De som skiter i stängsel och upplever vargen som ett mycket stort problem tycker jag inte särskilt synd om. När det gäller får som spränger även rovdjurssäkra stängsel förekommer det säkert, men hur vanligt är det? Jag har aldrig ens hört talas om att får gjort det. Jag har bott i Värmland nu i 25 år och kan inte påminna mig att jag ens läst om det i lokalpressen.
det där e lite rasbetingat, det finns raser som är "aktivare" än andra.. finullsfår till exempel. jag har aldrig heller direkt hört om varg som spränger får bara som andrahandskälla, (talibanvarg?) men jag vet att det händer ganska ofta med jakthundar, det har hänt mig själv vid flera tillfällen. min logik är att om hund kan så kan varg..
saken är den att fårägare, alla jag känner oavsett stängsel känner oro, olust och rädsla för varg.. är den befogad? kanske, visst kan den vara det men det är inte poängen, man får aldrig avfärda människors känslor eller upplevelser.
du kan inte säga till en mamma som är orolig att hon är korkad för att hon är rädd för att varg och att det ska hända något med hennes barn.. vi kanske inte måste agera på hennes oro, vi kanske inte heller ska häva beslut men vi ska fan respektera henne och hennes oro. jag tycker att om vargen etablerar sig så ska den finnas där den etableras, den systematiska utplanteringen gillar jag inte.. klarar den sig så är det bra, dör den ut så är det så.. detta tillsammans med en riktigt fungerande skyddsjakt, trots jag är jägare själv så är jag tveksam till att almogejägarna ska sköta detta, jag hade gärna sett att det sköttes av någon utan part i ärendet.