Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vad är en felskjutning? Enligt min mening är ett avlossat skott mot ett djur om inte träffar rätt eller träffar alls en felskjutning. Bomskott säger ganska mycket om hur kompetent skytten är enligt min mening. Ju mindre kapabel en jägare är till att träffa ju större risk är det att personen inte är kapabel till att ens ”träffa rätt” när den väl lyckas få iväg ett skott som faktiskt träffar djuret.
Jägare som slänger iväg skott hur som helst är enligt mig inte bara inkompetenta utan direkt farliga och respekterar knappast "grundregeln".
Du har fortfarande inte besvarat frågan om grundregeln gäller alla djur. Ja eller nej?
Erik.

Grundregeln gäller alla djur...ja

Jag var ju inte på någon plats där dom (fel-)sköt varg, så jag kan ju bara uttala mig i generella
termer. Bäst är att fråga skytten själv
I jakt finns faktiskt den möjligheten att även den bästa misslyckas.
Men en felskjutning behöver inte vara en felskjutning bara för att djuret inte låg kvar på platsen.
Det kan ha varit ett lungskott som var en godkänd träff men som inte gav knall-o-fallverkan.
Ungefär som jag beskrev älgjakten i det tidigare inlägget.

Ifall det det hade varit ett bomskott så måste länstyrelsepersonal styrka detta på plats.
(vilket drar ut på tiden)
 
Vad är en felskjutning? Enligt min mening är ett avlossat skott mot ett djur om inte träffar rätt eller träffar alls en felskjutning. Bomskott säger ganska mycket om hur kompetent skytten är enligt min mening. Ju mindre kapabel en jägare är till att träffa ju större risk är det att personen inte är kapabel till att ens ”träffa rätt” när den väl lyckas få iväg ett skott som faktiskt träffar djuret.
Jägare som slänger iväg skott hur som helst är enligt mig inte bara inkompetenta utan direkt farliga och respekterar knappast "grundregeln".
Du har fortfarande inte besvarat frågan om grundregeln gäller alla djur. Ja eller nej?
Erik.

Dags för en motfråga:
Är det för dig viktigare att vargen dog en skonsam död än nåt annat djur?
Eller djuret som ägde biffen som du har på tallriken?
 
Jag kompromissar redan. Jag dricker mjölk (av bekvämlighet för att slippa krångla så mycket som veganer tvingas att göra) och jag äter fisk jag själv fångat. Om jag levde så att jag kunde ha egna djur eller om jag kunde hitta en jaktform som kändes mer sportslig kunde jag tänka mig att äta lite kött, kanske några gånger per år. Anledningarna att inte äta kött är så många att det vore bättre att vända på frågan; Varför ska man äta kött? Aspekterna är både personliga hälsosynpunkter, allmänna miljöperspektiv, personliga miljöperspektiv, världsomspännande rättvise- och fördelningsfrågor samt moraliska synpunkter på djurhållning. Kort sagt: Om nu en hög köttkonsumtion i den rika världen innebär en massa allvarliga hälsorisker, innebär att världssvälten upprätthålls, miljön skövlas , intaget av ackumulerande miljögifter blir högt, övervikt, en massa lidande för djuren, etc, etc står på minussidan... Vad står då på plussidan? Gamla vanor och att man tycker det är gott med kött?
För min del ett ganska enkelt val.

Jag är på väg ditt håll fast man är redan äldre men att ändra sina vanor för att
inte gynna industrikött som är inhuman och skadlig.
Kyckling la jag av för två år sen Norsk kasse Lax för ett år sen.
Sen äter jag mest lammkött som bönder i min närhet har fött upp.
Håller med dig att vi äter alldeles för mycket kött i vardagen, förr i tiden var det mycket mindre kött som man åt för att klara sig.
Mer Vegetarisk föda för alla så har vi en bättre chans att få en mer demokratisk samhälle globalt och mindre svält
Det var väl lite inlägg om Halal slakt att den var inte OK och samma gäller i så fall kosherslakten som tillhör judendomen så bara att ta upp muslimska traditioner så bör man också ta den judiska kulturen med.
Men värst är vi i väst med våran djurhållning och dens konsekvenser
Föredrar vilt i stället för industri kött.
 
lite lattjo är det i LCHFéns tidevarv.. alla vet numera att man ska driva i sig bacon och inte äta potatis.. jaja, att det fungerar det vet vi, varför vet färre och om dom förstått mekaniken i detta så kanske dom varit lite försiktigare.. dock är det så att vi äter för mycke kolhydrater och det finns en historisk och politisk förklaring till detta.. men när folk ska äta mer protein och fett så är det inte bacon man, man kan äta mycket fett och protein från en vegetarisk kost, kött bör man alltid vara sparsam med.. däremot mer bönor, baljväxter, nötter osv.
 
Problemet är överbefolkning - det löses verkligen inte genom att äta tofu eller sojakorv. Men det kanske dövar samvetet på någon som mår dåligt. Löser man inte överbefolkningsproblemet så lär vi ju ha andra problem än slaktmetoder att orda om. Fast det har vi ju onekligen redan.



Att dissa kött och tro sig sitta på nån lösning för världen - lite samma tanke som att återinföra varg då "det är minsann så naturen ska vara!".
Vargar i villaområden, sockerplantage i brasilien för att driva bilar "ekologiskt" - samma IQnivå...

Ett sorgligt resonemang i en rätt sorglig värld. Men kanske lite gulligt i sin enfald ändå - "jag räddar världen, skogen och alla fiskar"

...och hatar er andra medan jag gör det - veganpower.
 
Problemet är överbefolkning .

simple as that.. vi löser inte problemen utan skjuter dom snett framåt.. det kvittar vad ci gör så tär vi på jordens resurser snabbare än dom återhämtar sig, sparar vi tid på ett ställe så drar det iväg på nästa.. detta är ingen ursäkt men en förklaring.. sedan gör jag som många andra, medan vi sakta begår kollektivt självmord så försöker jag leva enligt det jag tror tär så lite som min livssituation tillåter.
 
simple as that.. vi löser inte problemen utan skjuter dom snett framåt.. det kvittar vad ci gör så tär vi på jordens resurser snabbare än dom återhämtar sig, sparar vi tid på ett ställe så drar det iväg på nästa.. detta är ingen ursäkt men en förklaring.. sedan gör jag som många andra, medan vi sakta begår kollektivt självmord så försöker jag leva enligt det jag tror tär så lite som min livssituation tillåter.

Exakt. Jag gör detsamma. Blir dock väldigt provocerad när någon som bor i storstaden skall berätta för mig hur livet på landet, eller livet i stort, skall vara. Deras miljöavtryck (eller vad det heter) kontra mitt uppvägs ju knappast av tofu.

Kontentan av vargtramset:
mindre med närproducerad mat, färre som vill bo på landet. Ergo - en sämre planet.
Men ett dövat samvete på en stackare i stan...
 
Dags för en motfråga:
Är det för dig viktigare att vargen dog en skonsam död än nåt annat djur?
Eller djuret som ägde biffen som du har på tallriken?

Nej det är inte viktigare att Vargen dog en skonsam död än något annat djur. Men låt oss säga att det bara var 4 st felskjutningar så var det endå 20% av skotten som avlossades (2010) vilket man måste säga är anmärkningsvärt.
Har svårt att tro att siffrorna är så höga vid annan jakt, tex älgjakten.

Erik.
 
Nej det är inte viktigare att Vargen dog en skonsam död än något annat djur. Men låt oss säga att det bara var 4 st felskjutningar så var det endå 20% av skotten som avlossades (2010) vilket man måste säga är anmärkningsvärt.
Har svårt att tro att siffrorna är så höga vid annan jakt, tex älgjakten.

Erik.

Jo, tyvärr är nog 20% skadskjutningar inte alls ovanlig oavsett vilket djur det än gäller. I Sverige får ju ingen sådan forskning göras, det stoppar ju Svenska Jägareförbundet, men forskning i Norge har visat att 10 % av förstaskotten mot älg er ett bomskott eller skadeskott (förmodligen betydligt fler eftersom själva kontrollen minskar felskjutningarna), och efter uppföljningsskott och eftersök uppskattas 1% av de påskjutna älgarna leva vidare med skottskada.
 
Var och en må leva efter sin övertygelse...smart att inte vara en vegan-nörd.
Hur ser du på det faktum att det mesta av våra vegetabilier på vintern har färdats runt halva jorden?
Och ofta importeras det från ett U-land där en svältande befolkning inte har råd att köpa det sjäv.
Om man berättar för samma svältande befolkning att vi offrar vårt bästa kött till vargarna.
-Se hur rika vi är...är det ett hån mot dom tycker du?
Det finns många ecologiska och djurhumanitära alternativ på kött för den som vill.
Köp vilt-kött eller hjortar uppfödda i hägn.
Eller varför inte jaga vildsvin själv, du som är från sörmland.

Jag skulle inte kalla veganer för nördar. Jag respekterar i högre grad människor som tänkt och tagit egna beslut om livsstil än dem som bara "gör som alla andra" och över huvud taget inte reflekterar eller funderar över sitt ansvar som världsmedborgare.
Sedan förstår jag inte vad du menar med "mina vegetabilier". Jag äter ju samma vegetabilier som alla andra. Den enda skillnaden mellan mig och en köttätare är ju att jag ersätter vissa essentiella aminosyror från animalisk kost med vegetabiliska sådana. Det handlar om några gram protein per dag - resten av kosten kan ju vara densamma som din. Om du dessutom beaktar det faktum att de allra flesta har en stor och skadlig överkonsumtion av protein så förstår du säkert att jag inte behöver ersätta allt det onödiga. Soja är ett enkelt sätt att ersätta animaliskt protein, men långt ifrån det enda. Mycket av den ekologiska soja jag köper är odlad i Europa. I ett vidare perspektiv inget större problem med tanke på all onödig smörja som transporteras kors och tvärs över Europa - mineralvatten, godis, kött och vin.
Sen måste du ju tänka i större perspektiv än hur "du och jag gör". Om du oroar dig för att mina vegetabilier importeras från fattiga länder med svältande befolkningar så borde du väl oroa dig mer för motsvarande näring som en genomsnittlig köttätare förbrukar - i snitt går det åt 5-6 kg fullvärdigt växtprotein för att framställa 1 kg djurprotein. En köttätare konsumerar alltså protein som ytterligare fem människor kunde ha levt på. Dessutom pressar efterfrågan upp priserna på växtprotein på världsmarknaden. Och nu har jag inte ens tagit upp problematiken med miljögifter och miljöpåverkan.
Där ser du hur fel du tänker. För du hade väl inte tänkt lösa problemet med att nio miljarder människor ska föda sig på jakt runt husknuten? Bara i Sverige - med sina stora och glesbefolkade skogar - skulle vi behöva 965 miljoner kilo kött varje år för att tillfredsställa köttätarna. Hur många älgar blir det?
Som sagt, jag kräver inte av någon att de ska orka bli vegetarianer. Men jag kräver att man ska veta vad man pratar om.

Och jaga vildsvin... Det tar en enorm tid om man ska jaga sportsligt, knappast värt besväret. Och eftersom jag anser att människan är en ganska dålig predator tycker jag att en bättre lösning vore om vargen fick bre ut sig. Jag vet att vargen undviker att ta vildsvin i det längsta, men om vargstammen fick växa i fred skulle de säkert börja ge sig på grisarna också.
 
UteMats;578150 Och jaga vildsvin... Det tar en enorm tid om man ska jaga sportsligt sa:
Dina svar föder mera frågor:
Hur jagar man vildsvin sportsligt?
Varför är människan en dålig predator?
Tar en enorm tid? Du som äter så lite kött skulle kunna försörja dig på en gris ett helt år
trots att du sålde halva grisen...?
Och sen är det din knepiga logik...varför skall man offra alla älgar för att det inte räcker till helabefolkningen? Varje sparad älg är väl ett steg i rätt riktning?
Alla 9 miljarder kan inte jaga, det förstår väl alla men är inte var och en skyldiga att hushålla med dom resurser som finns?

Vad jag menar med vegetabilier på vintern är att på vintern är nästan alla grönskar importerade.
Det finns dom som menar att på vintern skall vi dra ner på frukt och grönsaker av dels
den anledningen och dels att kroppen vill det.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg