Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
1 Vegetarier från t ex ICA gör att du lever max ca 7 år! (gravida lite kortare).
Svar: I så fall hade jag varit död 2005. Vad jag vet är jag inte det. Har dessutom cyklat hela Norges kust och klappat i mig mellan 6-7Mchal/ dag. Undantagen var några få burkar makrill och tre fiskar som jag åt på grund av at jag fångat dem själv eller fått dem som gåva. I sammanhanget är det försvinnande lite av det totala proteinintaget. 2000-2010 var jag helt utan animalier.

2 Enbart kött kan du leva hur länge som helst på.
Svar: Nej. Man blir inte odödlig för att man äter kött. Livslängden torde tillochmed gå ner en aning. Om man däremot äter hela djuret kommer man längre.

3 Vegetantänkandet uppstod runt medelhavsländerna för ett par tusen år sedan.
Svar: Indien, Egypten och Greekland var ganska samtida.

4 Inget djur är vegetarian (i betydelsen 100%).
Svar: Med tanke på att en ko har en så avancerad metabolism att den kan överleva på wellpapp anser jag att det finns gott om djur som i sin konstruktion är vegetarianer men ett och annat kvalster, maskar och insekter lär följa med födan.

5 Medelhavstänket (enligt ovan) var ett påbud av en kung som ansåg att maten inte räckte till.
Svar: I den Grekiska, Egyptiska och Indiska vågen fanns någon typ av spiritualism, reningsprocesser och medecinska aspekter inblandade. Det var också mycket sofistikerade och högt stående samhällen för sin tid.

6 Människan tog språnget från ap-stadiet samtidigt (och pga) som hon gick över på köttdiet.
Svar: Sannolikt ja. Vi kan också göra en logisk slutsats och utvecklas vidare genom att nu minska vår köttkonsumtion.
 
1 Vegetarier från t ex ICA gör att du lever max ca 7 år! (gravida lite kortare).
Svar: I så fall hade jag varit död 2005. Vad jag vet är jag inte det. Har dessutom cyklat hela Norges kust och klappat i mig mellan 6-7Mchal/ dag. Undantagen var några få burkar makrill och tre fiskar som jag åt på grund av at jag fångat dem själv eller fått dem som gåva. I sammanhanget är det försvinnande lite av det totala proteinintaget. 2000-2010 var jag helt utan animalier.
Kommentar: Du skriver inte om du tog dina B12-piller, om inte så kan fiskarna ha räddat dig.

2 Enbart kött kan du leva hur länge som helst på.
Svar: Nej. Man blir inte odödlig för att man äter kött. Livslängden torde tillochmed gå ner en aning. Om man däremot äter hela djuret kommer man längre.
Kommentar: Rent kött innehåller 100% av vad du behöver. En annan sak är om man mår bra
rent fysiskt i magen.Egentligen bör man nog äta dom osmältbara delarna oxå


3 Vegetantänkandet uppstod runt medelhavsländerna för ett par tusen år sedan.
Svar: Indien, Egypten och Greekland var ganska samtida.
Kommentar: inga

4 Inget djur är vegetarian (i betydelsen 100%).
Svar: Med tanke på att en ko har en så avancerad metabolism att den kan överleva på wellpapp anser jag att det finns gott om djur som i sin konstruktion är vegetarianer men ett och annat kvalster, maskar och insekter lär följa med födan.
Kommentar: det är maskarna och småkrypen som räddar dom.Skulle vi utfodra dom enbart med tvättade ICA vegetarier så dör dom

5 Medelhavstänket (enligt ovan) var ett påbud av en kung som ansåg att maten inte räckte till.
Svar: I den Grekiska, Egyptiska och Indiska vågen fanns någon typ av spiritualism, reningsprocesser och medecinska aspekter inblandade. Det var också mycket sofistikerade och högt stående samhällen för sin tid.
Kommentar: Jag säger inte emot..men påbudet från kungen känner du inte till -sen kan ju han
gjort att påbudet blev heligt.


6 Människan tog språnget från ap-stadiet samtidigt (och pga) som hon gick över på köttdiet.
Svar: Sannolikt ja. Vi kan också göra en logisk slutsats och utvecklas vidare genom att nu minska vår köttkonsumtion
Kommentar: javist men lagom är bäst!

.

Varför blir en vegan helvegan? Varför inte slänga in nån köttbulle då och då?
-Du är man ju på den säkra sidan.
 
I mitt fall handlar det helt enkelt om att jag inte är bekväm med att döda däggdjur. Som konsument bär jag det etiska ansvaret och även när det gäller produkter från djur vet jag att individerna så småningom går till slakt. Ska gå en självhushållningskurs och försöka vara med på getslakt för att se hur jag hanterar det hela. Ska gå från ett liv som alla kan leva till ett liv som ett fåtal kan leva. Har gett marknaden 10 år att svänga över och är less på att dra lasset. Folk skiter i vilket. Jag ska inga barn ha så för min del kan vi börja elda dioxin. Vem bryr sig?

För att svara på dina kommentarer så lagrar kroppen B-12 i sju år. Det är med andra ord otroligt viktigt. Hade du haft det minsta lilla intresse för vad andra skriver hade du också redan förstått att jag äter tillskott. Tillskott som inte är av animaliskt ursprung.

Människan är blandkostare och vi har inte en magsmältning som är optimerad för ren köttkonsumtion. De flesta rapporter jag har läst säger att kött, och då speciellt rött kött INTE är bra för oss men om det tryta de lärda.
 
I mitt fall handlar det helt enkelt om att jag inte är bekväm med att döda däggdjur. Som konsument bär jag det etiska ansvaret och även när det gäller produkter från djur vet jag att individerna så småningom går till slakt. Ska gå en självhushållningskurs och försöka vara med på getslakt för att se hur jag hanterar det hela. Ska gå från ett liv som alla kan leva till ett liv som ett fåtal kan leva. Har gett marknaden 10 år att svänga över och är less på att dra lasset. Folk skiter i vilket. Jag ska inga barn ha så för min del kan vi börja elda dioxin. Vem bryr sig?

För att svara på dina kommentarer så lagrar kroppen B-12 i sju år. Det är med andra ord otroligt viktigt. Hade du haft det minsta lilla intresse för vad andra skriver hade du också redan förstått att jag äter tillskott. Tillskott som inte är av animaliskt ursprung.

Människan är blandkostare och vi har inte en magsmältning som är optimerad för ren köttkonsumtion. De flesta rapporter jag har läst säger att kött, och då speciellt rött kött INTE är bra för oss men om det tryta de lärda.

Det är nog ingen som mår bra av rent kött. Det gör inte ens vargen, och det är väl därför han
vräker i sig hela djuret. Sen skiter han ut dom osmältbara delarna typ päls benmjöl och klövar.
Men rent principellt klarar vi oss med rent kött, bortsett från att vi behöver något för den fysiska
magsmältningen. Det behöver inte innehålla näringsämnen.

-Hur dom tillverkar B12 känner jag inte till. Det kan ju möjligen vara syntetiskt?
 
I mitt fall handlar det helt enkelt om att jag inte är bekväm med att döda däggdjur. Som konsument bär jag det etiska ansvaret och även när det gäller produkter från djur vet jag att individerna så småningom går till slakt. Ska gå en självhushållningskurs och försöka vara med på getslakt för att se hur jag hanterar det hela. Ska gå från ett liv som alla kan leva till ett liv som ett fåtal kan leva. Har gett marknaden 10 år att svänga över och är less på att dra lasset. Folk skiter i vilket. Jag ska inga barn ha så för min del kan vi börja elda dioxin. Vem bryr sig?

För att svara på dina kommentarer så lagrar kroppen B-12 i sju år. Det är med andra ord otroligt viktigt. Hade du haft det minsta lilla intresse för vad andra skriver hade du också redan förstått att jag äter tillskott. Tillskott som inte är av animaliskt ursprung.

Människan är blandkostare och vi har inte en magsmältning som är optimerad för ren köttkonsumtion. De flesta rapporter jag har läst säger att kött, och då speciellt rött kött INTE är bra för oss men om det tryta de lärda.

Slakt är intressant och något alla bör deltaga vid. Särskilt yngre människor. Det ger respekt för livet, och i förlängningen oss själva.


...tycker du låter väl bitter - och att du skriver i detta forum tyder väl på att du egentligen vill bry dig..?


Vad gäller detta med kött och nyttighet - arkeologiskt så ser vi att människan blev sjukare när hon blev bonde. Därmed inte sagt att kött är nyttigt, men människan var friskare när hon var samlare/jägare. Spännande att fundera kring, om inte annat.
 
Vad gäller detta med kött och nyttighet - arkeologiskt så ser vi att människan blev sjukare när hon blev bonde. Därmed inte sagt att kött är nyttigt, men människan var friskare när hon var samlare/jägare. Spännande att fundera kring, om inte annat.

Nja, det där har du nog missuppfattat. Människan blev betydligt friskare som jordbrukare framför allt pga av den jämnare och tryggare tillgången på föda, vilket bla visas av den kraftigt ökade förväntade livslängden och den stora ökningen av antalet människor. Det du är ute och seglar efter är att arkeologerna hittar förslitningsskador på människoskelett först när de blivit jordbrukare, vilket har att göra med att de fick jobba och slita mycket hårdare. Livet som samlare var betydligt lättsammare. Problemet med samlandet var att det inte gav plats för särskilt många människor och dessutom byggde på att klimatet var trivsamt. Enligt det mest jag läst om den tidiga människan hade jakten aldrig någon särskilt viktig roll eftersom den gav för dålig utdelning med den tidens teknik.
 
Nja, det där har du nog missuppfattat. Människan blev betydligt friskare som jordbrukare framför allt pga av den jämnare och tryggare tillgången på föda, vilket bla visas av den kraftigt ökade förväntade livslängden och den stora ökningen av antalet människor. Det du är ute och seglar efter är att arkeologerna hittar förslitningsskador på människoskelett först när de blivit jordbrukare, vilket har att göra med att de fick jobba och slita mycket hårdare. Livet som samlare var betydligt lättsammare. Problemet med samlandet var att det inte gav plats för särskilt många människor och dessutom byggde på att klimatet var trivsamt. Enligt det mest jag läst om den tidiga människan hade jakten aldrig någon särskilt viktig roll eftersom den gav för dålig utdelning med den tidens teknik.


Nja... Vi blev faktiskt både sjukare och kortare när vi blev bönder:

When populations around the globe started turning to agriculture around 10,000 years ago, regardless of their locations and type of crops, a similar trend occurred: The height and health of the people declined.


"Culturally, we're agricultural chauvinists. We tend to think that producing food is always beneficial, but the picture is much more complex than that," says Emory anthropologist George Armelagos, co-author of the review. "Humans paid a heavy biological cost for agriculture, especially when it came to the variety of nutrients.

http://www.sciencedaily.com/releases/2011/06/110615094514.htm

Spännande frågor, hursom!

Man bör även betänka att norra Europa stod emot "bondevågen" ca 2000 år längre än övriga Europa. Kanske var det helt enkelt ett väldigt lämpligt klimat för jägare/samlare här?
 
Minsta möjliga lidande?

Först är det grundprincipen om minsta möjliga lidande, en grundregel för jakt (och slakt).
Av praktiska skäl så kan man inte sikta på hjärnan. Men efter dom befintliga omständigheterna så skall man följa huvudregel.
Jag tror inte dom känner skottet, det hinner dom knappast reagera på.
Men dom känner säkert kniven. hurvida dom svimmar snabbt eller inte kan vara svårt att svara på.
Då lär man väl koppla in ett EEG?
Djuren ska väl inte behöva lida för våra religoner.

Vi vilken jakt gäller den grundprincipen? Älg eller andra "matnyttiga" djur eller gäller det även jakt på rovdjur, tex Varg? Med tanke på alla skadeskjutningar som de senaste årens Vargjakt visat med bla skott avlossade på flera hundra meters håll och många eftersök på skadade Vargar på grund av illa riktade och omdömeslösa skott så verkar det vara en viss skillnad på vilket djur som visar sig i hårkorset.

Erik.

P.S Att Vargen skulle vara svårjagad är ingen ursäkt för att brassa på och chansa.
 
De jägare/samlare ego besökt odlade rätt mycket där nischen var lämplig, sannorlikt gjorde våra förfäder samlarna och jägarna likaledes.
Det lär vara blötdjurs och skaldjursprotein som utvecklat hjärnorna.
Det är väl bara inuiter som klarar sig utan cellulosa och dess bihang.
 
Vi vilken jakt gäller den grundprincipen? Älg eller andra "matnyttiga" djur eller gäller det även jakt på rovdjur, tex Varg? Med tanke på alla skadeskjutningar som de senaste årens Vargjakt visat med bla skott avlossade på flera hundra meters håll och många eftersök på skadade Vargar på grund av illa riktade och omdömeslösa skott så verkar det vara en viss skillnad på vilket djur som visar sig i hårkorset.
Erik.
P.S Att Vargen skulle vara svårjagad är ingen ursäkt för att brassa på och chansa.

Ja det är ju lätt att tycka när man sitter hemma i stugvärmen.
Första året var det mycket felskjutningar. Jag tror det var fyra st. Vi blev förvånade faktiskt, vi hörde rapporterna redan när vi stod ute på pass. Svårigheten nr 1 var vädret. -16 c och blåst, man kan inte ha avtryckerfingret framme länge innan den blir till en istapp. Andra problemet är att vargen är ett relativt litet djur som sällan står still. Oftast handlade det om skogsterräng med få snabba skottchanser.
Det avgörande var kylan samt upplägget med tävlingsmomentet för jakten -först till kvarn-typ.
Nästa år var betydligt bättre, visserligen kallt då oxå, men det fanns en bättre inarbetad rutin.

Idealet är att få en viss tilldelning på olika revir för att kunna planera jakten efter väder och
spårförhållanden. Det behövs då att myndigheterna orkar jämka dom olika distrikten.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg