Du är alltså bara avundsjuk, det förklarar ju en del.
Fötter? Ja ja, så ser väl vargen ut i dina sagoböcker.
Med "fötter" syftade jag på alla levande varelser i Svea Rike.
Du är alltså bara avundsjuk, det förklarar ju en del.
Fötter? Ja ja, så ser väl vargen ut i dina sagoböcker.
Vad är en felskjutning? Enligt min mening är ett avlossat skott mot ett djur om inte träffar rätt eller träffar alls en felskjutning. Bomskott säger ganska mycket om hur kompetent skytten är enligt min mening. Ju mindre kapabel en jägare är till att träffa ju större risk är det att personen inte är kapabel till att ens ”träffa rätt” när den väl lyckas få iväg ett skott som faktiskt träffar djuret.
Jägare som slänger iväg skott hur som helst är enligt mig inte bara inkompetenta utan direkt farliga och respekterar knappast "grundregeln".
Du har fortfarande inte besvarat frågan om grundregeln gäller alla djur. Ja eller nej?
Erik.
Vad är en felskjutning? Enligt min mening är ett avlossat skott mot ett djur om inte träffar rätt eller träffar alls en felskjutning. Bomskott säger ganska mycket om hur kompetent skytten är enligt min mening. Ju mindre kapabel en jägare är till att träffa ju större risk är det att personen inte är kapabel till att ens ”träffa rätt” när den väl lyckas få iväg ett skott som faktiskt träffar djuret.
Jägare som slänger iväg skott hur som helst är enligt mig inte bara inkompetenta utan direkt farliga och respekterar knappast "grundregeln".
Du har fortfarande inte besvarat frågan om grundregeln gäller alla djur. Ja eller nej?
Erik.
Jag kompromissar redan. Jag dricker mjölk (av bekvämlighet för att slippa krångla så mycket som veganer tvingas att göra) och jag äter fisk jag själv fångat. Om jag levde så att jag kunde ha egna djur eller om jag kunde hitta en jaktform som kändes mer sportslig kunde jag tänka mig att äta lite kött, kanske några gånger per år. Anledningarna att inte äta kött är så många att det vore bättre att vända på frågan; Varför ska man äta kött? Aspekterna är både personliga hälsosynpunkter, allmänna miljöperspektiv, personliga miljöperspektiv, världsomspännande rättvise- och fördelningsfrågor samt moraliska synpunkter på djurhållning. Kort sagt: Om nu en hög köttkonsumtion i den rika världen innebär en massa allvarliga hälsorisker, innebär att världssvälten upprätthålls, miljön skövlas , intaget av ackumulerande miljögifter blir högt, övervikt, en massa lidande för djuren, etc, etc står på minussidan... Vad står då på plussidan? Gamla vanor och att man tycker det är gott med kött?
För min del ett ganska enkelt val.
Problemet är överbefolkning .
simple as that.. vi löser inte problemen utan skjuter dom snett framåt.. det kvittar vad ci gör så tär vi på jordens resurser snabbare än dom återhämtar sig, sparar vi tid på ett ställe så drar det iväg på nästa.. detta är ingen ursäkt men en förklaring.. sedan gör jag som många andra, medan vi sakta begår kollektivt självmord så försöker jag leva enligt det jag tror tär så lite som min livssituation tillåter.
Dags för en motfråga:
Är det för dig viktigare att vargen dog en skonsam död än nåt annat djur?
Eller djuret som ägde biffen som du har på tallriken?
Nej det är inte viktigare att Vargen dog en skonsam död än något annat djur. Men låt oss säga att det bara var 4 st felskjutningar så var det endå 20% av skotten som avlossades (2010) vilket man måste säga är anmärkningsvärt.
Har svårt att tro att siffrorna är så höga vid annan jakt, tex älgjakten.
Erik.
Var och en må leva efter sin övertygelse...smart att inte vara en vegan-nörd.
Hur ser du på det faktum att det mesta av våra vegetabilier på vintern har färdats runt halva jorden?
Och ofta importeras det från ett U-land där en svältande befolkning inte har råd att köpa det sjäv.
Om man berättar för samma svältande befolkning att vi offrar vårt bästa kött till vargarna.
-Se hur rika vi är...är det ett hån mot dom tycker du?
Det finns många ecologiska och djurhumanitära alternativ på kött för den som vill.
Köp vilt-kött eller hjortar uppfödda i hägn.
Eller varför inte jaga vildsvin själv, du som är från sörmland.
UteMats;578150 Och jaga vildsvin... Det tar en enorm tid om man ska jaga sportsligt sa:Dina svar föder mera frågor:
Hur jagar man vildsvin sportsligt?
Varför är människan en dålig predator?
Tar en enorm tid? Du som äter så lite kött skulle kunna försörja dig på en gris ett helt år
trots att du sålde halva grisen...?
Och sen är det din knepiga logik...varför skall man offra alla älgar för att det inte räcker till helabefolkningen? Varje sparad älg är väl ett steg i rätt riktning?
Alla 9 miljarder kan inte jaga, det förstår väl alla men är inte var och en skyldiga att hushålla med dom resurser som finns?
Vad jag menar med vegetabilier på vintern är att på vintern är nästan alla grönskar importerade.
Det finns dom som menar att på vintern skall vi dra ner på frukt och grönsaker av dels
den anledningen och dels att kroppen vill det.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Varför blir så många vargar överkörda? | Vilda djur | 23 | ||
Den växande svenska vargstammen blir ny turistindustri | Vilda djur | 5 |