Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Stängselkostanden = fem miljarder.
Omräknat till hela Sverige handlar stängslingen om mycket stora summor. Något som måste uppmärksammas, enligt Roger Engstrand.
– Med 4 000 meter stängsel per fårbesättning och 16 605 gårdar i Sverige blir totalsumman över 5 miljarder, varav fårägarna själva förväntas betala cirka 2 miljarder.


Låt oss räkna lite:
Tumregeln för hur mycket bete en tacka med lamm behöver är 0,15 hektar för medelgott bete. Med 300 000 får fördelat på 16605 besättningar skulle varje besättning i snitt vara 18 får, som i snitt behöver ca 3 hektar bete, vilket i sin tur skulle kräva mellan 1200 och 1800 meter stängsel.
Enligt dina siffror behövs 4000 meter stängsel för en gård med 18 får?
Och hur räknar du på kostnaden? Om 4000 m x 16605 gårdar = 66 420 000 meter så innebär ju det en meterkostnad på 75 kronor? Den riktiga kostnaden torde ligga långt under hälften - materialet på max 15 kr per meter.
Så om man nu kommer på den befängda idén att stängsla mot varg i hela Sverige (?) så torde det riktiga kostnaden ligga på närmare 1 miljard än 5 miljarder. Men eftersom vi aldrig kommer att behöva stängsla mot varg i stora delar av landet blir kostnaden naturligtvis ännu lägre. Och då ska vi inte glömma att det alltid finns stängsel runt betande får oavsett varg eller inte, så vissa kostnader hade uppstått ändå.

Kvar står frågan om du ljuger medvetet eller bara vidarebefordrar propaganda utan att räkna själv?
 
– Med 4 000 meter stängsel per fårbesättning och 16 605 gårdar i Sverige blir totalsumman över 5 miljarder, varav fårägarna själva förväntas betala cirka 2 miljarder.

Och om vi tittar på Jordbruksverkets officiella statisk tycks inte fårnäringen i Dalarna darra under vargens tryck:

I juni 2001 fanns 5922 får i Dalarna
I juni 2011 fanns 10 028 får i Dalarna


Nästan en fördubbling av antal får i ett län under en period där "vargstammens härjningar omöjliggjort all fårhållning". Det ser snarare ut som intresset för fårhållning ökat lavinartat i Dalarna. Är det bidragen som lockar månntro? I själva verket kanske vargen i slutändan räddar fårnäringen i Dalarna genom möjligheten till mer bidrag?
 
Låt oss räkna lite:
Tumregeln för hur mycket bete en tacka med lamm behöver är 0,15 hektar för medelgott bete. Med 300 000 får fördelat på 16605 besättningar skulle varje besättning i snitt vara 18 får, som i snitt behöver ca 3 hektar bete, vilket i sin tur skulle kräva mellan 1200 och 1800 meter stängsel.
Enligt dina siffror behövs 4000 meter stängsel för en gård med 18 får?
Och hur räknar du på kostnaden? Om 4000 m x 16605 gårdar = 66 420 000 meter så innebär ju det en meterkostnad på 75 kronor? Den riktiga kostnaden torde ligga långt under hälften - materialet på max 15 kr per meter.
Så om man nu kommer på den befängda idén att stängsla mot varg i hela Sverige (?) så torde det riktiga kostnaden ligga på närmare 1 miljard än 5 miljarder. Men eftersom vi aldrig kommer att behöva stängsla mot varg i stora delar av landet blir kostnaden naturligtvis ännu lägre. Och då ska vi inte glömma att det alltid finns stängsel runt betande får oavsett varg eller inte, så vissa kostnader hade uppstått ändå.

Kvar står frågan om du ljuger medvetet eller bara vidarebefordrar propaganda utan att räkna själv?



Västmanland, som ju är exemplet har inte ens fått pengar så det räcker till tio procent av fårgårdarna, även med din miniräknare... - sådan är vår rovdjurspolitik. Och i Västmanland så behövs det verkligen stängsel.

Men även om kostnaden skulle vara en miljard så anser jag att det är käpprätt åt helsefyr att kasta ut en miljard på att skapa projekt storzoo med allt elände som det innebär.

...sån är jag ;)
 
Låt oss räkna lite:
Tumregeln för hur mycket bete en tacka med lamm behöver är 0,15 hektar för medelgott bete. Med 300 000 får fördelat på 16605 besättningar skulle varje besättning i snitt vara 18 får, som i snitt behöver ca 3 hektar bete, vilket i sin tur skulle kräva mellan 1200 och 1800 meter stängsel.
Enligt dina siffror behövs 4000 meter stängsel för en gård med 18 får?
Och hur räknar du på kostnaden? Om 4000 m x 16605 gårdar = 66 420 000 meter så innebär ju det en meterkostnad på 75 kronor? Den riktiga kostnaden torde ligga långt under hälften - materialet på max 15 kr per meter.
Så om man nu kommer på den befängda idén att stängsla mot varg i hela Sverige (?) så torde det riktiga kostnaden ligga på närmare 1 miljard än 5 miljarder. Men eftersom vi aldrig kommer att behöva stängsla mot varg i stora delar av landet blir kostnaden naturligtvis ännu lägre. Och då ska vi inte glömma att det alltid finns stängsel runt betande får oavsett varg eller inte, så vissa kostnader hade uppstått ändå.

Kvar står frågan om du ljuger medvetet eller bara vidarebefordrar propaganda utan att räkna själv?

Jag har inte kollat dina siffror, men undrar bara om du i beräkningarna av betesbehovet tagit med att man för att slippa parasiter också måste låta betena vila från får. Du kan läsa mer om detta här: http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN98-03/JIN98-03.HTM
 
Jag har inte kollat dina siffror, men undrar bara om du i beräkningarna av betesbehovet tagit med att man för att slippa parasiter också måste låta betena vila från får. Du kan läsa mer om detta här: http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN98-03/JIN98-03.HTM
Jag har själv hållit får så jag har hygglig pejl på läget. Men självklart är det svårt att räkna exakt eftersom förhållandena är så olika för olika gårdar. Jag har räknat på de tumregler jag lärde mig en gång; normalavkastande åkerbete ger ca 5000-10000 mcal/ha vilket räcker till 6-10 tackor. Om man använder ABCD-metoden som betesteknik räcker fyra hagar. Däremot skiljer sig hagarna geometri och topografi åt vilket gör det svårt att räkna på stängselåtgången exakt. Ingvar Myrehed gjorde en gång beräkningar att använda som tumregler när man startade nya fårgårdar och som exempel räknade han med 54 meter per tacka (då vissa hagar är friliggande och några ligger i anslutning till varandra på en betesareal av fem hektar där avkastningen räcker till tio tackor per ha). För en besättning på 50 tackor betyder det 2700 meter stängsel totalt.

För större besättningar minskar antalet meter per tacka drastiskt och för mindre ökar antalet meter per tacka. Eftersom jag inte känner till genomsnittsstorleken, medianstorleken eller standardavvikelsen för besättningar och heller inte har någon exakt siffra på hur splittrade beteshagarna är i snitt och så vidare så är det svårt att komma med exakta siffror.

Men poängen var att visa att supergetens siffror bara är rent dravel och inte ens i närheten av verkligheten. Om nu någon till äventyrs trodde något annat...
 
Ja de logiska kullerbyttorna bland vargmotståndarna är minst sagt underliga, för att inte tala om skrattretande! :)
På tal om kostnader, reklamen om 40 000 viltolyckor per år får en verkligen att tänka till, snittkostnaden för samhället per viltolycka ligger på 65 000kr, viltolyckor kostar alltså Sverige miljardbelopp varje år i rena pengar, sedan är det alltid ett par människor varje år som mister livet i dessa olyckor.
Man tycker gott vargen skulle dra sitt strå till stacken och knapra lite fler älgar för samhällets skull. :)

Rådjurskrockarna är det i särklass vanligaste olyckorna. Här går det minst 50-70 rådjurskrockar
per älgkrock. Eftersom varje sådant ärende går via polisen så antar jag att det ingår i dom 40.000 som du skriver. Jag har varit ut på många eftersök efter skadade rådjur. Då brukar jag ringa till föraren av bilen för att få en beskrivning av händelsen och ev skada på fordonet.
Och jag kan intyga att inte f*n kostar dessa några 65000 i snitt!
65000 kanske inte är fel i sig men då handlar det om älgar och då stämmer inte siffran 40.000.
 
Men poängen var att visa att supergetens siffror bara är rent dravel och inte ens i närheten av verkligheten. Om nu någon till äventyrs trodde något annat...

Det fanns publicerat en artikel om saken där man beräknade kostnaden till 5 miljarder för hela landet. (hinner inte leta efter länken)
Jag gjorde själv en beräkning efter sörmlands bidrag till vissa stängsel, som jag la in i en tidigare
tråd och kom fram till 2-2,5 miljarder. (utan arbetskostnad) Det var en enkel beräkning efter dom som fick stängsel och hur många % som fattades. Sen är det ju bara att ungefärligt uppskatta
behovet i resten av landet.

Men det är väl sak samma....det finns ändå inte pengar från stadskassan så det räcker.
Opponionen kommer dessutom att sätta stopp för dylika utsvävningar.
 
Vi blir inte av med vargen, för varje varg som skjuts eller försvinner inplanteras två i hemlighet...
 
Det fanns publicerat en artikel om saken där man beräknade kostnaden till 5 miljarder för hela landet. (hinner inte leta efter länken)
Jag gjorde själv en beräkning efter sörmlands bidrag till vissa stängsel, som jag la in i en tidigare
tråd och kom fram till 2-2,5 miljarder. (utan arbetskostnad) Det var en enkel beräkning efter dom som fick stängsel och hur många % som fattades. Sen är det ju bara att ungefärligt uppskatta
behovet i resten av landet.

Men det är väl sak samma....det finns ändå inte pengar från stadskassan så det räcker.
Opponionen kommer dessutom att sätta stopp för dylika utsvävningar.

Men det är ointressant med löst svammel. Fram med beräkningar som vederlägger mina beräkningar. Vad i mina beräkningar är det som inte stämmer?

- Antalet får i Sverige?
- Antalet besättningar?
- Behovet av bete i hektar per tacka?
- Stängselbehovet per hektar?
- Kostnaden per meter stängsel?

Eller är det brister i aritmetiken?

Sluta svamla och fram med konkreta siffror!
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar