Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det förefaller som om en del skribenter här tror, eller försöker göra gällande, att signaturen aktiv-jägare på något sätt skulle vara extrem i sina åsikter när det gäller vargens vara eller inte vara.

Jag hävdar, på fullt allvar, att i mitt jaktlag finns det nog ingen som inte anser att vargen borde utrotas i bebodda trakter. Samma, eller liknande, åsikter är helt klart förhärskande bland släktingar och bekanta. Bland de människor jag träffar är en ganska liten miniritet uttalade vargförespråkare.

Vad synd att du endast har kompisar med en åsikt. Jag lider med dig. Jag har som tur är både vargförespråkare och varghatare i min bekantskapskrets. På samma sätt som jag har moderater, miljöpartister och vänsterpartister i den. Gissa om vi har spännande diskussioner ibland.
 
Att jag frågar om predatorkontroll beror på att allt jag läst om detta ämne, åtminstone det av mer eller mindre vetenskaplig karaktär, indikerar att det krävs oerhört stora insatser om predatorkontroll ska ge avsedd effekt. Både intensiva åtgärder och utförda över ett större område än ett "normalt" mellansvenskt VVO. Dessutom riktade mot ett brett spektrum av predatorer. Alltså en betydligt större insats än vad de allra flesta VVOn eller klubbar klarar av.

Således är de "predatorkontrollerande" insatserna som görs, åtminstone i de trakter jag har lite insyn i, nästan alltid helt onödiga och kan nog i ärlighetens namn sättas upp på nöjeskontot i stället. Om man lade timmarna på att förbättra biotoperna för bytesdjuren i stället så skulle man förmodligen nå bättre effekter, men det är kanske inte lika nöjsamt som att dra till skogs med bössan på axeln för att "predatorkontrollera." Apropå att skjuta för nöjes skull...

Personlig erfarenhet: Under en höst satsade vi som jagade på en jaktmark rejält på att få ner grävlingsstammen. Minns inte idag hur stor jaktmarken var, men jag gissar på ca 2500 ha eller nåt sånt. Det jag däremot minns är att vi på den marken sköt 38 grävlingar. Det jag också minns är att året efter var ett mycket bra fågelår på den jaktmarken. Hur stark korrelationen däremellan var vet jag såklart inte, men i alla fall... Kravlistan ovan uppfylldes ju inte vad gäller vare sig områdets storlek eller insatsens riktning.
 
nej vår avskjutning på räv har nog ingen mätbar betydelse. Vi har provat med gemensamma rävjakter med hund. Men det har inte varit så lyckat. Åteljakt har fungerat bäst hittils, men det
blir en begränsad avskjutning och fodrar mycket tålamod.
Lockjakt verkar ha funkat bra på andra håll men ingen har på allvar satsat på detta.
Skulle vi få bort 10 st från våra 2000 ha så kanske det märks.
Ändra biotopen är inte så lätt i ett skogslandskap, men vi gör vissa viltvårdande åtgärder.
Går man ut i nösnön och kollar så är varannat spår ett rävspår/rådjur (samt ofta varg)
Rävspår är ju lätt att se eftersom dom gärna färdas på vägar.
 
Att lämna ett bytesdjur att ligga och ruttna på platsen är väl det värsta stilbrottet man kan tänka sig.
-Då är man en renodlad dräpare..
--------
Vi är inget VVO utan en mindre klubb. Jag ja vet exakt år från år vilka predatorer vi skjuter.
Det brukar vara 0-3 rävar, ett par mårdar, ett par grävlingar, ett antal skator och kråkor.

Nu ska det bli spännande att höra hur ni tar tillvara skatorna och kråkorna... Middag? Dunkuddar? :) Hur smakar grävlingarna? Eller blir de bara troféer på väggen?

Väntar ivrigt på svaret...
 
Nu ska det bli spännande att höra hur ni tar tillvara skatorna och kråkorna... Middag? Dunkuddar? :) Hur smakar grävlingarna? Eller blir de bara troféer på väggen?
Väntar ivrigt på svaret...

Du läste inte mitt inlägg så noga...det fanns ett syfte med det oxå.
Det var att dom försvann !

Sen kan du gå runt i skogen och njuta av en större mångfald av sångfåglar och skogshöns.
(fast en del av skogshönsen hamnar i vår stekpanna till hösten!)

Jag väntar ivrigt på ett tacktal....
 
Jag väntar ivrigt på ett tacktal....

Tacktalet får du skriva själv (inför utnämningen till "Sveriges mest inkonsekventa inläggsskrivare 2012")...

Jag kan acceptera att jägare skjuter för att man bejakar jaktlusten, att man gillar kicken det ger, att man gillar att vara ute, att man vill ha köttet. Men snacket om "viltvård" är så dumt att klockorna stannar. Ni gör ingen som helst objektiv nytta. Ditt snack vittnar bara om total okunnighet hur ekologiska system fungerar. Pinsamt, men inte oväntat.
 
Vad synd att du endast har kompisar med en åsikt. Jag lider med dig. Jag har som tur är både vargförespråkare och varghatare i min bekantskapskrets. På samma sätt som jag har moderater, miljöpartister och vänsterpartister i den. Gissa om vi har spännande diskussioner ibland.

Ni är alltså splittrade! Hur är tendensen? Eftersom du skriver vargförespråkare och varghatare i stället för vargkramare och vargjaktförespråkare så kan jag ana var du står.

Vi är inte splittrade ....det enda som skiljer oss åt är om det ska vara 0 eller några.
Men eftersom alla tycker att det är för många så kan man säga att vi är överens i nuläget.

Kanhända att det finns nån med helt avvikande åsikt men det är ingen som gett sig tillkänna.
 
Tacktalet får du skriva själv (inför utnämningen till "Sveriges mest inkonsekventa inläggsskrivare 2012")...
Jag kan acceptera att jägare skjuter för att man bejakar jaktlusten, att man gillar kicken det ger, att man gillar att vara ute, att man vill ha köttet. Men snacket om "viltvård" är så dumt att klockorna stannar. Ni gör ingen som helst objektiv nytta. Ditt snack vittnar bara om total okunnighet hur ekologiska system fungerar. Pinsamt, men inte oväntat.

Du missade att jag skrev "bytesdjur"

Du gillar väl fiske, är du även emot alla "fiskevårdande" insatser?
 
Du missade att jag skrev "bytesdjur"

Du gillar väl fiske, är du även emot alla "fiskevårdande" insatser?

Nej, jag är inte emot vare sig fiskevård eller faunavård. Men det är inget som berör ditt snack om att skjuta vargar, mårdar, kråkor och skator. Det har heller inget med att lägga ut foder eller sätta upp saltsten att göra. Fiske- och faunavård går ut på att minska skadeverkningar på de naturliga ekologiska systemen som orsakas av monokulturellt skogsbruk, kalhyggen, vattenkraft, försurning, miljögifter och annat elände. Jag ger inte mycket för den typen av fiskevård som går ut på odla laxyngel och sätta ut för att ersätta förstörda lekområden efter en uppdämning. Inte heller fiskevård som kompenserar yrkesfiskarnas rovfiske. Sånt är bara konstgjord andning med inriktning på ekonomi. Riktig fiskevård går ut på att återställa vattendrag, riva vandringshinder och minska utsläpp och försurning. Så om ni jägare jobbade på att rädda skogar från att bli contorta-tallåkrar, restaurerade kalhyggen och återställde surhetsbalansen kanske vi kunde börja snacka om att ni sysslade med viltvård. Nu skjuter ni sånt som konkurrerar om era byten och utfodrar det ni vill skjuta. Rena motsatsen till faunavård skulle jag säga.
 
Nej, jag är inte emot vare sig fiskevård eller faunavård. Men det är inget som berör ditt snack om att skjuta vargar, mårdar, kråkor och skator. Det har heller inget med att lägga ut foder eller sätta upp saltsten att göra. Fiske- och faunavård går ut på att minska skadeverkningar på de naturliga ekologiska systemen som orsakas av monokulturellt skogsbruk, kalhyggen, vattenkraft, försurning, miljögifter och annat elände. Jag ger inte mycket för den typen av fiskevård som går ut på odla laxyngel och sätta ut för att ersätta förstörda lekområden efter en uppdämning. Inte heller fiskevård som kompenserar yrkesfiskarnas rovfiske. Sånt är bara konstgjord andning med inriktning på ekonomi. Riktig fiskevård går ut på att återställa vattendrag, riva vandringshinder och minska utsläpp och försurning. Så om ni jägare jobbade på att rädda skogar från att bli contorta-tallåkrar, restaurerade kalhyggen och återställde surhetsbalansen kanske vi kunde börja snacka om att ni sysslade med viltvård. Nu skjuter ni sånt som konkurrerar om era byten och utfodrar det ni vill skjuta. Rena motsatsen till faunavård skulle jag säga.

Du glömde skriva ett par saker:
-Omvandla landsorten till ett enda stort naturreservat.
-Förbjud all mänsklig påverkan på naturen.
-Omskola landsortsbefolkningen till naturgiuder och pistvakter.
-En del talanger kan klä ut sig i folkdräkter och dansa primitiva folkdanser för turister.

Du kommer naturligtsvis att förneka mitt inlägg men Yellowstone är din favorit...
 
Ni är alltså splittrade! Hur är tendensen? Eftersom du skriver vargförespråkare och varghatare i stället för vargkramare och vargjaktförespråkare så kan jag ana var du står.

Vi är inte splittrade ....det enda som skiljer oss åt är om det ska vara 0 eller några.
Men eftersom alla tycker att det är för många så kan man säga att vi är överens i nuläget.

Kanhända att det finns nån med helt avvikande åsikt men det är ingen som gett sig tillkänna.

Om du inte fattat vad jag tycker vid det här laget är du inte ens läskunnig så orkar inte dra det ett varv till. Att ni inte är splittrade utan en liten homogen grupp med likadana åsikter är mest synd om er. Utan de med andra åsikter så blir det mest ryggdunkande och inavel av åsikter. Synd om er, ännu mer synd om du anser det vara bra (vilket kan anas av ditt inlägg tycker jag).
 
Om du inte fattat vad jag tycker vid det här laget är du inte ens läskunnig så orkar inte dra det ett varv till. Att ni inte är splittrade utan en liten homogen grupp med likadana åsikter är mest synd om er. Utan de med andra åsikter så blir det mest ryggdunkande och inavel av åsikter. Synd om er, ännu mer synd om du anser det vara bra (vilket kan anas av ditt inlägg tycker jag).

Ja din åsikt känner jag till.
För att undvika (som du säger) ruggdunk och inavel av åsikter så får man söka sig utåt.
Man hittar inga fysiska personer med andra åsikter här i hemtrakterna, mer än på insändarsidorna.
Man kan inte säga om dom existerar heller mer än en massproducerande insändardator.
Men på utsidan har jag hittat några kramare eller kramare med vacklande åsikter.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg