Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Vegetarianer är ofta intelligenta och bildade personer. Många här på forumet är ganska skärpta. För den sakens skull behöver man inte vara dum för att man äter kött. Jakt är något jag respekterar för man tar ansvar över sitt eget dödande. Halalkött tror jag inte är så mycket sämre än att djuren får en kula i sig. När blodet inte längre kommer till hjärnan slocknar den fort. Det ser man ju på djuren där en bra träff i hjärtat sänker djuret direkt.

Rent historiskt så blev vi människor tack vare att vi började äta kött. Då fick vi den extra energi som behövdes till kroppen och inte minst hjärnan.
Alla behöver kött, kanske inte så mycket som idag, men vi måste ha det.

Frågar du en elev varför denne är vegetarian, så kan h*n inte svara på det. Men det är trendigt!
Vuxna medvetna människor får väl vara vegetarianer för mig om dom vill. Huvudsaken dom vet vad dom gör. Eleven kanske inte är lika medveten..?
 
Halal-slakten innebär endast avblodning. Ett stort djur djur lever flera minuter under processen.
Djuret grips av panik och måste hållas rejält fastspänt tills det dör av chock
Djuret har alltså haft dubbla plågor, dels den skräckfyllda färden till slakteriet och dels
momentet med slaktarkniven.


För en jägare är det en förolämpning att jämföras med halal-slaktare.

halal-slakt i sverige sker i enlighet med svensk lag och djurskydd.. men elbedövar djuret innan avblodning.
 
Ok. Lungträff. Har ingen jägarexamen så de detaljerna får du stå för. Undrar om folk vet vad halal innebär? På vilket sätt är det mindre humant att hjärnan dör genom yttre blödning än om den dör genom inre?

En person som bryr sig i djuret köper inte halal-kött.
Det är mot alla etiska civilicerade principer att inte erbjuda djuret minsta möjliga lidande.

Djur är ju själslösa varelser i dom flesta religioner. Men jag tycker att vi borde nått en större insikt.
 
Rent historiskt så blev vi människor tack vare att vi började äta kött. Då fick vi den extra energi som behövdes till kroppen och inte minst hjärnan.
Alla behöver kött, kanske inte så mycket som idag, men vi måste ha det.

Frågar du en elev varför denne är vegetarian, så kan h*n inte svara på det. Men det är trendigt!
Vuxna medvetna människor får väl vara vegetarianer för mig om dom vill. Huvudsaken dom vet vad dom gör. Eleven kanske inte är lika medveten..?

Det roliga med dig är att ju mer du skriver, ju mer okunnig och obildad framstår du. I detta korta inlägg lyckas du avslöja att du dels inte kan något om människans evolutionära utveckling och dels att du inte kan något om näringslära. Otrolig prestation, på min ära.
Egentligen är det ingen stor sak om någon är okunnig, alla kan inte vara allmänbildade. Problemen börjar egentligen när det föreligger en större diskrepans mellan personens egentliga förmåga och upplevda förmåga.
Så om vi måste äta kött, vad är det exakt som vi inte kan få via vegetabilier? Inga svepande svar tack, utan exakt vilka aminosyror, fettsyror eller andra näringsämnen är det vi får genom kött som vi inte kan leva utan och inte kan få på andra sätt?
Och hur stor del av proteinintaget kom från kött under människans första utvecklingsfas, låt säga de första femhundratusen åren av den evolutionära utvecklingen? En uppskattning, mellan tummen och pekfingret? Gärna med källhänvisning...

Och det är ju extra lustigt att du tror att folk är vegetarianer för att det är "inne" och att de inte vet varför de är det. Jag skulle säga att den stora massan av svenssons sitter och tuggar kött av den enkla anledningen att de lärt sig göra det som barn. De har inte ens reflekterat över i fall de behöver det, varför de gör det eller ens funderat kring hur det påverkar världen runt omkring dem. De bara tuggar utan att reflektera. Och så upplever du det som att den lilla procent som faktiskt gjort ett aktivt val i stället för ett passivt, inte vet vad de gör? :) Vad du än gör så har du gjort ett val. Frågan är bara om det är ett aktivt val eller ett passivt.
 
Du är väldigt bra på att skriva verklighetsfrånvarande och fakta i samma inlägg. De elever som jag träffat har varit mycket väl medvetna om varför de är vegetarianer. Att det ligger i tiden är på grund av att utveckling tar sådär 50 år att slå igenom. Eftersom första riktiga veggovågen var på 70-talet är det nu dax för civilisationen att vakna. Det börjar i storstäderna och sprider sig norrut. Det brukar ta ytterligare 10 år innan ett mer utvecklat levnadssätt har rotat sig på inlandet och djupaste Norrland. Acceptansen för varg kommer till exempel därför vara utbredd i Dalarna om 10-15 år och Norrlands inland om 20 år.

Vi klarar oss utmärkt utan kött men det är inte lösningen på världens problem. Konsumtion i rätt och hållbara fraktioner och kvoter är lösningen. Där är en kost som i världsgenomsnitt går mer åt vegetariskt för stunden den enda lösningen.

Att hänvisa till vad som gjort oss till människor är ju ganska onödigt. Dels på grund av att utvekling handlar om att inte leva i det förflutna utan att lära av det. Dessutom ligger det på barnnivå. Det stämmer att det är en teori att vi blev moderna människor på grund av ökad köttkonsumtion och jag tycker det är sannolikt. Har dock inte läst att det ÄR så.
 
Så om vi måste äta kött, vad är det exakt som vi inte kan få via vegetabilier? Inga svepande svar tack, utan exakt vilka aminosyror, fettsyror eller andra näringsämnen är det vi får genom kött som vi inte kan leva utan och inte kan få på andra sätt?

Skärp dig Mats. AJ skriver ju att det är ENERGIN vi inte får i oss annars.
 
Du är väldigt bra på att skriva verklighetsfrånvarande och fakta i samma inlägg. De elever som jag träffat har varit mycket väl medvetna om varför de är vegetarianer. Att det ligger i tiden är på grund av att utveckling tar sådär 50 år att slå igenom. Eftersom första riktiga veggovågen var på 70-talet är det nu dax för civilisationen att vakna. Det börjar i storstäderna och sprider sig norrut. Det brukar ta ytterligare 10 år innan ett mer utvecklat levnadssätt har rotat sig på inlandet och djupaste Norrland. Acceptansen för varg kommer till exempel därför vara utbredd i Dalarna om 10-15 år och Norrlands inland om 20 år.
Vi klarar oss utmärkt utan kött men det är inte lösningen på världens problem. Konsumtion i rätt och hållbara fraktioner och kvoter är lösningen. Där är en kost som i världsgenomsnitt går mer åt vegetariskt för stunden den enda lösningen.
Att hänvisa till vad som gjort oss till människor är ju ganska onödigt. Dels på grund av att utvekling handlar om att inte leva i det förflutna utan att lära av det. Dessutom ligger det på barnnivå. Det stämmer att det är en teori att vi blev moderna människor på grund av ökad köttkonsumtion och jag tycker det är sannolikt. Har dock inte läst att det ÄR så.

vad svarar dina elever? Är det för att rädda världen eller för att kroppen mår bättre?
Av vilken anledning blir man hel-vegetarian istället för halv-vegetarian?
Även du vet väl att dom rekommenderar piller som komplement...?
 
Ja, jag har ätit B12 i över 10 år så tack, jag vet. Min kropp mår inte bättre av att skippa allt animaliskt. Kompletterar ibland med fisk och ägg. Det går dock att få i sig B12. Våra förfäder fick det troligen genom lite smutsigt vatten och andra naturliga, ickeanimaliska källor. Det finns en så rik flora på orsaker till vegetariskt att det är ointressant och oviktigt att diskutera. Intressant att ifrågasätta är den grå massans konsumtion. Varför så många är omedvetna konsumenter? Det är viktigt.
 
Ja men då är det inte riktigt halal-kött. Skillnaden är väl knivens vinkel i förhållande till halsen
om djuret är bedövat före.

det är riktig halalslakt, jag har flera muslimska vänner som uppskattar detta.. det finns naturligtvis människor som gnäller över detta men för den stora massan så är detta fullgott. vi har diskuterat detta och det är inte knivens vinkel som är viktig utan de religiösa aspekterna..
 
Jag vill ha en förklaring. På vilket sätt lider djuret mindre av att få en kula i sig än ifall blodtillförseln till hjärnan stoppas omedelbart. Det blir som att svimma. Varför är Halal så hemskt?
 
det är riktig halalslakt, jag har flera muslimska vänner som uppskattar detta.. det finns naturligtvis människor som gnäller över detta men för den stora massan så är detta fullgott. vi har diskuterat detta och det är inte knivens vinkel som är viktig utan de religiösa aspekterna..

Den stora nyheten på media var att en stor del av vårt importerade kött inte var slaktat
med bedövning före. Hur mycket kunde ingen svara på...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg