Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ja en enfaldig stackare har i flera vargtrådar försöka få oss att tro att fäbodar och renskötsel plötsligt skulle gå med god marginal bara inte vargen fanns... det är komik på hög nivå.

Komiskt? Jag vet inte vad fäbodbrukaren tjänar men jag har fantasi nog att tro att det inte är
den höga lönen som driver dom till det.
Djur på lösdrift kontra varg, innebär konflikt, känns det för svårt att förstå?
 
Komiskt? Jag vet inte vad fäbodbrukaren tjänar men jag har fantasi nog att tro att det inte är
den höga lönen som driver dom till det.

Nä det är det ingen som tror såvitt jag vet. Men kruxet är nog att det är så att lönen är lägre än vad som är möjligt att leva på. Då fäbodarna skapades fanns inget internet, ingen tidningleverans mm. det finns idag, och då behöver vi ett samhälle där näringarna ger en utkomst så vi kan betala för det.

Fäbod enligt gammal modell är nog inte en sådan näring. Den behöver nog uppdaters till att ske lite moderna om den ska kunna försörja någon som inte redan är rik.
 
Nä det är det ingen som tror såvitt jag vet. Men kruxet är nog att det är så att lönen är lägre än vad som är möjligt att leva på. Då fäbodarna skapades fanns inget internet, ingen tidningleverans mm. det finns idag, och då behöver vi ett samhälle där näringarna ger en utkomst så vi kan betala för det.

Fäbod enligt gammal modell är nog inte en sådan näring. Den behöver nog uppdaters till att ske lite moderna om den ska kunna försörja någon som inte redan är rik.

Skulle vi börja plocka bort alla stödpengar och bidrag vårt samhälle är uppbyggt på så skulle
världen se mycket annorlunda ut. Bättre är att i första hand ge dom dom grundläggande förutsättningarna -att slippa ett annat subventionerat intresse !
 
Skulle vi börja plocka bort alla stödpengar och bidrag vårt samhälle är uppbyggt på så skulle
världen se mycket annorlunda ut. Bättre är att i första hand ge dom dom grundläggande förutsättningarna -att slippa ett annat subventionerat intresse !

nej inte att plocka bort stödet till en enskild olönsam näring, plocka bort till alla. en näring som inte bär sig ska vi inte syssla med. det vet textilnäringen och varvsnäringen tex. Delar av IT håller på att lära sig samma sak. Istället för att sponsra olönsamhet så ska vi fokusera på det vi kan göra.

Fritidsintressen för vuxna får de betala själva.
 
nej inte att plocka bort stödet till en enskild olönsam näring, plocka bort till alla. en näring som inte bär sig ska vi inte syssla med. det vet textilnäringen och varvsnäringen tex. Delar av IT håller på att lära sig samma sak. Istället för att sponsra olönsamhet så ska vi fokusera på det vi kan göra.
Fritidsintressen för vuxna får de betala själva.

Vill du att vi plockar bort alla delar som inte är kommersiellt gångbara?
Ja till många delar så håller jag med dig...
 
Vill du att vi plockar bort alla delar som inte är kommersiellt gångbara?
Ja till många delar så håller jag med dig...

I princip ja. det finns alltid undantag som dyker upp. Men de flesta har idag andra yrken och bor på andra orter än sin farfar. Så är det bara, jag tycker inte att vi ska sponsra en liten del med skattepengar för att de vill ha det som deras farfar hade det (men med dagens bekvämligheter).

Sen gäller det alltid att räkna rätt. Såg tex häromkvällen på nyheterna en uträkning som visade att Årstafältet i södra stockholm var värt drygt 2 miljarder som obebygd yta. Det var värdeshöjningen från omkringliggande områden pga att de hade en grönyta (stockholmska för grönt område som dock inte är vildmark).

Tror man ska se över beräkningen av flera saker, så man räknar in dess totala värde på fastigheter, turism, resandeströmmar, skatteintäkter mm.

Jag säger inte att vargen blir lönsam då, men den kanske blir mera lönsam än idag. Särskilt om man rensar undan en del bidrag till otidsenliga företeleser som idag hamnar på vargens utgiftssida.

Och innan någon skriker om att jag vill krossa en livsstil som de vill ha. Jag kan inte heller få exakt det jag vill. Varför ska olika regler gälla i olika delar av landet?
 
Kulturarv kan inte klassas som en näring som andra. Det, och en levande landsbygd är något att vara rädd om.

Det gäller i stort sett i hela världen, ett land med självaktning vårdar sitt kulturarv och landsbygd.


...börjar man odla varg där så skall man åtminstone se till att de berörda inte tvingas sluta med det de sysslar med.
320 fårgårdar i Västmanland och stängselpengar till 5. Det är kriminellt.
 
Du får nog lära dig mera om skillnaden mellan industrier och kultur / kulturarv som nästan alltid behöver stödpengar.
Sen finns det samhällsviktiga företag som även dom behöver våra skattepengar.

Det handlar inte om att lära, det handlar om åsikter och värderingar. Det som i en landsända kan anses vara ett kulturarv är i en annan "bara" en industri. Mycket hemmablindhet i detta tror jag. Lite ödmjukhet inför andra landsändar med en annan historia är alltid klädsamt. Alla delar har oliak historia och ofta olika syn på vad som är kulturarv.
 
Jag säger inte att vargen blir lönsam då, men den kanske blir mera lönsam än idag. Särskilt om man rensar undan en del bidrag till otidsenliga företeleser som idag hamnar på vargens utgiftssida.
?

Om framtiden är svårt att sia om men jag törs ändå förutspå att vargen aldrig kommer att bli mer lönsam än dom värden som den tar bort...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar