Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Nä det är ansvarslöshet. Människan är EN art, och vi är den enda arten som kan utrota precis vilket djur vi vill. Och det gör att vi har en skyldighet att INET göra detta. Det är etik.

Bara för att man kan göra något så innebör det inte att man behöver göra det.

Människans överlevnad är ansvarslöshet? Inte fasen tog man bort varg för skojs skull tror jag...

...och i slutändan anser du/ni egentligen att människor som lever som exempelvis fårfarmare på en fäbod skall kliva tillbaka för ett intresses skull.

Vargen är ju, som bekant, inte utrotningshotad - varg i mellansverige är enbart ett projekt som grundar sig i en "människan är naturens avart och nu skall vi minsann skapa en riktig natur" - tänk. (något överdrivet, men dock).
Det är ganska gulligt i sin naivitet. Farligt, men lite gulligt.

Hur många av förespråkarna bor förresten ens i berörda orter?

Inte många verkar det som:
http://www.vargfakta.se/artikel/foresprakarna-bor-inte-dar-vargen-finns/


Återigen: man måste inse det absurda - vi har inte plats för varg. Platsen är upptagen av ren.


(Detta betyder återigen INTE att jag ogillar djuret varg - jag vill dock inte ha honom i trädgården. Inte ens nära.)
 
Jag måste tyvärr ge dig bakläxa..gå in här igen och läs med öppna ögon

http://vargdag.wordpress.com/
Du behöver inte vara ledsen. Försök istället våga dig på och påstå något själv i frågan. Du hänvisar till vad någon annan skrivit. Här har du inte lobbat för att bevara en frisk vargstam, utan ondgör dig över "vargelendet". Jag använder källor för att underbygga påståenden jag faktiskt gör själv. Den läxan kan du ta åt dig.

Raskesven
 
Människans överlevnad är ansvarslöshet? Inte fasen tog man bort varg för skojs skull tror jag...

...och i slutändan anser du/ni egentligen att människor som lever som exempelvis fårfarmare på en fäbod skall kliva tillbaka för ett intresses skull.

Vargen är ju, som bekant, inte utrotningshotad - varg i mellansverige är enbart ett projekt som grundar sig i en "människan är naturens avart och nu skall vi minsann skapa en riktig natur" - tänk. (något överdrivet, men dock).
Det är ganska gulligt i sin naivitet. Farligt, men lite gulligt.

Hur många av förespråkarna bor förresten ens i berörda orter?

Inte många verkar det som:
http://www.vargfakta.se/artikel/foresprakarna-bor-inte-dar-vargen-finns/


Återigen: man måste inse det absurda - vi har inte plats för varg. Platsen är upptagen av ren.


(Detta betyder återigen INTE att jag ogillar djuret varg - jag vill dock inte ha honom i trädgården. Inte ens nära.)


Menar du att vargen utrotar människans överlevnad? De här e ju värre hittepå än scientologerna..
 
APU-ledaren fick stipendium av polischefen


Först mejade han ner en oskyldig pojke med polisbilen. Sedan deltog han i misshandeln av en bilist som drabbats av stroke för att senare hota en poliskollega. Två år efter hotet fick APU-ledaren ett resestipendium från länspolismästare Carin Götblad för att kunna åka på studieresa till USA. Bland annat gjordes studieresan för att ”skydda varg vid jaktbrottsutredningar”.

Sedan han och några andra poliser startade APU i Roslagen 2009 har många jägare, markägare och boende i Rialaområdet vittnat om en ofta hotfull attityd från medlemmar i APU-gruppen.
Åtta poliser har fått tillstånd av polismyndigheten att jobba med APU på sin fritid.




Hahahaa.......... Man orkar snart inte med detta skämt längre.


http://www.jaktojagare.se/aktuellt/apu-ledaren-fick-stipendium-av-polischefen
 
Hur kan det sitta och bråkas så mycket mot bara futtiga 200-talet vargar?? Det låter som om det var frågan om 5000 vargar. Här saknas totalt sinne för proportioner.

Raskesven
 
Hur kan det sitta och bråkas så mycket mot bara futtiga 200-talet vargar?? Det låter som om det var frågan om 5000 vargar. Här saknas totalt sinne för proportioner.
Raskesven

Det enda jag begär är att antalet minskar med 8 st -det är väl inte många?
-Då räddar jag jakten för ca 1000 personer eller 10 kvadratmil jaktmark.
-Kan du gå med på detta?
Nån annan får gärna ta dom...bara min bakgård blir fri.
 
Att Aktiv-jägare och supergeten inte begriper sådant. har varit uppenbart länge. De tror/vill tro/vill ge sken av att tro att är man motståndare mot att ytterliger minska den lilla vargstam på ca 230 djur som finns så är man "jaktmotståndare" och vill man öka den lilla spillran till de 500 djur evolutionsbiologist center kom fram till är man vargkramare. Nyanseringar är inte deras starka sida, och inte förmår de lära sig något heller. Forskning känner aktiv-jägare bara förakt för. Vad geten tycker om forskning vet jag inte.

/
Det är lite komiskt, men med bara människor som jagat älg innan vargen sakta börjat komma tillbaks, har det "förvaltats" fram en flyende älgstam- som passar vargen utmärkt. De älgar som stannat för att slåss har skjutits och selekterats bort, inte fört avkomma vidare, de älgar som flytt har i högre utsträckning klarat sig från människor, och fört en för vargen perekt avkomma vidare.

Hur ska vi komma til rätta med rovdjurshatareländet? För mig är det obegripligt att naturintresserade människor kan vara så trångsynta att de inte uppskattar den mångfald både älg, varg, samtliga djur som genom evolutionenen anpassats efter varandra utgör.

Här finns förresten en lustighet:
I Värmland finns så mycket älg att t.ex. 60 procent av ungtallarna har skador. Blir ”betydande förluster”. Receptet är ”ökad avskjutning av älg”:
http://www.vf.se/nyheter/allman/smak-efter-tallbarr-ger-svara-skogsskador

Å andra sidan finns i Värmland så lite älg på grund av vargen att jaktarrendena fått sänkas så det ”blir kännbart”:
http://www.vf.se/nyheter/allman/vargen-sanker-arrendepriser

Att vara både skogsägare och jaga älg är knepigt. Alldeles för jävligt! Spelar ingen roll om det är mycket eller litet älg, ”förluster” blir det ändå ;-) Svårt att vara både skogsägare och jaga älg. Vill en då skjuta av vargen så arrendet stiger i pris, eller skjuta av älgen så skogsskadorna minskar? Eller kanske skjuta av både älg och varg?

Nåja, mer varg ger ytterligare några hundratusen i arrrendeförluster, och många miljoner i uteblivna förluster när mer varg tar mer älg.

Om det blir betydande förluster pga för mycket älg, kan det inte finnas för mycket varg.
Om det finns för mycket varg kan inte älgen orsaka så betydande förluster.

Det finns alltså både för mycket och för lite älg, samtidigt och på samma plats.


Raskesven

Ja de logiska kullerbyttorna bland vargmotståndarna är minst sagt underliga, för att inte tala om skrattretande! :)

På tal om kostnader, reklamen om 40 000 viltolyckor per år får en verkligen att tänka till, snittkostnaden för samhället per viltolycka ligger på 65 000kr, viltolyckor kostar alltså Sverige miljardbelopp varje år i rena pengar, sedan är det alltid ett par människor varje år som mister livet i dessa olyckor.

Man tycker gott vargen skulle dra sitt strå till stacken och knapra lite fler älgar för samhällets skull. :)
 
Ja de logiska kullerbyttorna bland vargmotståndarna är minst sagt underliga, för att inte tala om skrattretande! :)

På tal om kostnader, reklamen om 40 000 viltolyckor per år får en verkligen att tänka till, snittkostnaden för samhället per viltolycka ligger på 65 000kr, viltolyckor kostar alltså Sverige miljardbelopp varje år i rena pengar, sedan är det alltid ett par människor varje år som mister livet i dessa olyckor.

Man tycker gott vargen skulle dra sitt strå till stacken och knapra lite fler älgar för samhällets skull. :)

Stängselkostanden = fem miljarder.
Omräknat till hela Sverige handlar stängslingen om mycket stora summor. Något som måste uppmärksammas, enligt Roger Engstrand.
– Med 4 000 meter stängsel per fårbesättning och 16 605 gårdar i Sverige blir totalsumman över 5 miljarder, varav fårägarna själva förväntas betala cirka 2 miljarder.
– Jordbruksverket har bara betalat ut 60 miljoner. Det fattas således 2 940 miljoner kronor från staten. Det vore intressant att från C-politiker få svar på hur den ökningen är planerad. För det finns väl en plan? undrar Roger Engstrand.


http://www.vargfakta.se/nyheter/ersattning-for-rovdjursstangsel-i-vastmanland-otillracklig/
 
Vill ni skapa en lång tråd....... skriv nåt om varg. Israel-Palestinakonflikten ter sig lättlöst vid jämförelse..............
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar