Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Sen tänker jag inte försvara utländsk köttproduktion. Det har du helt missuppfattat.
Det är ju den jag vill undvika i möjligaste mån...

Men med din logik så blir det ju omöjligt..
 
Såg att Kina nyligen köpte en yta på 400 000 fotbollsplaner i Argentina. Regnskog skövlas, kemiska preparat pumpas ut. För att leverera sojabönor till Kina.
Kina stoppade dock handeln därifrån då det fanns för mycket lösningsmedel i sojaoljan - man tillsätter lösningsmedel för att utvinna mer. Nu är dock handeln igång igen tror jag.

bara som en parentes...

Det är ingen lösning, inte på något. Allt bara skjuts upp några år - men visst, någon "duktig" människa får ju känna sig nöjd så klart... Den värsta sortens lösningar.


Mindre folk - och folk som lever i en närproducerande landsbygd - det är lösningen. Icke genomförbart, kanske - men dock.

...men, nu så ser de "duktiga" till att förstöra detta - vargen är liksom kronan på deras bild av en fin och riktig natur. Dumma människor på landet får väl bygga stängsel.
"Bilar är ju farligare" osv...
 
Såg att Kina nyligen köpte en yta på 400 000 fotbollsplaner i Argentina. Regnskog skövlas, kemiska preparat pumpas ut. För att leverera sojabönor till Kina.
Kina stoppade dock handeln därifrån då det fanns för mycket lösningsmedel i sojaoljan - man tillsätter lösningsmedel för att utvinna mer. Nu är dock handeln igång igen tror jag.
bara som en parentes...
Det är ingen lösning, inte på något. Allt bara skjuts upp några år - men visst, någon "duktig" människa får ju känna sig nöjd så klart... Den värsta sortens lösningar.
Mindre folk - och folk som lever i en närproducerande landsbygd - det är lösningen. Icke genomförbart, kanske - men dock.
...men, nu så ser de "duktiga" till att förstöra detta - vargen är liksom kronan på deras bild av en fin och riktig natur. Dumma människor på landet får väl bygga stängsel.
"Bilar är ju farligare" osv...

Allvarligt talat så borde du undvika att diskutera sånt här med andra vuxna eftersom det blir så pinsamt med ditt osammanhängande svammel att man rodnar. Nittio procent av sojan du orerar om används till djurfoder. Vad som händer med djuren som äter detta foder får du räkna ut på egen hand. Du verkar helt uppriktigt sagt behöva all kognitiv gymnastik du kan få.
Om du nu med din lösning "mindre folk" menar färre människor eller att befintlig befolkning ska vara mer kortväxta är inte så lätt för oss svensktalande att förstå, men om du syftar på "färre människor" så är du välkommen att själv bli det första bidraget till den lösningen.
 
Sen tänker jag inte försvara utländsk köttproduktion. Det har du helt missuppfattat.
Det är ju den jag vill undvika i möjligaste mån...

Men med din logik så blir det ju omöjligt..

Problemet är bara att ungefär 99 procent av jordens befolkning är utlänningar och bor utomlands. Hur har du tänkt att svenska jägare och svensk köttindustri ska kunna leverera kött till alla dem?

Du är fast i att tänka lösningar för dig själv hemma på vedbobacken. Jag tänker globalt. Hur ska vi leva hållbart? En sak är säker, om nio miljarder människor ska äta 85 kilo kött om året då blir det ännu kärvare för de ekologiska systemen att stå pall.
 
Problemet är bara att ungefär 99 procent av jordens befolkning är utlänningar och bor utomlands. Hur har du tänkt att svenska jägare och svensk köttindustri ska kunna leverera kött till alla dem?
Du är fast i att tänka lösningar för dig själv hemma på vedbobacken. Jag tänker globalt. Hur ska vi leva hållbart? En sak är säker, om nio miljarder människor ska äta 85 kilo kött om året då blir det ännu kärvare för de ekologiska systemen att stå pall.

Nu är du väl onödigt fånig...Att ändra på hela världens överlevnadssystem kommer att bli ett
stort jobb. Men vi kan ju börja på vedbobacken. Och klarar vi inte av vedbobacken så tycker
jag att det ser rätt mörkt ut för resten av världen oxå..

-Jag upprepar frågorna från tidigare:
Hur jagar man vildsvin sportsligt?
Varför är människan en dålig predator?
Tar en enorm tid? Du som äter så lite kött skulle kunna försörja dig på en gris ett helt år
trots att du sålde halva grisen...?
Och sen är det din knepiga logik...varför skall man offra alla älgar för att det inte räcker till hela befolkningen? Varje sparad älg är väl ett steg i rätt riktning?
Alla 9 miljarder kan inte jaga, det förstår väl alla men är inte var och en skyldiga att hushålla med dom resurser som finns?
 
finns det inte någon form av motsatsförhållande mellan 9 miljarder människor och eko/biologiskt hållbarhet? kvittar det inte hur vi gör så bränner vi ljuset i båda ändarna?
 
finns det inte någon form av motsatsförhållande mellan 9 miljarder människor och eko/biologiskt hållbarhet? kvittar det inte hur vi gör så bränner vi ljuset i båda ändarna?

Man skulle kunna säga det som att ju fler människor som ska dela på resurserna och trängas i ekosystemen, ju försiktigare och mer sparsam måste var och en vara. Om alla fläkte på som genomsnittsamerikanen så skulle vi behöva ungefär tio jordklot för att det ska vara hållbart. Tyvärr har vi bara ett och ännu har ingen någon idé om hur vi ska kunna klona det.
 
Jag tycker det är märkligt att Mats inte förstår att det är mängden personer som är problemet. Hur födde man upp djur förr, och vad äter rådjuren, inte är svaret sojabönor i alla fall..

Ingen behöver döda sig själv för att bidra till en mindre folkmängd, det räcker med att inte yngla av sig så förbannat och det går fort. I teorin, om alla nöjde sig med ett barn, hade vi ju om ett par generationer bara varit hälften så många människor..

Jag förstår inte heller varför man måste börja stort. Många bäckar små, och man måste börja med någon av dom.

Mvh // Johannes
 
Vid närmare eftertanke är ju Sojabönan som proteinkälla helt fantastisk - den är inte enbart tämligen ohälsosam vid stor konsumtion, den dämpar även sexualdriften.

Sålunda helt klart ett väldigt bra alternativ för att bekämpa det riktiga problemet.
 
Lite komiskt faktiskt, och ska bli kul att se hur de folkvalda hanterar detta. Bråka med vargodlare eller ursprungsbefolkning... Nja, här vinner nog de sistnämnda. Det ser nog FN till om inte annat.

...eller hur är det? Har Sverige ratificerat den konventionen än?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg