Ytterligare en aspekt som bör vägas in är värdet av biologisk mångfald., vilken knappast kan anses försumbar.
Raskesven
Biologisk mångfald lät ju intressant. Kan du utvekla det lite ytterligare?
Ytterligare en aspekt som bör vägas in är värdet av biologisk mångfald., vilken knappast kan anses försumbar.
Raskesven
Vad vargen kostar är en viktig ingrediens i överväganden. Samhällets kostnader för att ersätta döda får och hundar är väl bara i storleksordningen någon million och storleksordningen en hundradel av vargkostnaden, och alltså försumbar. Diskussionen började med stängselkostnader som kan ses som en vargkostnad och kom sedan in på trafikolyckor och skogsskador, som kanske kan ses som en vargintäkt. Det är inte bara skogsskador utan också trädgårdsskador och annat vilt gör väl ytterligare typer av skador. Viltet genererar också andra dödsolyckor än genom trafik (det händer att älgar dödar människor och det händer vådaskjutningar).
Det känns fel att se vargens härjningar med älg och rådjur som en nettointäkt och gjorde man det skulle kanske vargen gå med vinst. Antalet älgar och rådjur kontrolleras av jägaren men vargen gör ett uttag. Om man ser det på det viset så behöver man inte bry sig om värdet för jägaren av köttet som jägaren går miste om utan kan fokusera på samhällskostnaden för viltet, Eftersom de flesta inte känns vid jägarnas förluster, för jägarna äger ju inte viltet förrän det är skjutet, och betalar nog reellt väldigt mycket för rekreationen, så är det bättre att bara se till viltets kostnader för samhället,
Kostnaden för samhället av den del av viltet vargen tar bör ses som vargkostnad (ur samhällets perspektiv). Om jag antar att nationellt viltkostnaden är 2 miljarder (skador + olyckor) och 10 döda (olyckor) och att 200 vargar tar 3.5% av viltet så får jag en årskostnad på 70 millioner och 0.35 döda som samhällskostnad för vargens uttag ur det vilda. Per varg blir kostnaden 350 000
Men efter att ha tittat på diskussionen här, så tror jag att jag underskattat skadekostnaden. Och man kan kanske också tillåta sig trixet att inte räkna ned skogsskadorna till nuvärdet?
Det ser ut som eftersöks-strejken breder ut sig i landet.
Den kan möjligen bli närmare 100%. Vi får nog lägga till ytterligare en kostnad som
polisen får . Dom lär väl knappast knappast godta 100,-/tim en regnig mörk höstnatt.
Då är frågan hur vi ska debitera den kostnaden?
Kostnad för jaktbart vilt?
eller
Kostnad för vargutfodring?
Det finns ju en enkel och uppenbar lösning - att höja avgiften för jaktkort och jägarexamen. Mitt förslag är att jaktkort skall kosta 6000 kr per år (ett belopp alla har råd med) och vid jägarexamen kan en engångsavgift till staten kanske handla om 20 000?
Dessa pengar borde väl kunna finansiera en hel del problem kring det jaktbara viltet, tex kostnad för eftersök.
Det finns ju en enkel och uppenbar lösning - att höja avgiften för jaktkort och jägarexamen. Mitt förslag är att jaktkort skall kosta 6000 kr per år (ett belopp alla har råd med) och vid jägarexamen kan en engångsavgift till staten kanske handla om 20 000?
Dessa pengar borde väl kunna finansiera en hel del problem kring det jaktbara viltet, tex kostnad för eftersök.
Problemet berör det jaktbara viltet, men det är inte jakten som är problemet. Det är väl mer naturligt att kostnaden tas av bilisterna eftersom problemet uppkommer i konflikten mellan trafik och natur. Kostnaden bör tas ut antingen via vägskatten eller trafikförsäkringen.
Det finns ju en enkel och uppenbar lösning - att höja avgiften för jaktkort och jägarexamen. Mitt förslag är att jaktkort skall kosta 6000 kr per år (ett belopp alla har råd med) och vid jägarexamen kan en engångsavgift till staten kanske handla om 20 000?
Dessa pengar borde väl kunna finansiera en hel del problem kring det jaktbara viltet, tex kostnad för eftersök.
-Hur förklarar då du mina uppskattningar här hemmavid?
Du menar väl inte att du inte litar på mig....? Man måste söka en förklaring.
Visserligen litar jag inte helt på vuxendagiset trafikverket, men siffrorna finns ju där av nån anledning.
Man får använda fantasin till att förklara varför ett trasigt lyktglas eller blinkers eller hårstrån i kylaren plötsligt kostar 40 000 kr. Det finns ju även en självrisk på vagnskada..?
Tar somliga ut en ny bil? Eller är det 1 på 10.000 som frontalkrockar med livstids invaliditet?
Jag förstår inte vad du hoppas vinna på att att komma med sådana argument, det visar endast hur desperat du är och att du fullständigt struntar i fakta när de inte stämmer överens med din världsbild.
Menar du verkligen på fullaste allvar att du vet mer om beräkning av samhällskostnader vid viltolyckor än alla samlade statliga verk och myndigheter?
Det du inte ser hemmavid är saker som sjukvårdskostnader, rehabiliteringskostnader, etc etc etc. Det vill säga det du räknar hemmavid är bara en bråkdel av kostnaden vid olyckor med personskador. Uppgifter för dessa samhällskostnader kommer naturligtvis inte endast från trafikverket utan alla vårdinstanser, myndigheter och försäkringsbolag som är inblandade vid skada och olycka. Du kanske även vill omyndigförklara alla dem?
Åter igen stor komik från aktiv-jägare
Om man nu skulle gå till ytterligheter: Om man tänker sig att vargen blir prio 1 i samhället.
Jakten läggs ner. Vargen utvecklas fritt till 5-10 000 st. All älg blir vargfoder.
Det ser ut som eftersöks-strejken breder ut sig i landet.
Den kan möjligen bli närmare 100%. Vi får nog lägga till ytterligare en kostnad som
polisen får . Dom lär väl knappast knappast godta 100,-/tim en regnig mörk höstnatt.
Då är frågan hur vi ska debitera den kostnaden?
Kostnad för jaktbart vilt?
eller
Kostnad för vargutfodring?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Varför blir så många vargar överkörda? | Vilda djur | 23 | ||
Den växande svenska vargstammen blir ny turistindustri | Vilda djur | 5 |