Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Haha... Han skulle behöva läsa lite mer om veganer (alltså inte vegetarianer utan veganer) som sysslar med kraftsporter och bodybuilding:

http://veganbodybuilding.com/

Hur är det Aktiv-jägare? Ser du ut så där i kroppen eller är det omvänd v-form som gäller? ;-)

jag testade att vara vegan i 1 år just för att se om det gick att elitidrotta på en vegankost, det är otroligt svårt att idrotta på hög nivå utan animaliska tillskott.. jag upptäckte några saker, jag förlorade lite "skärpa" troligtvis på att en vegankost sänker testosteronproduktionen lite, vilket egentligen är hälsosamt eftersom vi i norden ligger onödigt högt och med prostataproblem som följd.. sedan så luktar man bättre som vegan.. om man inte elitidrottar och är intresserad av kostlära så funkar det finfint att leva utan animaliska tillskott, problemen uppkommer när man inte får tillgång till mångsidigheten som vårt samhälle erbjuder, att vara vegan och självhushållande kan vara ett litet gissel.. men, med våra affärer där vi kan köpa bra grejer från hela världen så är det ganska enkelt, man behöver inte fylla på med tabletter om man läser på sin kostlära.. pojkarna på bilderna har däremot garanterat stoppat i sig en del annat till sina morötter, ett dåligt exempel..
 
Jag vill ha en förklaring. På vilket sätt lider djuret mindre av att få en kula i sig än ifall blodtillförseln till hjärnan stoppas omedelbart. Det blir som att svimma. Varför är Halal så hemskt?

Först är det grundprincipen om minsta möjliga lidande, en grundregel för jakt (och slakt).
Av praktiska skäl så kan man inte sikta på hjärnan. Men efter dom befintliga omständigheterna så skall man följa huvudregel.
Jag tror inte dom känner skottet, det hinner dom knappast reagera på.
Men dom känner säkert kniven. hurvida dom svimmar snabbt eller inte kan vara svårt att svara på.
Då lär man väl koppla in ett EEG?
Djuren ska väl inte behöva lida för våra religoner.
 
Haha... Han skulle behöva läsa lite mer om veganer (alltså inte vegetarianer utan veganer) som sysslar med kraftsporter och bodybuilding:
http://veganbodybuilding.com/
Hur är det Aktiv-jägare? Ser du ut så där i kroppen eller är det omvänd v-form som gäller? ;-)

Nej inte jag direkt. Men jag har en son som börjar få dom där proportionerna.
Han har massor med burkar med okänt innehåll som han häller i sig. Han är inte vegan och
ibland slinker det ner råa ägg.
Jag antar att dom där pojkarna inte enbart använt sallad?

Jag har en farbror som jobbet som skogshuggare i 50 år. Han byggde upp kroppen med sill
och potatis och fett fläsk. Svårt att trycka ner 4000 kalorier/dag (med gräs) utan att ha komage.
 
No offense UteMats men de veganer och vegetarianer jag sett ser mer ut som sparrisar.

Visst är det så, men det handlar nog mer om livsstil. Det går utmärkt att bygga rejäla kroppar med vegetarisk kost - jag känner själv flera ganska biffiga typer som aldrig ätit en tugga kött i hela sitt liv.

Och faktum är att de flesta köttätare jag känner som kommit upp i medelåldern ser ut mer som falukorvar än som sparrisar... :)
 
Halal-slakten innebär endast avblodning. Ett stort djur djur lever flera minuter under processen.
Djuret grips av panik och måste hållas rejält fastspänt tills det dör av chock
Djuret har alltså haft dubbla plågor, dels den skräckfyllda färden till slakteriet och dels
momentet med slaktarkniven.

När jag var en liten pilt i småskolan så assisterade jag när djuren skulle slaktas.
Redan på den tiden begrep slaktarn djuret inte skulle stressas och helst inte tranporteras
nån stans. Alla djur bjöds på ett skott i hjärnan.

För en jägare är det en förolämpning att jämföras med halal-slaktare.

Det finns säkert halalslakterier som är hemska, men många muslimer slaktar djur hemma. Djuren får gå omkring i trädgården och stressen är låg. Klart att djuren blir skärrade när benen binds ihop, men slaktaren försöker ofta lugna ner djuret innan halsen skärs upp. Själva förblödningen av ett får tar ca 15 sekunder. Jag har sett flera halalslakter av får.
Fåret på bilden stressades betydligt mindre än våra svenska fårfioler vi äter till jul.
 

Bilagor

  • sheep_s.jpg
    sheep_s.jpg
    92 KB · Visningar: 199
Det har nog knappast med köttprotein att göra. Veganer och vegetarianer i Sverige är väl försvinnande få. Har för mig att det handlar om någon enstaka procent av befolkningen.

Och faktum är att de flesta köttätare jag känner som kommit upp i medelåldern ser ut mer som falukorvar än som sparrisar... :)
 
För att höja veganstämningen ytterligare så ger jag er några påståenden, få se om ni tycker
dom är sanna:

1 Vegetarier från t ex ICA gör att du lever max ca 7 år! (gravida lite kortare)

2 Enbart kött kan du leva hur länge som helst på

3 Vegetantänkandet uppstod runt medelhavsländerna för ett par tusen år sedan

4 Inget djur är vegetarian (i betydelsen 100%)

5 Medelhavstänket (enligt ovan) var ett påbud av en kung som ansåg att maten inte räckte till.

6 Människan tog språnget från ap-stadiet samtidigt (och pga) som hon gick över på köttdiet.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg