Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Till och med odlarforskarna själva säger sig förstå att folk är oroliga och förbannade.

Men det är klart - skitstövlar finns i överflöd, i en aldrig sinande ström.

Jag är inte helt säker på att det är mig du syftar på med uttrycket skitstövlar men jag antar det.

Jag vill bara säga att även jag har förståelse för att folk blir både oroliga och förbannade. Det jag reagerade på var att du, åtminstone som jag tolkade dina inlägg, gav ett intryck av att anse att vargarnas beteende var onaturligt på något sätt. Jag har svårt att i så fall se varför ett beteende hos varg skulle vara onaturligt medan samma beteende hos räv är naturligt. Därmed absolut inte sagt att folks oro och ilska ska negligeras. Den måste självklart tas på allvar. Jag anser dock att det faktum att vargar ibland går in i bostadsområden är naturligt. Men fanimig inte önskvärt!
 
Jag vill bara säga att även jag har förståelse för att folk blir både oroliga och förbannade. Det jag reagerade på var att du, åtminstone som jag tolkade dina inlägg, gav ett intryck av att anse att vargarnas beteende var onaturligt på något sätt. Jag har svårt att i så fall se varför ett beteende hos varg skulle vara onaturligt medan samma beteende hos räv är naturligt. Därmed absolut inte sagt att folks oro och ilska ska negligeras. Den måste självklart tas på allvar. Jag anser dock att det faktum att vargar ibland går in i bostadsområden är naturligt. Men fanimig inte önskvärt!

Jag instämmer med dig,( för en gångs skull).
Efter dom omständigheter som råder nu så är det fullt naturligt att vargen går in i villaområden.
Precis som räven, haren och rådjuret.
Det som är onaturligt är att vi tillåter detta...Ingen vill väl ha djur av större storlek utanför dörren.
Skyddsjakt beviljas ganska enkelt på en älg t ex.
Vi lever i en onaturligt politiskt synsätt till vargen just nu -detta torde vi väl alla vara överens om?
 
På förra stället där jag bodde hade jag en älgko med två kalvar i trädgården. Barnen ville gå ut och leka så jag gick ut för att mota bort djuren. Älgkon strök då öronen bakåt och rusade mot mig, så jag kände mig hotad och retirerade. Jag tyckte då att det var ett helt naturligt beteende av älgkon, men såhär i efterhand kan man ju fundera... Borde jag ansökt om skyddsjakt?

Skulle Sveriges ca 2 miljoner villahushåll verkligen begära skyddsjakt varje gång de har besök i trädgården av älg, rådjur, vildsvin så skulle jakten fördubblas, eller den traditionella jakten halveras.
 
Skulle Sveriges ca 2 miljoner villahushåll verkligen begära skyddsjakt varje gång de har besök i trädgården av älg, rådjur, vildsvin så skulle jakten fördubblas, eller den traditionella jakten halveras.

Nää inte alls..det är vanligt att ta bort närgångna älgar. Det gäller särskilt dom som uppträder aggresivt. Polisen kan bevilja jakten.
 
Jag är inte helt säker på att det är mig du syftar på med uttrycket skitstövlar men jag antar det.

Jag vill bara säga att även jag har förståelse för att folk blir både oroliga och förbannade. Det jag reagerade på var att du, åtminstone som jag tolkade dina inlägg, gav ett intryck av att anse att vargarnas beteende var onaturligt på något sätt. Jag har svårt att i så fall se varför ett beteende hos varg skulle vara onaturligt medan samma beteende hos räv är naturligt. Därmed absolut inte sagt att folks oro och ilska ska negligeras. Den måste självklart tas på allvar. Jag anser dock att det faktum att vargar ibland går in i bostadsområden är naturligt. Men fanimig inte önskvärt!

Ber om ursäkt för starka ord. Håller helt med om det du säger.
 
Kul sida den där folkaktionen. samma journalistiska rubriksättning som aftonbluddret. Ta tex "Länsstyrelserna har nu redovisat platser där man planterat ut varg" på förstasidan, leder sen till en atikel om platser där man kan tänka sig att sätta ut varg. Dvs inte där man gjort det. Men i sann kvällstidningsjournalistisk anda så behöver man ju inte ens vara i närheten av sanningen då man skriver rubriker.

Nej jag har inte powerpoint, så kunde inte ta del av den presentation som det länkades till. Är lite orolig för virus och annat styggt
 
Ja det finns anledning att vara kritiskt till uppgfterna. 65000,- gällde norrbotten/västerbotten där det knappt finns rådjur.
I gästrikland nämdes 19 524 ,- per rådjur!
I det flesta fall här så har bilägaren 0 (noll) kostnad per krock. Den ev bula eller repa djuret orsakar tror jag dom lever med. (ibland kan sitter ett par hårstrån fast i nån list)
Ibland kan det bli en rejäl frontalkrock med en grill intryckt -å andra sidan minskar då mitt
genomsnittliga arvode på 300,- eftersom djuret ligger stendött på vägen.

Det finns säkert intresse av att hissa upp siffrorna så mycket som möjligt (som du t ex).

Ja det måste vara härligt att så lättvindigt förkasta fakta man inte gillar och i stället välja att tro på vilken galenskap som helst, helt leva i sin egen lilla värld. :)

Vägverket ljuger inte, här ett nyare informationsblad från 2010 som styrker de tidigare siffrorna men som i stället för att benämna en snittkostnad belyser beloppsskillnaden beroende på vilt och hastighet, totalkostnaden för samhället blir dock densamma, strax under 3 miljarder. De tidigare siffrorna 65 000 kr per viltolycka och 40 000 viltolyckor årligen blir 2,6 miljarder.

Skygglappar på?
 
Ja det måste vara härligt att så lättvindigt förkasta fakta man inte gillar och i stället välja att tro på vilken galenskap som helst, helt leva i sin egen lilla värld. :)
Vägverket ljuger inte, här ett nyare informationsblad från 2010 som styrker de tidigare siffrorna men som i stället för att benämna en snittkostnad belyser beloppsskillnaden beroende på vilt och hastighet, totalkostnaden för samhället blir dock densamma, strax under 3 miljarder. De tidigare siffrorna 65 000 kr per viltolycka och 40 000 viltolyckor årligen blir 2,6 miljarder.
Skygglappar på?

-Hur förklarar då du mina uppskattningar här hemmavid?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar