Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
@UteMats
Att påstå att folk som inte följer alla lagar skulle bryta mot de som är mest moraliskt laddade är faktiskt bara patetiskt och ytterst dålig argumentationsteknik. Det är ungefär som att säga "jaha, du går mot röd gubbe, då är du säkert pedofil också".

Jag anser att demokrati är det enda rimliga styrelseskicket, men man får samtidigt komma ihåg att majoritetsbeslut utan hänsyn tagen till de som drabbas av besluten bara är massans diktatur. Bara för att ett beslut är demokratiskt fattat behöver det inte vara moraliskt rätt.

Kort sagt, som LRF-artikeln supergeten klippte in för några inlägg sedan säger... Ju längre från vargen folk är, desto mer positiva är de. Fine, inte så konstigt att man går med på varg när det inte påverkar en negativt, men om nu storstadsborna vill ha varg i skogarna ska det inte vara på bekostnad av andra människors trygghet och näring, utan man måste få till en situation där inte glesbygdsbefolkningen känner sig åsidosatt och hotad.
 
Jag vet många glesbygdsbor som inte känner sig vare sig åsidosatta eller hotade....

alltid svårt att använda personliga referenser som statistiskt underlag ;) så jag passar på att fylla på med personligt underlag, jag bor som sagt på landet.. jag vet massor med folk på landet som inte känner sig hotad, de flesta jägarna jag vet känner sig inte jätte hotade(vi har nyligen fått varg etablerad i närområdet så mitt underlag är verkligen kass) dock vet jag INGEN djurägare som inte upplever vargen som ett stort problem, mycket stort.. känner en 50-60 fårbönder runt om i sverige, många har blivit drabbade och alla andra väntar på att det ska smälla.. jag vet ingen på landsbygden som förstår vargpolitiken, många respekterar men ingen fattar.. själv fattar jag inte varför vi ska ha varg till varje pris men jag är inte orolig eller rädd för vargen.. men som sagt, mina personliga erfarenheter är ett rätt kass underlag..
 
@UteMats
Att påstå att folk som inte följer alla lagar skulle bryta mot de som är mest moraliskt laddade är faktiskt bara patetiskt och ytterst dålig argumentationsteknik. Det är ungefär som att säga "jaha, du går mot röd gubbe, då är du säkert pedofil också".

Jag anser att demokrati är det enda rimliga styrelseskicket, men man får samtidigt komma ihåg att majoritetsbeslut utan hänsyn tagen till de som drabbas av besluten bara är massans diktatur. Bara för att ett beslut är demokratiskt fattat behöver det inte vara moraliskt rätt.
Kort sagt, som LRF-artikeln supergeten klippte in för några inlägg sedan säger... Ju längre från vargen folk är, desto mer positiva är de. Fine, inte så konstigt att man går med på varg när det inte påverkar en negativt, men om nu storstadsborna vill ha varg i skogarna ska det inte vara på bekostnad av andra människors trygghet och näring, utan man måste få till en situation där inte glesbygdsbefolkningen känner sig åsidosatt och hotad.

Jo, att du jämför "gå mot röd gubbe" med "grovt jaktbrott" visar hur vilse du är i diskussionen. En bättre jämförelse vore väl tex misshandel som matchar straffskalan bättre med grovt jaktbrott. Så om någon säger till dig att "jag skiter i lagen om misshandel, jag klappar till den jag önskar" så väcker det inga frågor i dig om den personens övriga inställningar i fråga om moral, lag och rätt?
Och jag vet inte varför du refererar till en LRF-märkt debattartikel som någon slags faktakälla? Den artikeln är ju lika mycket baserad på särintresse och åsikter som vilken debattartikel som helst. Att någon skriver att folk är mer negativa till varg ju närmare den de bor gör ju inte det till sanning.
Jag tror för övrigt inte alls på den hypotesen - jag tror att skon klämmer någon annanstans. Det handlar snarare om en befolkning i glesbygd som passar allt sämre in i "det globala samhället", utanförskap, dålig självkänsla och missnöje. Vargen har bara blivit en symbol för detta missnöje. Problemen är naturligtvis allvarliga, men ska man lösa problem så är det viktigt att tala om det i klartext och inte låta "patientens" egna tolkningar styra åtgärderna.
 
alltid svårt att använda personliga referenser som statistiskt underlag ;) så jag passar på att fylla på med personligt underlag,

Du vet vad jag menar ;) Jag blir så jäkla trött på att än den ena än den andra framställer det som om alla vi som inte bor i storstaden skulle ha samma åsikt i vargfrågan.

Förresten... har de fårbönder du känner och som upplever vargen som ett mycket stort problem rovdjurssäkra stängsel?
 
Förresten... har de fårbönder du känner och som upplever vargen som ett mycket stort problem rovdjurssäkra stängsel?

det där är en 50/50 fråga.. är man seriös med sina får har man redan ett rovdjurssäkert stängel. man måste ha många trådar för att hålla fåren på rätt sida stängslet, speciellt om man har får av kängerusort, får är dessutom ganska okänsliga själv för elstängsel, ullen skyddar dom. när vi hade får så satte vi tråd på 15, 30, 45, 60 och 75 cm, detta är en vanlig rekommendation när man bygger fårstängsel och det räcker mer än väl för att hålla varg ute. man har dessutom kraftiga elaggregat för att man ska bränna sönder gräset med understa tråden. sedan har vi dom andra, dom som skiter i stängsel.. kör två varv med taggtråd.. vi har några som testar lite med herdehundar också, maremma och ovtjarkor..

problemet är att vargar kan stressa fåren att spränga stängsel, eftersom dessutom fåren inte är jätterädda för stängsel.. det är ibland svårt att stängsla alla typer av mark, det kan finnas svaga punkter hur man än gör.. får är som bekant varggodis.. jag är inte orolig för mina hästar, en häst kan förutom att springa fort även försvara sig rätt hårdhänt med stålbeskodda fötter..
 
det där är en 50/50 fråga.. är man seriös med sina får har man redan ett rovdjurssäkert stängel. man måste ha många trådar för att hålla fåren på rätt sida stängslet, speciellt om man har får av kängerusort, får är dessutom ganska okänsliga själv för elstängsel, ullen skyddar dom. när vi hade får så satte vi tråd på 15, 30, 45, 60 och 75 cm, detta är en vanlig rekommendation när man bygger fårstängsel och det räcker mer än väl för att hålla varg ute. man har dessutom kraftiga elaggregat för att man ska bränna sönder gräset med understa tråden. sedan har vi dom andra, dom som skiter i stängsel.. kör två varv med taggtråd.. vi har några som testar lite med herdehundar också, maremma och ovtjarkor..

problemet är att vargar kan stressa fåren att spränga stängsel, eftersom dessutom fåren inte är jätterädda för stängsel.. det är ibland svårt att stängsla alla typer av mark, det kan finnas svaga punkter hur man än gör.. får är som bekant varggodis.. jag är inte orolig för mina hästar, en häst kan förutom att springa fort även försvara sig rätt hårdhänt med stålbeskodda fötter..

De som skiter i stängsel och upplever vargen som ett mycket stort problem tycker jag inte särskilt synd om. När det gäller får som spränger även rovdjurssäkra stängsel förekommer det säkert, men hur vanligt är det? Jag har aldrig ens hört talas om att får gjort det. Jag har bott i Värmland nu i 25 år och kan inte påminna mig att jag ens läst om det i lokalpressen.
 
Du skrev om din son som körde på ett rådjur och sedan valde att "inte göra nånting". Jag tolkade det som att han smet från olycksplatsen, vilket är kriminellt. Men du kanske menade något annat med "valde att inte göra nånting"?

Du väljar alltid att tolka alla inlägg på fel vis. Hade du deltagit i en mötes-debatt hade det slutat
med att du blev kallad mötesförstörare och blivit utvisad!
 
http://www.dt.se/nyheter/dalarna/1.4465946-i-hundtata-oxberg-lever-de-garna-med-varg

Fast ställer de upp på en sådan intervju i tidningen, så blir de nog tyvärr både åsidosatta och hotade!

Artikeln har ett nyhetsvärde, -det finns folk som tycker annorlunda!

Det påminner om den gamla historien om mannen som föll från 10 våningen..
Dom flesta blir oroade när dom passerar 3 våningen, men dom här tycker att det
har gått bra hittils!

-positivt tänkande!
 
Detta var ju själva poängen:

”Att vargen rör sig i utkanten av samhällen där det finns bytesdjur och andra intressanta djur, som till exempel hundar, är heller inget ovanligt eller onormalt”, skriver länsstyrelsen i beslutet.

Var det inte precis tvärtom så sent som förra året: ”Det är ovanligt att vargar rör sig nära människor och samhällen och angriper tamdjur”.

Och:
Ena dagen:
...vargar rör sig i samhällen och är inte rädda för människor.



Andra dagen:
...men vargar är rädda för människor.



Jag vet inte, men det känns som om det är andra än landsortsbefolkning som har problem med saker och ting. Typ att resonera sig fram till en enkel ståndpunkt, tillgodogöra sig forskning, utföra ålagt uppdrag. Osv.
Men - visst, är det detta som kallas globalisering eller nåt annat modernt och fint så är det välan bara att rätta sig in i ledet till det nya fantastiska, normala - och naturliga samhället.


...vad gäller fårstängsel - får som skräms ihjäl, blir sjuka - ingen har hittills kunnat komma med ett svar på hur man skyddar får från detta. Eller för den delen hur man skyddar kor från att växa långsammare, kasta kalvar, forcera stängsel. Är det elplank vi ska ha, eller vad?

Hur är det med cashen till stängsel - 320 gårdar västmanland och pengar till fem (eller femton, om man räknar med odlarräknare) - hur löser vi resten, kollekt på söndag, tomburkar?


Sen är ju själva poängen med hela debatten hur framtiden skall bli - hur ser det ut om tre, tio eller femton år? Det är det jag pratar om.



Globalisering... Ja jävlars :)
 
Det ser ut som eftersöks-strejken breder ut sig i landet.
Den kan möjligen bli närmare 100%. Vi får nog lägga till ytterligare en kostnad som
polisen får . Dom lär väl knappast knappast godta 100,-/tim en regnig mörk höstnatt.

Då är frågan hur vi ska debitera den kostnaden?

Kostnad för jaktbart vilt?
eller
Kostnad för vargutfodring?

Du bara fortsätter med dina lögner, ersättningen är 700 kronor per vildsvin och älg och jägarna själva uppger att den genomsnittliga eftersökstiden är 1.5-2h

Det är rätt uppenbart att aktiv-jägare inte är tvekar för att sprida direkta lögner eller avfärda fakta som inte passar hans världsbild.

Lite Flat-Earth-Society över det hela :)
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar