här:
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4474601-ont-om-utrymme-for-vaxande-vargstam

Enligt liberg så kan det bli "fullt" -och vad innebär detta?
Jag frågar mig (er) då- kan ett revir förtätas? alltså 2 familjer (flockar) delar på ett befintligt revir?

Enligt länken till liberg så kan den inte detta utan dom flockar eller par som blir över kommer att
spilla över på nya områden.

Detta ställer allt i en ny dager....det är fortfarande älgjägarna som bestämmer tätheten av älgar.
Visserligen genom att inte jaga alls ibland.

Vargen kan då inte användas till att decimera viltolycker t ex eftersom det är inte dom som sluligen
bestämmer antalet.

Det låter som Liberg var lite osäker på det här..vi får se.

För oss här på orten är det i högsta grad intressant eftersom vi har 2 par som revirpinkar.
 
Senast ändrad:
Älgjakt med lös hund kanske behöver minskas i vissa vargtäta områden. Men det finns ju ett gäng med olika andra lagliga sätt att jaga älg på.
 
"Torsby
Ytterligare en hund har dödats av varg. Denna gång en jämthund vid Grundsjön i Nordmark.

Samma jägare fick en annan hund vargdödad tidigare i höstas. I samma revir dödades en hund av två vargar i tisdags."

Ja antingen är det lönsamt, eller så har de mycket kort minne.

En affärsidé kanske då man får 20000 kr för en vargdödad hund och det finns inget krav på vad en jakthund genomgått. En jämthund kostar ca 10000 kr som valp... Tror jag ska skaffa hund!
 
En affärsidé kanske då man får 20000 kr för en vargdödad hund och det finns inget krav på vad en jakthund genomgått. En jämthund kostar ca 10000 kr som valp... Tror jag ska skaffa hund!


Ja du får 20 000 av staten i ersättning, men ovanpå det så är har ju också alla medlemmar i Svenska Jägareförbundet och Jägarnas Riksförbund fri rovdjursförsäkring, och det är just en försäkring som ersätter oavsett statens ersättningsbelopp. Så du kan få 20 000 från försäkringsbolaget också!
 
En affärsidé kanske då man får 20000 kr för en vargdödad hund och det finns inget krav på vad en jakthund genomgått. En jämthund kostar ca 10000 kr som valp... Tror jag ska skaffa hund!

nu är jag rädd att jag behöver ett förtydligande, du vill skaffa hund för att ha ihjäl den och plocka ut försäkringspengar? är din affärsidé korrekt uppfattad?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar