Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
De som skiter i stängsel och upplever vargen som ett mycket stort problem tycker jag inte särskilt synd om. När det gäller får som spränger även rovdjurssäkra stängsel förekommer det säkert, men hur vanligt är det? Jag har aldrig ens hört talas om att får gjort det. Jag har bott i Värmland nu i 25 år och kan inte påminna mig att jag ens läst om det i lokalpressen.

det där e lite rasbetingat, det finns raser som är "aktivare" än andra.. finullsfår till exempel. jag har aldrig heller direkt hört om varg som spränger får bara som andrahandskälla, (talibanvarg?) men jag vet att det händer ganska ofta med jakthundar, det har hänt mig själv vid flera tillfällen. min logik är att om hund kan så kan varg..

saken är den att fårägare, alla jag känner oavsett stängsel känner oro, olust och rädsla för varg.. är den befogad? kanske, visst kan den vara det men det är inte poängen, man får aldrig avfärda människors känslor eller upplevelser.
du kan inte säga till en mamma som är orolig att hon är korkad för att hon är rädd för att varg och att det ska hända något med hennes barn.. vi kanske inte måste agera på hennes oro, vi kanske inte heller ska häva beslut men vi ska fan respektera henne och hennes oro. jag tycker att om vargen etablerar sig så ska den finnas där den etableras, den systematiska utplanteringen gillar jag inte.. klarar den sig så är det bra, dör den ut så är det så.. detta tillsammans med en riktigt fungerande skyddsjakt, trots jag är jägare själv så är jag tveksam till att almogejägarna ska sköta detta, jag hade gärna sett att det sköttes av någon utan part i ärendet.
 
Det är rätt uppenbart att aktiv-jägare inte är tvekar för att sprida direkta lögner eller avfärda fakta som inte passar hans världsbild.

Lite Flat-Earth-Society över det hela :)

Dom höjde nivån under fjolåret. Jag fick en inkomstuppgift från rikspolisstyrelsen (för deklaration) där den gamla nivån är med. (timantal är inte heller utspecat)
 
Du väljar alltid att tolka alla inlägg på fel vis. Hade du deltagit i en mötes-debatt hade det slutat
med att du blev kallad mötesförstörare och blivit utvisad!

Det är talande att ditt svar innehåller gnäll om att jag missförstår, men inte en enda tendens till att förtydliga vad du ville säga. Vad menade du med "körde på ett rådjur och valde att inte göra nånting"? Satt han kvar i bilen helt apatisk? Klev han inte ut och tittade hur det gick för rådjuret? Lämnade han bilen på plats och gick hem? Att "inte göra nånting" kan ju betyda en hel massa saker och du hav ju knappast någon ledtråd vilket som gällde.
Och visst kan jag feltolka, men du borde verkligen träna dig på formulering, retorik och att uttrycka dig. Det är ofta väldigt svårt att förstå vad du menar (även om du är sju resor bättre än supergeten, som mer eller mindre är helt obegriplig).
 
Det är talande att ditt svar innehåller gnäll om att jag missförstår, men inte en enda tendens till att förtydliga vad du ville säga. Vad menade du med "körde på ett rådjur och valde att inte göra nånting"? Satt han kvar i bilen helt apatisk? Klev han inte ut och tittade hur det gick för rådjuret? Lämnade han bilen på plats och gick hem? Att "inte göra nånting" kan ju betyda en hel massa saker och du hav ju knappast någon ledtråd vilket som gällde.
Och visst kan jag feltolka, men du borde verkligen träna dig på formulering, retorik och att uttrycka dig. Det är ofta väldigt svårt att förstå vad du menar (även om du är sju resor bättre än supergeten, som mer eller mindre är helt obegriplig).

Ämnet var kostnader för påkörningen. Och att han inte valde att göra nåt, betyder att han inte åtgärdade skadorna, dvs ingen extra utgift. Du kan knappast ha feltolkat detta, jag tror snarare att
du medvetet söker möjligheter till feltolkning och spinner vidare på detta.

-Vilket egentligen är slöseri med tid..
 
http://www.jaktojagare.se/aktuellt/varg-inget-stort-problem-for-jakthundar
Och sådana där nollor ska representera sverige i EU?

Och här har han "läst på".....författat av NSF eller liknade anhang:

http://ec.europa.eu/sverige/news/topics/environment/news_date_998_sv.htm


Och enligt statistiken för 2011 så är det ingen större skillnad 1 extra hund dödad under 2011. Däremot är det ju intressant att se att medan tamdjursägarna i "varglänen" Värmland, Örebro och Västra Götaland uppenbarligen lärt sig skydda sina tamdjur (endast 13, 16 resp 4 djur dödade av varg), så fortsätter hundägarna att sälppa ut sina hundar till vargen (7,0,1 dödade av varg), men det är ju bara en ren konsekvens av statens ersättningssystem som gör det mycket lönsamt att få hunden uppäten.

http://www.nordulv.eu/index.php/component/k2/item/306-20120307slu
 
Och enligt statistiken för 2011 så är det ingen större skillnad 1 extra hund dödad under 2011. Däremot är det ju intressant att se att medan tamdjursägarna i "varglänen" Värmland, Örebro och Västra Götaland uppenbarligen lärt sig skydda sina tamdjur (endast 13, 16 resp 4 djur dödade av varg), så fortsätter hundägarna att sälppa ut sina hundar till vargen (7,0,1 dödade av varg), men det är ju bara en ren konsekvens av statens ersättningssystem som gör det mycket lönsamt att få hunden uppäten.

http://www.nordulv.eu/index.php/component/k2/item/306-20120307slu

Lönsamt att få sin familjemedlem uppäten?


Kramarna är ett fantastiskt släkte, som framförallt genomsyras av förståelse och ödmjukhet. Naturliga, inte minst.
 
http://www.jagareforbundet.se/dalar...ch rådjursstammarnas kostnader och värden.pdf

Där står bl.a.:

Citat:
"Resultatet av analysen vid nuvarande viltnivåer visar att kostnaderna är ungefärligt lika stora som värdena. Vid en första anblick kan det därför tyckas att nuvarande nivåer på viltstammar är väl balanserade, men så är inte fallet ur ett nationalekonomiskt perspektiv. Då bör värdena vara större än kostnaderna. Den högsta nyttan uppnås där skillnaden mellan intäkterna och kostnaderna är som störst. Kostnaderna minskar i stort sett linjärt med minskade viltstammar eftersom både antalet olyckor och skogsskadorna är proportionella mot viltstammarnas storlek. Den samhällsekonomiska nyttan av viltets jaktliga värden avtar däremot bara svagt med minskade viltstammar. Därför bör viltstammarna enligt resultaten i denna rapport minskas med 30-50 % på nationell nivå då den samhällsekonomiska nyttan istället för 0 kr blir ungefär 0,5 miljarder kr per år. På denna nivå blir viltstammarna en verklig resurs för samhället. Den föreslagna minskningen av viltstammarna skulle förmodligen minska antalet svåra och
dödliga trafikolyckor med 30-50 % eller med 3-5 dödsolyckor per år. "
Slut citat.

Citat:
"Observeras bör att jaktvärden faller ut direkt i nuvärdeskalkylen, medan kostnaderna som belastar skogsbruket läggs ut längre fram i tiden (Figur 3.2.1.1). Kvalitetskostnaderna skulle t.ex. bli ungefär 4 gånger större om de belastar kalkylen med fullt utslag av viltskador från idag. Det skulle innebära att älg och rådjursstammarna historiskt skulle ha legat på den nivån konstant fram tills idag och även fortsatt framåt i tiden. I realiteten uppstår ju inte de ökade kvalitetskostnaderna för en ökad älgstam från idag förrän tidigast om ungefär 15 år när
ungskogen är mogen för förstagallring samtidigt som kostnaderna inte når riktigt stora belopp förrän vid andragallring och framför allt vid slutavverkning. Skulle vi räkna på de kostnader och värden som våra barnabarn kommer att ha om 100 år blir kostnaderna dubbelt så stora som värdena."
Slut citat

Och i slutsatserna,

Ctat:
"• Samhällets värden och kostnader för älg- och rådjursstammarna är mycket
stora.
• Minskad mängd tillgängligt bete i förhållande till storleken på älgstammen
leder till ökad andelen skadade huvudstammar av tall, framför allt i norra
Sverige.
• Ur ett samhällsekonomiskt perspektiv bör stammarna sänkas eftersom
värdena då minskar i en mindre omfattning än vad kostnaderna sjunker.
• Trafikkostnaderna står för den största delen av kostnadsposterna för hela
landet. I södra Sverige är trafikkostnaden den klart största kostnadsposten.
• Skogsbruks- och förädlingsposterna utgör en större del av kostnadsposterna
i norra än i södra Sverige.
• Kostnaderna för våra barnbarn blir dubbelts så stora om älg- och rådjursstammarna
ligger konstant kvar på dagens nivå även fortsatt framåt i tiden."
Slut citat.

Raskesven


Det är uppenbart att det finns kostnader i mångmiljardklassen förknippade med en så stor viltstam som finns i Sverige, och den stora kostnadsbomben för skogsbruket ligger enligt ovan i framtiden om inte viltstammen minskas idag, dessa kostnader måste naturligtvis tas upp i debatten för att få en nyanserad bild av situationen. Samhällsekonomiskt råder uppenbarligen inga tvivel om att det vore bättre med en mindre viltstam.

Som sagt så borde vargen dra sitt strå till stacken och knapra lite fler älgar för samhällets skull!
 
Finner det lite märkligt att när en älghund blir tagen av varg eller björn så heter det familjemedlem, och rovdjuren skall genast utrotas som det hot mot våra barn dom är. Men när en grishund blir uppsprättad så är det en risk man får ta. Inga hatfulla artiklar med tårögda jägare som vill ge sig ut på "skyddsjakt" (läs utrotningskampanj) av vildsvin. Jag skulle aldrig släppa ut min dotter (läs familjemedlem) ensam i skogen under jaktsäsong, ensam i skogen med grönklädda rambos som mer än en gång satt en kula i ryggen på sin jaktkamrat. Men kamraten kan ju också ses som en konkurrent när det gäller bytesdjuret så varför inte. Om staten ska betala viltstängsel åt djurhållare så kan dom kanske betala ett garage åt mig, så inte betongvargarna ( läs biltjuvar) snor min bil, den är ju trots allt en del av mitt levebröd och jag har aldrig bett om att ha några biltjuvar springa lösa här.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar