Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Är nyfiken på om du fortfarande påstår att du har bättre överblick hemma vid än samtliga Svenska myndigheter över den totala samhällskostnaden vid viltolyckor? :)

Vi får nöja oss med att det inte finns nåt svar för dagen hur myndigheterna räknar.
Det är ett omfattande arbete och Jag tänker heller inte lägga ned tid på detta heller.
Antagligen finns det vissa enskilda fall som hissar upp kostnaderna rejält.

Av dom eftersök på rådjur jag gjort, så har ingen kommit i närheten av kostnadssnittet.
Exakt alla kan jag ju inte veta, nån kanske har passat på och renoverat hela bilen till det yttre.
Alltså ett slags försäkringsbedrägeri.

Jag har 2 söner, en dunka på ett rådjur rätt i fronten. Han valde att inte göra nånting eftersom
bilen var gammal. Alltså noll i kostnad.
Den andre grabben körde ihjäl en älg. Bilen blev skrot, men värdet på bilen låg i nivå med 40 000 alltså långt under genomsnittet för en älgkrock.
Ingen av grabbarna hade några sjukbesök.

Tro på myndigheterna, tro inte på vad du ser..!
 
Jättedum och inte uppenbar idé för mig som enbart jagar ripa ca 7-8 dagar per år. 20000 kr för jägarexamen... du måste skämta.

Ja, visst skämtar jag. Det är ju meningslöst att föra en seriös diskussion med aktiv-jägare, men att retas lite skadar aldrig.

Dock skämtar jag inte när jag säger att jag tycker att den allmänna ripjakten så som den är utformad idag är så dum att håret krullar sig.
 
Biologisk mångfald lät ju intressant. Kan du utvekla det lite ytterligare?
Nytt begrepp för dig? Då öppnas en helt ny värld för dig.

Kortfattat brukar biologisk mångfald delas in i tre grupper: Genetisk variation inom en art, variation bland arter och variation hos ekosystem. För övrigt får du googla. Gå till Naturvårdsverket eller något universitet och sök.

Den här vargtråden utvecklas precis som andra jag deltagit i genom åren här på Utsidan, då jag ansträngt mig att skriva fullödigt, nyansera, försöka underbygga med vederhäftiga källor (vederhäftiga för den som föredrar forskning framför bloggar). Men det spelar ingen roll. Du har din tes klar, låter dig inte påverkas av forskning och är snarlik de andra vargmotståndarna (har faktiskt varit lite bättre än många andra som kommit och gått här, det ska erkännas, och det säger en del om vilken typ av folk som kommit och gått.) Hasplar ur dig saker, och allt är baserat på att du inte gillar konkurrens från vargen och för att vargen utgör ett hot mot hundar.

Min tröst är att alla dina ansträngningar att lobba mot vargen är lika fruktlösa som mina försök att lobba för, oavsett våra olika metoder. Alla styrs av känslor utom jag ;)

Raskesven
 
Nytt begrepp för dig? Då öppnas en helt ny värld för dig.
Kortfattat brukar biologisk mångfald delas in i tre grupper: Genetisk variation inom en art, variation bland arter och variation hos ekosystem. För övrigt får du googla. Gå till Naturvårdsverket eller något universitet och sök.
Den här vargtråden utvecklas precis som andra jag deltagit i genom åren här på Utsidan, då jag ansträngt mig att skriva fullödigt, nyansera, försöka underbygga med vederhäftiga källor (vederhäftiga för den som föredrar forskning framför bloggar). Men det spelar ingen roll. Du har din tes klar, låter dig inte påverkas av forskning och är snarlik de andra vargmotståndarna (har faktiskt varit lite bättre än många andra som kommit och gått här, det ska erkännas, och det säger en del om vilken typ av folk som kommit och gått.) Hasplar ur dig saker, och allt är baserat på att du inte gillar konkurrens från vargen och för att vargen utgör ett hot mot hundar.

Min tröst är att alla dina ansträngningar att lobba mot vargen är lika fruktlösa som mina försök att lobba för, oavsett våra olika metoder. Alla styrs av känslor utom jag ;)

Raskesven

Jag tror du skulle kunna göra karriär som politiker, massor av ord utan att egentligen säga nånting..?
 
LRF har fått nog av tramset:

LRF kräver en rovdjursförvaltning värd namnet


Ju längre bort man bor ifrån rovdjuren, desto mer positiv är man till dem. Men så länge rovdjursförvaltningen uppfattas som orimlig och orättvis av oss som bor och driver företag på landsbygden kan inget samförstånd i rovdjursfrågan nås.
Den nuvarande rovdjursförvaltningen bidrar inte till nationell samsyn om rovdjuren.
Snarare tvärtom.
Uppfattningen om rovdjur förändras med avståndet till dem. Ju längre från rovdjuren, desto mer positiv är allmänheten. Det är naturligt. De som är närmast drabbas på olika sätt negativt.
De som bor långt från rovdjur påverkas inte alls, eller uppfattar dem som positiva. Det är självklart att det inte kan uppstå någon helt gemensam uppfattning om rovdjur i Sverige.

Det är landsbygdens människor och landsbygdens näringar som tar stryk av framförallt vargens ökning och spridning. Rovdjursförvaltningen kan bli hållbar bara om de som faktiskt påverkas negativt uppfattar att förvaltningen är rimlig och rättvis. Rimlig och rättvis i den meningen att skadeverkningar begränsas, att drabbade går ekonomiskt skadeslösa och att skyddsjakt och licensjakt på rovdjuren får bedrivas på ett sätt som uppfattas som legitimt och rättssäkert.
LRF vill ha en rovdjurspolitik som är begriplig, förutsägbar och långsiktig och en förvaltning som är helt regionaliserad.
Begriplig för oss vanliga människor. Vi skall förstå orsak och motiv för politiken, inte bara att ”riksdagen har beslutat att”. Förutsägbar i den meningen att mål för rovdjurspolitiken på nationell- och regional nivå samt följder på lokal nivå skall göras tydliga. Långsiktig i den meningen att målen för rovdjuren skall gälla över lång tid. Det skall inte finnas mål i form av etapp- eller delmål som gör det oklart vad som händer om några år.

På kort sikt är snabba och okomplicerade beslut om skyddsjakt det viktiga för LRF. Samtidigt är det så att mängden dödade och skadade tamdjur ökar med antalet vargar. Vargstammens tillväxt måste begränsas så snart som möjligt. Skyddsjakt får inte, och kan inte, begränsa antalet vargar. Regeringen måste ta oss ur dödläget – så att Sverige själv bestämmer sin rovdjurspolitik.
Vad är det vi väntar på? Det finns många byråkratiska svar på det. Vi måste avvakta rovdjursutredningens slutbetänkande, vi måste vänta på förvaltningsplanen för varg, vi måste vänta på ett nytt riksdagsbeslut, vi måste vänta på EU-kommissionens överträdelseärende om licensjakten på varg. Men det finns saker att göra långt innan allt detta. Besluta omedelbart om mer pengar till viltskadeanslaget, så att alla rovdjursskador och alla merkostnader efter angrepp ersätts. Se till att den av regeringen utlovade utökade skyddsjakten på varg kommer till beslut. Länsstyrelserna tycks ha fått grus i beslutsmaskineriet.

Helena Jonsson
Förbundsordförande LRF
Jan Thorén
Ordförande LRF Gävleborg


http://arbetarbladet.se/torget/debatt/1.4470809-lrf-kraver-en-rovdjursforvaltning-vard-namnet
 
Är nyfiken på om du fortfarande påstår att du har bättre överblick hemma vid än samtliga Svenska myndigheter över den totala samhällskostnaden vid viltolyckor? :)
Vi får nöja oss med att det inte finns nåt svar för dagen hur myndigheterna räknar.
Det är ett omfattande arbete och Jag tänker heller inte lägga ned tid på detta heller.
Antagligen finns det vissa enskilda fall som hissar upp kostnaderna rejält.

Av dom eftersök på rådjur jag gjort, så har ingen kommit i närheten av kostnadssnittet.
Exakt alla kan jag ju inte veta, nån kanske har passat på och renoverat hela bilen till det yttre.
Alltså ett slags försäkringsbedrägeri.

Jag har 2 söner, en dunka på ett rådjur rätt i fronten. Han valde att inte göra nånting eftersom
bilen var gammal. Alltså noll i kostnad.
Den andre grabben körde ihjäl en älg. Bilen blev skrot, men värdet på bilen låg i nivå med 40 000 alltså långt under genomsnittet för en älgkrock.
Ingen av grabbarna hade några sjukbesök.

Tro på myndigheterna, tro inte på vad du ser..!


Svaret på min fråga är alltså JA.

Du påstår att du har bättre översikt över 40 000 viltolyckor och den totala samhällskostnaden för dessa än Sveriges alla inblandade myndigheter och verk. :)
 
Ännu ett avslag i mängden.
http://www.vargfakta.se/nyheter/aterigen-nej-till-skyddsjakt-denna-gang-i-vastra-gotaland/


”Att vargen rör sig i utkanten av samhällen där det finns bytesdjur och andra intressanta djur, som till exempel hundar, är heller inget ovanligt eller onormalt”, skriver länsstyrelsen i beslutet.

Redaktionens kommentar: Men vänta nu, var det inte precis tvärtom så sent som förra året: ”Det är ovanligt att vargar rör sig nära människor och samhällen och angriper tamdjur”.




Detta är onekligen komik på riktigt numera - man ändrar sig konstant ifråga om hur vargars beteende skall bedömas.

Jag vill nu påstå att en drabbad människas beteende till slut blir att skjuta vargen. Kan redan nu informera odlarna om att i framtiden är det "helt normalt och inget ovanligt."
 
Jag vill nu påstå att en drabbad människas beteende till slut blir att skjuta vargen. Kan redan nu informera odlarna om att i framtiden är det "helt normalt och inget ovanligt."
Drabbad? Av vad?

Självklart kommer det alltid att finnas drägg och kriminella element i samhället som anser att de står ovanför lagen. Det är inte mycket vi kan göra åt den saken, mer än att lagföra dem.
Demokrati är tydligen inte din melodi. Finns det fler demokratiskt stiftade lagar du har problem med och har för avsikt att strunta i? Hur är det med kvinnofridslagstiftningen, tex? Är det också något larv som stockholmarna har tvingat på er?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar