Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Varg

Jag kan inte förstå att ni orkar hålla på som ni gör ! Till Aktiv - jägare kan jag bara säga att Varg eländet stavas med ä och inte med e ! Men du kanske är från 08 området.
 
Ja din åsikt känner jag till.
För att undvika (som du säger) ruggdunk och inavel av åsikter så får man söka sig utåt.
Man hittar inga fysiska personer med andra åsikter här i hemtrakterna, mer än på insändarsidorna.
Man kan inte säga om dom existerar heller mer än en massproducerande insändardator.
Men på utsidan har jag hittat några kramare eller kramare med vacklande åsikter.

Här i stan så har vi däremot gott om folk med olika åsikter. De törs också stå för dem då ingen hotar dem om de har fel åsikt. Vi beskyller dem heller inte för att vara ickexisterande om de har fel åsikt.

Men skönt att du gjorde klart exakt hur intollerant syn du tydligen har på omgivningen.
 
Jag kan inte förstå att ni orkar hålla på som ni gör ! Till Aktiv - jägare kan jag bara säga att Varg eländet stavas med ä och inte med e ! Men du kanske är från 08 området.

Nej det är han inte, då hade han haft en mycket mera tolerant syn på de med andra åsikter och inte behövt slänga sig med anklagelser om att folk inte finns, det är falska insändare och att alla andra inte vet något.

Han har säkert en stor mängd kunskap, men han döljer den mycket väl i sitt sätt att i alla formuleringar halvförtäckt skriva ner folk hela tiden.

Att stå för sin åsikt är en sak, men att i ur och skur misstänkligöra alla med fel åsikt är en sak som vi inte sysslar med i stockholm (förutom i riksdagen men där är det mycket få stockholmare som sitter)

Jag orkar inte heller längre. Några här inne dödar en viss sorts trådar mycket effektivt genom sitt sätt skriva. Nåja nu har jag varit mycket tydlig (till skillnad från dessa som är mera halvförtäckta) och om inte tonen blir bättre så får vi väl hitta alternativforum.
 
Ibland kan jag få känslan att han är en ulv i fårakläder. En vargkramare som på ett låt vara understundom ganska raffinerat sätt gör allt för att misskreditera jägarkåren :)
 
Du glömde skriva ett par saker:
-Omvandla landsorten till ett enda stort naturreservat.
-Förbjud all mänsklig påverkan på naturen.
-Omskola landsortsbefolkningen till naturgiuder och pistvakter.
-En del talanger kan klä ut sig i folkdräkter och dansa primitiva folkdanser för turister.

Du kommer naturligtsvis att förneka mitt inlägg men Yellowstone är din favorit...

Den där löjliga polariseringen mellan glesbygd och stad fungerar väldigt dåligt på mig, eftersom jag bott i glesbygd en stor del av mitt liv och fortfarande gör det. Under många år bodde jag mer isolerat än de flesta varghatare ens skulle överväga att göra. Du kan alltså inte dra någon gräns mellan land och stad i denna fråga. Jag tror mer att den går mellan bildad och obildad (observera distinktionen mellan bildning och utbildning, tack!). Jag tror helt enkelt inte att "vargfrågan" egentligen handlar om vargen, utan om utanförskap och maktlöshet.
 
denna tråden är ett bra exempel på en tråd där egentligen ingen har extrema åsikter, det är bara det att alla springer så långt ut så möjligt på ena kanten för att det är intressantare att för 511 gången käbbla om vargar än att diskutera ännu ett tält, ännu en ryggsäck.. vi tjafsar för att vi inte har något annat att diskutera?
 
Här i stan så har vi däremot gott om folk med olika åsikter. De törs också stå för dem då ingen hotar dem om de har fel åsikt. Vi beskyller dem heller inte för att vara ickexisterande om de har fel åsikt.
Men skönt att du gjorde klart exakt hur intollerant syn du tydligen har på omgivningen.

Om jag skriver att jag försöker vidga vyerna och debattera med folk utanför min krets.
-Hur får du ihop ett antagande att man är intolerant ?
 
Nej det är han inte, då hade han haft en mycket mera tolerant syn på de med andra åsikter och inte behövt slänga sig med anklagelser om att folk inte finns, det är falska insändare och att alla andra inte vet något.
Han har säkert en stor mängd kunskap, men han döljer den mycket väl i sitt sätt att i alla formuleringar halvförtäckt skriva ner folk hela tiden.
Att stå för sin åsikt är en sak, men att i ur och skur misstänkligöra alla med fel åsikt är en sak som vi inte sysslar med i stockholm (förutom i riksdagen men där är det mycket få stockholmare som sitter)
Jag orkar inte heller längre. Några här inne dödar en viss sorts trådar mycket effektivt genom sitt sätt skriva. Nåja nu har jag varit mycket tydlig (till skillnad från dessa som är mera halvförtäckta) och om inte tonen blir bättre så får vi väl hitta alternativforum.

Jag förstår dig.. om man tittar tillbaka på trådarna från -09 -10 så var det trevligare förr.
Nästan alla var ja-sägare till varg. Ryggdunken var hur många som helst.
Om nån opponerade sig var det som att svära i kyrkan. Motattackerna haglade in, huvudargumenten var att "det här förstår du inte" -du är får obildad, forskarna vet bättre.

Men även ni får lära er att tåla en frisk fläckt i från "vildmarken".
-Men håll er till åsikterna, det är dom som skall debatteras, inte personerna.
 
Den där löjliga polariseringen mellan glesbygd och stad fungerar väldigt dåligt på mig, eftersom jag bott i glesbygd en stor del av mitt liv och fortfarande gör det. Under många år bodde jag mer isolerat än de flesta varghatare ens skulle överväga att göra. Du kan alltså inte dra någon gräns mellan land och stad i denna fråga. Jag tror mer att den går mellan bildad och obildad (observera distinktionen mellan bildning och utbildning, tack!). Jag tror helt enkelt inte att "vargfrågan" egentligen handlar om vargen, utan om utanförskap och maktlöshet.

Jag tror du har rätt i att vargfrågan" egentligen inte handlar om vargen, utan om utanförskap och maktlöshet. Tyvärr tror jag att den situationen inte kommer att bli bättre.
 
Tur att en del går till ytterligheter så vi andra får större miljöutrymme.
Är alla vegetarianer här på forumet? Eller blev ni det just nu?
Kanske för känslig fråga det här..?

Vegetarianer är ofta intelligenta och bildade personer. Många här på forumet är ganska skärpta. För den sakens skull behöver man inte vara dum för att man äter kött. Jakt är något jag respekterar för man tar ansvar över sitt eget dödande. Halalkött tror jag inte är så mycket sämre än att djuren får en kula i sig. När blodet inte längre kommer till hjärnan slocknar den fort. Det ser man ju på djuren där en bra träff i hjärtat sänker djuret direkt.
 
Vegetarianer är ofta intelligenta och bildade personer. Många här på forumet är ganska skärpta. För den sakens skull behöver man inte vara dum för att man äter kött. Jakt är något jag respekterar för man tar ansvar över sitt eget dödande. Halalkött tror jag inte är så mycket sämre än att djuren får en kula i sig. När blodet inte längre kommer till hjärnan slocknar den fort. Det ser man ju på djuren där en bra träff i hjärtat sänker djuret direkt.

Hjärtträff är ingen bra träff på ett större djur. Hjärtat är inte så vesäntligt på kortare sikt. Djuret kan löpa vidare ganska långt. En träff i centrala nervsystemet får djuret att stupa direkt (hjärnan+ryggraden) avblodning fodras dock.

Lungträff är en fullträff på ett djur. Djuret dör inom några sekunder av kvävning och avblodning
till lungorna. En lungträff kan även detta vara olika beroende på var man träffar där.
Om kulan går in bakom bogbladen och endast genom revbenen blir kulhålet ganska litet
och djuret hinner springa i väg en bit ca100 m eller mer.
Om lungträffen samtidigt går genom bogbladet så blir effekten mera dramatiskt. Djuret stupar
efter några sekunder. (lite mera köttförstöring).

Det optimala är ett högt skott i lungan som perforerar bogbladet och med en tryckvåg som
påverkar ryggraden underifrån. Knall o fall-verkan.
Sparkar när dom som dom ådstakommer efteråt är rena nervryckningar som inträder efter döden.

Mindre djur som rådjur är mer känsliga för tryckvågen och brukar ofta stupa direkt för ett
lungskott.

Halal-slakten innebär endast avblodning. Ett stort djur djur lever flera minuter under processen.
Djuret grips av panik och måste hållas rejält fastspänt tills det dör av chock
Djuret har alltså haft dubbla plågor, dels den skräckfyllda färden till slakteriet och dels
momentet med slaktarkniven.

När jag var en liten pilt i småskolan så assisterade jag när djuren skulle slaktas.
Redan på den tiden begrep slaktarn djuret inte skulle stressas och helst inte tranporteras
nån stans. Alla djur bjöds på ett skott i hjärnan.

För en jägare är det en förolämpning att jämföras med halal-slaktare.
 
Ok. Lungträff. Har ingen jägarexamen så de detaljerna får du stå för. Undrar om folk vet vad halal innebär? På vilket sätt är det mindre humant att hjärnan dör genom yttre blödning än om den dör genom inre?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg