Hur blir vi av med vargelendet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det ena sättet för dig att undvika att bli beskylld för att vara hycklare är att du i nästa
inlägg skriver att du är vegetarian.

Jag förstår inte vad du menar. Jag är inte, har aldrig varit och kommer sannolikt inte heller att bli vegetarian. Jag kallar mig ibland fiskare, har genom åren jagat en hel del och då understundom kallat mig jägare. Men.... Jag kallar mig inte dräpare lika lite som jag kallar gäddor, mårdar, vargar, sparvugglor eller näbbmöss för dräpare.

Noterade bara skillnaden i laddning mellan det ord du valde för vargen och det ord du valt för dig själv.
 
Det förefaller som om en del skribenter här tror, eller försöker göra gällande, att signaturen aktiv-jägare på något sätt skulle vara extrem i sina åsikter när det gäller vargens vara eller inte vara.

Jag hävdar, på fullt allvar, att i mitt jaktlag finns det nog ingen som inte anser att vargen borde utrotas i bebodda trakter. Samma, eller liknande, åsikter är helt klart förhärskande bland släktingar och bekanta. Bland de människor jag träffar är en ganska liten miniritet uttalade vargförespråkare.
 
Jag förstår inte vad du menar. Jag är inte, har aldrig varit och kommer sannolikt inte heller att bli vegetarian. Jag kallar mig ibland fiskare, har genom åren jagat en hel del och då understundom kallat mig jägare. Men.... Jag kallar mig inte dräpare lika lite som jag kallar gäddor, mårdar, vargar, sparvugglor eller näbbmöss för dräpare.
Noterade bara skillnaden i laddning mellan det ord du valde för vargen och det ord du valt för dig själv.

Om jag går in i en fårhage och skjuter 10 får och tar hem en till förtäring så acceptar jag
att kallas för aktiv-dräpare.
 
Oj, nu förstår jag din oro! Om vargarna har börjat beväpna sig med skjutvapen så ställer jag mig på din sida och tycker att vi borde göra något åt problemet NU!
Om du å andra sidan inser hur korkad din jämförelse är så behåller jag nog min ursprungliga åsikt i frågan.
 
Oj, nu förstår jag din oro! Om vargarna har börjat beväpna sig med skjutvapen så ställer jag mig på din sida och tycker att vi borde göra något åt problemet NU!
Om du å andra sidan inser hur korkad din jämförelse är så behåller jag nog min ursprungliga åsikt i frågan.

Det verkar som du behöver en ytterligare förklaring:
En dräpare är en som dödar utan att ha nån annan nytta av det än själva nöjet att döda.
 
Det förefaller som om en del skribenter här tror, eller försöker göra gällande, att signaturen aktiv-jägare på något sätt skulle vara extrem i sina åsikter när det gäller vargens vara eller inte vara.

Jag hävdar, på fullt allvar, att i mitt jaktlag finns det nog ingen som inte anser att vargen borde utrotas i bebodda trakter. Samma, eller liknande, åsikter är helt klart förhärskande bland släktingar och bekanta. Bland de människor jag träffar är en ganska liten miniritet uttalade vargförespråkare.

Beror väll på bekantskapskretsen. Skulle gissa att bland några av mina sparsamt jagande bekanta (i stort sett bara älgjakten) där nog de flesta är mindre skogsägare (eller släktingar till sådana) så har de ett mera dubbelsidigt förhållande till älg än varg. Skulle gissa att en del av de äldre ser älgen som ett skadedjur som ifs är kul att skjuta på någon gång per år... Nu vet jag inte vad de tycker om varg riktigt men de verkar gnälla mera på älg, fast sen vet jag inte hur allvarligt det alltid är..
 
Det verkar som du behöver en ytterligare förklaring:
En dräpare är en som dödar utan att ha nån annan nytta av det än själva nöjet att döda.

Hmmmm.... Det är väl många vapenlicenshavare som ägnar sig åt skjuta djur utan annan tanke än själva nöjet att döda....... De är alltså inte jägare?


Visst ja.... det gör de ju inte för att det är kul utan för att uppfylla den tunga plikten att svara för predatorkontrollen. Glömde det i hastigheten.

Förresten... apropå predatorkontroll. Har du nån aning om hur mycket predatorer som dräps årligen i tex ditt VVO?
 
Hmmmm.... Det är väl många vapenlicenshavare som ägnar sig åt skjuta djur utan annan tanke än själva nöjet att döda....... De är alltså inte jägare?
Visst ja.... det gör de ju inte för att det är kul utan för att uppfylla den tunga plikten att svara för predatorkontrollen. Glömde det i hastigheten.
Förresten... apropå predatorkontroll. Har du nån aning om hur mycket predatorer som dräps årligen i tex ditt VVO?

Jakten skall ha ett syfte. Och det är att tillvarata djuret på lämpligt sätt. Om byborna i Afrika tar hand om köttet och jägaren tar hand om trofen så är väl det OK. Dom kan sälja djuret och ändå behålla det.
Att lämna ett bytesdjur att ligga och ruttna på platsen är väl det värsta stilbrottet man kan tänka sig.
-Då är man en renodlad dräpare..
Predatorjakt har ett annat syfte. Och syftet är inte själva nöjet att döda det. Syftet behöver jag nog inte förklara. Det brukar vara svårt att få folk att t ex ställa upp på rävjakt. Därför uppmuntras jakten
på olika sätt. Det var faktiskt så även med vargjakten.

Vi är inget VVO utan en mindre klubb. Jag ja vet exakt år från år vilka predatorer vi skjuter.
Det brukar vara 0-3 rävar, ett par mårdar, ett par grävlingar, ett antal skator och kråkor.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg