Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Lite komiskt faktiskt, och ska bli kul att se hur de folkvalda hanterar detta. Bråka med vargodlare eller ursprungsbefolkning... Nja, här vinner nog de sistnämnda. Det ser nog FN till om inte annat.

...eller hur är det? Har Sverige ratificerat den konventionen än?

Om bara någon började tala sanning så. Bara för att man är ordförande i en sameby så innebär det ju inte att man är 100% sanningsenlig verkar det som.

Men att rennäringen är ett svart hål vet ju de flesta på utsidan sen länge. Det har ju utretts ett otal gånger. Kul bara att fler nu utreder det
 
Om bara någon började tala sanning så. Bara för att man är ordförande i en sameby så innebär det ju inte att man är 100% sanningsenlig verkar det som.

Men att rennäringen är ett svart hål vet ju de flesta på utsidan sen länge. Det har ju utretts ett otal gånger. Kul bara att fler nu utreder det

Förvisso, men det kvittar nog eftersom det är en ursprungsbefolkning. FN kommer att äta upp staten om de skulle gå in och tala om för samerna hur de skall göra.
...om vi nu har skrivit på det hela fullt ut förstås. Lite tveksam till det faktiskt.
 
Förvisso, men det kvittar nog eftersom det är en ursprungsbefolkning. FN kommer att äta upp staten om de skulle gå in och tala om för samerna hur de skall göra.
...om vi nu har skrivit på det hela fullt ut förstås. Lite tveksam till det faktiskt.

tror inte vi har det, men även om vi har det så regleras knappast rovdjursersättningen där, Snarare ägandet till marken kan få sig en törn för "nybyggarna"
 
Jag tycker det är märkligt att Mats inte förstår att det är mängden personer som är problemet. Hur födde man upp djur förr, och vad äter rådjuren, inte är svaret sojabönor i alla fall..

Ingen behöver döda sig själv för att bidra till en mindre folkmängd, det räcker med att inte yngla av sig så förbannat och det går fort. I teorin, om alla nöjde sig med ett barn, hade vi ju om ett par generationer bara varit hälften så många människor..

Jag förstår inte heller varför man måste börja stort. Många bäckar små, och man måste börja med någon av dom.
Jag tror på linjen att belasta ekosystemen så lite som möjligt, vilket jag försöker praktisera. Du tror på mindre folkmängd vilket du då får bidra till genom att inte skaffa några barn samt att se till att inte bli så gammal, vilket är den andra änden av problemet - ju friskare och rikare folk blir, ju längre blir medellivslängden. Det handlar inte bara hur många som föds utan om hur länge de lever. Skulle hela jordens befolkning få samma medellivslängd som vi nu har i Sverige skulle befolkningsökningen bli betydligt brantare, även om färre barn föddes.
Och sojabönor är bara en liten del av svaret. Den viktigaste biten är att få bukt med den sjukliga överkonsumtionen av onödigt skräp - varav kött är en del.
Och om vi ska titta på hur de gjorde förr som du föreslår..tja, inte bankade de i sig 85 kilo kött per år i alla fall.
 
tror inte vi har det, men även om vi har det så regleras knappast rovdjursersättningen där, Snarare ägandet till marken kan få sig en törn för "nybyggarna"

Sant. Vore spännande om det skedde; samerna går till FN, och då tar det hus i helsicke - oavsett. Tror inte staten vågar detta. Men det vore verkligen intressant.
 
Enligt SLU som hördes på radion idag så tror dom att kaniner är framtidens storsäljare
i köttdiskarna framöver.
Mycket ekologiskt och lättodlad produkt, borde kunna konkurrera med kyckling.

Dom nämnde även vildsvin som en intressant produkt som dom hoppas på mer av i köttdiskarna.
-sen hörde jag inte hela programmet......
 
Jag tror på linjen att belasta ekosystemen så lite som möjligt, vilket jag försöker praktisera. Du tror på mindre folkmängd vilket du då får bidra till genom att inte skaffa några barn samt att se till att inte bli så gammal, vilket är den andra änden av problemet - ju friskare och rikare folk blir, ju längre blir medellivslängden. Det handlar inte bara hur många som föds utan om hur länge de lever. Skulle hela jordens befolkning få samma medellivslängd som vi nu har i Sverige skulle befolkningsökningen bli betydligt brantare, även om färre barn föddes.
Och sojabönor är bara en liten del av svaret. Den viktigaste biten är att få bukt med den sjukliga överkonsumtionen av onödigt skräp - varav kött är en del.
Och om vi ska titta på hur de gjorde förr som du föreslår..tja, inte bankade de i sig 85 kilo kött per år i alla fall.

Innan då börjar lösa dom stora världsproblemen så tycker jag att du borde ägna dig åt dom
mera närliggande eko-frågorna som jag ställde till dig nyss......
 
Jo, tyvärr är nog 20% skadskjutningar inte alls ovanlig oavsett vilket djur det än gäller. I Sverige får ju ingen sådan forskning göras, det stoppar ju Svenska Jägareförbundet, men forskning i Norge har visat att 10 % av förstaskotten mot älg er ett bomskott eller skadeskott (förmodligen betydligt fler eftersom själva kontrollen minskar felskjutningarna), och efter uppföljningsskott och eftersök uppskattas 1% av de påskjutna älgarna leva vidare med skottskada.

Enligt vad jag sett med egna ögon så har vargen misslyckats dom allra flesta av sina jakter.
Misslyckade jaktförsök kan vara så mycket som 80% grovt uppskattat.
 
Varför inte på obdjuktion? Det kan ju vara nåt genetiskt fel.
Nuförtiden spårar vi mycket varg här och vi har sett ett stort
antal jaktförsök men ännu inget kadaver.

Men om de aldrig lyckas så kan de ju inte vara ett problem för någon, de dör inom några veckor. Så luta dig du tillbaka och invänta att de dör av svält.

Fattar inte vad allt liv är om då de uppenbarligen inte tar några bytesdjur.
 
Men om de aldrig lyckas så kan de ju inte vara ett problem för någon, de dör inom några veckor. Så luta dig du tillbaka och invänta att de dör av svält.
Fattar inte vad allt liv är om då de uppenbarligen inte tar några bytesdjur.

Eftersom dom lever så lär dom väl uppenbarligen lyckas ibland.

Resten av bytesdjuren springer omkring vettskrämda och skadade...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg