Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hur blir vi av med vargelendet
- Trådstartare aktiv-jägare
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Men herregud?! Är argumenten för att utrota vargen nu nere på att övriga djur i skogen "springer omkring vettskrämda" eftersom vargen inte fäller 100% av alla byten den går efter?
Jösses Amalia!
Rovkramarnas fantasibilder om att rovdjuren kan välja ut dom "svaga och sjuka" är rena
rappakaljan. I verklighetens värld är det snarare tvärs om -dom skapar skadade och sjuka djur.
Argumentet att dom är dåliga jägare är ett argument som har tillkommit nu.
Sen finns det f ö hur många bra argument som helst att decimera stammen.
Men herregud?! Är argumenten för att utrota vargen nu nere på att övriga djur i skogen "springer omkring vettskrämda" eftersom vargen inte fäller 100% av alla byten den går efter?
Jösses Amalia!
Kossor kutar sällan i skogen, mest vettskrämda i hagarna:
http://www.vargfakta.se/nyheter/korna-sprang-genom-staketet/
Hästar, som ju vargen inte ger sig på, men om det likt Tages tes ändå nog ibland händer så kanske det går bra om man har flera hästar, som i Fellingsbro:
http://www.vargfakta.se/nyheter/hastar-fick-vargbesok-fellingsbro/
Sista fåret dödat vi fäbod med anor från 1500:talet, nu lägger man ned ett svenskt kulturarv:
http://www.vargfakta.se/nyheter/fabodbrukare-ger-upp-efter-vargattacker-orsa/
...jag kan räkna upp argument hur länge som helst.
Det kvittar ju iofs, rovdjurspolitiken är stendöd. Fortsättningen blir intressant/tragisk och baserat på begreppet "vad var det vi sa?".
Vilka rovdjur ska vi ha kvar då? Vilka rovdjur är det som kommer upp i samma effektivitet i sin jakt som människor med skjutvapen? Visst var det fullt acceptabelt med 20% skadeskjutningar på varg, så vi sätter väl gränsen där, vilka rovdjur kan garantera att de fäller minst 4 av 5 byten?
Skärp dig! Att rovdjur inte fäller alla byten de jagar är något fullt naturligt och inte det minsta ögonbrynshöjande. Det enda argumentet för att utrota vargen är att du får mindre att skjuta själv när det finns rovdjur i markerna som konkurrerar om bytesdjuren. Så länge du inte kan vara öppen och ärlig med att det är hela problematiken så är det omöjligt att ta dig på allvar!
Skärp dig! Att rovdjur inte fäller alla byten de jagar är något fullt naturligt och inte det minsta ögonbrynshöjande. Det enda argumentet för att utrota vargen är att du får mindre att skjuta själv när det finns rovdjur i markerna som konkurrerar om bytesdjuren. Så länge du inte kan vara öppen och ärlig med att det är hela problematiken så är det omöjligt att ta dig på allvar!
Vilka rovdjur ska vi ha kvar då? Vilka rovdjur är det som kommer upp i samma effektivitet i sin jakt som människor med skjutvapen? Visst var det fullt acceptabelt med 20% skadeskjutningar på varg, så vi sätter väl gränsen där, vilka rovdjur kan garantera att de fäller minst 4 av 5 byten?
Det enda?
Skapligt oförskämt mot alla tusentals djurhållare runt om i mellansverige. De flesta av dem kokar av ilska numera. Gissa hur de låter om några år, om de orkar hålla på så länge vill säga...
Rovkramarnas fantasibilder om att rovdjuren kan välja ut dom "svaga och sjuka" är rena
rappakaljan. I verklighetens värld är det snarare tvärs om -dom skapar skadade och sjuka djur.
Argumentet att dom är dåliga jägare är ett argument som har tillkommit nu.
Sen finns det f ö hur många bra argument som helst att decimera stammen.
Du tror alltså inte på Darwins utvecklingsteori? Eller är vargen i Sverige och dess bytesdjur ett unikt undantag från denna teori, arter som formats på helt andra sätt än genom det naturliga urvalet?
Vaddå ärlig..? Har du missat nåt? Främsta nackdelen med vargen är ju just bytesdjuren.
75.000 portioner per år var det nån som skrev. en högst betydande förlust, dessutom AA-kvalite
på maten.
Ja det drabbar mig och en väldig massa andra. Jag tror inte det drabbar dig, men ändå så är det en nackdel som är verklig.
Sen finns som bekant många andra nackdelar, sidan räcker inte till om jag ska nämna alla.
Enklare att du räknar upp fördelarna med vargen. Det borde vara snabbt överstökat...
Du tror alltså inte på Darwins utvecklingsteori? Eller är vargen i Sverige och dess bytesdjur ett unikt undantag från denna teori, arter som formats på helt andra sätt än genom det naturliga urvalet?
Jag har inte kritiserat Darwins teorier utan rovkramarnas förvirrade propaganda.
F ö tror jag att det var en "Utemats" och en "klager" som tyckte människan var dåliga jägare.
Lena Ek verkar vackla om licens-jakten 2013
-ser illa ut..
En svag chef slår neråt och smörar uppåt..är hon en sån?
-tyvärr så är det nog svenska modellen.
http://www.jagareforbundet.se/svens.../Beskeden-drojer-fran-miljoministern-1.19706/
Det är särskilt dom här citaten jag förundras över:
– Om vi dras inför EU-*domstolen tappar vi all makt över hur vi ska hantera varg*förvaltningen. Vi förlorar allt regionalt inflytande och kan inte ens besluta om skyddsjakter.
Vad innebär detta? ska vi skicka skyddsjaktsansökan till Bryssel?
Eller ska dom kalla hit jaktledare från frankrike/belgien?
Eller..hur kan vi förlora nåt som vi aldrig har haft?
-ser illa ut..
En svag chef slår neråt och smörar uppåt..är hon en sån?
-tyvärr så är det nog svenska modellen.
http://www.jagareforbundet.se/svens.../Beskeden-drojer-fran-miljoministern-1.19706/
Det är särskilt dom här citaten jag förundras över:
– Om vi dras inför EU-*domstolen tappar vi all makt över hur vi ska hantera varg*förvaltningen. Vi förlorar allt regionalt inflytande och kan inte ens besluta om skyddsjakter.
Vad innebär detta? ska vi skicka skyddsjaktsansökan till Bryssel?
Eller ska dom kalla hit jaktledare från frankrike/belgien?
Eller..hur kan vi förlora nåt som vi aldrig har haft?
Kan någon förklara för mig hur bland annat Estland kan jaga väldigt mycket varg? Är de bara med i EU på helgerna eller nåt?
Jag har inte kritiserat Darwins teorier utan rovkramarnas förvirrade propaganda.
F ö tror jag att det var en "Utemats" och en "klager" som tyckte människan var dåliga jägare.
Din kritik skulle ju innebära att du inte tror på det naturliga urvalet.
Och ja, människan är en dålig predator (vänligen notera distinktionen mellan predator och jägare i den bemärkelse vi använder ordet till vardags) - inte by default, utan under rådande omständigheter och med rådande jaktmetoder. Hur menar du annars att tex vildsvinsjakten så som den går till idag skulle kunna göra ett urval som stärker vildsvinsstammen? Vargen väljer ju ut det djur som framstår som svagt medan du skjuter första bästa gris som kommer fram till åteln. En gris du knappt kan se i mörkret, än mindre följa och avgöra beteende osv.
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Varför blir så många vargar överkörda? | Vilda djur | 23 | ||
Den växande svenska vargstammen blir ny turistindustri | Vilda djur | 5 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg