Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Den där Janez Potocnik tycks ju sätta sätta skräck i halva sverige.
Myndigheterna står i givakt för honom. Landsbyggden är allvarligt hotad.
Bönder,jägare, fäbodbrukare,hundägare, landsortsbor mm står maktlösa.
Hur stoppar vi karln?
(imorgon är jag på vargjakt så jag hinner inte svara förrän till kvällen)

Bönder bör sätta staket.

Jägare bör sluta gnälla att vargen är konkurrens. På grund av rovdjursbristen finns det tio gånger fler älgar och rådjur än vad vore naturligt, följaktligen beror i år hittils 4500 viltolycker på rovdjursbrist. Hur många döda människor är det? Om jägare vill äta djur som bor i skogen får de göra det för min del (jag är vegetarian, men en rådjur har i alla fall haft ett bättre liv än en gris), men att döda varg på grund av konkurrens har ingenting med natur att göra.

Fäbodbrukare bor bygga staket de också.

Hundägare? Hunden får lära sig inte vara så dum att springa mot varg (eller björn).

Landsortsbor? Vad är problemet? Om man bor i landsbygden får man leva med naturen. Varg är del av naturen.
 
Rådjurskrockarna är det i särklass vanligaste olyckorna. Här går det minst 50-70 rådjurskrockar
per älgkrock. Eftersom varje sådant ärende går via polisen så antar jag att det ingår i dom 40.000 som du skriver. Jag har varit ut på många eftersök efter skadade rådjur. Då brukar jag ringa till föraren av bilen för att få en beskrivning av händelsen och ev skada på fordonet.
Och jag kan intyga att inte f*n kostar dessa några 65000 i snitt!
65000 kanske inte är fel i sig men då handlar det om älgar och då stämmer inte siffran 40.000.

Påstår du att Vägverket ljuger? :) (Står på sid 4)

65000kr är snittkostnaden för samhället per viltolycka, där inräknas alla kostnader som uppstår på grund av viltolyckan, inräknat sjukvård, rehabilitering m.m. då springer det snabbt iväg.

I Gästrikland 2010 uppgick kostnaden bara för fordonsägare och försäkringsbolag till 32 975kr per vildsvinsolycka. Sedan får du som sagt lägga till sjukvård och rehabilitering m.m. för att få totalkostnaden för samhället.

Naturligtvis är det många viltolyckor, antagligen de flesta tack och lov, som inte är så dyra men eftersom snittet nu ligger på 65000 kr per viltolycka så säger det en del om hur kostsamma de dyra olyckorna är för samhället. Som sagt så rör det sig om miljardbelopp.
 
Påstår du att Vägverket ljuger? :) (Står på sid 4)
65000kr är snittkostnaden för samhället per viltolycka, där inräknas alla kostnader som uppstår på grund av viltolyckan, inräknat sjukvård, rehabilitering m.m. då springer det snabbt iväg.
I Gästrikland 2010 uppgick kostnaden bara för fordonsägare och försäkringsbolag till 32 975kr per vildsvinsolycka. Sedan får du som sagt lägga till sjukvård och rehabilitering m.m. för att få totalkostnaden för samhället.
Naturligtvis är det många viltolyckor, antagligen de flesta tack och lov, som inte är så dyra men eftersom snittet nu ligger på 65000 kr per viltolycka så säger det en del om hur kostsamma de dyra olyckorna är för samhället. Som sagt så rör det sig om miljardbelopp.

Ja det finns anledning att vara kritiskt till uppgfterna. 65000,- gällde norrbotten/västerbotten där det knappt finns rådjur.
I gästrikland nämdes 19 524 ,- per rådjur!
I det flesta fall här så har bilägaren 0 (noll) kostnad per krock. Den ev bula eller repa djuret orsakar tror jag dom lever med. (ibland kan sitter ett par hårstrån fast i nån list)
Ibland kan det bli en rejäl frontalkrock med en grill intryckt -å andra sidan minskar då mitt
genomsnittliga arvode på 300,- eftersom djuret ligger stendött på vägen.

Det finns säkert intresse av att hissa upp siffrorna så mycket som möjligt (som du t ex).
 
Odlare om de ca 144 vargobsarna i Köping. Där många synts i trädgården:


• Men enligt miljöminister Lena Ek upp visar närgångna vargar ett riskbeteende och kan skjutas på skyddsjakt.
– Det finns inget stöd för det i lagstiftningen. Vi kan besluta om skyddsjakt om vargarna förväntas göra stora skador. Men hur ska vi kunna veta det? Jag förstår om människor är rädda och förbannade, men vi måste hålla oss till gällande lagstiftning.
• Anser du att vargarna i Köping är onormalt oskygga?
– Nej, egentligen inte. Det är såhär vargar uppträder. De går mot bebyggelse för att leta mat och de springer inte undan bara för att människor tittar på dem.
• Många av observationerna görs på dagtid. Är det vanligt att vargarna springer bland husen i dagsljus?
– Ja, det är min erfarenhet att vargarna kan vara aktiva hela dygnet och att de inte är rädda för vare sig människor eller bilar om man inte försöker skrämma dem.

säger Pierre Ahlgren, rovdjursinventerings- och förvaltningsansvarig





Jens Karlsson, forskare vid Grimsö:

– Det är normalt att det ibland finns varg i trädgårdar. Men människor är vargen rädd för.



Alltså:
Vargen är inte rädd för människor. Eller, jo det är den visste. Fast bara ibland. Eller inte.


Hur i hela friden kan dessa "experter" förvänta sig att bli tagna på allvar?


Och att vi har en minister som ljuger och svamlar är ju iofs inget ovanligt. Lite trist dock.
 
Detta är fulltsändigt naturligt - när ditt barn går hem från skolan så möts han av varg som äter rådjur. Mitt i byn.
Kom ihåg - helt naturligt.

Rasmus Andersson hade varit i skolan och var på väg till en kompis. 20 meter bakom honom gick hans kamrat tillsammans med sin lillasyster. När Rasmus kom upp för en backe stod han plötsligt öga mot öga med en varg som åt av ett nyslaget rådjur.


– Vargen tittade på honom några sekunder på 20 meters håll. Sedan gick den några meter åt sidan. När Rasmus kompis kom stack vargen iväg och då såg han den en tredje gång, berättar pappa Stefan Andersson.
När vargarna flydde sprang dem fem meter från förskolan Skogsbacken (kartans markering) och 15 meter från ett elljusspår.
– Vargen var mitt inne i ett villaområde. Det är bebyggelse åt alla väderstreck, berättar Stefan Andersson.



Om nu vargen kommer mot dig så lägg dig under skolbänken. Eller var det när bomben kom? Jaja, skit samma - helt naturligt är det.
 
Jag har sett både rävar och rådjur inne i bostadsområden, men det gör inget. Det är helt naturligt!

Jag rekommenderar alla som ser rådjur i närheten av trädgårdar att ansöka om skyddsjakt, det bör man givetvis också göra om man ser rådjur eller älgar inom 5 km av från trafikerad väg utan viltstängsel.
 
Till och med odlarforskarna själva säger sig förstå att folk är oroliga och förbannade.

Men det är klart - skitstövlar finns i överflöd, i en aldrig sinande ström.


Sorgligt nog kanske den mest talrika av naturens alla skapelser...
 
På förra stället där jag bodde hade jag en älgko med två kalvar i trädgården. Barnen ville gå ut och leka så jag gick ut för att mota bort djuren. Älgkon strök då öronen bakåt och rusade mot mig, så jag kände mig hotad och retirerade. Jag tyckte då att det var ett helt naturligt beteende av älgkon, men såhär i efterhand kan man ju fundera... Borde jag ansökt om skyddsjakt?
 
Som lite extra bonus så inflikar jag en jakthistoria:

En telefonoperatör på SOS Alarm får ett samtal från en upprörd jägare.
'Vi är mitt ute i skogen och jag tror att min jaktkompis har dött! Vad ska jag ta mig till?'
Operatören svarar,'Först och främst - forsäkra dig om att han verkligen är död.'
'Ok.'
En tystnad uppstår, följt av ett skottljud.
Jägaren återvänder sedan till telefonen; 'Fixat. Och nu?'
 
På förra stället där jag bodde hade jag en älgko med två kalvar i trädgården. Barnen ville gå ut och leka så jag gick ut för att mota bort djuren. Älgkon strök då öronen bakåt och rusade mot mig, så jag kände mig hotad och retirerade. Jag tyckte då att det var ett helt naturligt beteende av älgkon, men såhär i efterhand kan man ju fundera... Borde jag ansökt om skyddsjakt?

Ja det borde du ha gjort...i varje fall om det inte var en engångsföreteelse.

Då finns 2 möjligheter: Ring till närmaste vargrevir och be dom komma..eller
polisen som skickar jägarna från närmaste jaktklubb.
Bara att välja...?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar